Spansk Nostalgi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags för spansk Nostalgi 🇪🇸
Enrique Iglesias- Bailamos (1998)
- Redigerat 2022-01-07 22:36 av [GIKmio]
La Oreja den van Gogh anses som den största popgruppen i Spanien. Rosas (2003) blev en stor hit. Jag tycker sångerskan sjunger så fint.. Och inte väljer bort spanskan för att sjunga på engelska.
En annan låt med La Oreja van de Gogh jag hört tidigare. Förmodligen på en radiostation nära mig… Eller på ett disco eller nattklubb. Dom är bra på att göra bra partymusik spanjorerna.
#2 Det var nog det mest avancerande jag stött på när det gäller att stava rätt namn på en musikgrupp 🙂La Oreja de Van Gogh. Nu blev det nog rätt.
Las Ketchup-The Ketchup Song (2002)
Macarena med Los Del Rio (1996) kan inte någon ha missat..
Spansk disco från 70-talet.
#0: När det gäller spansk musik går det ju inte att inte ta med Enriques far Julio. Här med La Paloma.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
All respekt till Fernando Torres och David Villa. Men Emilio Butragueno som kallades danskdödaren då han gjorde fyra mål mot Danmark i fotbolls-VM 1986 sticker ändå ut. Det dröjde till 2010 innan denna fotbollstokiga nation fick titulera sig världsmästare i världens största lagsport..
Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona, hymnen från OS 1992 i samma stad. Caballé (1933-2018) både föddes och avled i Barcelona.
#8 Underbar duett.
- Redigerat 2022-01-30 20:12 av [GIKmio]
Los Bravos bröt sig tillfälligt in i den engelska popdominansen när de hamnade på topplistorna 1966 med sin "Black is Black."
Kuriosa: det finns ett samband mellan en i gruppen och Lasse Åbergs "Sällskapsresan". (Svaret finns på länken.)
- Redigerat 2022-02-02 23:02 av [Göstage]
#6 Eftersom såväl Julio Iglesias som spansk fotboll avhandlats i tråden kanske det är läge att påminna om sambandet där.
Edit: videon nu privat.

- Redigerat 2023-07-01 13:49 av Fornöga
#11: Ja, absolut. Eftersom jag inte är så särskilt fotbollsintresserad så glömde jag bort att han även var en framgångsrik fotbollsspelare innan han slog igenom som sångare. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Dom flesta spanjorer har fotbollen i blodet redan när dom föds precis som dom spanskättade länderna i central-och Sydamerika. Far och son Iglesias har även musiken och rytmen..
La Quinta Estación var en spansk grupp verksam 2000-2010, och det är i stort sett allt jag vet om dem. Enda låten jag hört med dem är El Sol no Regresa, men den fastnade jag för.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)