Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 640 ggr
Fornöga
2

I visans värld #2

bild.png
Bild från Bing Image Creator.

Visorna ligger många varmt om hjärtat, så nu fortsätter vi vår vandring i visans värld i en andra tråd, den föregående finns här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-10-31 17:19 av Fornöga
Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag kanske inte Benny Andersson och Björn Ulvaeus inte så ofta ses som viskompositör respektive visdiktare, men i framtiden kan nog deras storhet även på det området ses som självklar. Här framförs deras Vinterhamn av Helen Sjöholm.

(Att inspelningen gjorts i julsammanhang spelar mindre roll, visst kan den spelas även vid andra tillfällen?)

• Redigerat 2023-10-31 15:59 av Fornöga
Carmarino
2

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Provided to YouTube by The Orchard EnterprisesUti vår hage · The Real Group · TraditionalStämning℗ 2015 The Real Group RecordsReleased on: 2002-01-01Auto-gen...
Fornöga
1

Kalle Lind ägnar ett snedtänk på SR till att uppmärksamma visklimatet i Sverige under 60 år i allmänhet och Visfestivalen i Västervik i synnerhet.

I Sveriges Radios populära podd Snedtänkt med Kalle Lind tas Visfestivalen i Västervik upp. Den gästas av festivalveteranen Ingela Brandt, som har besökt ...
Fornöga
1

"Somliga går i trasiga skor", en ny dokumentär om Cornelis av Magnus Gertten går upp på biograferna nu i november och kommer nog på TV så småningom. SR har intervjuat mannen bakom verket inför premiären.

”Somliga går i trasiga skor” heter Magnus Gerttens nya dokumentär om Cornelis Vreeswijk. I filmen får vi bland annat höra Cornelis från sjukbädden strax ...
Fornöga
1

Trots att Tomas Ledin skriver på svenska och med många låtar som blivit folkliga så brukar han av någon anledning inte med självklarhet ses som en visans man, som till exempel Lars Berghagen. Jag tycker ändå att han platser i den här tråden!

Carmarino
1

#5: Det är väl mest på senare år han har börjat skriva visor - åtminstone svenska visor - så det är nog därför det är ovant att tänka på honom som vissångare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#6 Ja, och sedan är det kanske lite av en definitionsfråga. I svenskt visarkiv kan man t.ex. hitta "Det ligger i luften", som åtminstone jag tycker är rätt så långt från en visa, men där finns den med beteckningen "vispop". Däremot tycker jag väl att "Sommaren är kort" (1982) och "Blå blå känslor" (1973) kan passera som vispop.

Carmarino
1

#7: Ja, i synnerhet Blå blå känslor.

Fornöga
1

Norske vissångaren Lillebjørn Nilsen, född 1950, avled den 27 januari. Han var inte så välkänd i Sverige, men mycket avhållen i sitt hemland.

Fornöga
1

Mikael Wiehe tilldelas Olle Adolphsons minnespris 2024 för betydande insatser på visdiktningens område. Känns lite fint att den gamle proggaren får pris till minne av en visdiktare som stod fri från den vänsterrörelse som Wiehe var en del av. Visan har de ändå gemensamt.

Artisten Mikael Wiehe tilldelas Olle Adolphsons minnespris för betydande insatser på visdiktningens område.
Carmarino
1

#10: Ja, det var/är bra båda två, på sitt vis.

Emo
1

Vet någon här säkert vilken som var 1900-talets mes spelade sång (visa, melodi eller låt)?

Jag har läst någonstans att det är denna:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Barndomshemmet

Där finns gott om länkar, så det är bara att välja.

När det gäller visor vill jag visa på en, som troligen påverkat mig mest. Jag hörde den ofta som barn:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=det+var+en+g%C3%A5ng+en+liten+pilt+som+hette+pelle

https://katalog.visarkiv.se/lib/ShowRecord.aspx?id=1025919

Den finns här i inlägg 37:

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1480288/%22hem%22-latar

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

• Redigerat 2024-04-18 11:30 av Emo
Carmarino
2

#12: Tror det är omöjligt att veta säkert vilken sång som spelades mest på 1900-talet. Det var väl många år under första delen av århundradet där man inte hade grammofoner och radio, och då förde man nog inte statistik heller. Fast Barndomshemmet ligger säkert nära till hands för mest spelade låt. Den har varit populär länge. 😊

Fornöga
1

Lite vispig kamera inledningsvis, men den blir stadigare.

#12 ff Barndomshemmet har en rätt intressant bakgrund. Den heter ursprungligen On the Banks of the Wabash och skrevs i Amerika i slutet av 1900-talet. När Karl-Ewert gav den en svensk text som Ernst Rolf sjöng in 1919 återexporterades den till svenskamerikanerna, som tog den till sitt hjärta.

Samma källa som ovan.

• Redigerat 2024-04-18 11:53 av Fornöga
Fornöga
1

På fredag sänder SVT det första avsnittet av två i en dokumentär om Cornelis Vreeswijk, den har gått som biofilm tidigare. Båda avsnitten kan ses på SVT Play till den 6 juni 1016.

Cornelis Vreeswijk var den fattige invandrarkillen från Holland som blev folkkär när han moderniserade den svenska visan på 1960-talet. Samtidigt som alla framgångar kämpade han med missbruksproblem och ett stormigt privatliv som ofta hamnade på löpsedlarna. Svensk dokumentärfilm från 2023 av Magnus Gertten. Del 1 av 2.
  • Redigerat 2024-05-20 15:21 av Fornöga
GikMio
1

#15 Har sett den och alla dokumentärerna. Det som griper mig extra nu är att både Jack och farsgubben är borta numera.

GikMio
1

Stefan Sundström har jag sett live. Fullständigt dyrkade Cornelis Vreeswijk, och förmodligen även Fred Åkerström. Läst en bok av honom. Fick intrycket festprissande musikpoet en gång i tiden…

• Redigerat 2024-05-23 17:22 av GikMio
GikMio
1

#17 Utöver Stefan Sundström så finns namn som Olle Adolphsson. Lite bortglömda bakom namn som Carl Michael Bellman, Evert Taube, Cornelis Vreeswijk, och Fred Åkerström

GikMio
1

Låten av Bellman som Cornelis Vreeswijk älskade att sjunga

GikMio
2

#19 Och som Joakim Thåström älskade att göra cover på. Den blev en stor på 80-talet med Imperiet. Thåström mest ihågkommen med punkbandet Ebba Grön från Rågsved på 70-talet.

GikMio
2

#20 Torstig var han hon, och gudtorstig är jag. Vi är torstiga alla. Carl Michael Bellman var alkoholist, men dom texterna han skrev lever kvar under flera hundra år. Och utan Bellman hade inte den stora
visskatten levt kvar
.

[Hayabusa-0001]
2

#20 Fantastisk tolkning.

GikMio
2

#22 Är min favorit bland Bellmantolkningar. Och blev en hit på 80-talet. Runt 1987 ungefär…

[Hayabusa-0001]
1

#23 Var det inte -85?
Hur som helst, ett favoritband för min del. Sett dem några gånger, Ebba Grön också 😉

GikMio
1

#24 Kan ha varit 1985 🙂 Minns en speciell händelse i november 1987 . Gick i
sjuan då och fick då rapporten att Cornelis Vreeswijk gått bort och musikläraren vägrade göra en lektion. Det blev håltimme och jag valde gotta ned mig i nederhålländarens historia som kunde vara både min far och morfar

[Hayabusa-0001]
3

#25 Imperiet gjorde även en version av Taubes ”Balladen om briggen Bue Bird av Hull”.
Bra känsla i den 👍🏼

GikMio
1

Cornelis Vreeswijk sjunger på nederländska..Utom modersmålet sjöng och pratade han svenska klockrent..

Fornöga
1

Folkmusiken och vistraditionen är ju besläktade, och nu menar författaren, riksspelmannen och jazzmusikern Peo Österholm i en debattartikel i Aftonbladet att media förtiger det stora intresset för folkmusik som finns bland våra unga.

"Bland de okunniga förekommer dessvärre landets kulturjournalister. Sakta men säkert fasar de ut folkmusiken ur svenska folkets medvetande", skriver Österholm.

Detta sker, märkvärdigt nog, samtidigt som folkmusiken är vital och växer i styrka, en folkrörelse med en bred bas och en växande högt kvalificerad elit.

Ungdomar, trötta på menlös pop, söker sig till folkmusiken, nya ensembler, nya spelmanslag dyker upp. Men medierna är helt blinda. Jag ser och hör SVT:s och SR:s kulturnyheter varje dag men kan inte påminna mig ett endaste inslag från denna värld sedan vi i min familj skaffade TV 1958."---

Riksspelman: Intresset bland unga växer – men medierna är helt ointresserade
  • Redigerat 2024-10-05 10:43 av Fornöga
Carmarino
1

#28: Ja, det ska väl helst vara kriminella med huvor för att kulturjournalisterna ska vara intresserade.

Bo§e
2

#28 & #29: Kulturjournalistiken dras till de sektorer, där "massorna samlas", dvs där elektronisk massproduktion möter pengarna.
En miljö som just nu är baserad på synthar, sequencers, auto-tune, och….hoodies….🙂

För en journalist är det enkelt att anpassa sig till dessa omgivningar, och att ta till sig dess språk.
I kraft av den stora gruppen lär man av varandra.

Folkmusiken är ett helt annat habitat att vistas i, och som ställer nya (jobbiga) krav på den som rapporterar.

En fråga som bör ställas, är om folkmusiken skulle må bra av att breddas till något slags masskultur…?
Ja, jag funderar fortfarande på det…🙂

För ett antal decennier sedan, slog folkmusiken följe med proggvågen, och jag är inte tvärsäker på att det enbart var till gagn för folkmusiken som kulturyttring..?
(Plats för tankar här)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-10-05 13:56 av Bo§e
Fornöga
2

Det paradoxala är ju att dessa "kids" från förorten som är de som för fram rapmusiken varken är traditionsbärare av någon musik från invandrarländer eller svensk folkmusik, utan det arv de för vidare är en amerikansk subkultur. Så framtidens svenska folkmusik kanske är ett höggradigt kommersialiserat arvegods i form av gangstarap från 50 cent & Co.

Femårige Osman har rappat tillsammans med pappa i fyra år. I Talang 2018 sjunger unga pojken från Helsingborg gangstarap som får juryn att tappa hakan.Talang...
  • Redigerat 2024-10-05 14:12 av Fornöga
Bo§e
1

#31: Javisst, gangster-rappen (och för övrigt hela hiphop-vågen), är ulta-amerikansk, i likhet med swingpjattarna, skinnknuttarna, raggarna, hippies, yuppies, och väldigt mycket annat som har sitt ursprung "over there", och som vi hungrigt har anammat….

Åååhmajgadd….🙂

• Redigerat 2024-10-05 14:35 av Bo§e
Carmarino
1

#28: Vet inte vilka program Peo Österholm har tittat på, men nog har det förekommit nyckelharpa och spelmän på tv även efter 1958? Inte för att jag brukar titta på musikprogram så ofta, men jag har ett vagt minne av att det förekom nyckelharpa, spelmansmusik och gammaldans i t.ex. Nygammalt. Sedan har väl även Orsa spelmän varit rätt flitigt förekommande i diverse tv-program har jag för mig.

Bo§e
1

#33: Instämmer.
Vi är inte så svältfödda på folkmusik som det framställs i artikeln.

• Redigerat 2024-10-05 14:51 av Bo§e
Carmarino
1

#34: Tror till och med det har förekommit nyckelharpa i Allsång på Skansen, men det är ännu ett program jag inte brukar titta på så jag är inte helt säker. Har bara ett vagt minne av att jag har läst om det.

Fornöga
1

#33 Österholm är nog lite sarkastisk bitvis.

Inte heller jag tittar på Allsång på Skansen, men jag har nog en bild av att den skett en föryngring där, inte bara bland publiken utan även i artistutbudet, och det går ju inte heller att begära att allt skall vara som på Bosse Larssons tid.

Däremot vill jag instämma med Ö. när det gäller kulturjournalistiken, där verkar inte folklig svensk kultur stå särskilt högt i kurs. 🤔

Bo§e
1

#36: Mest högljudd vinner…!
Folklig kultur får finna sig att leva i skuggan av det enorma brus som vi omges av….

Smala nischer får smal bevakning….

Bo§e
2

Benny Andersson har bidragit till att lyfta fram svenska folktoner i ljuset.
Utan hans insats och inflytande, skulle folkmusiken befunnit sig än mer i skuggan idag.

• Redigerat 2024-10-05 15:52 av Bo§e
Carmarino
2

#36: Ja, kulturjournalistiken vet nog inte ens att det existerar något som heter svensk folkmusik.

Carmarino
0

#38: Ja, det har du rätt i.

Bo§e
1

#39: Ja, för den som är "marinerad" i masskulturen, är nog folkmusiken en främmande värld.

Bo§e
1

Om vi skall borra ner oss ytterligare i ämnet, måste vi också inse att även "vår" svenska folkmusik är resultatet av "kulturell migration".
Den låtskatt som litet översiktligt brukar kallas "spelmanslåtar", baseras till stor del på tidig inspiration av kyrkomusik, som vandrat hit med munkar och präster från Mellaneuropa.

I tider, då det varken fanns radio, tv eller grammofonindustri, var kyrkan en betydande kulturbärare, och kanske den enda kontakt med "världen" som fanns att tillgå för allmogen.
Många slingor och passager i "låtarna" har gått att härleda till äldre tiders sakrala musik, med anor från Tyskland, Frankrike m.m.

Att "trender" vandrat mellan olika kulturer, är m.a.o. inget nytt…..

Fornöga
1

#42 Ja, så är det ju med all kultur och allt annat där mänsklig kontakt finns. Det var inte vi som uppfann diktkonsten eller boktryckeriet heller, ändå skapas det berättelser och dikter som har tydlig svensk prägel. 🤷‍♂️

Med andra ord tycker jag att det är borra ner sig onödigt djupt i ämnet, åtminstone i detta sammanhang.

Bo§e
2

#43: Ja, om inte alldeles OT, så nog borrat i detta.

En visa som ligger mig varmt om hjärtat, är "Visa Vid Midsommartid", komponerad av Håkan Norlén, och med text av Rune Lindström.

Här en tidig inspelning med Margareta Kjellberg.

https://www.youtube.com/watch?v=kgV35OIufmo

Inspelad: Stockholm 24 jan, utg mars 1946Längd: 2:32
Bo§e
2

#38: En annan, och tidigare medial "boost" för folkmusiken var Jan Johanssons album "Jazz På Svenska".
Trots jazztemat, blev skivan närmast folkkär.

Fornöga
1

Riksförbundet Visan i Sveriges Vispris 2024 tilldelas Ingela Karlsson och Bengt-Göte Bengtsson, som främst är evenemangsarrangörer.

Katja Åberg får samtidigt årets stipendium för unga visartister.

Källa.

Provided to YouTube by Amuseio ABRegn · Katja ÅbergRegn℗ Katja ÅbergReleased on: 2023-02-10Producer: Johan Ludvig RaskMixer: Johan Ludvig RaskComposer: Katja...
Fornöga
2

Westlake Girls' & Boys' High Schools, dir. Rowan Johnston.

Sex svenska musikstycken har valts ut att ingå i EU:s sångbok som skall kunna laddas ner som fri app på nätet, meddelar TT.

De sex styckena är "Så skimrande var aldrig havet" av Evert Taube, "Öppna landskap" av Ulf Lundell, "Änglamark" av Evert Taube, " Uti vår hage" troligtvis av Hugo Lutteman, "En vänlig grönskas rika dräkt" av Waldemar Åhlén och Carl David af Wirsén och "Idas sommarvisa" av Georg Riedel och Astrid Lindgren.

Nedläggningen av public service-företagens gemensamma researchavdelning och bibliotek beskrevs som ett "svärdshugg" i public service-hjärtat.<br/>Nu tar Sveriges Radio över och driver verksamheten vidare.
Fornöga
1

Vissångaren Staffan Percy har avlidit i en ålder av 78 år.

Vissångaren Staffan Percy har avlidit, 78 år gammal, uppger Ystads allehanda.
Carmarino
2

#48: Tråkigt. Han har gjort många fina låtar, som spelas rätt mycket på P4 Plus.

Fornöga
1

Länge sedan vi ägnade oss åt visskatten i tråden, men eftersom det är midsommar och "högsäsong" för visan, inte bara till ringdans och snaps, så…

Fast ibland blir det bara fel- det hjälper inte att man sjunger den fina midsommarvisan i vacker miljö, när YouTube får den svenska texten om bakfoten…😏

irma.jpg
Skärmdump YouTube.

En något försenad midsommarvisa framförd av Ida Josefin Bois i augusti 2024 vid Vålbrändans fäbod, Transtrand Dalarna. Musik av: Håkan Norlén Text: Rune Lind...
Carmarino
1

#50: YouTube har rätt roliga översättningar, men ibland lyckas de faktiskt ganska bra. Åtminstone om de som lägger upp filmerna ställer in språket till svenska.

Fornöga
1

#50ff OT: Det verkar vara fler AI-textare som har det besvärligt med det språkliga…🙄

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#52: Ja, text-tv har ett exempel på när det blir riktigt fel. Vad är egentligen "ridande husbollar". 😁

Fornöga
1

Allsång på Skansen och Håkan Hellström är ju båda aktuella i dagarna, lägg därtill Mats Paulson och hans "Visa vid vindens ängar" så fladdrar det till i det öppna sommarfönstrets tyllgardin.

#53 😊

• Redigerat 2025-06-18 08:40 av Fornöga
Carmarino
1

#54: Föredrar originalet - för att Mats Paulson kan sjunga rent. 😉

Fornöga
1

#55 Jag är ingen beundrare av Hellström och heller ingen "allsångare", men kul ändå om de späda stakethängarna får del av viskulturen. 😉

Minns för övrigt när jag ryckte in i lumpen för 58 år sedan att Örebro kommun hade slagit på stort och bjöd oss rekryter på framträdanden av Monica Forsberg, Ted Åström och Mats Paulson, den senare hade då nyligen slagit igenom med sin fina sommarvisa. Tiden går…

GikMio
1

#56 Gillar Hellström som vissångare. Där är han faktiskt bra. Tolkat legender som Evert Taube och Birger Sjöberg. Inte som Broder Daniels forna medlem eller medverkan i "okända" Pernilla Wahlgrens "skikprogram" på SVT

Fornöga
1

Perssons Packs tolkning från 1992 av Dan Anderssons Brooklandsvägen tycker jag är rätt lyckad.

Provided to YouTube by Parlophone SwedenBrooklandsvägen (The Brookland Road) · Perssons PackSvenska Hjärtan℗ 1992 The copyright in this sound recording is ow...
  • Redigerat 2025-06-26 08:55 av Fornöga
Fornöga
2

Trivsamt snack och fin musik från Visfestivalen 2025 med Ulvaues, Roth, Strömstedt och Ledin. Bra filmat dessutom! 👍

Fornöga
1

#60 Har inte FB och hittade inte inslaget på P4 men fann deras låt på YouTube., och såg detta på annat håll om duon.

Skabrösa kväden och snuskiga visor är inget ovanligt inom folkmusiken, det lär finnas månghundraåriga exempel på det. och Johnny Bode, Bengt Sändh och Eddie Meduza med flera har ju fört traditionen vidare.

TEXT FRÅN 2023. Folkmusikduon Våtmark djupdyker i den fula visan, en tradition lika livskraftig som tabubelagd. Drift och kön har ibland lyfts med politisk udd, men oftast för det höga – eller riktigt låga – nöjets skull.
Fornöga
1

Nu kommer kräftskivornas tid, och sällan sjungs det väl så många snapsvisor som då! Om snapsvisans historia finns mer att läsa här.

Att dricka för att få sjunga gör man i många kulturer men det är bara svenskar (och finlandssvenskar) som sjunger för att få dricka. Åtminstone…
  • Redigerat 2025-08-03 12:31 av Fornöga
Carmarino
1

#62: Har aldrig varit förtjust i att sjunga och särskilt inte snapsvisor. En gång om året måste jag dock stå ut med det, och det är när ett gäng gamla it-kollegor träffas på den årliga kräftskivan. Den 22 augusti är det dags igen. 😖

Fornöga
1

#63 Man får ta det onda med det goda! 😉

Carmarino
1

#64: Ja, det är trevligt och träffas - och man kan ju alltid mima texten. 😁

Fornöga
1

Visdiktaren och konstnären Carl Anton (Axelsson) är 92 fyllda, men verkar vara i god form, att döma av en artikel i Expressen (ej betalbelagd i nuläget). Har för övrigt haft nöjet att bli visad runt av konstnären själv på en av hans utställningar för snart ett halvsekel sedan.

Carl-Antons "Maskros och tjärdoft" är en riktig sommarklassiker, liksom hans "Överbyvals", och apropå sommarklassiker är vi nog många som minns hans TV-program flera somrar från Vita Bergen- en tuff konkurrent till "Allsång på Skansen"!

Carl-Anton omnämndes även i föregående tråd.

”Carl Anton i Vita bergen” var synonymt med sommar. Men efter succén i SVT på 80- och 90-talen försvann Carl Anton Axelsson allt mer från rampljuset.
Carmarino
1

#66: Trodde inte han levde längre, så det var en trevlig överraskning.

Fornöga
1

John Holm har ansökt om och fått årets Cornelisstipendium. Beloppet framgår inte, men fjolårets vinnare Monica Törnell fick en miljon kronor, och beloppet är sannolikt det samma i år.

Länk.

2025 års Cornelispris tilldelas John Holm.
Fornöga
2

Nubbevisor har ingen framträdande roll i vistrådarna, men här skall uppmärksammas att SM i snapsvisa 2025 har avgjorts, och vinnaren blev

Henrik Carlsson och Jacob Nienhuysen vann SM med bidraget ”Stärkande drycker”.
  • Redigerat 2025-10-13 10:25 av Fornöga
Fornöga
2

Den 31 januari är det 50 år sedan nationalskalden Evert Taube lämnade det jordiska, 85 år gammal.

Fornöga
1

#70 Taubes märkesdag gled ganska obemärkt förbi, men Natan Sachar på självaste ledarsidan i DN uppmärksammade den i alla fall. 👍

Många av de älskade svenska verken handlar om platser som många inte sett. Inte ens Vilhelm Moberg eller Selma Lagerlöf visade upp världen som Evert Taube.
  • Redigerat 2026-02-03 11:45 av Fornöga
Fornöga
3

Henrik Dorsin är ingen vanligt förekommande artist i vår visvärld, men hans Cornelispastisch "En gaffel kort" är faktiskt värd en plats i detta sammanhang.

svenake
3

En sorgligt bortglömd artist är LORD LAJBAN. Kanske för att han var från Göteborg. Här sjunger han en visa av sin vän Alf Hambe,
"Säj vad blir det av oss när vi dör"

https://www.youtube.com/watch?v=LkOX9qKbnmw&list=RDLkOX9qKbnmw&start_radio=1

B06 Lord Lajban Säg vad blir det av oss
svenake
3

Och Allan Edvall som med sin fina LP från 1983 "Grovdoppa" sällan hörd numera.

Här låten Årstider:

https://www.youtube.com/watch?v=A3VOXKn50bc&list=RDA3VOXKn50bc&start_radio=1

Provided to YouTube by Playground Music Scandinavia ABÅrstider · Allan EdwallGrovdoppa℗ National, a division of Playground Music Scandinavia ABReleased on: 1...
Carmarino
2

#72: 😄😄😄

Bo§e
3

I SR P1 finns ett tillgängligt avsnitt med Urban Björstadius och Tobias Svanelid, om vaggvisans historia.

🥱

Fornöga
2

#76 Hörde det faktiskt i natt, och det var även trevligt att höra mångåriga radiomedarbetaren Christina Mattsson dela med sig av sin kunskap.

Förlagstext.

Fornöga
1

"Den svenska visans historia" kan ses på SVT Play till den 3 november. (59 min.)

Visan kan framföras av kända artister på de stora scenerna, men den lever också i vår vardag och ackompanjerar ofta viktiga högtider i våra liv. Med rötter i 1600-talet har den sjungits i både slott och koja och många vispoeter har blivit mycket folkkära. Visan är den mest enkla och anspråkslösa av genrer, bara en text och en melodi, men ändå har den en unik livskraft och har lyckats överleva i vår moderna högteknologiska tid. En film av Ditte Hammar och Heleen Rebel.
Fornöga
1

Robyn - en artist som vanligen inte hörs i dessa sammanhang, men nu så… 😉

Provided to YouTube by Zebralution GmbHJag Vet En Dejlig Rosa · RobynBody Talk, Pt.1℗ 2010 Konichiwa RecordsReleased on: 2010-01-01Composer: Klas Åhlund, Rob...
  • Redigerat 2026-06-20 09:20 av Fornöga
Fornöga
2

Speciellt för dagen: I dag firar Fabian midsommardag (Ferlin)- Gunnar Turesson

Provided to YouTube by The Orchard EnterprisesI dag firar Fabian midsommardag · Gunnar TuressonSkaldevisor℗ 1996 Four Leaf Clover RecordsReleased on: 2015-08...
Fornöga
2

Visfestivalen i Västervik drar fortfarande fulla hus.

Idag drar årets visfestival i Västervik igång. Medan många svenska musikfestivaler har gått i graven lever visfestivalen vidare. Nu väntar ännu ett pärlband av konserter i Stegeholms slottsruin.
Carmarino
2

#81: Trevligt att de lyckas hålla liv i den. 👍

Fornöga
1

Hörde "Innan elden brunnit ut" med Ola Magnell på radion helt nyligen, och den satte sig direkt.

Provided to YouTube by Playground Music Scandinavia ABInnan elden brunnit ut · Ola MagnellRolös℗ National, a division of Playground Music Scandinavia ABRelea...
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.