Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketthumor
Läst 421 ggr
GikMio
2023-05-03 19:49
4

Galenskaparna och After Shave

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Både humorgruppen Galenskaparna från Trollhättan och barbershopkvartetten After Shave från Göteborg bildades i slutet av 1970-talet. Men det var 1982 dom började samarbeta då det visade sig att dom fyra grabbarna i After Shave hade en stor komisk talang då dom utöver det även höll en hög musikalisk underhållning. Revyerna Träsmak, Cyklar fram till den stora framgången då dom blev rikskändisar med tv-serien Macken till ytterligare revyer, filmer och andra tv-framträdanden. Dom flesta av oss minns dom och har skrattat åt dom.. Jag fick uppleva Galenskaparna live 1979 eller 1980 då dom var praktiskt taget okända. Men riktigt roliga redan då..

Calcifer
2023-05-03 19:52
3

Skruven Är Lös är min absoluta favorit. Sett den massor med gånger och gråter av skratt varje gång.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

GikMio
2023-05-03 20:04
0

#1 Ja skruven är lös var ju det första dom gjorde 1982 "Glömde den och skämskudde 😏" Sedan Träsmak och sedan Cyklar.. Men dessa visades på SVT..Men dom blev riktigt populära när dom gick från scenen över till tv och gjorde Macken 1986. Utöver själva humorn så blev även musiken populär och släpptes på dåtidens vinyl..

Calcifer
2023-05-03 20:17
1

Själv så är jag ju lite yngre, och hade aldrig hört talas om dem fören i gymnasiet för kanske en 17 år sedan eller så. Då var det en vän som visade mig just skruven är lös, så det är därför den ligger mig lite extra nära hjärtat. Sen när vi skulle göra lite sketcher som prov framför lärare då jag gick teater så valde jag till min enskilda sketch att göra den med Pelle Frisk, reseledaren. Jag, hon som introducerade mig till dem, och en tredje klasskamrat gjorde fotoaffären ("Finns lins?") och till sist var det jag, hon som visat mig dem, och en fjärde klasskamrat som gjorde en jag inte sett många gånger, men med Perry och en annan i butiken där en herre kommer in och vill köpa byxor och de bara skrattar åt kunden.

Det var faktiskt skitkul. Än idag kommer jag ihåg hela Pelle Frisks monolog. 😂

Även Hajen som Visste för Mycket, är ju en jäkla bra film!

GikMio
2023-05-03 20:25
2

#3 Jag är inte så mycket för deras filmer, men visst är Hajen som visste för mycket, Leif och Monopol bra 😁

Förutom Macken ( tyckte dock filmen inte var så bra.. men ändå småkul ibland ) så gillade jag tv-serien En himla många program där Spanarn var med 😏 En riktigt ruggig thriller 😁

Calcifer
2023-05-03 20:40
1

#4: Jag har faktiskt aldrig sett macken, men får äntligen ta mig i kragen och se till att det blir gjort. Har bara typ fyramiljonersmiljarder andra saker jag vill se också…

Denna sketch får mig att fulskratta som en åsna varje gång också:

GikMio
2023-05-03 20:51
2

#5 Om man inte sett tv-serien Macken så minns man musiken som jag jag nämnde i #2 om man är född på tidigt 80-tal och tidigare. Låtarna Konfirmationspresenten och Man ska ha husvagn låg på Svensktoppen och ledmotivet Macken "kunderna kommer, kunderna går på Roys och Rogers mack" spelades överallt på radio på den tiden.

• Redigerat 2023-05-03 20:54 av GikMio
Calcifer
2023-05-03 20:55
1

#6: Jag är född på sent 80-tal. 😁

Däremot ledmotivet till Macken har jag hört, men det var för att jag hade den i en pianobok och brukade sjunga och spela den - men då var jag kanske 10 år gammal och hade ingen aning om att det var från en serie. Man ska ha husvagn har jag nog hört någon gång också. Men radio var ingenting som lyssnades på hos oss, och då ingen i min familj kollade på dem och jag växt upp i en pytteliten ort så formades mycket av vad jag kollade på av vad syskonen och mamma såg på. Man exponerades inte riktigt av saker här, om man säger så.

Men å andra sidan får jag se det som så att jag har mycket kvar att kolla på med dem som jag dessutom får lyckan av att uppleva för första gången! Det är kul det med, och bättre sent än aldrig!

GikMio
2023-05-03 21:10
1

#7 Finns en kanal på Youtube med 352 videoklipp av dom på Galenskaparna & After Shave-Ämne om man googlar.. Dom är ju inte aktuella längre med så mycket aktuellt.. Annars kan man besöka loppisar som är inriktade på stort sortiment av VHS och DVD.. Problemet är nog att Galenskaparna och After Shave idag är bland det största inom svensk humorhistoria och få som lämnar ifrån sig denna humorskatt.. Men det skadar inte att kolla..

Calcifer
2023-05-03 21:22
1

#8: Ja på deras officiella youtubekanal finns ju en hel del den följer jag redan. :)
Har tyvärr varken VHS spelare, TV, eller DVD läsare på datorn så sånt är lite bortkastade pengar för mig ändå. Men internet finns ju. :)

Carmarino
2023-05-03 22:21
0

En av de roligaste sketcherna jag vet är från Cyklar, nämligen "Banlonpolo och Terylenbyxor".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
2023-05-03 22:30
1

Bidrar med en av mina (många) favoriter. En himla många program och Tornado är peak Galenskaparna & After Shave tror jag, för mig. Men har inte sett alla revyer och filmer heller (än iaf).

"I'm too old for this shit."

Calcifer
2023-05-03 22:38
0

Ni som har lite koll. Jag vet inte vad denna sketch heter eller vart den är ifrån så kan inte leta upp den men vill så gärna se igen.

Två personer jobbar i en klädbutik, och in kommer en man som ska köpa kläder. Varje gång han förklarar vad han letar efter så skrattar personerna åt honom och upprepar delar av vad han söker som om han är helt dum. Sen slutar den med att ena personen säger nåt i stil med "hörde du det perry" och då säger kunden "Perry heter han Perry?" Och börjar gapskratta och går ut.

Vore jättekul om ni känner igen den.

Calcifer
2023-05-03 22:38
0

Det är alltså galenskaparna!

Carmarino
2023-05-03 22:47
0

#12: Lade precis upp den. Kolla i #10. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
2023-05-03 22:47
0

#12 Känns som det är från någon av deras tv-serier.. En himla många program eller Gladpack..

Carmarino
2023-05-03 22:48
0

#15: Som sagt, kolla i #10. Den är från Cyklar och heter "Banlonpolo och Terylenbyxor".

GikMio
2023-05-03 22:51
0

#16 Just det är från Cyklar.. Tänkte mig inte en scenföreställning utan från en sketch tagen inne i en butik. Får nog se deras 80-talsrevyer igen . Det är 20 år sedan jag såg dom .

Calcifer
2023-05-03 22:57
1

Men gud, vilken timing från min sida då! Såg precis om den och skrattade högt. Jag spelade Perry i den när vi hade prov i gymnasiet inför våra teaterlärare. :D

Tack, gud vad det var länge sedan man såg den!

GikMio
2023-05-03 23:00
3

Om man ska lägga in dom mest roliga och klassiska scenerna från Macken så lär det inte bli mycket sova inatt då man lär fastna här 🙂 Men kunden som är blyg och ska köpa kondomer är en klassiker.. Roy på macken är inte dum utan enbart elak för han vet vad han menar .

Calcifer
2023-05-03 23:01
2

#19: jag slår igång första avsnittet av macken nu. Har insomnia och ingen medicin så vaken kommer jag vara oavsett då kan jag lika gärna ha nåt roligt att kika på 😀

GikMio
2023-05-03 23:17
2

#20 Jag har Macken på DVD . Ett plus att ha den på DVD är att man får kommentarer och bakomreportage kring serien. Den spelades in i Stockholm där Galenskaparna och After Shave fick en stor barack till låns där Macken och butiken rymdes.. Efter inspelningen revs den helt och baracken låg i anslutning till dom studior där dåtidens stora SVT-produktioner som Jacobs stege och Razzel hade sändning eller spelades in..

Calcifer
2023-05-03 23:19
0

#21: Jo, så är det ju, men som sagt har jag ingen möjlighet att se på DVDer ändå så bättre än inget alls att kunna kolla på youtube. :)

Fornöga
2023-05-04 07:41
2

Den här sketchen ur Gladpack som sändes 2000 lade jag upp i den nostalgiska leken i förrgår. Claes Erikssons drift med vaccinföretagen var alltså långt före pandemin, men känns nu kanske bara mer aktuell än då.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Syntium
2023-05-04 07:53
3

Jag vill mena att Claes Eriksson är ett geni. Nån dag ska jag gå igenom hela deras produktion.

"I'm too old for this shit."

Calcifer
2023-05-04 09:57
4

Tog mig till avsnitt fyra av macken igår, men fortsätter nu så fort jag klarnat till lite i knoppen. HAHA stackars den Beiga Kunden alltså! När han i första avsnittet ramlade in under motorhuven på en bil och Roger stängde den utan att märka fulskrattade jag så jag fick hicka!

GikMio
2023-05-05 16:13
5

Truck driving song från Macken.. Dom var bra alla fyra i After Shave men Per Fritzells låtar minns jag extra. En av av dom Peter Rangmar gick bort 1997 ( han som ville ha tillbaka sin Opel ), och det var tydligen lite funderingar på att lägga ned då, men humorgruppen fortsatte..

GikMio
2023-05-24 22:46
3

Mor i skutan 😁 Numera ett paradnummer med Galenskaparna och After Shave.

GikMio
2023-05-25 00:18
3

#27 Såg nu att mor i skutan redan publicerats i tråden,. Så bra är den 👍

GikMio
2023-05-25 15:35
2

Finns även i en av Skratt från förr-trådarna.. Sketchen som fick folk att gråta av skratt. Den är underbar 😁

• Redigerat 2023-05-25 15:35 av GikMio
Fornöga
2023-06-16 08:01
4

Det är knappast någon hemlighet att Claes Eriksson sommarpratar den 27 juli, eller att det i höst kommer en biografi om gruppen, ”Galenskaparna och After Shave – Ogräset i den svenska underhållningsrabatten”.

Att en av de två författarna heter Kalle Lind förvånar knappast, han har ju skrivit om det mesta och om de flesta i branschen. Den andra författaren, Henrik Jutbring, är evenemangschef på Göteborgs arenabolag Got Event och stor beundrare av Galenskaparna.

Länk (ej betalartikel i nuläget).

I höst kommer boken som berättar om Galenskaparnas resa – från Claes Erikssons första studentspex på tidigt 70-tal, via sammanslagningen med After Shave och succéåren på 1990-talet fram till humorgruppens lite abrupta avsked.
GikMio
2023-06-22 11:21
1

Hoppa bort 😁

GikMio
2023-06-26 15:54
2

På Vinden. Från En himla många program där Galenskaparna och After Shave drev med diverse underhållningsprogram 🙂 Rolf Allan Håkansson var med lite i kulisserna men fick hoppa in i en och annan sketch ibland.

GikMio
2023-07-03 15:12
3

Alla ska bada. Revyn då Thomas Hedengran ( känd bland annat från Kjell Sundvalls Jägarna ) ersatte den bortgångna Peter Rangmar. Och gjorde det med den äran 👍

• Redigerat 2023-07-03 15:13 av GikMio
GikMio
2023-07-25 23:09
4

Pappa, jag vill ha en italienare från Stinsen brinner. Deras musiknummer var riktigt bra. Så bra att dom ibland hamnade på Svensktoppen..

Fornöga
2023-07-26 13:33
1

Claes Eriksson är sommarpratare i morgon.

Komikern reflekterar över vår samtid. Och det blir roligt – för de som håller med.
  • Redigerat 2023-07-26 13:33 av Fornöga
Fornöga
2024-01-03 11:22
1

Dokumentären om Galenskaparna, "Det ska vi gôtt å leva", som visades på SVT på nyårsafton repriseras på SVT1 14.50 idag. Kan ses på SVT Play till 28 juni.

Dokumentär som porträtterar en av Sveriges mest framgångsrika humorgrupper genom tiderna, Galenskaparna & After Shave. Vi får höra historien om hur allting började, om det stora genombrottet och om hur gruppen jobbar vidare idag. ”Det ska va gôtt å leva” hade premiär i samband med gruppens 40-årsdag och innehåller aldrig tidigare visat material. En film i regi av Anna Hammarén, Rasmus Ohlander, och Håkan Hammarén.
GikMio
2024-01-26 13:00
2

Ibland kan det vara svårt att spela in scener när skrattet är nära och skratt smittar av sig. Men den här humorgruppen hade så roligt ihop jämt så det gjorde inget om inspelningen stannade av ibland. Sedan fanns det en och annan spjuver i ensemblen säkerligen som ville djäklas lite 🙂

Fornöga
2024-04-12 12:34
1

En av mina galenskapsfavoriter.

(Och dessutom före sin tid- nu vimlar det av danskar i affären…😉)

Den svaga svenska kronan fortsätter locka danska turister till Sverige.I flera län har de danska skidåkarna ökat med 82 procent sedan innan pandemin och ...
  • Redigerat 2024-04-12 12:35 av Fornöga
GikMio
2024-06-28 18:09
1

Riktig thriller från 1989/1990.

• Redigerat 2024-06-28 18:23 av GikMio
GikMio
2024-07-03 19:09
3

Dalsland. Tidernas största såpopera?

Fornöga
2025-11-04 20:08
1

2025 OTJag blev änna skrämd när jag såg den här rubriken…😁

Efter att ha tankat nekades Roger att köpa kanelbulle på OKQ8 då bullarna reserverats för försäljning via appen dagen därpå
  • Redigerat 2025-11-04 20:09 av Fornöga
Fornöga
2026-02-01 16:15
1

Macken i ny tappning- kan det verkligen vara någonting? 🙄

Den klassiska tv-serien Macken från 80-talet stöps om och sätts upp i ny tappning. Med ett helt nytt gäng i Göteborg. "De frågade om de fick använda manuset ...
Fornöga
2026-08-16 11:12
1

I år är det fyrtio år sedan Macken dök upp som TV-serie. En krönikör i tidskriften Fokus ser den som ett monument över ett svunnet land.

"Macken" fyller 40 år. Då skapade serien Beatles-hysteri – nu minner den om ett svunnet land.
Fornöga
2026-08-22 10:41
1

#42 Claes Eriksson intervjuas i Land inför jubileumsshowen till Mackens minne. Fast så mycket om showen blir det inte…😊

Efter 40 år lockar Roy & Rogers bilverkstad nya besökare. Och dess skapare Claes Eriksson tycker fortfarande det är gött å leva.