Nostalgi för alla malmöbor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi låter väl rikets tredje stad även få sitt. En stad jag personligen inte kan dela med mig minnen ifrån. Har aldrig besökt Malmö. Om man bortser alla tv-program och tv-serier med malmöaknytning man ju minns väl. Ett klipp från 1961..
- Redigerat 2024-06-06 09:25 av Fornöga
Av någon anledning har jag aldrig trivts i Malmö. Har varit där en hel del gånger, mest i arbetet, men stannar inte längre än nödvändigt. Vet inte varför, för det finns säkert mycket trevligt där.
Jobbade där i tre månader och det var tröttande med resorna. Själva jobbet var kul, men fick gå hemifrån klockan sex på morgonen och kom i bästa fall hem strax innan sex på kvällen - om det inte var signalfel eller obehöriga på spåren. Då blev det ännu senare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det stannade i Helsingborg när man skulle ta färjan över till Danmark så därför kom man inte mer söderut.
Var i Malmö en del som barn då vi hade släkt som bodde där. Det var äventyr att komma till storstan och sova över.
Minns Kockumskranen som reste sig över slätten och var det första man såg när man kom med tåget norrifrån.
Och hur vi tog hissen upp till restaurangen längst upp i Kronprinsen för att se på utsikten.
Jag minns N.P Möller-Fastighetsskötare på TV som barn.. Lite som Albert och Herbert fastän det var Malmö istället för Göteborg. Solstollarna är gammal Malmönostalgi från tv också 🙂 Så visst går det finna nostalgi ändå fastän man inte varit där.
Bilder från när anrika Malmö Stadion invigdes till fotbolls-VM 1958. Kallas väl inte så numera.. Di blåes hemmaborg.
#5: Den heter fortfarande Malmö Stadion men är inte längre Di blåes hemmaborg. De spelar numera på Eleda Stadion.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6 Jaså, det har du koll på. Första gången du bräcker mig i något inom sport 😁
#7: Har noll koll på Malmö, men det finns ju Google. 😄
Vi har inkorporerat Malmö i ny tråd om Skånsk nostalgi.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)