Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigtbilar
Läst 457 ggr
Fornöga
1

Fina gamla bilar-5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dags för ännu en tråd tillägnad gamla fina bilar. Den föregående finns här.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-03-05 01:01 av Fornöga
Carmarino
2

Visst var bilarna snyggare förr. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
3

#1 Absolut! 😉

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Bo§e
2

Brittiska bilägare, åtminstone de i "mogen ålder", är väl förtrogna med färgen "Battleship Grey", som länge var ett ståndsmässigt färgval vid bilköp.
I stort sett alla bilar av brittiskt märke, kunde erhållas med denna diskreta, men ikoniska färg.

Ian Fleming beskrev James Bond's bil som "a rather square convertible battleship grey Bentley", långt innan filmernas Aston Martin var aktuell.

HÄR ser vi en Austin A40 Devon från 1950, i sin militäriskt grå kostym…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-07 17:51 av Bo§e
Fornöga
2

#1 Albin, 17, håller med dig.

Tusentals bilentusiaster samlades i Töcksfors köpcentrum för uppleva veteranbilsmarknaden. En av dom var 17-åriga Albin Berggren från Arvika. – Det var häftigare bilar förr helt enkelt.
Fornöga
1

I höst fyller Road 66 hundra år, och det uppmärksammar detta paret genom att avverka vägsträckningen i en hundra år gammal Hupmobile.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En välbevarad gammal mejeritransportbil, från tiden då det stod mjölkbord vid vägskälen….

Fornöga
3

TV-reklam för Dodge Coronet "White Hat" 1968. Tittarkommentar: "The car is nice, too!" 😉

• Redigerat 2026-03-12 10:19 av Fornöga
Carmarino
2

#6: Det var trevligt med gamla mjölkbord, men man kan ju undra hur hygieniskt det var att ha mjölkkannorna stående ute i gassande sol kanske ett par timmar (beroende på hur snabbt de blev hämtade).

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bo§e
2

En legendarisk profil i Orsa var Sven Björk, kallad Björk-Sven, och som bodde i Emådalen, norr om huvudorten.

Att "byta upp sig" var inte riktigt hans kopp té, då han körde sin trogna A-Ford, åtminstone till sent 60-tal.
Bilen var ofta utrustad med en "reservcykel", och baksätet var stundom ersatt med…en vedkamin…

Björk-Sven lever fortfarande i mångas minnen, och jag ser att han även är omnämnd på andra ställen på nätet.

😎

Fornöga
2

Ford Nucleon, den framtida bensinfria bilen som klarade åttahundra mil utan laddning enligt Fords futuristiska fantasier 1958. Det fanns bara en hake…😏

År 1958 lanserade amerikanska Ford sin vision om framtidens bilar. Bilen hette Ford Nucleon och drevs av kärnkraft. Enligt Fords beräkningar hade bilen en räckvidd på hela 800 mil. I dag är det kanske svårt att föreställa sig kärnkraft som den alternativa lösningen till fossila bränslen. Men i 50-talets USA var det inte alls otänkbart. […]
Bo§e
2

#10: En relik från en era då inget hindrade att saker som Gilbert Atomic Energy Lab kunde hamna under julgranen….😬🙂

Bo§e
2

Hittade en bild av vår bil nr 2, dvs den duvblå Ford Taunus 17M som inköptes ny, när denna modell, som senare fick epitetet "badkarstaunus", var nyintroducerad.
Fotot togs troligen tidigt 1961, av mig, med min första egna kamera.

Jämfört med vårt tidigare åkdon, en Volvo PV 1952, kändes denna Taunus närmast "futuristisk", dock med en inredning av mer "plastig" karaktär…🙂

Carmarino
1

#12: Den Taunusmodellen minns jag. 😊

Bo§e
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Hittade ett exemplar av Biljournalen, nr 1-2 1955.

Tidskriften gavs ut av Philipsons Automobil AB, som saluförde Mercedes-Benz, Chrysler, Dodge, Plymouth, Saab och DKW.
Här är några "klipp".
Omslaget pryds av ingen mindre än Gary Cooper, som var en hängiven mercedes-entusiast, och tillika reklampelare för märket. Även Jarl Kulle är med på ett hörn…
🙂

• Redigerat 2026-03-20 17:53 av Bo§e
Fornöga
2

#14 👍

Carmarino
1

#14: Det var på den tiden det var stil på bilarna, och när inte alla såg likadana ut. 😊

Fornöga
2

Mercan.jpg

#14 ff Min far hade en MB på femtiotalet när affärerna gick bra. Den körde han 23.000 mil med, och fick guldnål och diplom från Philipssons. Enligt obekräftad uppgift gick den därefter som taxibil i norra Värmland.

Bo§e
1

#17: Den mercedesmodellen är fin. En "170"…?

Fornöga
2

#18 Har ett svagt minne av att beteckningen var 170S, men jag är inte helt säker.

Bo§e
2

Fina gamla bilars sista resa

"Stock-car-racing", dvs en bantävling för utrangerade bilar, förekom i Sverige under 1950-talet, inspirerat av den amerikanska förebilden.

1955 (troligen), tog min mor (!) med mig till ett stock-car-event som hölls vid den gamla motorbanan i Falköping.
Det var stor dramatik, damm och rök, ackompanjerat av ljudet av hopknycklad plåt, när dessa stackars bilar gradvis "maldes ner" i denna resa mot "återvinningen"….

🙂

Bo§e
2

Min ungdoms fordon verkar inte ha fotograferats särskilt flitigt, men detta foto visar åtminstone akterpartiet av min 2-takts Saab 95, -62:a (taget under en Norgeresa).
Den fick vara med om många strapatser, vilket den klarade på ett berömvärt sätt, givet att den var långt från ny…..

• Redigerat 2026-03-22 14:43 av Bo§e
Carmarino
2

#21: Tror inte jag har ett enda foto av min Saab 95:a, men så hade jag den inte så länge heller. Har faktiskt inte särskilt många foton på de få bilar jag haft. Är osäker på om jag ens har ett enda på min nuvarande bil, och den har jag ändå haft i snart 15 år. Får väl försöka komma ihåg att fotografera den vid tillfälle. 😊

• Redigerat 2026-04-04 18:46 av Carmarino
Fornöga
2

Fin var den väl inte, och knappt ens bil- BMW Isetta (1955-1962), men nu har den fått nutida efterföljare som blivit en försäljningsframgång i bl.a. Norge. Fast polisen oroas över bristande säkerhet.

Flere mikrobiler inntar norske veier. Bilene kan kjøre fort, men flere mangler airbag. Utrykningspolitiet er bekymret for utviklingen og frykter flere dødsulykker.
  • Redigerat 2026-04-04 10:48 av Fornöga
Bo§e
2

#23: När det gäller angivna fartresurser, tror jag att man som läsare bör besinna sig en aning.
En angiven toppfart av 90 km/h betyder inte att fordonet är lämpat - eller ens behagligt - att framföras i den hastigheten.

Microlino kan säkert göra bra tjänst, men då inom sin speciella nisch, vilken inte innefattar motorvägskörning och fjällresor med familjen….

Fornöga
2

#24 Jo så är det nog, och rubriksättaren kanske spetsade till det genom att föra fram den aspekten- körglädjen är förhoppningsvis inte så stor att den inbjuder till "plattan i mattan". Att bilhandlaren medger (utan att bli bemött) i artikeln att han själv framför sin microbil på motorvägen varje dag är kanske inte så lyckat.

Bo§e
2

"Limpan" föregick "Bubblan"

En småbil som både kom och försvann långt före efterkrigstidens småbilsboom, var Hanomag 2/10 PS (ca 1925-28).
Drivkällan var en 1-cylindrig motor på 10 hk

Märket är idag mest hågkommet för sina lastfordon, som tillverkades fram till slutet av 1960-talet.

Hanomag 2/10 PS ådrog sig smeknamnet "Kommißbrot"…🙂

• Redigerat 2026-04-04 13:07 av Bo§e
Fornöga
1

Av Fiat 500 Topolino Weinsberg 1939 återstår endast tjugo kända exemplar, varav två i Sverige, och en av dessa ägs av en boråsare.

https://www.sverigesradio.se/artikel/poa-har-en-ovanlig-bil-finns-bara-tva-i-sverige

Fornöga
1

År 1954 kördes Anders hem på studentdagen i familjens T-Ford från 1920. Nu är det Anders, vid fyllda 91, som sitter bakom ratten på Forden och transporterar nykläckta studenter.

Källa

Anders Nyborgs T-Ford är en släktklenod i nära på originalskick. Med den skapar han unika upplevelser för brudpar och studenter.
Fornöga
2

Någon god bilaffär lyckades jag aldrig med- här är en som lyckats bättre…😮

Kunden slog till på en värsting från Mercedes. Prislappen landade då på måttliga 239 000 kronor. Men idag har värdet fullkomligt exploderat på den sällsynta modellen.– Motsvarande bilar går för runt 4 miljoner kronor, säger Trond Sandven. För 25 år sedan slog mannen till på en tio år gammal Mercedes – men inte vilken som […]
Bo§e
2

#29: Ja, detta drabbar aldrig oss vanliga dödliga, som spelar i bilägandets "gärdesgårdsliga"….

Jag måste då berätta en historia från det verkliga livet:
En gång på 70-talet erbjöds jag att köpa en gul Porsche 356 (1959) för det facila priset 1500:-
Det gick så långt som till provkörning, men efter litet fundering avböjde jag, pga att den var 2-sitsig, och därmed mindre praktisk…
Kanske förnuftigt just då, men……🙂😬

Bilder och fordonsfakta för Porsche 356 från Eslöv samt mycket mer. Se mer fordonsfakta och kolla på bilder här hos oss på Bilweb!
Carmarino
2

#30: Du var nog inte gammal nog för den bilen på 70-talet. Det brukar väl oftast vara medelålders män som kommit in i en smärre livskris och antingen köper små sportbilar eller en motorcykel. 😉

Bo§e
2

#31: Ja, just så var det. Porschen var helt enkelt i "osynk" med mina behov just då, även om jag kände ett litet sting av frestelse (måste erkännas)…..

Om jag minns min bilkronologi rätt, blev det i stället en Fiat 1100 De Luxe av 1960 års modell…

🙂

• Redigerat 2026-07-10 17:55 av Bo§e
Fornöga
2

"Bilägarna kan andas ut. EU:s hot om tvångsskrotning av fordon är stoppat.
– De i Bryssel verkar till slut ha förstått att de gått för långt", säger Anders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobilklubbens expertråd till Land.

"Enligt Anders Ydstedt handlar det om så mycket mer än bara veteranbilar. Svenskarnas bilmekande ger en grundplåt i mekaniskt kunnande som industrin har nytta av. Äldre bilar används för motorsport och föreningsliv. Att vårda ett fordon i stället för att skrota har också en miljönytta.

– Vi ser också att varje generation vill samla och vårda de bilar de vuxit upp med. Förut var det 50-talsbilarna, nu är 70- och 80-talets bilar inne. Vi vill att de bilar som är nya nu också ska kunna bli framtidens veteraner."---

Bilägarna kan andas ut. EU:s hot om tvångsskrotning av fordon är stoppat.
Fornöga
2

Fem bemärkta bilar som sålts på auktion presenteras i DN (ej betalartikel f.n.)

Bilar som använts av kungligheter och andra celebriteter dyker emellanåt upp på auktion, ofta med en intressant historia kring dem.
  • Redigerat 2026-07-19 17:39 av Fornöga
Bo§e
2

#34: Volvo P1800 har alltid varit en av mina designfavoriter, något som snarast har mognat med åren. Em honnör för Pelle Pettersson..👍

Däremot sågar jag den klåfingrigt ombyggda P1800ES från 1972, som degraderade denna klassiker till något som leder tanken till någon medioker brittisk "kit-car", eller en okynnig nyck från någon gör-det-självare….
Hur kunde Jan Wilsgaard låna sig till detta…?

Fornöga
2

#35 Ja, 1800ES var en fuling, som nu till på köpet tydligen nytillverkas som "restomod". Fast man har väl slipat lite i kanterna, ser det ut som. 😏

Volvo P1800 ES återuppstår och börjar nytillverkas som restomod. Volvos berömda T5-motor hamnar under huven.  Volvo P1800 har blivit en av de allra mest populär bilmodellerna att skapa så kallade restomods av. Det innebär att man renoverar bilen med moderna delar, men behåller stora delar av den klassiska designen. I Sverige har Cyan börjat tillverka […]
Bo§e
2

#36: Symptomatiskt att man väljer att visa den framifrån…🙂

Fornöga
1

Veteraner på väg- damrally i faggorna! 😉

Damrallyt i Sundsvall bjuder på veteranbilar, färgstarka teman och stark gemenskap. Följ en festlig dag med Amazon, Cadillac, bubblor och kvinnor i alla åldrar som hyllar bilintresset.
  • Redigerat 2026-08-08 09:35 av Fornöga
Fornöga
0

Bilarkeologi: det allra sist tillverkade exemplaret av Volvos sportbil P1900 uppges ha återfunnits i ett garage i USA.

Källa.

Den sista tillverkade Volvo P1900 uppges ha hittats i ett garage i USA. Chassinummer 67 kan göra fyndet till något alldeles extra.
Fornöga
1

#39 Ännu en gammal Volvo: en PV 544 E Sport från 1964 går i dagarna under klubban hos en auktionsbyrå. Kalkylerat pris en kvarts miljon kronor.

Den klassiska Volvon har bara haft tre ägare sedan den rullade ut på vägarna 1964. Nu säljs den på auktion.