Vykort från förr #21
Då fortsätter vi kavalkaden av gamla vykort, den föregående tråden finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-08-29 21:39 av Fornöga
Som sagts i tidigare trådar: att titta på gamla vykort är något av en tidsresa. När skickades kortet och vilka var de människor som var avsändare och mottagare? Lite mer information kan berätta mycket om dåtiden, och en skriven datering eller en poststämpel ge oss hjälp att tidsbestämma korten.
Den som önskar fördjupa sig i sådant som finns skrivet på nätet om gamla vykort kan ha nytta av nedanstående länkar:
https://digitaltmuseum.se/0211811388656/vykort-sociala-medier-100-ar-fore-facebook
https://popularhistoria.se/vardagsliv/turism/vackert-som-ett-vykort
https://www.raa.se/hitta-information/arkiv-och-bibliotek/ur-vara-samlingar/det-handkolorerade-folkhemmet/
https://www.miun.se/Forskning/forskningsprojekt/avslutade-forskningsprojekt/vykort/
Har inte varit så mycket i Blekinge. Mestadels har jag bara kört igenom på väg till Öland, men det är möjligt att jag då passerade Sölvesborg och Olofström. Karlskrona och Ronneby är de enda jag kan minnas att jag har besökt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
PostNord har tjänsten "Riktiga vykort" där avsändarens digitala bilder omformas till traditionellt utformade vykort som distribueras postalt. Kanske blir det sådana som kommer att presenteras i trådar som denna i framtiden? 🤔
- Redigerat 2026-08-15 12:39 av Fornöga
#7: Kanske, men jag tror inte det sänds så många vykort nuförtiden. Gissar att det kostar en del?
#8 Har inte kollat närmare på prislistan, men det gör det säkert. Jag är heller inte övertygad om att det kommer att ha så lång varaktighet, många skickar nog sina semesterhälsningar digitalt hela vägen istället.
#10: Det kostar lite mer än vanligt porto, men då ingår tjänsten att göra vykort av bilderna också.
https://riktigavykort.postnord.se/sv/pricing
Det var länge sedan jag fick ett sådant vykort, men jag har fått ett par stycken vill jag minnas. Trevligt med personliga motiv, men samtidigt lite opersonligt eftersom det inte är handskrivna meddelanden.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#14 Har svårt att tro att det är Köln- kan det möjligen vara Köla? 🤔
#15: Det är nog mer troligt.
#15: Förlåt ! ! Två vykort låg tätt ihop.
Detta är Dalarna Kullor med Säterdräkten står det
#17 Sajtens vakande ögon ser allt…👀
#18 Ja, nu har vi lämnat Dalarna. 😉
#17: Det är lätt hänt.
#34: Där har jag aldrig varit. Nu lär det knappast bli av att jag besöker det heller, även om det hade varit trevligt att se pyramiderna och museet. Värmen, hälsan och ekonomin sätter stopp.
#35: Jag har inte heller varit där, men man kan se mycket på youtube och andra ställen på internet. Och då slipper man hettan.
(Nu avslöjade jag, att jag tillbringar alldeles för mycket tid framför datorn ? )
#36: Det är du inte ensam om. 😁
#44: Allt var inte bättre förr, men på den tiden var det nog en bra bostad.
Att titta på gamla svartvita vykort är intressant, speciellt om man är bekant med miljöerna. Men ibland känner man viss förvåning över hur många undermåliga kort som kom ut på marknaden. Visst kan man ha förståelse för att tekniken var som den var, och en del fotografer åstadkommer ändå rätt klara bilder, men tyvärr är nog motsatsen vanligare. Sedan kan man fundera på perspektiven- givetvis hade man inte tillgång till drönare eller andra hjälpmedel, men ändå: många bilder borde inte ens platsa i det egna albumet, långt mindre som de vykort de ändå blev.
Här är två exempel från Karlstad där fotografen inte tycks ha ansträngt sig över hövan…🤨
- Redigerat 2026-08-21 15:22 av Fornöga
#61: Folke Filbyter. 😊
#64: Någon har tydligen varit i Väversunda - eller på Omberg. 😊
Blev lite förvånad när jag såg hur långt ner Visingsö ligger. Trodde den låg längre upp i Vättern.
Har visserligen varit både på Omberg och vid Rökstenen, men trodde inte de låg så nära Vättern.
#65: Själv har jag nog varit på de flesta platser här UTOM, Gripenberg, och utsiktsplatsen på andra sidan, Svanebacken. Gjorde min militärtjänst i Karlsborg.
Jag har dessutom cyklat runt på Visingsö, varpå en släkting sa att gjort Vätterrundan på insidan. Det tog en stund innan jag fattade.
#66: 😁
#68 Inte så vanligt med regnmotiv på vykort. 👍
#71: Där var jag när jag var på jakt efter fornborgar och annat på Öland på 1980-talet. Både Bårby borg och Karlevistenen ligger ju i närheten. 😊
Sedan kan jag ju inte låta bli att nynna på den här. 😁
- Redigerat 2026-08-24 12:46 av Carmarino
#72: Besökte du Eketorp också? En borg som man borde göra mer reklam om!
#62 Säffle: enligt sägnen ligger Olof Trätälja begravd i en hög vid vattentornet.
#71 Mörbylånga: där skulle vi, tre fågelskådare, bo på hotell på en Ölandstripp. men när vi kom dit renoverade man och hade glömt avboka oss. Vad göra? Jo, vi fick låna ägarens sommarstuga, ett riktigt lyft i boendestandard. 😊
- Redigerat 2026-08-24 17:00 av Fornöga
#73: Många gånger. Min favoritborg. Åtminstone förr när den inte var fullt så "kommersialiserad". Har dock inte varit där sedan slutet av 1980-talet, så jag vet inte hur det är nu. 😊
https://arkeologi.ifokus.se/discussion/1559585/olands-borgar-eketorps-borg?tag=fornborgar
#75: Vilket lyft. 😊
#77 Verkligen! 😊
#80: Alltid lika vackert där, men jag tror det är mycket mer rhododendron nedanför slottet nu.