Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettprylar
Läst 358 ggr
GikMio
1

Telefonen 1876-2020

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Telefonens utveckling. När jag fick mobil så avslutade jag den fasta telefonen. Ringde aldrig ändå. Den hypermoderna tjänsten på den tiden att skicka sms istället. Wow! 🙂 Nokian som syns i stillbilden till videon hade jag

Edit: kompletterande länk nedan./medis 250914.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-09-14 09:44 av Fornöga
GikMio
1

Min mor berättade att i hennes barndom så ringde mormor och morfar och kom till en receptionist som slussade samtalet vidare. Var en gubbe som tog emot det. Som flåsade. Hör du ångfartyget sa mormor när hon ringde ett samtal till en bekant. Klick. Gubben satt och tjuvlyssnade 😁

GikMio
1

Dåtidens teleoperatörer fanns väl lokalt också. Farmor bodde i ett hus på värmländska vischan som var en telefonstation på 40-50-talet. Ringer man Telia idag hamnar man uppe i Luleå.

Carmarino
0

Hade kvar min fasta telefon rätt länge, men när jag insåg att jag ringt för drygt två kronor på ett kvartal, och räkningen var på drygt 460 kronor, då sade jag upp den. De två personer som fortfarande ringde mig på den fasta telefonen fick lära sig att ringa mobilen istället. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
1

Jag har inte haft fast telefoni sedan sent 90-tal. När bredband kom försvann anledningen helt för mig. Mobil+bredband täckte mina behov.

Telefoni ingår iofs i dom flesta fiber-abonnemang, man aldrig något jag ens kopplat in.

Önskar att jag hade sparat alla mobiler jag haft. Men jag har nästan alltid låtit dom gå i arv till andra, så det är väl förstås bättre att dom fick längre liv än att jag kunde bli nostalgisk 20 år senare.

Mvh // Johan

• Redigerat 2024-01-29 07:38 av johan
Fornöga
1

Apropå mobiltelefoner och nostalgi finns det en hel del inlägg om det även här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Fornöga
2

Jag har en "primitiv" mobil som jag bara använder någon enstaka gång och har även min fasta telefon kvar. (IP-ansluten-de gamla koppartrådsabonnenterna har inte alltid tillgång till sådan.)

Märker att fast telefonnummer accepteras på allt färre håll där uppgift om telefonnummer är obligatoriskt, även i så motto är därmed mobilen bra att ha. Det går väl åt samma håll som med bank-ID, fast i det här fallet med mobil, att har man ingen så "finns man inte".

I dag är 2,6 miljoner av svenskarna över 60 år. Nästan 35 procent – 900 000 – av den här målgruppen bor ensamma. Även om många pensionärer i dag lever ett aktiv
  • Redigerat 2024-01-29 08:32 av Fornöga
Tarotstollan
2

Här har vi ett avtal i föreningen där tv, fast telefon och dator ingår i ett paket som gör det väldigt billigt att ringa.
Skulle jag göra mig av med min fasta telefon så skulle jag få betala minst 600 kr mer varannan månad.
Så mycket sjönk min räkning med när de installerade detta för några år sedan, så jag ser ingen anledning till att göra mig av med den fasta telefonen.

Jag har en mobil en Nokia 3310 kontant telefon som jag använder som nöd telefon när jag är ute, brukar ladda den för ca 200 kr om året.
Eftersom det är så dyrt att ringa mobiler från den fasta så är det inte mycket jag ringer till folk, några korta samtal på några minuter det är allt, ca 2 kr/minut kostar det på kvällstid och då får det vara viktigt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

GikMio
1

#7 Jag har släktingar som dom tog bort fasta telefonen för härom året så dom fick köpa en mobiltelefon istället och skaffa refilkort. Men dom bor ute på landet.

johan
1

#7: Jag betalar 249 kr/månad och kan ringa, sms:a och surfa hur mycket jag vill mobilt.

Mvh // Johan

Tarotstollan
1

#9. Med tanke på att jag kanske ringer 1-3 samtal i veckan, skickar kanske 5 sms om året och surfar på datorn, så ser jag inte någon större idé att ha någon avancerad mobil.
Skulle ha svårt att se och läsa på mobilen också.

Fornöga
2

Till och med gamla telefonräkningar kan bli ihågkomna i ett nostalgiskt skimmer. 😏

Var allt bättre förr? En modemare som jag fick betala nästan 600 spänn i kvartalet för att kunna kontakta andra baser regelbundet. Räknat med inflation, var det en rätt hygglig summa. Idag har de f…
GikMio
3

#11 Jag hade gamla teleräkningar sparade efter föräldrarna och det förgångna i en låda som jag kastade härom året. Man uppmanades att spara räkningar ett tag, men 35 år lät som inget krav efteråt skulle komma 🙂 Tyvärr minns jag inte summorna på räkningarna.

Caeli
1

Min första egna telefon var en illgrön Rival.

Här en rosa variant

Längd: ca 21,5 cm Bredd: ca 15 cm Höjd: ca 5 cm
  • Redigerat 2024-01-30 19:17 av Caeli
GikMio
1

En dagmamma till mig hade en klassisk kobra. Slutet av 70-talet. Hemma hade vi ingen sån utan vanlig grå med vevskiva på ovansidan där luren ibland inte lades på ordentligt. Ibland skreks det i luren. Lägg på så vi kan ringa ut 🙂

GikMio
1

Vevskiva eller snurrskiva. Det var väldigt lätt att slå fel nummer. Det var en gubbe som ringde till oss någon fredagkväll på raken då han druckit. Slog fel på sista siffran och det blev åtta. Och hamna hos oss. Men han skärpte sig.

Tarotstollan
2

#15. Hade det likadant innan de bytte ut första siffran mot en etta.
Det var nästan dagligen att äldre människor slog fel nummer och undrade när jag svarade med mitt efternamn om det var hos Synsam, de såg helt enkelt inte siffrorna för att kunna slå rätt nummer.
Till slut gjorde jag så att när de ringde så gav jag dem det rätta numret direkt så de kunde ringa rätt.

GikMio
1

#16 Då kunde folk ringa och man visste inte vilka dom var. När jag flyttade hemifrån på 90-talet köpte jag en telefon med inbyggd nummerpresentatör. Liknade dåtidens kontorstelefoner med knappsats till höger och luren lodrätt till vänster. Man fick anmäla att man ville ha tjänsten aktiverad. Annars såg man ändå inte vilka som ringde eller hade ringt.

Carmarino
1

#11: Tänk vad snabbt man glömmer. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lars Magnus Ericssons barndomshem i Värmskog, idag telefonmuseum. Egen diakopia.

Som sjuttonåring konstruerade Lars Magnus Sveriges första telefon. Den bestod av urinblåsan från en gris, en metallplatta, en strömförande tråd, en elektromagnet och ett stift, får man veta på Tekniska museets hemsida. Idag bär en världskoncern hans namn- men vem var han?

Lars Magnus Ericsson gjorde stora insatser för telefonens utveckling och företaget Ericsson har idag tusentals anställda över hela världen.
  • Redigerat 2024-06-17 09:15 av Fornöga
GikMio
1

#19 Han växte upp i Vegerbol i Värmskogs socken i Värmland. Under hans barndom och uppväxt fanns en silvergruva i närheten i drift. Han byggde dock upp en framtida guldgruva istället kan man säga.

Fornöga
2

#6 ff Efter att den har tjänat mig i +/- femtio år (med samma nummer) skrotar jag min fasta telefoni nästa vecka. Avvecklade min gamla mobil i somras och skaffade en ny "dumbphone" som klarar 4g. Även om det inte kostat så mycket med den fasta telefonen så fanns det inte längre någon anledning att ha den kvar, inte ens bedragarna ringde på den, och de som har legal anledning att ringa vill bara veta mitt mobilnummer.

• Redigerat 2025-09-14 09:45 av Fornöga
Bo§e
2

#21: Har också, ganska nyligen, avvecklat "koppartrådsabonnemanget", och förlitar mig på min "dumbphone", som än så länge uppfyller alla mina telefonibehov.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
1

Varför inte sticka emellan med en telefonlåt, t.ex. Spike Jones' Chloe 🙂

Chloe (Gus Kahn-Neil Moret) by Spike Jones and his City Slickers, vocal by Red (Swamphead) IngleTHE 1945 HITS ARCHIVE - here in one place, a good-quality lib...
Fornöga
2

#23 Den verkar inte finnas i vår "musikaliska telefonlista", så får gärna klämma in den där också. 😊

Länk.

Bo§e
2

Allas vår Kalle Sändare hade telefonen som redskap och uttrycksmedel,,,,🙂

Bo§e
1

Telefonen i huvudrollen

Jag har ett minne, troligen från ett tidigt 60-tal, där TV:s "Filmkrönikan" *** presenterade en SF-film (troligen amerikansk), som skildrade en stad, där telefonsystemet, med sina automatiska växlar m.m. hade utvecklats till en levande organism, med egen, ond, agenda.
Vi fick se filmens hjälte bekämpa det smarta men illvilliga telefonnätet….

Jag har inte sett hela filmen, utan minns enbart de snuttar som visades i tv-programmet, och jag undrar fortfarande vad det var för film…(?)
Detta verkar vara svårgooglat, men någon kanske minns…

*** Jag minns inte om det var Gunnar Oldin eller Nils Petter Sundgren som ledde programmet. Troligast är Gunnar Oldin….

• Redigerat 2025-09-14 19:22 av Bo§e
Fornöga
1

När telefonin introducerades i slutet av 1800-talet skapades många nya yrken. Snörflickor, kopplerskor, nummerflickor – så kallades de många kvinnor som...
  • Redigerat 2025-10-14 21:16 av Fornöga
Fornöga
2

Martin i Uddevalla samlar på telefoner. När han kompletterade samlingen med en telefonkiosk blev dock stämningen därhemma en aning ansträngd.
😊

https://www.sverigesradio.se/artikel/martin-har-jattemanga-telefoner-den-storsta-i-tradgarden

Martin Pedersen i Uddevalla samlar på telefoner, nostalgin får honom att må bra. ”När man hade den var man ju kingen”, säger han och pekar på sin gamla ...
  • Redigerat 2026-03-21 23:40 av Fornöga
Carmarino
2

#28: Förståeligt. 😁

Fornöga
1

Den fasta telefonin har förstås fått stryka på foten för mobilerna, men ännu finns det apparater av den gamla typen i drift.
"Enligt statistik från Post- och telestyrelsen, PTS, fanns det omkring 698 000 abonnemang på fast telefoni i Sverige under slutet av 2025. Det är en dramatisk förändring jämfört med början av 2000-talet, då Sverige hade omkring sex miljoner fasta telefonabonnemang", skriver News55.

Även den fasta telefonin har moderniserats, påpekar man. "Men dagens fasta telefoni är inte riktigt samma sak som förr.
Den gamla tekniken med telefoner via kopparnätet håller på att försvinna. Allt fler av de fasta abonnemangen använder i stället IP-baserad telefoni, alltså telefoni som går via internetanslutningar."---

En gång var telefonen hemmets självklara mittpunkt. Nu har den fasta telefonen nästan försvunnit – men hundratusentals abonnemang finns kvar.
svenake
2

**Telefonnumret **

Hasse Alfredson & Lasse O'Månsson

Så var det förr

Bo§e
1

Ja, telefonen har fått stå i centrum för många upptåg, och en av genrens mästare, var Kalle Sändare 🙂

Provided to YouTube by Universal Music GroupKinesiskt Julbord · Kalle SändareKlassiska spår℗ 1973 Universal Music ABReleased on: 2007-01-01Producer: Rune Öfw...