Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettertvradio
Läst 131 ggr
Fornöga
2026-05-04 12:56
1

Nostagi i TV-och radio #3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dags för fortsatt tipsande om TV- och radioprogram vi minns. Den förra tråden fylldes här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2026-05-04 13:00
1

• Redigerat 2026-08-03 23:11 av Fornöga
Carmarino
2026-05-04 15:30
1

#1: Vilket jobb du gjort med att leta upp dem! 👏👏👏

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2026-05-04 17:28
1

#2 "That´s what co-workers are for", som Carole Bayer Sager nog brukar säga. 😉

Carmarino
2026-05-04 18:37
1

#3: 👍😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
2026-05-05 23:22
1

#1: Många bra, - men jag saknar Lasse Holmqvist "På Luffen"

Fornöga
2026-05-05 23:45
1

#5 Ja, vi är ju några stycken som minns Lasse Holmqvists strövtåg med tacksamhet. En orsak till att programmet inte fått någon egen tråd är nog att den eldsjäl som startat de flesta trådarna antagligen var för ung för att ha upplevt "På luffen". Däremot har ju "Här är ditt liv" fått plats.

Det finns några avsnitt av På Luffen på SVT Play, och dessutom två på YouTube, bland annat ett med Fritiof Nilsson Piraten. (Ser även att det finns en sammanfattning från Holmqvist av de tio årens luffande i bokform på ett nätantikvariat för 45:-)

Själv minns jag också Erik Goland som gjorde liknande program i både radio och TV.

Programserie med Lasse Holmqvist där han besöker intressanta platser och personer.
  • Redigerat 2026-05-05 23:46 av Fornöga
Carmarino
2026-05-06 01:53
0

#6: Måste erkänna att även jag är för ung för att minnas På luffen. 😊

Fornöga
2026-05-06 07:46
1

#7 Med ens känner jag mig lika gammal som jag är. 😁 (Fast jag var nog egentligen för ung för att höra till programmets målgrupp, åtminstone under de tidigare årgångarna.)

Fornöga
2026-05-16 23:21
1

Vad tittar man på en kväll som denna som icke ESC-nö(r)dig? Jag ägnade TV-stunden åt att njuta av det storslagna 75-årsjubileet av The Royal Edinburgh Military Tattoo som tilldrog sig i augusti 2025 under temat "The Heroes who made us". Det hela kan beskådas på SVT Play till den 15 maj 2028.

Har inte sett på tattoot på senare år, med undantag av ett av covidåren, när en ensam säckpipeblåsare representerade evenemanget i en gripande föreställning. På nittiotalet såg jag däremot på sändningarna så ofta jag kunde, när radiomannen Bo Willners (1900-1990) var kommentator. På hans meritlista fanns bl.a. att han startade Sveriges radios grammofonavdelning, och som ciceron på tattoot var han en klippa.

En lika storslagen musikfest som vanligt väntar när världens bästa musikkårer samlas i Edinburgh. Och kanske blir kvällen ännu lite mer högtidlig än vanligt, eftersom det årliga evenemanget firar 75 år. Om detta talar programledare Jennifer Reoch med evenemangets beskyddare, prinsessan Anne, syster till kung Charles III. Årets tema är "The Heroes Who Made Us" och bland de medverkande denna gång ser vi förutom Massed Pipes and Drums bl.a. Ukrainska marinens musikkår, Top Secret Drum Corps från Schweiz och amerikanska US Army Old Guard Fife and Drum Corps. Föreställningen som spelades in i augusti 2025 presenteras av Jennifer Reoch och JJ Chalmers. (Storbritannien, 2025).
Carmarino
2026-05-17 03:31
0

#9: Brukade också titta på det tidigare, men de senaste åren har det mest varit militäruppvisningar och marschmusik, och det är jag inte så intresserad av. Förr var det mer säckpipemusik, men det är det ont om nu.

Fornöga
2026-05-17 08:55
1

#10 Jag tror du skulle bli överraskad av att se jubileumsavsnittet, för säckpipor och dans hade stort utrymme, och så bjöds det på ett potpurri poplåtar. Man hade också ett bejublat ukrainskt inslag, med folkloristisk prägel.

Carmarino
2026-05-17 09:24
1

#11: Får kanske ta en titt. Kan ju alltid spola förbi allt som inte är säckpipor. 😁

Fornöga
2026-05-17 09:27
1

#12 Tror inte du behöver spola så mycket. 😉

Fornöga
2026-08-01 12:46
1

Lasse Berghagen tog superstjärnor som Ricky Martin till ”Allsång på Skansen”. Men redan 30 år tidigare lockade ett annat program världsberömda artister till Sollidenscenen. – Elton John fick 1500 kronor i gage, berättar Clabbe om klassiska ”Opopoppa”.
Fornöga
2026-08-11 18:32
1

Långköraren "Allsång på Skansen" har haft ett svalt tittarintresse i år men återkommer även nästa sommar, och programledare då kommer fortfarande att vara Pernilla Wahlgren. Att årets tittarsnitt ligger på 717.000 tittare, att jämföra med 906.000 förra året, säger producenten beror på Fotbolls-VM och "ändrade tittarvanor". 🤔

https://www.sverigesradio.se/artikel/allsang-pa-skansen-tappar-tittare-efter-premiaren

• Redigerat 2026-08-11 18:35 av Fornöga
Fornöga
2026-08-22 14:17
1

"Fablernas värld" var en ursrungligen nederländsk TV-produktion som visades på svensk TV 1968-92 (med senare repriser) i översättning och regi av Olle Adolphson.
Vi var nog många som redan hunnit upp i vuxen ålder som samsades med det yngre gardet framför TV:n när "Fablernas värld" sändes. Här påminns vi gamla fabeldiggare om programmet.

Fablernas värld blev ett av 70-talets mest älskade barnprogram i svensk tv. Läs om Olle Adolphsons översättning, de minnesvärda figurerna och varför serien fortfarande väcker nostalgi.
  • Redigerat 2026-08-22 14:27 av Fornöga
Carmarino
2026-08-22 16:48
1

#16: Ja, det hände att även jag tittade på programmet. Följde det dock inte slaviskt såvitt jag minns. Men det var ett trevligt program. 😊