Retroteknik
Begreppet och företeelsen retroteknik är bekant bland många unga idag, enligt ett inslag på SR. Så sträck på er, alla här som vurmar för och minns gammal teknik- ni har alla möjligheter att vara intressanta källor för vetgiriga ungdomar!
Har inte lagt inlägget i någon befintlig tråd eftersom det omfattar allehanda, före detta passé, teknik. 😉
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Finns många klipp och kanaler om "retro tech" på YouTube, här är en.
Eftersom jag har varit med sedan innan persondatorernas begynnelse, och dessutom varit hyfsat teknikintresserad, så kanske jag kan bidra med en del information åtminstone. Har till och med använt en gammal bakelittelefon med vev och omkopplingsknappar. (Nej, det är inte jag på bilden, men man ser telefonen i alla fall.) 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-07-19 10:03 av Carmarino
#2 Då hör du till innegänget för dagen! 😁
I sammanhanget kommer man att tänka på den gamla Galenskapssketchen med killen som kommer in i en modeaffär och vill ha en banlonpolo och blir utskrattad av expediten- tills det visar sig att det blivit senaste mode. Så vad händer om man går in på Elgiganten och frågar efter en telefon med nummerskiva? 😉
- Redigerat 2024-07-19 10:29 av Fornöga
#3: Ja, tydligen. Det gäller att njuta så länge det varar, för snart är det något annat som är "flugan för dagen". 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Det är en av mina absoluta favoritsketcher. 😄
Ginza ( man minns postorder katalogen) sålde moderna stereo apparater tillverkade som retro. Var nog många som hade eller har en gammaldags grammofon i vardagsrummet på denna sida millenieskiftet med CD-uttag 🙂
Jag har en med både för skivor, Cd och kassettband. Tror t o m att jag köpt den från Ginza. De har fortfarande sådana manickar att sälja!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har också en för skivor, CD och kassettband, men den är inte i retrostil. Sedan har jag en grammofon som man kan digitalisera sina gamla LP-skivor med. Har för mig att jag köpte den 2011. Jag har fortfarande inte börjat digitalisera skivorna. 😳😁
#9 Det sista känner jag igen- jag har också en sådan grammofon stående utan att användas sedan jag köpte den ungefär vid samma tid som du köpte din.
Knarp
Långt före dagens batteridrivna skruvdragare, fanns "knarpen", som möjliggjorde snabbt skruvande, i önskad riktning.
Ett utmärkt redskap som aldrig sviker, även i miljöer utan laddningsmöjlighet….
Knarpar var standardutrustning i svenska slöjdsalar en gång i tiden. Kanske än i dag…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#6: Samma här…! Den är en klassiker…. 🙂
#11: Tror jag har använt en sådan faktiskt. 😁
Stenografi är en dokumentationsteknik som länge varit stadd i stark tillbakagång, och som idag kanske rent av är glömd av många.
Tekniken är dock inte helt utrotad (än), och förefaller fortfarande vara tillämpad i smala kretsar…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenografi
Inom parentes kan jag nämna att stenografi ingick i en utbildning jag gick på 60-talet, och jag blev faktiskt [skryt] rätt så snabb…. Dock var stenografin på stark reträtt redan då, och kunskapen försvann ganska snabbt, pga bristande övning….🙂
- Redigerat 2024-07-21 15:16 av Bo§e
#14: Läste stenografi i fyra år och blev rätt hyfsat på det. Nu kommer jag inte ihåg särskilt mycket och det är med möda jag kan stava mig igenom det jag skrev på den tiden. Fast det är en sanning med modifikation, för rätt mycket av det kan jag inte läsa längre.
Jag har också studerat stenografi i ca ett år på Komvux, har nog glömt det mesta skulle jag tro.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Kärnkraft börjar få en lång historia, och många vindar har hunnit blåsa….
Skulle den här lådan passera Råd & Röns test idag…? 🙂
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Atomic_Energy_Laboratory.jpg
- Redigerat 2024-07-22 20:27 av Bo§e
#17: Förr i tiden var det inte så noga med säkerheten. 😁