Nostalgi iFokus

Nostalgi

Läst 104 ggr
Condor
1

Gamla vinylskivor

Jag har en samling gamla vinylskivor och kollade i en lista med världens värdefullaste vinylskivor om jag hittar en som jag har. Jag har faktiskt skivan som kommer på plats 41.

https://www.rollingstone.de/vinyl-alben-singles-wertvoll-liste-1761253/

Det var Pink Floyds första album från 1967. När jag googlade på värdet och vad den säljs för hittade jag priser mellan 17 och 700 euro.

Är det skicket som skivan är i som är det avgörande eller måste det vara en viss print? Undrar vad min är värd? Det är en orginal EMI columbia print tillverkad i Tyskland. Den är i ett mycket bra skick.

Unter den kostbarsten Schallplatten finden sich natürlich gleich mehrfach Beatles-Aufnahmen. Aber auch eine LP einer deutschen Jazz-Pianistin und ein Album von Olivia Newton-John.
Carmarino
1

#0: Förmodligen är det skicket, men kan förstås också bero på vilken print - eller en kombination. Står det inget om det i artikeln?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Moon AppleGrey]
0

Tänker som #1, men tror det också beror på hur pass ovanlig albumet är.

• Redigerat 2022-12-13 18:37 av [Moon AppleGrey]
Condor
0

#1:

I artikeln står inget värde. Det där är taget från "Collector’s Rare Record Price Guide". Där står också värdet, men den katalogen finns bara att köpa.

Den har jag nog inte spelat mer än 20 ggr., så den är så att säga nästan som ny. Jag läste att vinylskivor som tillverkades i Japan, England och Tyskland är de med mest värde. Det gäller helt allmänt för vinylskivor.

Jag har ungefär 80-90 gamla vinylskivor. Man kan aldrig veta vilka skatter man har, för om man gör en google sökning hittar man så många olika priser för skivorna.

Fornöga
0

Jag sålde en EP med Beatles med svenskprintat omslag för många år sedan nu, och fick ungefär vad jag hade hoppats på, vill minnas att det var några hundra. Skivan var inte speciellt välhållen, och köparen sa att det var på gränsen för att det skulle bli affär. Jag hade samtidigt She loves you som svensk singel. Den skivan var i bättre skick men omslaget förstört, och därmed var den ointressant.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Tarotstollan
1

Har 100 - tals vinylskivor men lyssnar fortfarande på dem då och då.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Moon AppleGrey]
1

#5: samma här.
Fast i mitt fall blir det ofta eftersom ingen av mina skivspelare har så att man kan spela CD på dem.
Den ena har bara för 33, 45 och 78:varvare, medan min äldre också har så att jag kan spela upp kassettband.

Tarotstollan
1

Jag har en apparat med kassett, vinyl och cd kombinerat.😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Moon AppleGrey]
1

#7: går det också. 😛

Men eftersom jag aldrig köper cd-skivor, föredrar vinyl/stenkakor och kassett, så fanns det ingen anledning att köpa en sådan när min gamla cd-spelare pajade för 10-12 år sedan.
Har heller inte så många cd-skivor ändå och de jag har borde gå att spela upp på min blu-ray spelare (aldrig testat det). 🙂

• Redigerat 2022-12-13 22:39 av [Moon AppleGrey]
Condor
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här är världens värdefullaste vinylskiva. Värdet är 354.000 dollar.

Den spelades in 1958 av 3 killar som senare var med och grundade The Beatles.

• Redigerat 2022-12-14 11:43 av Condor
[Moon AppleGrey]
1

#9: oj! Det var inte lite det, heller. 😮

GikMio
2

Jag köpte LP-skivor i ungdomen. Nice Price 19 kr styck. Det var inte i skivaffär utan på vanligt varuhus. Med ett hack i dom flesta skivfodral.

[Moon AppleGrey]
1

Provade nu med att spela upp en cd i blu-ray spelaren (angående det jag skrev i #8)
Blir jättebra ljud. 😊
Kommer fortsätta köpa vinyl förstås, men det är kul att man kan spela CD ändå om man skulle vilja det.
Vissa av de album jag har, har ju inte givits ut på vinyl, så.

• Redigerat 2022-12-14 16:01 av [Moon AppleGrey]
Carmarino
1

#12: Bra att veta - även om jag inte har någon blu-ray-spelare. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Moon AppleGrey]
1

#13: precis. 😁