Pippi 70 år!
Tänk - idag är det 70 år sedan Astrid Lindgren läste om Pippi för sin dotter!
Pippi-dagen firas på många håll i landet med Pippi-kalas- kolla med ditt bibliotek!
Vad har Pippi betytt för dig?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag hade ingen aning om att det fanns en Pippi-dag.
Visst är Astrid Lindgrens figurer en del av ens uppväxt men jag har aldrig fastnat ordentligt. Pippi var kul men inte mer än så för mig.
/Maria
Pippi var filmerna för mig. Böckerna läste jag däremot aldrig. Var nog mer för Emil där läste jag både böckerna o såg filmerna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag såg inte Pippifilmerna, eftersom jag tyckte att Prusseluskan var hemsk. Fin, fisförnnäm, autoritär och… bläh! Däremot såg jag tecknade Pippi och när den lanserades minns jag att Astrid blev arg för att man hade bytt ut original-pippi-sången emot den här. Hihi, jag visste inte heller om att det fanns en Pippi-dag.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Såg nu att det var Pippi-dagen i tisdags. Då passar det ju bra med den här artikeln. Den är väl ingen nyhet direkt, men trevlig läsning ändå.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Tack för att du uppmärksammar Pippi-dagen!
Pappa Långstrumps historia är som en saga i sig.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5: 80-årsjubileum nästa år. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#7 Och firandet av åttioåringen bara fortsätter.
- Redigerat 2025-11-26 07:39 av Fornöga
#8 SVT gör en nostalgitripp kring jubilaren.
#9: Inger Nilsson hade rätt i det sista hon sa i inslaget "jag kommer nog alltid i alla fall att få vara Pippi".
#10 Ja, man har hajat till när man sett henne i andra roller. Något liknande hände väl även med Maria Tjorven Johansson. Jag såg henne "live" i pjäsen "Branting" på Dramaten för många år sedan men det gick inte att frigöra sig från "Tjorven". 🙄
#10 Apropå Inger Nilsson så lär hon tydligen dyka upp "någonstans" i årets julkalender på SVT.
- Redigerat 2025-11-27 08:21 av Fornöga
#12: Ingen huvudroll tydligen. Hennes rollfigur heter "Nettan".
https://www.hant.se/noje/har-ar-allt-om-julkalendern-tidstjuven/11108616
- Redigerat 2025-11-27 08:44 av Carmarino