Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: prylartraditioner
Läst 200 ggr
Fornöga
1

Lantauktioner och loppisar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ej ljud på filmsnutten från YT.

Utan att hon tar avstånd från loppisar och Second Hand undrar Elisabeth Sandlund i Dagen om de nu (nästan) helt ersatt de gamla bondauktionerna.

Någon här som varit på en lantlig auktion på senare år?

"Ursprunglig rubrik "Vad hände med de gamla lantauktionerna?" har ändats eftersom tråden även omfattar loppisar./medis 260723.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Det är väl inte bara jag som ropar “bromsa” när jag ser en Loppis-skylt? skriver Elisabeth Sandlund.
  • Redigerat 2026-07-23 09:02 av Fornöga
Vixxen
3

Japp!
Varit på flertalet senaste åren.

Fornöga
1

Redan 2005 konstaterade en bygdeauktionist på en gårdsauktion att de blev färre och färre för varje år.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Trafiken på vägarna väster om Gestads kyrka var ovanligt tät vid lunchtid i går. Målet för de allra flesta var gården Kåna där det hölls gårdsauktion, en numera sällsynt företeelse som väcker minnen av svunna tider.
  • Redigerat 2023-08-09 08:28 av Fornöga
Carmarino
1

Vad jag minns har jag bara varit på en enda auktion. Det var när jag gick i mellanstadiet och vår skola auktionerade ut en massa gamla saker, bl.a. en tramporgel. Den ville jag ha, men den gick till min klasskompis istället, vilket var ett bra val. Hon blev nämligen kantor i församlingen när hon blev vuxen. 😊

Själv fick jag nöja mig med en låda böcker från skolbiblioteket. Den hade jag stor glädje av - och något år senare fick jag överta mina kusiners piano, som var lättare att spela på än orgeln. 😁

Min fars kusin var däremot en ofta anlitad auktionsförrättare på auktionerna runt om i bygden. Det finns en hel del bilder på honom när han "var i farten", men jag kan inte minnas att jag någonsin var på någon av auktionerna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

CasaRamon
2

Mannen och jag gillar auktioner. Har varit på många genom åren. Men jag tror att pandemin satte stopp för bondauktioner, slagauktioner som det kallas nu, och man har övergått till nätauktioner. Man fotar av objekten som ligger ute på nätet 2-3 veckor och då ser fler människor utbudet och bjuder på nätet. På detta sätt får man in högre bud. Tråkigt, men man kan ju förstå att detta är enklare och bättre för arrangörerna. Vädret kan ju också ställa till det för en bondauktion.

GikMio
2

Varit på en lantauktion i Nysäter utanför Säffle i Värmland en gång i tiden. Vi var där från morgonen fram till lunchen. Auktionen pågick till fram mot kvällen.. Bilar åkte där ifrån samtidigt som bilar kom dit. Populärt men segdraget..

GikMio
1

Var det inte en gammaldags auktion som Astrid Lindgren skrev om i Emil i Lönneberga där det oftast sluta med drängaslagsmål. Björn Gustafsson och Pierre Lindstedt ( Carl-Gustafs son ) slogs.

• Redigerat 2023-08-27 17:17 av GikMio
Carmarino
0

#6: Jo, Emil köpte en häst och en höna då vill jag minnas.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

Undrar om Emil satt bland publiken i år? 😊

Det gäller att vara kvick för den som vill kamma hem fynd under aktion. Lasse Oskarsson höll traditionsenligt i den välbesökta auktionen under Lönnebergaveckan. Ö...
GikMio
2

Jag har en släkting som jobbade med auktioner framför allt på 80-och 90-talet. Det var oftast lantliga gårdar. Men så där ljuvligt segdraget. Där han började på morgon/förmiddag med köksartiklar ( knivar, skedar, gafflar, glas och övrigt ) för att sedan gå över till tavlor och prydnadssaker, innan möbler och ev. maskiner skulle auktioneras ut. Framåt kvällen auktionerade han ut gården. Då var det som mest folk 🙂

Fornöga
1

2025 Även om bygdeauktionerna blivit färre hör de som är kvar till våra populära semesteraktiviteter, liksom besöken i loppisbutiker gör det. Här delar experter med sig av sin kunskap av vad som kan vara värt att titta på vid loppisbesöken.

Ska du ge dig ut på en loppisrunda? Det är helt klart som att gå på skattjakt – du kan hitta unika, hållbara och personliga prylar till hemmet. Men det gäller att ha lite koll. Här delar fyra erfarna loppisfyndare med sig av sina bästa tips för sommarens finaste inredningsfynd!
Vixxen
2

De finns!
Har varit på två nu i sommar!

Fornöga
1

#11 Trevligt! Gjorde du några fynd?

Vixxen
1

#12: Ja, en gammal mjölkstäva till paraplyerna!

Fornöga
1

#13 Se där! 👍

GikMio
1

#11 Auktioner är fint sommarnöje, man behöver inte ropa in. Man har visningar innan, och kan gå runt och titta bland sakerna och prata med folk.

CasaRamon
1

Vi går ofta på auktioner. Både säljer och ropar in. Saknar dom gamla bondauktionerna, som inte sker så ofta. Men när dom finns, så åker vi dit.

Fornöga
1

#10 Tips även detta år om fynd på loppisar.

Ska du på loppis i sommar? Här delar loppisentusiaster med sig av sina bästa tips, smartaste knep och finaste fynd – och berättar vad du ska hålla utkik efter.
Carmarino
2

#17: Det är ytterst sällan jag hittar något jag vill ha på loppisar eller i second hand-butiker. Skulle istället behöva sälja av en massa saker jag har överallt här hemma. 😁

svenake
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Auktionsvisa · Pelleperssons Kapell Alltså Peps Persson

Fornöga
1

#10 #17 ff "Gamla Nokia-telefoner, Mon Amie-servis och Orrefors-glas kan vara fynd värda tusenlappar på andrahandsmarknaden. Men det gäller att veta vad man letar efter – och vara snabb", tipsar News55. Konkurrensen i köparkretsar har ökat, menar expertisen.

Gamla Nokia-telefoner, Mon Amie-servis och Orrefors-glas kan vara fynd värda tusenlappar på andrahandsmarknaden.
Fornöga
1

Svenska loppisfynd är eftertraktade i Japan.

Tamami Yoshiguchi fyndar på loppis i Halmstad och säljer svenskt porslin och keramik till kunder i Japan. Läs om hur hennes passion för Mumin, nordisk design och unika loppisfynd blev ett eget företag.