Minns du dessa saker från förr?
Bilder från pixabay.com
Har du använt räknesticka och papiljotter?
Här 17 saker från förr! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-10-19 15:14 av Sabah
Just räknesticka och papiljotter går bort för min del men många av sakerna har jag kvar än idag. Bla två Ronsontändare och köksredskapen😉
/Maria
Känner igen i princip alla sakerna, men har inte själv använt alla. 😁
- Hårtorken har jag suttit i hos frissan. Hade ingen hemma dock.
- Instamatic-kameran, med tillhörande blixtkuber, användes flitigt när jag var barn.
- Räknestickan fick vi lära oss i skolan, och jag tror att jag har en liggande någonstans (var nog min fars), men nu har jag helt glömt bort hur man använder den.
- Papiljotter använde min mor ofta, och jag tror att hon rullade upp mitt hår på dem också några gånger. Tyckte de var väldigt obekväma, så det hände inte så ofta.
- Pennvässare hade vi i småskolan, även om den såg lite annorlunda ut.
- Röda Klara hade vi uppskruvad på väggen - och jag tror till och med att den var röd.
- Diskviskan har jag sett, men har inget minne av att vi hade någon.
- Slipstenen känner jag också igen, men minns inte att jag någonsin har använt den.
- Ficklampor hade vi många. Kommer dock inte ihåg om vi hade några av just den modellen - men jag känner igen den.
- Trådpåförare har jag i syskrinet. Det händer att jag fortfarande använder den, men det sker inte så ofta. Den är suverän när man har svårt att pricka rätt med tråden i nålsögat.
- Fingerborgen använde min mor flitigt. Själv har jag aldrig lyckats klura ut hur man ska använda den. Tycker mest den är i vägen. Men jag har ett par stycken liggande i syskrinet.
- Stövelknekt hade vi också, även om den var av något modernare snitt än den på bilden. Det var nästan omöjligt att få av sig stövlarna annars.
- Tror vi hade en sådan visp i sommarstugan. Möjligen hemma också, för jag har inget minne av att vi hade elvisp. Oftast vispade min mor dock för hand med en vanlig visp.
- Don Pedro har jag ett vagt minne av att jag har sett hos någon kompis, men vi hade inte själv någon.
- Konservöppnaren ingick i utrustningen förr. Även om vi hade Röda Klara så behövdes den lilla varianten också, särskilt när vi var ute med scouterna.
- Råkostkvarnen har jag haft en nästan likadan. Tror inte jag har den kvar, men är inte helt säker. Vill minnas att den inte var särskilt bra.
- Ronsontändaren vet jag inte om vi hade, men vi hade något liknande. En rätt stor och tung sak som alltid stod på bordet när vi hade gäster. "Alla" rökte ju på den tiden.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Samma här, känner igen det mesta men don pedro har jag inte sett, vad jag minns. Räknestickan var före min tid, vet dock om dess existens.
Kamera med kubblixt användes flitigt av mig också! 🙂📸
💖🧡💛💚💙💜
Det är när man ser sånt här man inser att man är lite uppe i åren och det mesta finns kvar men bryggaren hade vi inte däremot hade nån kompis en sån så jag kommer bra ihåg det.
Papiljotterna dom använder mor fortfarande med samma stickor och inget slängs här inte det antingen används eller så hamnar det på vindarna och dom ser ut kan jag lova proppfulla och nu försökte jag leta upp lite och ta bild men allt kan jag inte finna i röran och skrymslen.
Slipsten möjligt det finns efter farmor och farfar men en slipsten finns i källaren men den är elektrisk och har några år på nacken men inte som den på bilden.
Pennvässare har funnits och jag förvånas inte om den är kvar men det är något jag inte sett på länge så jag vete tusan vart den kan vara.
Det är väl bryggaren och slipstenen som går bort annars tror jag det mesta funnits i vårt hem och en hel del finns kvar om man bara letar i vindsröran.
Letade lite snabbt nyss och hårtorken med originalförpackning hittade jag och min ena faster var frissa på den tiden så en del finns kvar efter hennes gamla salong. Vispen den är farmors och den där lekte jag med som barn och tyckte den var så spännande och den är jag riktigt rädd om.
Kalas att se dom här bilderna och oj vad man minns helt underbart 😎
Ah, vad roligt att se bilder! 🙂
Kul att det finns kvar, jag är likadan, har svårt att göra mig av med saker! 🙂
Visst är det kul, minnena ploppar upp av sådana här bilder! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Blixtkub, gammal pennvässare, ficklampa, gammal konservöppnare..
Ficklampa. När vi hade sommartorp utan elektricitet på 80-talet så köpte farsan några ficklampor som gick på batteri att sätta upp på väggen med ett snöre som man drog i för att sätta på eller stänga av. Lyste upp strax under där lampan satt och en meter ifrån. Passade bra på dasset 🙂
#6 Vi tog med oss fotogenlampa till dasset 😉
/Maria
#7 Riktigt farligt om morfar ätit fläsk och bruna bönor och sätter sig på dasset med fotogenlampa och levande ljus 😂
#8 Haha. 🙂
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Apropå saker från förr: vad är retro och vad är vintage? "All vintage can be retro, but all retro can´t be vintage", sägs det i videon ovan, och vill man fördjupa sig ytterligare så kan Myrornas förklaring vara till hjälp.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#10: Får kolla garderoben. Kanske gömmer det sig några vintagekläder där. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12: Då är det ju ingen klockradio utan en väckarklocka. 😉
#13 Nej, upptäckte det. När man flyttar så upptäcker man vilket skräp man sparat på sig genom åren
#15 Ja det är "landet" för mig också.
/Maria
#15: Ser dem ibland när jag är i mina gamla hemtrakter på landet. 😊
#10 m.fl. Sommartid är ju bygdeauktionernas tid, och en del av oss stannar kanske till vid någon loppis på vägen under semesterresan. Eller kanske har man redan någon värdefull pryl i sin ägo utan att veta att den är eftertraktad?
På Aftonbladet livsstil finns det tips på gammalt men gångbart.
(Ej plusartikel i nuläget.)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-08-02 19:38 av Fornöga
#18: Det enda jag har av det som räknas upp i listan är en majolikalampa, men den kommer jag inte att sälja. Åtminstone inte än. Den är arvegods. Tror dock inte att någon av brorsbarnen vill ha den, men jag vet inte säkert.
Av en händelse kom jag idag att tänka på den gamla cykelsmattran från barndomen, en kartongbit som man fäste på hjulgaffeln med en klädklypa så att det uppstod ett smattrande ljud när ekrarna träffade smattran..
När jag googlade på namnet hittade jag att det faktiskt fanns köpesmattror, något som jag på min tid nog hade tyckt vara lyxigt i överkant.
Och som synes ovan har smatterkulten överlevt till 2020-talet.
- Redigerat 2024-04-21 22:11 av Fornöga
#20: Minns inte om jag själv hade någon, men jag minns dem i alla fall. Köpesmattror var det nog ingen som visste att det fanns. Det vanligaste var nog en kartongbit eller ett spelkort.
- Redigerat 2024-04-22 10:40 av Fornöga
Tvättbrädan är kanske vanligare inom musiken än i hushållet numera, men brädorna tillverkas och säljs fortfarande (se inslaget ovan). Fast särskilt vanliga är de knappast på våra breddgrader längre- istället så förknippas väl tvättbräda idag mer med kroppsbyggarnas magmuskler…
- Redigerat 2024-05-03 19:02 av Fornöga
#23: Innan mitt badrum renoverades, fanns det en inbyggd tvättbräda i vasken, som var både djup och rymlig. Saknar den vasken, för den var mycket bättre än den nuvarande.
Eftersom vi haft den här barometern med i Sommartråden på Aktuellt iFokus klämmer vi väl in den här också. Sådana här barometrar prydde en del hem förr, jag minns en hos någon släkting.
#25: Ja, den minns jag också.
#25 #26 Det finns tydligen sådana att köpa i modernare upplaga på nätet.
- Redigerat 2024-05-12 14:41 av Fornöga
#28 Kul! Fast bygga själv- nja, jag kan inte göra en blompinne ens, så där är åtminstone jag offside… 😏
#30 Minns dem, men använde dem inte själv. Tror att min far använde dem, men gick nog över till rakapparat så småningom. Se’n var ju bladen bra till annat också, som skärverktyg eller skrapa bort färg på rutor.
#30: Såvitt jag minns har jag en paket liggande i städskåpet. De är användbara till annat är rakning, men man får akta fingrarna. Har ett stort ärr på ena tummen, som minne efter en incident på 1980-talet när jag höll på att skära av en stor bit av tummen med ett rakblad. Så jag får akta mig för att begå brott - hade inte haft en chans att komma undan om de tog fingeravtryck. 😁
'Rökuggla'
Denna lilla myslampa fanns även här förr. Jag vet dock inte om de kallades så i Sverige, men t.ex. i Tyskland, där de var vanliga, kallades de "Rauchverzehrer" (rökslukare) eller "Raucheule", och påstods kunna "neutralisera" tobaksrök i rummet, genom att luft strömmade genom fågelkroppen och hettades upp av glödlampan inuti…
Hur som helst, skänker den en trivsam stämning i dunklet, med sina lysande uggleögon….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-05-25 19:39 av Bo§e
#33: Rolig lampa. Har nog aldrig sett någon sådan tidigare.
En sådan här "analog" kompass ser man allt mer sällan, i vår tid med satelliter, GPS och smarta telefoner….
Den var gammal redan när jag fick den som barn, men den fungerar, och kräver inget batteri…
Kanske får den en renässans en dag, om det så småningom blir stökigt i rymden….
#35: Har ärvt min fars gamla kompass. Han var scoutledare så den behövdes. Den ligger i ett läderfodral, som jag tror han gjort själv. 😊
Visserligen har jag också varit scout, men jag minns inte längre hur man använder en kompass. Tar fram den ibland, när jag har glömt var väderstrecken är här hemma. 😄
Jag har alltid med mig en sådan kompass.
Jag måste hålla koll på tillvaron😉
/Maria
#37: 👍😊
#37: 👍
Jag har prövat på äldre kompass i skolan på 80-talet när vi hade orientering i skolan. Idag har jag gps i mobilen, och kan inte förvilla mig.. Dessutom ska det gå att spåra den om jag skulle tappa den när jag är ute i skogen 🙂
#40: Ja, satelliterna har gjort all orientering betydligt enklare.
Jag har en sådan här, en "Backtrack", som är satellitberoende.
Förutom själva kompassfunktionen, kan den också leda direkt tillbaks till en vald punkt, med bara några få meters upplösning.
T.ex. att hitta tillbaks till bilen, efter en skogspromenad…🙂
Den informerar också hur långt det är kvar till målet….
Men dessa funktioner finns väl i de flesta smarta telefoner idag, så även denna "Backtrack" är troligen på väg att tillhöra det förgångna….
- Redigerat 2024-06-05 17:30 av Bo§e
#41 Stegräknare kanske inte finns inbyggda i alla dagens smartphones men som man kan ladda ned i form av app, det finns Google Translate så man kan gå in på en bar i Paris och beställa en kopp kaffe eller ett glas vin genom att översätta svenska till franska och en röst säger beställningen på franska, och man kan säga åt telefonen att ringa ett lagrat nummer och den gör det.. Nu nämner jag något idag som folk kommer minnas en i framtiden för utvecklingen kommer gå vidare…
För att återgå till det förflutna. Jag sålde jultidningar en gång i tiden. Blev inte mycket sålt men lyckades sälja ihop till att få ett tidtagarur i premium som man kunde hänga runt halsen. Jag fick därför sköta tiden i dom friidrottstävlingar vi arrangerade. Tidtagarur finns idag också i mobilen liksom miniräknaren.
#43: Dessutom hastighetsmätare…!
(Vet inte om den alltid är "default", men den går att installera…)
Många som minns detta? Så kopierar du dokumenten och lägger dom i ett brev och postar oss. Det finns förmodligen kopiator på biblioteket att låna eller så besöker du vårt kontor så får du låna vår kopiator. Idag tar jag bild på dokument med mobilkameran och skickar via e-post till myndigheterna. Så slipper man porto och så får dom det direkt 🙂 Men om man behöver skriva ut massa kopior och skicka ut till flera via post så funkar kopiatorn eller skannern utmärkt ännu. Alla är ju fortfarande inte digitala.
Någon som minns Svenska Skivklubben (ej att förväxla med ett nutida företag med samma namn)? De var som en föregångare till Ginza, som ju också blev stora och fortfarande existerar.
I mina tonår var Svenska Skivklubben väldigt dominerande som skivleverantörer, när radion bara spelade "ung" musik någon halvtimme i veckan, när det var miltals till närmaste skrivaffär och decennier till att det skulle gå att ladda hem musik på det nät som då bara fanns i fantasin.
En gång i månaden fick man en hopvikt katalog med nyutgivna skivor att välja mellan, samt ett erbjudande om ett skivpaket med blandade skivor som man kunde avboka, det fungerade ungefär som vissa bokklubbar. Har ett svagt minne av att trogna kunder fick ett gratispaket när man gjort ett antal köp.
#46: Har inget minne av den så det var inget jag var medlem i.
#46: Hörde nog namnet nämnas, men jag var inte medlem….
Nästa år kommer det nya körkortet med högre säkerhet (nej, man behöver inte byta ut sitt nuvarande).
Det första körkortet, eller tillståndsbeviset, kom 1902. Hur körkortet sett ut genom tiderna kan man se i ett bildspel här. Det sista känner nog många igen, jag har själv bevarat något med den utformningen (i makulerat skick), men jag bör även ha haft det näst sista.
Kanske kommer det nu lanserade körkortet att bli det sista i sitt slag? Enligt flera artiklar från senare år håller Transportstyrelsen på att planera för olika varianter. Kanske blir det en app istället- och kommer man att behöva körkort för självkörande bil? En öppen fråga, och "den som lever får se", som det brukar heta.
- Redigerat 2024-12-10 09:13 av Fornöga
#49: Har för mig att jag bytte mitt i våras eller somras (tiden går fort, så det kan ha varit förra året, men jag tror inte det), så jag lär inte få det nya än på några år.
#50 Även jag bytte mitt kort i år, och räknar med att det blir mitt sista.
Hittar mina kasserade körkort utfärdade 1984, 1994, 2004 och 2014 men saknar de dessförinnan. (Jag övningskörde i vänstertrafik men tog körkortet när det blivit högertrafik 1967. Det blev bara en lektion på höger sida.)
- Redigerat 2024-12-10 11:54 av Fornöga
#51: Min mor både övningskörde och tog körkortet i vänstertrafik. Några månader senare blev det högertrafik. Vet inte om de möjligen fick öva högerkörning på någon avstängd vägstump, men jag tror inte det.
#52: Jag tog körkort i vänstertrafik, och några övningar inför "Dagen H" 1967 var det inte fråga om,
Det var bara att skärpa sig, och ta det litet lugnt i början, precis som alla andra….🙂
Skiftet gick förvånansvärt bra, vad jag kan minnas…
- Redigerat 2024-12-10 12:36 av Bo§e
#53: Eftersom jag bodde i en liten by då var det inte så dramatiskt. Det enda jag kommer ihåg av det var att det kändes konstigt när skolbussen körde över på "fel" sida dagen efter. 😊