gamla spel, datorer, konsoler mm
visste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråden då sajten verkar sakna just detta, så det fick bli off topic:).
tänkte man kunde bli lite nostalgisk när det gäller spel också. jag föddes 1981, vilket betyder att min uppväxt var då allt det goda inom spel världen höll på att födas, c-64, atari. amiga osv och senare nes, snes, mega drive osv. jag spelar än idag så gott som allt som har med det som fanns på den här tiden att göra och jag tycker det är lika roligt fortfarande, trotts hundratals spel utklarade flera gånger om under årens gång.
antar att det är många i min ålder här och äldre(och yngre med för den delen) som har många fina minnen från den tiden eller den tidens spel:)
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Det har hänt fruktansvärt mycket mellan slutet på 70/början på 80 tills nu. 1980 köpte jag o min tjej ett TV-spel som skulle kopplas in till TV:n. Det följde med två kontroller med en spak. Sen spelade vi tennis; en vit kub som studsade mellan paddlarna som styrdes av spaken. Svart/vit bild givetvis.
När jag blev äldre började mina barn spela Halo i början på 2000(?). Den grafiken är ju otroligt mycket mer avancerad än den första spelconsolen. Så jag har sett utvecklingen och den är enorm. Tänk om bilarna hade haft samma utvecklingskurva! Då hade vi flugit nu med vårt eget privat flygplansbil.
Ett spel jag minns, och tyckte var roligt var Joe Blade.😊
#0 Var en lite konstig lista över ämnen när jag tog över. Men min goa Medarbetare Carmarino tog sig tid att göra om och skapa nya ämnen som passar. Denna tråd går nu under Spel och Lekar..
2024 Intresserad av retrospel? Då kan du pröva dina kunskaper i ett quiz i GP, (ännu) ej låst för icke prenumeranter.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-07-03 10:23 av Fornöga
#4: 50 % rätt. Inte illa med tanke på att jag inte spelat ett enda av spelen i quizen, och bara hört talas om ett eller två av dem. Så jag gissade på alla utom en fråga. Det var en fråga som jag hade ett vagt minne av att jag hört talas om om, och jag mindes rätt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Jag kan så lite om spel, nya som gamla, att jag inte ens försökte mig på quizet- jag var ändå dömd att förlora…😉
#6: Det är bara att gissa - det gjorde jag. Trodde jag skulle få ett eller två rätt ungefär, men tydligen var jag bra på gissningar. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#7 OK då, har försökt mig på quizet, och fick det du befarade att du skulle få, 20% rätt, eller med andra ord två…😏
Jag fick 80% rätt.
#8: Det bevisar bara att du inte är fullt lika bra på att gissa som jag. 😊
#9: 👍 Fast du har väl spelat åtminstone en del av spelen?
#11 Dom flesta. Ett av dom utan att nämna något namn var väldigt populärt att spela bland dom yngre på 90-talet när jag gick datakurser.
#12 Upptäckte nu att jag nämnde det ändå i texten utan att jag tänkte på det, och ytterst lite annorlunda stavning 🙂 Ett annat dataspel som var populärt då var det där spelet då man byggde städer. Fanns även strategispel med en karta där man skulle flytta armeer osv. Men ändå bra grafik för att vara mitten av 90-talet.
#13 Tänkte på Simcity. Har kommit liknande som Megapolis och City Island.
🙂 Doom var väldigt populärt. Gillade mer tv-spel och Nintendo som Zelda, Metroid, Rygar och Faxanadu.
- Redigerat 2024-07-03 22:37 av GikMio
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En samling spel från ungdomen jag minns.Hudson's adventure island. Påminde mycket om Super Mario bros. Super Contra, eller Contra, eller Probotector. Hade man en kod kunde man få så många liv som helst, och klara spelet. Fanns en Nintendotidning som jag fick i brevlådan med tips och koder. Track&Field, i väntan på nästa OS. Man fick trycka hårt och snabbt på handkontrollen för att springa snabbt i löpning och hoppa långt i längdhopp och tresteg. Duck Hunt, spelet och pistol följde med när man köpte Nintendokonsolen. Och så klart klassiska Super Mario bros.
Under sportlovet arrangerade Västernorrlands museum i Härnösand en nostalgidag med gamla TV-spel där barnen fick göra bekantskap med spel som deras föräldrar spelade för decennier sedan och dessutom fick de beskåda den elektroniska antikviteten "tjock-TV".
Barnen tyckte det var riktigt skoj, men frågan är ändå om det inte var deras föräldrar som hade allra roligast?
15-årige Julius från Karlstad gör en resa tillbaka till framtiden: "Musiken är inspelad på kassettband, mobiltelefonen väger fyra kilo och spelet heter Atari 2000. Grejerna som intresserar Julius hör hemma på 70- eller 80-talet. Musiken likaså," skriver SVT Värmland.
"Retrospel rusar – svenskar köper gamla dator- och tv-spel som aldrig förr. Samlaren Johan Rodriguez Obleser i Luleå vill uppmuntra människor att hitta fynd på vinden, men inte bara för att sälja.
– Många vill komma åt nostalgikänslan", säger Johan Rodriguez Obleser till SVT Norrbotten.
"Under 2025 såldes över 450 000 begagnade dator- och tv-spel på auktionssajten Tradera, till ett värde av 176 miljoner kronor. Det innebär i snitt att över 1 200 tv-spel bytte ägare varje dag.
Enligt sajten står en tydlig trend bakom utvecklingen: En generation, främst 90-talisterna, som köper tillbaka sin barndom."---
#19: Och jag som inte har någon vind. 😱😁
Fast jag har inga dator- och tv-spel i källaren heller vad jag vet. De spel jag spelade på 80- och 90-talen hade jag på disketter. Vet att jag har några av dem kvar, men om de fortfarande går att spela vet jag inte. Får kanske investera i en extern diskettstation och testa. 😊
Vurmen för retrospel har medfört ökad efterfrågan på tjock-TV i spelintresserade kretsar.
https://www.sverigesradio.se/artikel/david-samlar-pa-tjock-tv-for-retrospelens-skull
#21: Har aldrig spelat konsolspel som kräver en tv, så jag har inget större behov av en tjock-TV. Däremot kanske jag skulle köpa mig en extern diskettstation så att jag kunde spela mina gamla Sierra-spel på datorn. Fast jag tror jag nöjer mig med Solitaire på datorn. Harpan (Klondike) är min favorit. 😁
#22 Där nämnde du något! Klondyke är en gammal favorit som jag spelade ofta förr, men av någon okänd anledning har jag inte haft en tanke på det på senare år. Får nog kupera leken igen! 😊
#23: Har du Windows så finns den gratis i Microsoft Store. Sök på Harpan Klondike så kommer den upp som första val. 😊
#24 Tror jag redan har den i mina datorer, jag har bara förträngt det. 😊
- Redigerat 2026-06-14 17:24 av Fornöga
När TV-spelen kom till Sverige. Radiodokumentär (37 min).
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/radiohandlaren-som-startade-den-svenska-spelvagen