Jazz vi minns
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"It Don't Mean A Thing (If It Ain't Got That Swing)" med Ella och Duke får anslå tonen för jazztråden.
I tråden om blues har vi även närmat oss jazzmusiken, så varför inte öppna en tråd även för den musikformen? Vad är då jazz? Ja, se det skall jag inte ge mig in på, utan förlitar mig på nedanstående definitioner.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-11-23 11:28 av Fornöga
Enligt Wikipedia gjordes den första jazzinspelningen på skiva 1917 av Original Dixieland Jass (!) Band med låten Dixieland Jass Band One-Step, men det finns faktiskt en svensk utmanare: Kronobergs Regementes Musikkår som spelade in ”Georgia Camp Meeting” redan 1899. (Källa nedan.)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-11-23 11:09 av Fornöga
Åke Hasselgård/Stan Hasselgard (1922-1948) en ung svensk klarinettist som sågs som utmanare till självaste Benny Goodman, men som tyvärr avled ung i en trafikolycka i USA.
Svensk jazz har ett gott rykte internationellt, och den är väldokumenterad, som i Jan Bruérs tegelsten ”Jazz i Sverige – De första hundra åren”, recension här.
Jag matades med en hel del jazz i barndomshemmet, min äldste bror var mycket jazzintresserad och trots att han fortfarande var tonåring arrangerade han bussresor från den lilla bruksorten till olika konserter, bland annat när hans favorit Louis Armstrong var på Sverigebesök. Dessutom fick han plats bland pressfotograferna och fick några riktigt fina bilder på idolen och hans orkester.
Själv föredrog jag dock syrrans schlagerskivor…😏
#0: Länken till "Jazz (Wikipedia Sv)" går till videon som visas i inlägget, inte till Wikipedia.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Har rätt dålig koll på vad som är jazz och vad som inte räknas dit. Är inte särskilt förtjust i "experimentell jazz" eller vad det nu heter, d.v.s. sådant som i mina öron mest låter som oväsen. Låten i #0 gillar jag däremot. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Många av oss av äldre årgång minns nog radioröster som den hese Leif Andersson (1925-1999) i Smoke Rings och Claes Dahlgrens (1917-1979) svenskamerikanska stämma från jazzens New York.
#4 Tack för att du gjorde den korrekturläsning jag borde ha gjort. 🤦♂️ Rättat nu!
- Redigerat 2025-11-23 11:41 av Fornöga
#6: P4 Plus har sänt många avsnitt av Smoke Rings de senaste åren. Alltid på söndagar klockan 21.00. Nu har det varit uppehåll rätt länge, men jag har för mig att det är meningen att det ska komma fler avsnitt så småningom. Min bror brukade alltid lyssna på programmet, men det var inget som lockade mig.
Det enda jag kan komma på som jag gillar när det gäller jazz är storbandsjazz typ Glenn Miller. När min bror kom hem med en LP med hans musik så var jag inte särskilt förtjust i den, men han sa "vänta tills du blir äldre, då kommer du att ändra dig", och det hade han rätt i.
#6 Apropå New York så kommer här "en melodiradioövergång"😉: Take Five är en jazzklassiker från 1959 av Dave Brubeck (hans fru Lola skrev en inte fullt lika känd text till låten). 1962 skrev Beppe Wolgers en svensk text som fick titeln "I New York" och spelades in av Monica Zetterlund med Georg Riedls orkester. Jag föredrar dock den instrumentala versionen med Brubeck.
- Redigerat 2025-11-23 13:24 av Fornöga
#8: Jag har fortfarande kvar singeln "Take Five" med Dave Brubeck. B-sidan "Unsquare Dance" går heller inte av för hackor…
I ett tidigare, musikutövande liv, fanns "Take Five" i vår reportoar….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
En genom åren "ofta spelad" skiva, är "Moanin" av och med Bobby Timmons. En fin gammal klassiker.
#8: Jag föredrar Monicas version. Tycker det är så irriterande att Brubeck upprepar sig så länge. Det låter som om skivan har hakat upp sig. 😊
(Bägge spelas rätt ofta på P4 Plus.)
- Redigerat 2025-11-23 15:31 av Carmarino
#11 Intressant! 😊 Okej, vi tar en till Zetterlundare till då: vilken föredrar du- Hoagy Carmichaels original "The monkey song" vs Hasse & Tages "Nilsson"?
Eftersom trådens titel är "Jazz vi minns", får jag väl nämna att jag under barndomen blev tämligen "marinerad" i ett brett musikutbud, och inte minst jazz.
Ur min fars ganska digra 78-varvssamling, spelades ofta äldre utgåvor, som Duke Ellington's "Caravan", "Koko" och liknande.
Ur en litet mer aktuell epok, spelades ofta en EP med Gunnar Johnson Quintet, med låtar som "Pia" och "Turnstyle". En period då svensk jazz var ganska stor och respekterad.
Även om inte alla håller med mig, känns de här spåren för mig som ett "Soundtrack till Folkhemmet" 🙂….på något sätt…
- Redigerat 2025-11-23 16:06 av Bo§e
Django Reinhardt (1910-1953) är en av mina jazzfavoriter. När Django var arton år gammal skadade han sin vänsterhands tredje och fjärde fingrar vid en brand, vilket fick honom att utveckla sin speciella spelstil som fick benämningen "gypsy jazz". Tillsammans med violinisten Stéphane Grappelli, bildade han 1934 den Parisbaseradegruppen Quintette du Hot Club de France och dem lyssnar jag med nöje till.
#14: Ja, Django Reinhardt var litet av ett unikum, och väl värd att lyssna på…👍
#12: Tror inte jag har hört någon av dem tidigare, men i det här fallet vinner Hoagy Carmichael. (Är inget jättefan av Monica Zetterlund, men hon har gjort en del bra låtar.)
Quincy Jones kan säkert dyka upp mer än en gång i denna tråd, då han hade beröring med många sidogenrer, under många år.
QJ hade en stark anknytning till Sverige, och ett spår som satt djupa rötter i vår folksjäl, är hans "The Midnight Sun Never Sets", framförd av Harry Arnolds radioorkester, med ingen mindre än Arne Domnérus som solist.
Chet Baker har varit ett namn som jag bara skymtat för mig då och då. Jag har förstått hans höga anseende, läst om hans missbruksproblem och hans bråda död, men mer än så har det inte varit, och jag vet inte så mycket mer idag. Men jag har hört hans version av My Funny Valentine i en livesession från Tokyo 1987, och det räcker för att få mig att inse hans storhet.
- Redigerat 2025-11-23 21:48 av Fornöga
P4 Plus sänder repriser av Da Capo på söndagskvällarna kl. 22.00. Alldeles nyss spelades den här. Den typen av jazz gillar jag. 😊
Duke Ellington - Take The A Train
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/p4-plus-favoritrepris-da-capo--16
Radka Toneff (1952-1982) var en norsk jazzsångerska som under sin korta levnad visade att hon hörde till de bästa jazzsångerskor som Skandinavien fått fram.
#19 Jazz av gammalt gott märke, liksom tidigare nämnda (#13) Caravan.
- Redigerat 2025-11-23 23:02 av Fornöga
Det vore otänkbart att inte bereda plats här för skivan som förvandlade svensk jazz och blev vår mest sålda jazzskiva genom tiderna, albumet "Jazz på svenska" från 1962. På Sveriges Radio finns en dokumentär (57 min.) från 2021 som berättar historien bakom plattan.
- Redigerat 2025-11-24 13:44 av Fornöga
#21: Ja, den skivan utgjorde ett slags vägskäl 👍 som fick många att vakna inför jazzmusiken, eller att omdefiniera den…
Många musiker som etablerat sig inom andra genrer vilar på en plattform, bestående av den jazzmusik de en gång växte upp med, och vid enstaka tillfällen kommer den ådran fram i ljuset.
Ett exempel är Stevie Ray Vaughan, när han här framför sin "Gone Home", tillsammans med sina medmusikanter "Double Trouble", som även de visar "varifrån de kommer"….
#21: Till och med jag känner till Jan Johansson. En av anledningarna till det är lite sorglig. Min brors flickvän och hennes kompis var på besök hemma hos oss och vi hade radion på. Då hörde vi meddelandet att Jan Johansson hade avlidit i en bilolycka. Tjejkompisen tog det väldigt hårt, för tydligen var han hennes stora idol. Såvitt jag minns var det första gången jag hörde talas om honom, men så var jag heller inte tillräckligt gammal för att ha börjat lyssna på jazz. Det var mest pop och Svensktoppen som gällde för mig.
Ibland får man känslan av att vi här hemma inte riktigt förstår hur stor Nils Landgren är i " stora jazzvärlden", men det räcker att kika in på YouTube så inser man att han faktiskt är stor "där ute", inte minst i Tyskland.
Här är en inspelning med nostalgins patina: James Taylors "Don't Let Me Be Lonely Tonight" med Nils Landgren and friends 2003, och det är "inga dåliga vänner" i det gänget: Lars Danielsson (bass), Wolfgang Haffner (percussion), Esbjörn Svensson (piano), Pat Metheny (guitar) och Michael Brecker (tenor sax).
#26: Instämmer. Nils Landgrens storhet har inte nått sin fulla dignitet, här på hemmaplan.
En musiker av världsklass, som kanske når en bredare publik först i "In Memoriam"-sammanhang…? Han är i så fall inte ensam.
Jag hade en del "Ben Webster moments" ett tag, och införskaffade på kort tid några skivor med honom. Här spelar han Willard Robisons "Old folks", och det sägs att Webster gjorde det som en hyllning till sin gode vän Johnny Hodges som då nyligen hade avlidit, vilket innebär att inspelningen i så fall bör vara från 1970. Pianisten är Teddy Wilson.
#28 Johnny Hodges ja- här får han (tillsammans med Duke Ellingtons orkester) standardlåten All of Me att låta som om man aldrig har hört den förut.
- Redigerat 2025-11-24 22:02 av Fornöga
#29 Apropå göra det mesta av standardlåtar: den här tolkningen av "Bill Bailey" med Lizzie Miles tycker jag är härlig! Och tänk, där sitter Rex Harrison och Louis Armstrong i en kälke och introducerar henne - på YouTube verkar inget omöjligt…😊
- Redigerat 2025-11-24 22:43 av Fornöga
#29: Hasse och Tage skrev en svensk variant av All of me, till Helmer Bryds Eminent Five Quartet. Hittar dock ingen version med dem, så det får bli den här istället. 😊
#31 Ja, Hasse och Tage var ju fina ambassadörer även för jazzmusiken- kommer ihåg att Hans Alfredson hade ett uppskattat program på radion som hette "Vad är det för fel på Stardust" där han spelade gamla godingar.
När jag såg klippet ovan (#31) var jag först rädd att det var "Sune med hattarna" som bara tappat myssan, men som tur var var det inte han…😉
- Redigerat 2025-11-25 08:46 av Fornöga
#32: Har aldrig hört talas om "Sune med hattarna". 😊
#33 (OT:) Det skall du vara glad för! 😁 Det är en på YT ofantligt produktiv trubadur som enligt egen uppgift har en repertoar på 900 låtar som han tydligen är fast beslutsam om att lägga ut i sin helhet på nätet. Och till varje inslag verkar han bära en ny huvudbonad, därav epitetet. Jag undrar om någon någonsin sett Sune barhuvad… 🙄
- Redigerat 2025-11-25 09:03 av Fornöga
#34: 😱😄
Jazz är inte min grej, men jag bläddrade lite igår genom värmländsk kulturlitteratur på biblioteket. Fanns några böcker om Monica Zetterlund. Inte så mycket om uppväxten i Hagfors, utan mer om Stockholm och karriären. Men hon är Queen of jazz här omkring och det har kommit en hel del jazzsångerskor härifrån i hennes fotspår, bland annat Rigmor Gustafsson
#36 Tycker att vi skall räkna den tidigare nämnde (#26 ff) Degerforssonen Nils Landgren till "dina värmlänningar". Han känns som en sann representant för den välkända bruksandan där man inte skall förhäva sig- ”häv dig inte pôjk!” var ord han fick med sig från sin far, så han går sin egen väg utan att larma och göra sig till. 😉
#37 Jo, Nisse är jazzmusiker. Mer jazzmusiker än jazzsångerska 😁 Så är han "Degare" också…Degerfors är sport och musik, precis som den ort jag själv växt upp i..
#38 Något som är intressant är de gamla musikkårernas betydelse på bruksorterna. Såväl Nisse Landgren som Sven-Erik Magnusson är sprungna ur den kulturen, och det har kommit flera bra musiker därifrån, även sådana som spelat jazz. Mer skulle kunna sägas, men det känns lite provinsiellt och vi kanske kan återknyta till den diskussionen i Värmland iFokus vid tillfälle?
Men för att återkomma till "Ack Värmland du sköna" som Nisse Landgren spelade här ovan så har det stycket faktiskt spelats in av flera världsberömda jazzmusiker. Stan Getz hade den på sin repertoar, och när han och Chet Baker var i Stockholm 1983 bjöd de på sin version.
Vill man söka efter fler versioner så kan det vara bra att känna till att den även förekommer under andra titlar, däribland "Dear old Stockholm"(!) , länk nedan..
- Redigerat 2025-11-25 16:16 av Fornöga
Toots Thielemans (1922-2016) född i Belgien men amerikansk medborgare uppträdde med en rad av världens stora musiker, såväl inom jazzgenren som i popgebitet. Benny Goodman, Miles Davis, Charlie Parker, Quincy Jones, Stevie Wonder, Paul Simon, Sting och Billy Joel är några av dem alla.
Den svenska publiken hade förmånen att ha Toots på nära håll under lång tid, då han ju bland annat samarbetade med Hasse&Tage. Det var också då han skrev sin stora hit Bluesette, som han själv döpte till "Bluette", Tage Danielsson petade dock in det "s" som senare följt låten. Inte bara uruppfördes Bluesette i Sverige, den blev ju även en svensk klassiker i form av "Bedårande sommarvals" med svensk text av Hasse&Tage och med Monica Zetterlunds sång.
Ovan hörs Toots Thielemans, vid 87 års ålder, spela Bluesette inför storpublik i Amsterdam 2009.
Vad vore väl en jazztråd utan Bill Evans (1929-1980), och återigen dyker namnet Monica Zetterlund upp, men vi tar det väl någorlunda från början? 1957 skrev Bill Evans "Waltz for Debby", döpt efter hans brorsdotter. Sex år senare skriver Beppe Wolgers en svensk text till låten, därmed hade Monicas vals kommit till världen och den spelades in i arrangemang av Georg Riedel.
När Bill Evans ytterligare ett år senare turnerade i Norden fick han höra Monicas Zetterlunds version, och han blev så förtjust att han bokade in en TV-spelning med henne (det blev flera), plus att paret (för det hade de också blivit) levererade en mycket förnämlig LP. Först efter att den hade blivit utgiven 1964 kom låten med engelsk text, och spelades in av Tony Benett samma år.
(En annan minnesvärd låt på skivan med Evans och Monica Z. är den gamla folksången "Jag vet en dejlig rosa", som fick Zetterlund att rört snörvla till i sången när hon hörde hur lyhört Evans tolkade den.)
De till synes udda storheterna Lady Gaga (född 1986) och Tony Bennett (född 1926) överraskade musikvärlden med att spela in två album och turnera tillsammans under 2014 och 2015. Bara ett år senare diagnosticerades Tony Benett med Alzheimer, och han avled 2023, sörjd inte minst av Lady Gaga.
"Vi förflyttade oss till en annan tid, gjorde musiken modern tillsammans och gav den nytt liv som en duo”, skrev hon, och "Fast än det var 5 årtionden mellan oss var han min vän. Min äkta, sanna vän. Vår åldersskillnad betydde ingenting– faktum är att den gav oss något vi inte hade med så många andra personer.”
Och musiken, den lever ju vidare. 😊
"Younger than Springtime" är en sång ursprungligen ur Rodgers and Hammersteins musikal South Pacific från 1949 som med tiden blivit en jazzstandard som spelat
Beppe Wolgers skrev en svensk text med titeln "Vinter i skärgår´n" som Gals and Pals spelade in 1966, och den tycker jag är värd en plats i tråden.
- Redigerat 2025-12-01 12:26 av Fornöga
Sällan omnämnda, är de hybridformer av jazz, eller jazzinfluerad popmusik om man så vill, som florerade parallellt med de dominerande trenderna, inte minst under 1960-talet.
"Jazzpop" eller "popjazz", brukade denna musik benämnas av nöjesskribenterna.
Varande en hybridform, ansågs denna "popjazz" litet mer "mainstream", och kunde i viss mån förena generationer och subkulturer, och den förekom därför inte sällan som soundtracks eller i reklamsammanhang, där litet mer "bredd" var önskvärd.
Här följer några exempel:
Cannonball Adderley Quintet - Mercy Mercy Mercy
Herbie Hancock - Water Melon Man
Manfred Mann - Bare Hugg
Manfred Mann - Mr Anello
Slamcreepers - Vansbro Memories
Tony Hatch & His Orchestra - Man Alive
(Ledmotivet till den brittiska tv-serien med samma namn)
En mer sentida jazzmusiker, som "nosat" på denna genre, är Anders Widmark, med sin Raggamuffin Man…
…och jag har ännu inte nämnt Jethro Tull…..🙂
- Redigerat 2025-12-01 14:07 av Bo§e
#44:
Till ovanstående kavalkad, tillåter jag mig även att peta in Kenny Burrell's "Chitlins Con Carne", som jag också tycker hör hemma där…🙂
Mera Landgren: När juldagsmorgon glimmar- Johan Norberg, Sharon Dyall och Nils Landgren i en stämningsfull tolkning av en svensk julpsalm från 1851.
- Redigerat 2025-12-14 10:51 av Fornöga
Lite jazzhistoria i Charlie Normans tappning anno 1954.
#47: 👍
1954-55 gjorde Povel Ramel & Flickery Flies en begåvad pastisch/hommage till jazz- och gospeltraditionen, med sin "Fars Fabrik".
Tuba Skinny, ett nutida band som jag gillar speciellt när dom spelar "live"
#50: 👍
Detta klipp, från filmen "Hellzapoppin" (1941), bjuder på glad musik av Slim Gaillard & Slam Stewart, the Harlem Congeroos.
Dansen mot slutet, utförd av Whitey's Lindy Hoppers, går heller inte av för hackor….🙂
#52: Nästan som, - - "Herrängen"?
Igår var det 100 år sedan Miles Davis föddes (han dog 1991). Får erkänna att hans typ av jazz är lite för "svår" för mig, men när han tog sig an en del standards så blev han begripligare även för mig. Här i "Summertime" med Quincy Jones och hans orchestra live i Montreux 1991.
Ser att Monica Zetterlund-sällskapet läggs ner i brist på ekonomiska resurser. Känns trist att läsa, även om jag i ärlighetens namn inte hört talas om detta illustra sällskap under dess livstid. Men när jag ser Mia Skäringer, Per Andersson och Sissela Kyle namngivna som stipendiater som fått 100.000 kronor så tycker jag kanske att pengarna bättre hedrat hennes minne om de gått till unga jazzbegåvningar. Men strunt samma, nu är kassakistan tömd… 🤷♂️
#55: Håller med om att det är lite märkliga val av stipendiater. Det är personer jag inte tycker har någon direkt koppling till Monica.
- Redigerat 2026-06-16 12:54 av Carmarino
#55: Inte heller jag kände till Monica Zetterlund-sällskapet, och jag instämmer i att de artister som nämns i SVT-artikeln, känns litet "främmande" i sammanhanget.
Undrar varför SVT valde att nämna just dessa…? AI, kanske 🙂 ?
Om man tittar på Minnesfondens kompletta lista, känns stipendiatvalen betydligt mer relevanta och vettiga.
- Redigerat 2026-06-16 10:44 av Bo§e
#57 Verkar som om man helt enkelt valt de tre mest kända namnen ur de tre sista årgångarnas stipendiater: Kyle 2023, Andersson 2024 och Skäringer 2025.