Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: övrigt
Läst 1267 ggr
[GIKmio]
1

Tillbaka till skolbänken

Tog mig tid att plocka lite i gamla lådor och hittade mitt avgångsbetyg från årskurs 9. Det är snart 30 år sedan och jag var ganska skoltrött. Men jag minns inte att jag hade så många tvåor. För på den tiden var det inget MVG, VG, G eller IG, utan en ranking 1-5 där en femma var lysande.

4

Bild, Idrott

3

Kemi, Geografi, Historia, Religion, Samhällskunskap, Svenska

2

Barnkunskap. Engelska, Tyska ( tillval ), Hemkunskap, Matematik, Musik, Biologi, Fysik, Teknik, Slöjd

Carmarino
0

Fast du hade ju en hel del 3:or också. Räckte betygen till att komma in på gymnasiet, eller hoppade du över det?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
0

#1 Nejdå, in på gymnasiet kom man. Men man hade ju inte samma valmöjligheter på linjer som om man hade haft fyror och femmor.

Carmarino
0

Bara för det så letade jag upp mitt slutbetyg från nian. 🙂

Var också rätt skoltrött och ville egentligen ta ett sabbatsår, men blev övertalad att fortsätta på gymnasiet ändå. Det var nog tur, för annars hade jag nog aldrig gått tillbaka till skolan. Trots skoltröttheten lyckades jag få hyfsade betyg. Vi hade också betygen 1-5.

**5
**Svenska, Religion, Historia

**4
**Engelska (särskild kurs), Musik, Hemkunskap, Barnkunskap, Samhällskunskap, Biologi, Fysik, Tyska (särskild kurs)

**3
**Matematik (särskild kurs), Teckning, Trä- och metallslöjd, Geografi, Kemi

Var befriad från gymnastiken på grund av min ryggskada.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
0

#3 Det var det som var tanken 🙂 Att fler vill dela med sig av vilka ämnen som var deras favoritämnen och vilka ämnen man hade lätt eller svårt för.

Carmarino
0

#4 Mina betyg avspeglar inte riktigt det jag var bra på. Vet inte hur jag kunde få fyra i alla de ämnena (mer än möjligen engelska). Fast jag gick i en rätt stökig klass, där jag var en av de få som satt tyst på lektionerna och jobbade med det vi skulle göra. Så kanske var det därför.

Att jag fick femma i Religion berodde på att jag just då var väldigt intresserad av Jesus. Diskuterade mycket med läraren efter lektionerna, samt lånade (och läste) alla böcker jag kunde hitta om Jesus. Dessutom gjorde jag ett specialarbete om zenbuddism, som läraren tyckte var så bra att han undrade om han fick använda det i undervisningen. 👍

Svenska var jag däremot bra på, och jag hade blivit väldigt besviken om jag inte fått femma i det. Historia har jag alltid varit intresserad av, även om jag hade svårt att lära mig alla årtal.

Matematik har jag svårt för, och efter sexan var det svårt att hänga med, så att jag fick en trea förvånar mig.

Tarotstollan
1

Jag kommer ihåg att jag hade 2, 8 i medelbetyg när jag slutade.
2:a i Kemi och 4:a i allmän (lättare) engelska och matte. Det är det enda jag kommer ihåg, så antar att det var 3:or i resten.
Vad Kemi anbelangar så kunde jag sprängt skolan i luften, för jag fattade absolut ingenting av det som sades och hände!🤔🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

Tarotstollan, det påminner mig om den här gamla historien: 😉

Kemiläraren låg som en dimma över salen. Experimentet hade misslyckats.

Tarotstollan
1

😂Ja, det låter som det kunde hänt mig!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
0

Jag har sett sporadiskt på programmet Klassfesten på TV4. Men jag tycker det är ett enformigt koncept. Ungefär samma fåniga tävlingsuppgifter varje gång, men enda skillnaden att man bytt ut två kändisar varje vecka. Men annars intressant för dom som vill veta hur Kjell Bergqvist och Thomas Wassberg uppförde sig i skolan. Men dom två är ju till åldern komna så dom kände inte igen sina gamla klasskamrater 😃 Knappt jag gör det efter snart 30 år..

Carmarino
0

Tror inte jag skulle känna igen alla mina klasskamrater heller. Vi bytte klass-sammansättning så många gånger. Det visade sig att en av killarna som jag trodde jag gick i samma klass som från 1:an t.o.m. 9:an, hade jag bara gått i samma klass som i lågstadiet. 😃

Fornöga
1

2025 Gick du i grundskolan omkring 1970? Då kanske du kan känna igen dig i del 2 av SVT-serien "Bäst i klassen gernom Tiderna" som visas på SVT1 20.25 den 13 september. Kam även ses på SVT Play till den 9 april 2026. (Troligen har programmet tidigare sänts 2024.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Sex barn åker tillsammans med Malin Olsson tillbaka i tiden till 1970 års grundskola. Barnen får träffa fluortanten, se läraren röka på skolgården och tvingas utföra plattfotsgymnastik. Som gästlärare ser vi Sofia Dalén. Hoppas ingen hamnar i OBS-klass! Del 2 av 6.
Carmarino
1

#11: Plattfotsgymnastik har jag inget minne av, och jag slapp OBS-klassen (men hade några i klassen på högstadiet som gick där). Fluortanten minns jag väl, men kan inte minnas att våra lärare rökte på skolgården. Åtminstone inte i mellanstadiet. Möjligen var det någon av dem som kom ut till rökrutan på högstadiet, men annars höll de sig nog mest i lärarrummet vad jag minns.

Condor
1

På min tid fanns det inga 1-5 i betygen. Det fanns A ,a, Ab, ba, B, Bc och C. 😊

Fornöga
1

#12 Skolvärlden hade redan spottat ut mig på sjuttiotalet, fast plattfotsjympan minns jag, men inte om det var i grundskolan eller i realklasserna.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

GikMio
2

Valde tyska som tillvalsämne när jag började åk 7. Minns det var trevligt att få andra klasskamrater någon timme i veckan eftersom dom satte ihop alla elever från alla klasser som valt samma tillval. Min egentliga klass var stökig.

Bo§e
1

#7: Det citatet minns jag också…🙂
Har ingen aning om källan, men det verkar ha fått stor spridning….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-09-13 14:06 av Bo§e
Carmarino
2

#16: Har för mig att jag läste det i boken "Då sa jag till magistern", som är en bok med roliga historier från skolans värld, men om de citerat från någon annan minns jag inte.

Åhlen & Åkerlund. 1968. 80 sidor. Ex libris på främre omslagets insida. Bokrygg utan veck.
  • Redigerat 2025-09-13 16:04 av Carmarino
Bo§e
1

#17: Ja, de har nog citerat det från någon äldre källa.
Jag hörde, eller möjligen läste det för första gången omkring1963-64, som jag kan erinra mig..

Carmarino
1

#18: Det står ingen hänvisning till någon upphovsman, men ingår i kapitlet "Det svenska språket tyglat av unga pennor". Boken är från 1968.

Fornöga
2

#19 Jag läste den första gången 2018- här…😊

Carmarino
0

#20: Boken eller historian? 😊

Fornöga
1

#21 Historien- boken har gått mig förbi. 🙂

Carmarino
1

#22: Den är väl värd att läsa. Mitt exemplar består numera mer eller mindre av lösblad, för den har lästs väldigt flitigt. 😊

Fornöga
2

#22 Författaren känner jag förstås till, han gjorde ju "Staffans stollar" bland annat.

Carmarino
1

#24: Ja, han har illustrerat boken också.

GikMio
1

Gamla minnen från skoltiden: Någon tryckte in ett häftstift under tyget på lärarens stol, flyttade fram klockan på väggen 10-15 minuter samt gnuggade ryggen mot ryggstödet så folk fick en stöt när stolarna skulle ställas upp på bänkarna 😊

Fornöga
2

#26 Apropå klassiska skolbus så minns jag att jag på lågstadiet gillade Erik Zetterströms (mer känd Kar de Mumma) bok "Två år i varje klass", där klassens odågor gjorde spratt som man själv bara vågade drömma om. Boken filmatiserades också.

• Redigerat 2025-09-25 12:07 av Fornöga
Bo§e
2

#27: Ja, den är en klassiker, vilken väcker minnet av en annan läsvärd berättelse:
Tre Terminer av Fritiof Nilsson Piraten rör sig visserligen i en annan del av skolväsendet, men den är definitivt värd att läsa om…

• Redigerat 2025-09-25 12:18 av Bo§e
GikMio
2

#27 #28 Båda mina föräldrar råkade ut för stränga lärare under sin skoltid, men någon "Caligula" tror jag inte dom blev utsatta för. Stig Järrel mästerlig som den sadistiska latinläraren i filmen Hets (1944) där Ingmar Bergman skrev manus. För egen del hände det någon enstaka gång att någon lärare slog sönder pekpinnen mot katedern i vrede, men inget fysiskt eller psykiskt våld mot någon elev. Det var inte tillåtet redan då.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets

Bo§e
2

#29: Ja, en och annan splittrad pekpinne, såväl trä- som glasfiber, har jag bevittnat, och även ett visst mått av stränghet, men någon "Caligula" kan inte heller jag dra mig till minnes….

• Redigerat 2025-09-25 14:14 av Bo§e
GikMio
2

#30 Min mor pratade en hel del om en händelse från hennes sista dag i skolan på 50-talet. Bland annat nämnde hon det när jag slutade Åk 9, och alla kramade om lärarna och grät en vemodig och sorgsen skvätt som avsked. Hennes lärare grät av andra orsaker när han fick blommor av elever och föräldrar. Han blev så knäckt av att bli uppvaktad då han var ångerfull, och det framkom att han inte varit snäll mot vissa genom åren.

GikMio
2

När kom det nya och senaste (?) betygsystemet? Jag tog studenten 1994 och då var det 1-5. Tog ett sabbatsår hösten 1998 och läste på komvux fram till sommaren 1999. Då var det IG, G, VG osv. så någonstans där emellan ändrades det. Eftersom jag inte fick några barn så har jag inte hängt med vad som gällt senare i skolvärlden. Dessutom hade man ändrat till exempel Matematiken när jag gick på komvux till att man läste Matematik A på hösten till att läsa Matematik B på våren. Jag och flera med mig som alltid haft svårt för det ämnet hoppade av Matematik B efter någon vecka, men vi var tvugna att gå på lektionerna minns jag. Längst fram i salen satt " matematikerna" och längst bak vi andra, och läste någon roman eller dagstidning. Tysta som möss 😁

Carmarino
0

#27: Minns inte om jag läst just den boken, men jag har läst en del av Kar de Mummas kåserier. Han var rolig.

Carmarino
1

#29: Några trasiga pekpinnar har jag inga minnen av. De flesta av våra lärare var rätt snälla, även om vi inte var då förtjusta i en del av dem.

Särskilt inte en manlig lärare på högstadiet, som aldrig såg flickorna i ögonen när han pratade med dem. Åtminstone inte om de hade hyfsat stor byst, för då tittade han på den istället. Det gjorde han faktiskt även under lektionerna, när han inte pratade med någon.

Bo§e
2

Noterat:
Vissa lärare, inte så många, tålde kritdammet dåligt, och fick svårt att prata medan de antecknade på tavlan, medan andra verkar ha varit helt immuna…

• Redigerat 2025-09-25 18:28 av Bo§e
GikMio
3

#35 Vi hade grön tavla med kritor på lågstadiet. Sedan kom dom vita whiteboard med spritpennor och somliga lärare blev snurriga i bollen istället 😊

GikMio
1

Funderar på om man överhuvudtaget skriver på tavla numera. Lämnade som sagt " den gamla skolan" för 26 år sedan förutom en kort yrkesutbildning för tio år sedan. Där drogs en vit duk ned och en modern overheadapparat med tryckt text där deltagarna fick läsa eller läraren läste upp, och klickade till ny sida och text med hjälp av en dosa, och vi fick diskutera tillsammans.

Fornöga
1

Vi är ju nostalgiker av olika årgångar här inne, men kanske någon var "Bäst i klassen" 1996? 😉

Sex barn åker tillsammans med Malin Olsson tillbaka i tiden till 1996 års grundskola. Barnen får bekanta sig med ny modern teknik, datorn. De får även lära sig klä in sina skolböcker och smaka på pizzafisk. Som gästlärare ser vi Tom Tomu Karlsson. Håll koll på era Tamagotchis! Del 6 av 6.
Carmarino
2

#38: Inte jag. Hade slutat skolan för länge sedan då - men jag visste hur man klädde in skolböckerna. Det gjorde jag under många år.

Bo§e
2

#39: Ja, att klä in skolböckerna tillhörde den gängse rutinen. Vaxat papper av typen "hyllpapper" var materialet som gällde….

Fornöga
1

"Vart tog han vägen?" och "vem var hon?"- visst är det frågor som kan dyka upp när man rotat fram något gammalt klassfoto? Och uppenbarligen kan fotona vara av intresse även för släktforskare.

Det är roligt att hitta klassfoton med farfar eller andra släktingar. Men bilder på skolklasser finns inte samlade på ett ställe utan man måste vara kreativ i sitt sökande. Här får du våra bästa tips på källor!
  • Redigerat 2025-10-14 21:33 av Fornöga
Carmarino
1

#41: Ja, det är roligt när man hittar gamla skolfoton. Problemet är ju bara att det är svårt att identifiera dem som är med på bilderna.

GikMio
1

StayFriends hörde jag talats om för första gången för runt 15 år sedan. Finns fortfarande, men idag har gamla klasskamrater kontakt på ett helt annat sätt via Facebook och Instagram. Betydligt lättare att leta upp folk till en klassåterförening också numera.

https://www.stayfriends.se/

På StayFriends hittar du gamla vänner och skolfoton. Träffa skolkamraterna, planera en återträff eller titta runt...
Condor
1

#43:

Och sen är ju stayfriends inte gratis längre. Vill man se bilder måste man vara guldmedlem och betala.

GikMio
1

#44 Jag gick med där 2011, eller kanske 2012. Anledningen jag hittade den sajten var att det skulle varit ett 20 års-jubileum 2010 som ställdes in på grund av för få anmälda. Och så var hela årskursen inbjuden, totalt sex klasser. Men jag raderade mitt konto efter en tid. Så dom som dök upp då på StrayFriends, har jag ändå följt via sociala medier genom åren.

Condor
1

#45:

Jag reggade mig där också strax efter att sajten fanns. Men sen när man inte längre kunde se bilder utan att betala, brydde jag mig inte längre.

Carmarino
1

#45: Gick med där för rätt länge sedan, men har inget betalkonto. Har dock kunnat skriva till de som har ett konto, men det funkar inte alltid så smidigt.

För en hel del år sedan skulle det tydligen vara ett jubileum för alla avgångsklasser på högstadiet, men det fick jag ingen information om trots att det anordnades via Stayfriends. Fick reda på det när det var för sent för att anmäla mig.

GikMio
2

Jag har betyg sparade från föräldrarna. Min mor hade högsta betyg i uppförande. Det förekom inte på min tid. Inte på papper i allafall. Men jag fick kommentarer om det av läraren när det förekom individuella samtal att jag visade gott uppförande och även " Goda ledaregenskaper om du inte vore så rädd att säga åt dina klasskamrater" Var nog en mes under skoltiden, men skinnet på näsan växte med åren.

Carmarino
1

#48: Var faktiskt med på den tiden man fick betyg i uppförande och ordning. Det hängde med till och med sjätte klass och de flesta fick A i bägge. Vet faktiskt inte om det fanns någon som inte fick det, även om det fanns några i klassen som nog inte gjort sig helt förtjänta av det betyget. 😊

Fornöga
1

På torsdag sänder SVT2 filmen Ole Dole Doff som matiné, kan också ses på SVT Play till den 23 december. Den bygger på romanen "Ön sjunker" av Clas Engström, och uitspelar sig i skolmiljö i Malmö på sextiotalet. Introduktionstexten lyder:

"Ett drama om Sören Mårtensson som är lärare på mellanstadiet. Skolarbetet är en plåga för honom och på nätterna drömmer han mardrömmar. Han är medveten om att varje lektion är en maktkamp där han är dömd att förlora eftersom han inte tror på auktoritära principer i undervisningen. Regi: Jan Troell. I rollerna: Per Oscarsson, Ann-Marie Gyllenspetz, Kerstin Tidelius, Bengt Ekerot, Harriet Forssell m.fl."

Ett drama om Sören Mårtensson som är lärare på mellanstadiet. Skolarbetet är en plåga för honom och på nätterna drömmer han mardrömmar. Han är medveten om att varje lektion är en maktkamp där han är dömd att förlora eftersom han inte tror på auktoritära principer i undervisningen. Regi: Jan Troell. I rollerna: Per Oscarsson, Ann-Marie Gyllenspetz, Kerstin Tidelius, Bengt Ekerot, Harriet Forssell m.fl.
GikMio
2

#50 Sevärd med Per Oscarsson i huvudroll

Fornöga
2

#51 Ja, Jan-Olov Andersson i Aftonbladets TV-bilaga utnämner det som en av Per Oscarssons bästa rollprestationer. (P.O. var 41 år vid den tiden.)

GikMio
2

Det har dykt upp en del filmer i tråden i temat forna skolmiljö. Måns Herngren och Hannes Holm är kända för filmen Adam och Eva. Men deras film Klassfesten från tidiga 2000-talet är i mitt tycke lika bra. Björn Kjellman i huvudrollen som Magnus som går på klassfest 20 år efter slutat nian i Stockholmsförorten. Han är numera gift, men träffar där tonårsförälskelsen Hillevi, och möts av klasskamrater som inte ändrats ett dugg. Bland annat Ulf Friberg i en mycket bra roll som den forna mobbaren Tommy. Visades på SVT för några månader sedan och legat ute på SVT Play.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klassfesten

Carmarino
1

#53: Den finns kvar på SVT Play i tre dagar till.

GikMio
1

Nu när första advent står för dörren så minns jag när jag gick på lågstadiet att fröken skrev ett meddelande till föräldrarna som lät ungefär liknande" Kära målsman, från och med på måndag och fram till jul som kommer vi starta skoldagen med att jag kommer läsa ett avsnitt ur en bok. Var vänlig sänd med ett stearinljus och en ljusstake med ditt barn" Sedan släcktes klassrummet ned och vi tände våra ljus. Och en kvart senare släcktes stearinljusen och lamporna i taket tändes.. " och nu tar ni fram matteböckerna" 😊

Fornöga
1

#55 Men ni barn satt väl som levande ljus hela dagen? 🕯😉

GikMio
1

#56 Jag gjorde det 😊, men många hängde i lamporna och utsatte lärarna för busstreck, men skrattade när inte lärarna såg det. För det var faktiskt rätt roliga bus ibland 😊

Carmarino
0

#55: Har för mig att vi också hade ett ljus på skolbänken i december, men jag har inga direkta minnen av det. Tror dessutom att fröken hade en adventsljusstake på katedern, eller om den stod på något bord bredvid.

Fornöga
1

#58 Jag minns att vi stöpte ljus i småskolan. Jag gjorde ett trearmat, och det höll nästan hela vägen hem. 😏

Carmarino
1

#59: Det tror jag inte att vi fick göra. Åtminstone har jag inget minne av det. Vi fick göra mycket pyssel, men inte just det. 😊

GikMio
1

#59 Stöpte ljus gjorde vi.. och annat julpyssel, men det var närmare jul. Vi brukade sluta höstterminen runt 20 december och vårterminen startade första vardagen efter trettondagshelgen. Sedan när vi kom tillbaka fick vi berätta för dom andra i klassen vad vi gjort under jullovet.

Fornöga
1

#61 Och inte ens så sent som på din tid kunde man väl komma tillbaka och säga att man suttit vid datorn? 😏

GikMio
1

#62 Nej, nu tänkte jag på lågstadiet. Det var i början av 80-talet.Det fanns ingen dator, tv-spel, inte ens video i mitt hem. Bara två tv-kanaler. Så man var ute i snön som det var på den tiden hela dagen. Samma i skolan. Vi var ute på rasterna.. kastade snöboll, byggde grottor i snöhögen på skolgården och "snötrynade" varann

GikMio
1

Att bli "trynad" och massa snö i ansiktet gick väl an, men värre att få massa snö innanför jackan och tröjan. Men mammorna packade in reservtröja i ryggsäcken 😊

Bo§e
1

55: Mitt minne sviker mig på den här punkten, men jag tror att "fröken" hade en adventsljusstake på katedern.
Några ljus på bänkarna har jag inget minne av, och ljusstöpning förekom inte…

Bo§e
2

#64: "Trynad" kallades "mulad" i norra Dalarna…🙂

GikMio
1

#66 Men ingen mobbning. Praktiskt taget alla råkade för detta. Mobbning är fruktansvärt. Jag har i vuxna livet träffat på forna mobbare. Dom har erkänt vilka ynkryggar dom var. Mesar innerst inne som tog skydd bakom dom tuffa killarna som i sin tur gav dom order att vara elaka mot andra för att själva inte åka på ett kok stryk.

Bo§e
1

Ett skolminne som tilldrar sig utanför skolsalen, är när jag nyss fått min första cykel.
En blå Crescent med dyna och "cross-styre", som tidigare beskrivits i cykeltråden.
Vår "fröken" kommenderade ut hela klassen, för "nu skall vi titta på den fina cykeln"….
Självklart var jag stolt över det nya åkdonet, men denna sorts uppmärksamhet kändes litet genant, varvid det kändes litet kluvet, och inte enbart trevligt…😑

• Redigerat 2025-11-28 21:59 av Bo§e
GikMio
2

#68 Cyklade till skolan ibland. Men vintertid åkte jag skidor ibland..Det var riktigt vinter då..och inte så långt även om man gick..15 minuter kanske..

• Redigerat 2025-11-28 22:02 av GikMio
Bo§e
1

#69: I småskolan åkte även jag skidor till skolan ibland. Det förkortade sträckan, eftersom det på det sättet gick att gena över några åkrar.
Jag minns att dessa turer blev min första erfarenhet av snöblindhet…🙂

GikMio
1

#70 Ja det var kallt och snö. Ibland snöstorm, och man hörde hur det "ringdes in" från skolan. Skolstarten var klockan 8.10, men 8:05 startade "ringningen" Finns inte idag. Samma var det på gymnasiet så man fick ta bussen till Karlstad kl. 6:30 för att vara på plats kl. 8 varje dag. Idag är bussarna fulla med gäspande gymnasielever som åker in kl.10

Carmarino
2

I första och andra klass bodde jag ovanpå skolsalen så jag behövde bara gå ner för trappan.

I tredje klass gick jag i en skola långt ute på landet, så då åkte jag buss.

I mellanstadiet hade jag bara 300-400 meter till skolan, så det gick snabbast att promenera.

På högstadiet och gymnasiet var det buss som gällde igen.

GikMio
1

#72 Det kändes bra i grundskolan då jag tog mig hem relativt fort. Men minns när jag började högstadiet att jag tyckte synd om ungdomarna som bodde ute på landet som fick stå och vänta på skolbussen. Och vi som senare fått stor erfarenhet av att åka buss vet vilka problem och förseningar det kan bli.

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#73: Såvitt jag minns var bussarna punktligare förr, men det hände ju att de var försenade även då. En gång jag särskilt kommer ihåg var från när jag gick i tredje klass och det snöade något kopiöst. Min kompis och jag stod och väntade på bussen i över en halvtimme - minst. Alla andra hade gått hem.

Till slut kom hennes far till busshållplatsen och sa åt oss att vi också skulle gå hem. Han var lärare, så därför vågade vi tro på att vi fick göra det. Vi gick hem till mig, för det var närmast, och ägnade dagen åt att spela spelet Barbie Balens drottning. 😊

Fornöga
1

#74 Törs man fråga vem som vann? 😁

Carmarino
1

#75: Det minns jag inte. Vi spelade det spelet väldigt ofta och ibland vann hon och ibland vann jag. Tror vi hann med rätt många rundor den dagen, så vi vann nog ungefär lika mycket. 😊

Fornöga
1

#76 Den som vann sista omgången måste vara regerande mästare- om ni inte spelar fortfarande…😉

Carmarino
1

#77: Nej, det var länge sedan vi spelade det spelet, och jag har ingen aning om vem som vann sista omgången. Dessutom spelade jag även med andra kompisar. Man kunde ju vara fyra spelare i en omgång. 😊

GikMio
1

Apropå spel. Vi hade skolbiblioteket där fanns några schackspel vi kunde spela. I uppehållsrummet där det var betydligt mer aktivitet spelade många kort.

Fornöga
1

I programmet Karlavagnen på Sveriges Radio igår fick lyssnarna dela med sig av sina skolminnen. Programmet går att avlyssna i efterhand här.

Skola är temat i årets Musikhjälpen och Karlavagnen hänger på! Det blir ett program om vad som gjorde skolgången speciell, fina minnen, lärare och kamrater. ...
Fornöga
1

#29 ff Skolagan förbjöds i Sverige 1958, och det var nog i den vevan jag själv fick min enda handgripliga handpåläggning av en lärare.

Vår ordinarie lärare var inte i tjänst, utan en lärarinna av den gamla stammen hade hoppat in som vikarie. Vi skulle sjunga psalmen "Din klara sol går åter upp" och jag mimade som jag alltid brukade göra när det var fråga om sång. Den skarpögda lärarinnan såg dock detta och stannade vid min bänk samt luggade mig rätt hårdhänt med kommentaren "du sjonger inte, pôjk!" Jag borde ha sjungit en vers för henne med min ostämda röst som straff…😉

Carmarino
0

#81: Då hade du nog fått ytterligare en luggning för att du sjöng falskt. 😁

Fornöga
1

#82 Högst sannolikt! 😁

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.