Dansbandshörnan- 2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När vi 2019 startade föregående tråd om dansbandsgenren var det orosmoln, vissa insiders såg ett slut på branschen inom 5-10 år. Därefter kom pandemin, vilket förstås inte gjorde saken bättre.
Men ännu rullar dansbandsbussarna på våra vägar, och fortfarande är det full fart på galan i Malung och på färjornas dansgolv.
Den föregående tråden överskrider den nya maxgränsen på 100 inlägg, så därför fortsätter vi här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-05-11 17:49 av Fornöga
#0: Dansbandsmusiken lär inte dö ut på länge än, men det kanske blir färre ställen att spela på.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Ja, dessutom och dessvärre har flera försvunnit av en trist anledning: tre anrika dansbanor, samtliga i Folkets Park, har blivit lågornas rov inom loppet av tio veckor.
#2: Trist när det händer.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det sägs att bakom ett framgångsrikt dansband står en ännu större sångerska. Monia 😎
Dansbandet Vikingarna hade en egen dokumentär om det var SVT Play.. Startade i Arvika i Värmland en gång i tiden..
.
#4 Minns sommaren 1993. Jag var 19 år och Monia Sjöström ett år äldre. Hon hördes överallt på radio och syntes överallt på bild i tidningen. Det var någon tonårsförälskelse.
Minns ni dansbandskampen som numera hamnat i nostalgifacket? Thomas Deutgen må vara världens snällaste och trevligare människa. Men precis som Anders Bagge och andra var han tvungen att vara hård i en jury .
#5 2017 korsades den konstellation som då utgjorde återstoden av det vid det laget upplösta dansbandet Vikingarna och Elvisimitatören Kenneth Wahlbergs vägar, där den senare var tilltänkt som vokalist. Men av detta blev inget, redan under repetitionerna bröt samarbetet samman. Nu har den senare fått möjlighet till fördjupning om orsaken till fiaskot genom två avsnitt på SVT, varav det första sänds ikväll. Finns även på SVT Play för den eventuellt intresserade.
- Redigerat 2024-06-24 08:30 av Fornöga
Krogdöden ett hot mot "den levande musiken" (i den mån den inte redan ersatts av DJ:s…)
Regeringen vill sänka momsen på danstillställningar från 25 till 6 procent. Finansdepartementet har nu skickat förslaget på remiss inför höstens budgetförhandlingar.
– Det är historiskt, säger Tony Irving, danspedagog och ambassadör för pardans i Sverige."---
"Tony Irving ser ett fönster som öppnas med förslaget, där pardansen också nämns som en del av Sveriges kulturliv, värt att satsa på.
– Det handlar om mycket mer än skattelättnader – det handlar om synsätt. Om erkännande, skriver han i en krönika på nyhetssajten Dansbandsnytt."
- Redigerat 2025-05-20 22:47 av Fornöga
Vänner av dansband kan ha något att hämta i Go´kvälls timslånga dansbandsextra i kväll. Finns på SVT Play till den 27 juli. 💃🕺
Dansbandsepoken- tacka Värmland för det? Ja, åtminstone om man skall tro Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia och utvandrad värmlänning. Han utvecklar sina tankar som medverkande kapitelförfattare i boken "”Kramgoa texter – Hur dansbanden förändrade Sverige”.
Inför snart stundande dansbandsveckan hyllar Cecilia Garme i tidskriften Fokus dansbandskulturen och Timbros bok om densamma.
Artikeln är förhoppningsvis öppningsbar- det kan variera på Fokus.)
Ett utdrag ur Timbros antologi "Kramgoa texter: Hur dansbanden förändrade Sverige" kan läsas här.
Aldrig varit något för dansband även om jag växt upp i dansbandsriket. Såg en kul text på Facebook häromdan som lät ungefär som följande: Är man två vänner som växt upp i Värmland satsar man på rally, är man fyra vänner bildar man dansband 😎😁
#16 Bandet i #13 har du väl på nära håll i ditt dansbandsrike? 😉
Apropå texten på Facebook kunde man ha tillagt: " och är man själv köper man travhäst?" 😊
#17 #13 Han hade väl egen firma. Som han skötte vid sidan..Forna sångaren från Vikingarna Stefan Bosch hängde väl med dom.
Har man växt upp ensam i Värmland skaffar man travhäst 😊
En låt med Vikingarna som jag respekterar..Låter mer country #15 apropå kramgoa texter och kramgoa låtar. Det var deras första album från 1973 med namnet Vikingarna och Stefan Bosch som sångare.. På världens tak som var en svensk cover på The Carpenters Top of the world var deras första hit på Svensktoppen 1974.
#19 Vikingarna har sina rötter i Arvika. Både Stefan Bosch och Christer Sjögren är från Hagfors. Vad heter stadens hockeylag? 😎 Viking 😁👍
#20 Föregångaren till Vikingarna hette Ji-coo and The Vikings, och 1961 tog de "Viking Boogie" upp till åttonde plats som bäst på radio Luxemburgs Top Twenty- rätt fantastiskt.
Jag hade den EP-skivan, men skänkte bort den (tillsammans med en hel del andra skivor som senare blivit rariteter).
- Redigerat 2025-07-04 20:43 av Fornöga
#21 Ja, och hette senare även The Vikings . Hade väl även kvinnliga vokalister. Hört någon dokumentär och även läst om detta
Dansbandsveckan i Malung kör traditionsenligt igång vecka 29, och lagom inför den har en dokumentärfilm om evenemanget gått upp på biograferna.
#23 Vaknade i ottan en gång i tiden, och kunde inte somna om så jag tittade på tv. Gick då en repris av en dokumentär om Dansbandsveckan i Malung. Det var ungefär vid den tiden som tv-programmet Dansbandskampen var populärt.
Här i Värmland (var annars?🙂) finns den traditionella Fryksdalsdansen på Kolsnäsudden i Sunne. Dansband, men man bjuder även in artister och gäster utanför dansbandsgenren. Årets Fryksdalsdans pågår 25-26 juli
Streaks, Sveriges yngsta (?) dansband har bytt upp sig från EPA-traktor och släpvagn till turnébuss. Och de bangar inte för att lira dragspel! 😊
Streaplers från Kungälv bildades 1959. Det började med pop, men övergick till dansband under dansbandens gyllene år på 70-talet med svensktopphits som "bara 15 år" och "Valentino". Gert Lengstrand som för många är känd inom schlagern var bandets första sångare fram till 1966. Till min kära var väl en gång i tiden en kandidat till den bästa dansbandslåten någonsin.
#11 Verkar vara grönt ljus för en sänkning av den så kallade dansbandsmomsen nu.
- Redigerat 2025-09-03 16:26 av Fornöga
#28: Det tror jag när jag ser det.
#29 Vi får avvakta till den 22 september när den kommande budgetpropositionen presenteras.
Candela är ett dansband från Vejbystrand bildat 1984.
Viva! Fernando Garcia fick nobben att delta i Melodifestivalen, men när TV3 sände ett alternativt Schlager-SM 1994 fick låten chansen och vann. Blev sedan en hit på Svensktoppen. Sångerska var Jenny Öhlund ( numera Jenny Silver )
#31 Mer Skåne. X och Z i bandnamnet är en fördel inom dansbandsmusik. Wizex från Osby har båda. Flera kända kvinnliga sångerskor genom åren bland annat Kikki Danielsson, Charlotte Perrelli (Nilsson på den tiden), Lena Pålsson, och Paula Pennsäter som förknippas även med Schlager och Melodifestivalen. Förutom Miss Decibel från 1978 så är Mjölnarens Irene en av bandets stora hits med Lena Pålsson på sång.
- Redigerat 2025-09-05 22:58 av GikMio
#31: En av medlemmarna gick på samma gymnasieskola som jag. Vill minnas att han spelade i aulan ibland. Så redan då höll han på med musik. 😊
#32: Mjölnarens Irene spelas rätt ofta på P4 Plus.
#34 Den spelades in på 80-talet så den har en hel del år på nacken nu.
#35: Ja, men det är sådana låtar som spelas på P4 Plus - från 1950-talet och framåt. Det händer ibland att även låtar från 1940-talet kommer med.
Tyvärr har vi (haft) två fortsättningstrådar i dansbandsämnet sedan starttråden i ämnet blivit fylld. Stänger därför den andra så att diskussionen kan fortsätta nedan.
Överfört från den nu stängda parallelltråden:

https://www.sverigesradio.se/artikel/dansbandsmomsen-sanks-darfor-blir-inte-intradet-billigare
Dansbandshumor med Helt Apropå-gänget.
Edit: länken gav ingen direktbild i inläggsrutan. Tog mig friheten att frisera den./medis
- Redigerat 2025-10-28 18:06 av kamera0710
- Redigerat 2025-10-28 19:34 av Fornöga
#39 En annan dansbandshumor jag minns var filmen Monopol av och med Galenskaparna och After Shave Någonstans på 90-talet. Ett dansband dyker upp under en valvaka och sjöng om några som blivit bedragna av ett försäkringsbolag. Lät kasst, vidrigt och töntigt. Precis som Claes Eriksson ville ha det.Alltid retar det någon 😊
#39 Tack! Av någon j-a anledning fungerar det inte för mig att lägga in klipp från "tuben".
#41: Det är en bugg. Vissa länkar funkar inte. Särskilt inte om man kopierar från datorn.
#41 #42 För min del brukar jag "hugga av" länkarna före det första &-tecknet i de långa "radiolänkarna", det fungerar i mitt fall.
- Redigerat 2025-10-29 07:42 av Fornöga
#43: Det brukar oftast inte finnas något &-tecken i YouTube-länkarna, men annars gör jag likadant.
Har testat lite olika varianter när det gäller YouTube och för att direktbilden ska synas brukar man behöva använda den långa länken, åtminstone när det gäller miniatyrbilden under rutan. När man lägger in videon via "Infoga video" brukar den korta länken fungera.
#44 För min del har jag varit lyckosam med att hitta &-tecken i de aktuella länkarna, däremot har jag ibland inte "klippt av" exakt rätt, och då blir det bakläxa i form av en grå ruta och påpekande att länken inte finns så då är det bara att göra om.
Skoga bygdegård i värmländska Ekshärad är ett "dansbandstempel" som nu firar 70-årsjubileum, och på scenen återförenas vid detta tillfälle det annars efter en fyrtioårig tillvaro upplösta bandet Fernandoz (som dessförinnan hann bli Årets dansband på Grammisgalan 2025).
Vikingarna bildade i Arvika i Värmland i slutet av 50-talet, men från 1973 som det nutida bandsnamnet. Slog genom 1974 på Svensktoppen med låten "På världens tak". Sedan har man haft hits som " Leende guldbruna ögon", "Du är min sommar Marie, "Albatross" och "Kan man älska nån på avstånd" m.m..Vikingarna är nu invalda i Swedish Music Hall of Fame.
https://www.sverigesradio.se/artikel/vikingarna-invalda-i-hall-of-fame-kanns-omtumlande
#47 Jag träffade förresten Erik Lihm en gång i tiden på färjan mellan Stockholm och Mariehamn på Åland 2005. Fruktansvärt trevlig dalmas och ständigt glad och leende som tog sig tid att prata. Både med fans och vi som tycker om att prata svenska musikhistoria. Han var medlem i Vikingarna.
Dansbandet Sannex är gamla i gården, men jag har aldrig riktigt hittat till dem och efter nästa år lär det bli ännu svårare eftersom de lägger ner då- men dessförinnan en (första?😉) avskedsturné.
#49: Har säkert hört dem någon gång, men kan inte komma på en enda låt de har gjort.
Ett minne jag har från barn-och ungdomen var några dansbandsskämt. Ingmar Nordströms släppte plattor under namnet saxparty. "Har du hört om Ingmar Nordströms senaste sexparty" Det tyckte vi var jätteroligt 😁
Dansbandens scenkläder- en färgstark historia…😏
#52: Ja dansbandskläder är ett kapitel för sig. Väldigt många olika stilar och den ena pråligare än den andra. 😊
#52 #53 En väldigt vanlig felsägning är att dom har samma kläder. Det får vi väl hoppas att dom inte delar otvättade underkläder 😉😁 Men likadana kläder har ju varit känt genom decennier inom dansbandsgenren.
Sveriges Radio har en serie på tre avsnitt med rubriken "Dansbandsdöden", där man, citat, "berättar om dansbandens framväxt, guldålder och överlevnadskamp, i ett Sverige som samtidigt genomgår stora förändringar."
Varje avsnitt är c:a 45 min. långt.
För att fira att "Jag vill vara din, Margareta" fyller 50 ger sig Sten & Stanley ut på en jubileumsturné, uppger TT/GP.
#56: Tycker nog de var rätt kända långt innan 1976. Åtminstone minns jag dem från Svensktoppen på 60-talet och början av 70-talet. De var visserligen inte lika kända som Sven-Ingvars, men snäppet under. Har för mig att det var de som spelade i folkparken i byn jag bodde i midsommarafton 1974.
#57 Ja, de var i farten redan 1962 enligt länken ovan. Kul för övrigt att se konvolutet till skivan där "Maggan" inte ens är omnämnd, och jag tror att vi redan har konstaterat på annan plats att Sten Nilsson inte trodde så mycket på låten när de gjorde plattan.
Veckans Karlavagnen på SR (kan avlyssnas i efterhand) ägnades åt dansbanden, och introtexten lyder:
"Dansbandsgenren är en unik och viktig del av den svenska populärkulturen. I det här programmet pratar vi om vad dansbandsmusiken betyder.Vilken dansbandslåt, grupp eller artist har följt dig genom livet – eller har nyligen blivit viktig för dig– på dansbanan, i köket, på bröllopet eller när hjärtat behövde lite extra tröst?"
- Redigerat 2026-03-07 08:08 av Fornöga
#32 Wizex som haft stjärnor som Kikki Danielsson, Lena Pålsson, Charlotte Nilsson (Perrelli) och Danny Stråhed bland sina vokalister under årens lopp återkommer efter sju års uppehåll, nu med Mari Winquist vid sångmikrofonen.
- Redigerat 2026-05-12 13:24 av Fornöga
#60: Och de stavar genomgående bandnamnet fel. 😣
#61 Bedrövligt…🤦♂️
#62: Mailade dem, och ser nu att det är ändrat - förutom i bildtexten.
#63 👍
#64: Det lönar sig att höra av sig. Nu är bildtexten också ändrad. 👍
(Mailade igen och påpekade att det var fel.)
#65 De borde ha erbjudit dig det tydligen vakanta jobbet som korrekturläsare. 😉
#66: Det har de inte råd med. 😁
Årets dansbandsvecka är igång- i år är det fyrtio år sedan den gick av stapeln första gången.
Sten Nilsson- still going strong!
#69: Har visserligen inte hört honom sjunga live på länge, men jag tror att hans röst håller fortfarande.
Har sett Sten & Stanley uppträda någon gång på 70-talet. Det var i den sedan länge nedlagda folkparken Kullaparken, ett populärt ställe i nordvästra Skåne där jag även såg Hep Stars och Ted Gärdestad/Lena Andersson (dock inte samtidigt). Till och med Bill Haley har varit där och spelat, men då var inte jag där. Var nog för ung. 😊
https://www.hd.se/nyheter/den-12-juni-1968/
(Läslåst men det går att läsa rätt mycket.)
Har ju nämnt Jannez en del i dessa trådar. I hemlänet Jämtland var publikens absoluta favoritlåt Heim te Kluk, en jämtländsk cover på John Denvers Take me home country roads. Tyvärr finns den inte på "tuben". Men ett nytt band har sjungit in en egen version, som är hyfsat nära Jannez dito.
Jannez själva tröttnade väl till slut på att spela den. Minns att den var återkommande önskelåt från publiken, men ibland blev det inget. Men när de körde allra sista danskvällen (som jag inte besökte) avslutade de med den!
Video: "Så många mil, så många år."
Sven-Ingvars firar 70 år i år, och efter att ha genomfört vår- och sommarspelningar skall de nu ut på en höstlig turné med namnet "Sven-Ingvars, igår, idag, i morgon".
- Redigerat 2026-08-23 10:17 av Fornöga