Lasse Berghagen är död
Det känns lite konstigt.
Att han numera ska pratas om i nostalgiska former.
Vila i frid.
/Maria
Vad sorgligt. 😢
Vila i frid! 🎵
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Åh så tråkigt Vila i frid
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Inte oväntat men inte desto mindre sorgligt besked.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

#0: så tråkigt
Sorgligt men som Fornöga skriver, inte oväntat. Efter att ha läst vad som skrivits under hans sjukdomstid så har det känts som det inte var så långt kvar. Det lät som om han var mycket sjukare än vad någon sade rent ut.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ett litet tips: Karlavagnen i kväll P4 kl 21.40 ägnas åt Lasse Berghagen. Vi får höra lyssnarnas minnen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Avsnittet av Vilket liv med Lasse Berghagen (och övriga program i serien) finns att se på TV4 Play till den 2 september 2028.
https://www.tv4play.se/program/6dc2e8674dc1ff0beb63/vilket-liv
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
SVT Play har lagt upp flera program med och om Lasse Berghagen (inklusive sådana från Öppet Arkiv.)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-10-19 16:21 av Fornöga
Folkkär och talang ut över det vanliga inom både musik, underhållning och skådespeleri.
Hörde det nyss på telefon.
Kunde inte fatta det. 💔
Berghagen har alltid varit en favorit, ända sedan jag såg Spánska Flugan för flera år sedan.
Såg på gäster med gester í förra veckan, och já… nú kommer man väl inte kunna se på det programmet på ett tag utan att bli ledsen.
Verkligen en eldsjäl som man kommer att sakna .
Ska lyssna på hans bok 📕
Vila i frid Lasse ❤️
HH 🙂
#11: håller med.
Håller just nu på att se på Spánska Flugan på svts öppet arkiv.
Lite vemodigt, men samtidgt underbart att få se och höra honom. 🧡
❤️
Jag gråter varje gång jag hör "En kväll i juni "
Så har det varit i många år.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna har jag personligen fastnat för. Jag tror han sjöng den oftast på Allsång på Skansen vid sommarens sista avsnitt.. Mycket vemod och än mer nu när Lasse är borta…
#15: fin. 👍
#17 🎵💚 Vackert, vemodigt
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Idag klockan 16.00 sänder P4 Plus programmet "Elfving möter Lasse Berghagen" från 2008. Det finns för efterlyssning i 30 dagar.
https://sverigesradio.se/avsnitt/p4-plus-elfving-moter-lasse-berghagen
Vad säger man det känns så tragiskt nu igen hur människor som påverkat oss så positivt går ur tiden men samtidigt väntat av många av oss är äldre och har minnen från det förflutna vår ungdom.
Det är något fint som vi ska bevara både för oss själva men också minnen av dom som vi växte upp med som påverkade våra liv med musik teater och skådespel vi är i en ålder där vi uppskattar och minns det är något fint vi ska ta och bära med oss för vi har livserfarenhet vi har vart med men nu släpps den nya generationen fram en generation vi inte helt kan känna igen från den tid när vi var unga själva men visst är det något alldeles fantastiskt fint att få gå tillbaka och minnas och veta att vi var en del alla av det där.
Vila i frid kära Lasse du kommer att leva kvar i alla tider och vi som kommer efter vi ska kämpa för det som du kämpade för värme och kärlek ❤️