Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigtminnesbokengodis
Läst 445 ggr
Staffan
3

Fraktlåda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer ni ihåg den här som såldes på flyget förr i tiden? Pappa resten mycket i jobbet och brukade ofta ha med sig en sån här hem :)

// Staffan

• Redigerat 2020-11-07 23:09 av Staffan
Herveaux
0

#0: Oh ja! Min lillasysters pappa jobbade på SAS (lastade flygen med mat bla, så han hade mer eller mindre fri tillgång till fraktlådorna).
En fraktlåda var mer regel än undantag varje lördag. 😋

// Harley

• Redigerat 2020-11-07 23:04 av Herveaux
Staffan
1

Lyckas komma ihåg vad som fanns i den? Fanns det Nickel kanske? Fanns det någon tablettask? Minns inte riktigt ärligt talat.

Herveaux
0

#2: Hm… Jag minns att det fanns en liten Japp, Coco, Daim, mjölkchoklad (och schweizernöt?). Liten Gott & Blandat-påse?
Åh, ja, var det inte en tablettask också? En sån med elefant på? 😊

// Harley

[Moon AppleGrey]
0

Aldrig sett. När slutade man använda sådana?

Sindri
0

Jag har en sån! Inte med godis kvar men med knappar och spännen och diverse sybehör. Från min mormor. 😊 Hon har aldrig flugit så jag undrar hur hon fick den?

Vixxen
0

Jo, de minns jag!

Sabah
0

Jo, de minns jag! Tror också att det fanns Nickel, tablettask och olika choklad, kanske mer?

💖🧡💛💚💙💜

Staffan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Misstänker att innehållet i Fraktlådan ändrades över tid. Här i alla fall en bild som skvallrar om innehållet. Rollokolarna kommer jag ihåg :)

Carmarino
0

Kan inte minnas att jag har sett den någon gång, men så var det inte så många i familjen som flög särskilt ofta heller. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
0

Jo såna där minns jag att man fick men vi flög inte utan åkte husvagn på sommaren så jag tror mera att det var på färjorna sverige tyskland eller sverige danmark som vi fick såna där så de såldes nog även där

Sindri
0

#10: Där sa du nåt! Vi åkte mellan Helsinborg-Helsingör några gånger, det måste vara där vi fick tag på våra. Möjligt att jag själv gett mormor lådan hon förvarade sybehör i.

Carmarino
0

#10: Åkte ofta med färjorna Helsingborg-Helsingör, men tror inte jag såg de lådorna - eller också var det inget jag var intresserad av att köpa. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
0

Nej, den har jag inget minne av. Inte heller att den fanns på färjorna mellan Helsingborg & Helsingör. Instämmer med Carmarino, jag har åkt med dessa färjor väldigt ofta genom åren. På färjorna var det Toblerone eller Hollandse Drops som gällde 😄 - eller något annat kul som inte fanns att hitta i svenska butiker. Som en Tuborg Citron eller Jolly Cola.

Sindri
0

Men du kanske åkte långt efter att jag gjorde det?

MonicaLagerquist
0

Jag minns dem från Finlandsfärjorna. Men jag fick aldrig någon.

Stolt ägare till tre La permer

Staffan
1

#15 Då får vi hoppas att Fraktlådorna kommer tillbaka så att den skadan kan repareras… :)

[Hayabusa]
0

#14 Det är möjligt, första turen borde varit i mitten på 60-talet. Det är fullt möjligt att Fraktlådan fanns på färjorna, men inget jag minns. Kanske gick mig bara förbi..?
I mina unga år var det inte självbetjäning på färjorna heller, så allt syntes kanske inte så väl heller? Vet inte när självbetjäningen kom - 90-talet?