Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 665 ggr
[GIKmio]
4

Motown Records

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Motown Records är ett afroamerikanskt ägt skivbolag grundat 1959 i Detroit, USA. Skivbolaget har genom decennier lanserat afroamerikanska artister som i sin tur också skapat musik som vi alla minns. Några av dom mest kända artisterna är Marvin Gaye, Stevie Wonder, Gladys Knight, The Jackson Five, Smokey Robinson, Diana Ross, Michael Jackson, Lionel Ritchie, och Queen Latifah. Dela med er..

Happy Birthday-Stevie Wonder (1980)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motown

Tarotstollan
2

Mycket av den musiken växte jag upp med. Fortfarande bland det bästa man kan lyssna på!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
1

En underbar låt. Men en av dom där fruktansvärda tryckarna man minns från klassfesterna. Hello-Lionel Richie (1983)

[GIKmio]
0

#1 Ja deras förfäder som var slavar tillbringade kvällar och nätter med att sjunga tillsammans. Det var den tid på dygnet då dom slapp  tortyr och straffarbete. Främst i den amerikanska södern. I samband med detta föddes bland annat gospel. En riktig låtskatt man har inom Motown..

[GIKmio]
2

Jackson Five där Michael Jackson var fullvärdig medlem innan han slog igenom som soloartist och blev en av världens största artister. Förmodligen den största någonsin. Åtminstone går han mer än tio år efter sin död under benämningen King of the pop.. Och han har släppt en platta, Thriller (1982 ) som ingen är i närheten av i försäljningsrekord..

JMW
1

Det gick för en tid sedan ett program om just Motown. Hur det skapades, mycket bra.

https://www.svtplay.se/video/24927911/motown-dromfabriken

[Göstage]
1

Jag var helsåld på Motown under de tidiga decennierna, sedan avtog det under 80-talet. Grupper som Four Tops, Temptations, Supremes och Smokey Robinson & The Miracles hörde till de största favoriterna, men det fanns ju så mycket mer, även singelartister som kanske aldrig blev så kända här.

Trion Holland-Dozier-Holland skrev en mängd hits i bolagets tidigaste år och bidrog till epoken Motown, men de bröt faktiskt med dem  så tidigt som 1968. Här är ett kort BBC-inslag om dem.

[Göstage]
1

Trion Mary Wilson, Florence Ballard och Diana Ross var den ursprungliga uppsättningen av The Supremes. När gruppen 1968 framträdde på Berns hade dock Ballard ersatts av Cindy Birdsong, Showen kan fortfarande ses på SVT Play.

Supremes första hitlåtar tog åtminstone mig med storm- inte minst den här:

Carmarino
3

En av mina Motown-favoriter; I Heard It Through The Grapevine med Marvin Gaye.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

JMW
0

Jag har många favoriter men den som är på toppen är Barry White. Har en hel drös med vinyl LP-skivor med honom. Hans röst ger mig gåshud.

[Göstage]
2

My Girl skrevs faktiskt av Smokey Robinson, men blev en stor hit i Temptations tappning, och därefter väl ännu större med Otis Redding. Faktiskt föredrog jag Temptations version, och jag bytte till mig den LP där den fanns med av en lumparkompis.

Temptations koreografi var något i en klass för sig - ibland blev man orolig att de skulle råka knocka varandra, men de hade förstås koll på sina moves. 🙂

[Göstage]
1

Apropå Temptations: deras karismatiske leadsinger David Ruffins bror Jimmy hade en stor hit 1967 med "What becomes of the broken hearted".

Carmarino
0

#11 Har den på en skiva med Little Mike and the Sweet Soul Music Band, men då är det Anna-Lotta Larsson och Nils Landgren som sjunger.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
1

Michael Jackson (1958-2009) Thriller från 1982 är världens mest sålda album. Siffran ska inte vara exakt. Men minst 65 miljoner sålda exemplar. Olika källor har sedan varierat från 65 miljoner till över 100 miljoner.

Carmarino
3

#5 Nu finns Motown Drömfabriken på SVT Play igen, till den 29 januari. Det går även att se den på SVT1 på tisdag 4/8 kl. 22.00-23.55.

https://www.svtplay.se/video/24927911/motown-dromfabriken

[Göstage]
0

Mary Wilson från The Supremes har avlidit.

The Supremes-grundaren och sångerskan Mary Wilson är död. Hon blev 76 år gammal.
Carmarino
0

#15: Tråkigt. 😢

Fornöga
1

#6 Lamont Dozier, del av den klassiska låtskrivartrion Holland–Dozier–Holland har avlidit i en ålder av 81 år. De skrev en rad hits för artister i Motown-genren.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Låtskrivaren Lamont Dozier är död. Han skrev musik för bland andra The Supremes, Marvin Gaye och Phil Collins. ”Vila i
Carmarino
0

#17: Det är många nu. 😥

Fornöga
1

#17 Ja, buden duggar tätt…😞

Lamont Dozier var bara "några och tjugo" när trion skrev sina stora hits- vilken begåvning!

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)