När var den gamla goda tiden?
Jag är inte särskilt nostalgisk av mig. Jag vet inte riktigt om det gör mig till en optimist eller pessimist, men jag har för lätt att komma ihåg både de positiva och negativa känslorna och har för lätt att tänk att framtiden kommer också ha saker som är bra och saker som är dåliga.
Överlag känner jag att saker och ting blir bättre och bättre, och problemen vi har idag beror snarare på att vi var korkade historiskt, snarare än att jag önskar att vi ska tillbaka dit.
Ändå är det så vanligt att man pratar om att saker och ting var bättre förr. Men var det egentligen bättre förr? När var den där tiden när det var bättre?
Den här podden tar upp detta ämne på ett briljant sätt och jag rekommenderar verkligen vart enda avsnitt.
Mvh // Johan
- Redigerat 2021-02-15 07:36 av johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var mycket som inte var bättre förr, men vissa saker var det definitivt. Fast det är ju bara att lyssna på texten till "Ljuva 60-tal" för att inse att det inte var så rosenskimrande som många minns det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Nostalgi växer fram med tiden.
Johan du är helt enkelt för ung än för att förstå nyttan av nostalgi.
Nostalgi har inget med att göra om det var bra eller dåligt.
Det säger att det var annorlunda förr jämfört med idag och det är det man minns.
Visst har du använt frasen: ”- kommer du ihåg” någongång?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-02-14 17:41 av Pyttelite

Klipp ej längre tillgängligt.
Min nu avlidne äldre bror som avled strax innan coronautbrottet brukade säga att den generation som föddes här vid andra världskrigets slut fick leva under den bästa perioden i mänsklighetens historia. Jag ser ingen anledning att motsäga honom.
- Redigerat 2021-02-14 18:13 av [Göstage]
- Redigerat 2026-02-09 09:18 av Fornöga
#3: Inte jag heller, även om det var mycket oroligheter, kärnvapenhot och kalla kriget då. Fast det var samtidigt tryggare att leva och det var sällan man behövde låsa dörrarna omkring sig på den tiden.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Och gemensamma utedass på gården och dålig uppvärmning.
Inte alltid varmvatten och tungt hemarbete med halvautomatiska tvättmaskiner och frys centraliserat i något källarutrymme.
Dåliga löner och #metoo var inte att tänka på …
- Redigerat 2021-02-14 18:22 av Pyttelite
#5: Ja, som sagt, allt var inte bättre förr.
Tror personligen inte att det är någon "allmän tid" som var bättre förr utan att det är man själv som förändras. Jag upplever just nu världen ganska konstig, kall och hemsk. Men var det bättre för tjugo år sen till exempel då? Nej, det betyder bara att jag var annorlunda då och, ärligt talat, inte funderade så mycket på omvärlden.
"I'm too old for this shit."
#5 Föddes man under efterkrigsåren innebar det att man var tonåring på femtiotalet när begreppet faktiskt myntades. Och det är vi som nu är plus sjuttio. Våra föräldrar hade andra erfarenheter av krig och elände, men vi kände framtidstro.
Vet inte var och när du växte upp, men tydligen har du andra åsikter om den tiden, och det får stå för dig. Jag säger inte att min brors tankar var rätt, men det var hans övertygelse, som jag på det hela taget delar.
- Redigerat 2021-02-14 22:00 av [Göstage]
#8 Personligen anser jag att åren från krigets slut fram till 1987 var en verklig guldålder för Sverige.
PS Utan att kunna verifiera detta på en en vetenskaplig grund.
#8: Tror att du idealiserar en hel del - visst satte efterkrigstiden fart på både teknik och välstånd men allt var inte så skimrande som du skildrar det.
Barnaga, DDT och neurosedyn där barnen skulle lämnas bort.
Psykvård som var både bra och dålig om man jämför med dagens.
Stora skillnader i könsroller med sambeskattning.
Fortfarande hade kyrkan ett stor grepp om samhällsstrukturen och det var en stor synd att föda barn utom äktenskapet.
Visst var det postutbärning på lördagar men det var också skolgång samma dag.
Arbetsmiljön var definitivt undermålig där det var helt ok att vada i flygbränsle, jobba i gummi-industri och eternit-tillverking med många negativa hälsoeffekter som följd.
Vi hade hormoslyr och tungmetaller som släpptes ut helt orenade i våra vattendrag för att inte tala om impregnerade slipers.
Barn dog eller blev handikappade för livet av mässling och andra barnsjukdomar.
Homosexualitet var klassat som en sjukdom.
En cancerdom var mer eller mindre en dödsdom och som jag nämnde tidigare var bostadsförhållandena i storstäder som Göteborg och Stockholm påvra med utedass, sanitära olägenheter och trångboddhet.
Visst var 50-talet ljuvligt - eftersom de som levde då var yngre än vad de är idag.
- Redigerat 2021-02-14 22:46 av Pyttelite
#10: Precis. Det är exakt sådant här som gör att jag har svårt att se att "den gamla goda tiden" var särskilt romantisk när man var mitt i den.
Vi människor har en förmåga att över tid mest komma ihåg dom behagliga delarna. Så därför blir alltid det som är längre bort "bättre" än det nu.
Det finns ju även gott om exempel på otrevliga typer som nyttjar detta. Nyligen så har vi "Make America Great AGAIN", men vad syftar egentligen "igen" på? Ännu värre exempel finns ju t ex med Hitler och andra diktatorer som i kristider lovade att skulle bli så där bra och fint som det var förut. Vi måste bara göra av med XXX först.
Vad detta XXX är, är högst beroende på tid och person. Nu verkar det som att det är sociala media vi ska bli av med för att det ska bli bra igen. Andra gånger är det sex som är det farliga. Nästa är det invandrarna.
Är det inte egentligen bara ett till exempel på hur varje vuxengeneration tycker att ungdomsgenerationen är lite latare, lite otrevligare och lite mindre lärda än deras egen generation? Och att detta givetvis pågått sedan urminnes tider och kommer fortsätta i all oändlighet.
Podcasten jag länkade till i #0 är en riktig guldgruva när det kommer till hur nymodigheter alltid påstås leda till förfall. Noveller, radio, dans, hörlurar, cykeln, teddybjörnar, bara för att ta ett par.
Mvh // Johan
Många kloka åsikter i denna tråd, men varför göra sig av med det som var bra förr. Det blir inte framtiden (nutiden) bättre av. Vi hade framtidstro på 40, 50 och 60-talen. Den naggades mer och mer i kanterna och nu har vi en ganska utbredd oro och rädsla. Det var väl ändå onödigt? Liksom vi försöker förbättra vårt eget hem år efter år vore det väl bra om folkhemmet också förbättrades på samma sätt? För oss som varit med om att förbättra det, som blivit bättre.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#12: Det handlar inte om att inte ha framtidstro eller att inte se det som var bra förr. Det handlar om att inte tro att allt blir bra ”igen” bara vi återgår till historien.
Som med det mesta i livet handlar det om balans. Både att glömma historien och sträva efter att återgå till den har gång på gång visat sig vara rätt katastrofalt.
Ska man blicka bakåt för att lära sig hur vi ska göra saker bättre är det viktigt att minnas hela bilden, inte bara de romantiserade bitarna.
Mvh // Johan
#10 #11 Vilket tid man än dissekerar finner man en solkig baksida, men jag tror inte att de som nu växer upp med pandemi, våld och ständiga larmrapporter om miljön någonsin kommer att tala om den här perioden som "den gamla goda tiden".
När jag talar om livsloppet för de som föddes som efterkrigsbarn, fyrtiotalisterna, så har ju de som inte fallit ifrån på vägen upplevt en fantastisk resa, med alla tekniska och vetenskapliga framsteg och en folkhälsa som var bättre än de som är unga nu med tiden kanske inte kommer att uppleva med allt datasittande.
Inget hindrar att man ser avigsidorna i utvecklingen, de finns där för alla perioder bara man skrapar på ytan. Man behöver inte vara naiv för att man är nostalgiker- själv var jag fortfarande ung 1968, och även om jag inte stod på några barrikader personligen så färgades jag av tidsandan under proteströrelsernas tid. Många högt uppsatta ser säkert detta som sin gamla goda tid.
Som fågelskådare upplevde jag även kvicksilverdebatten, kampen mot SJ:s banvallsbesprutningar och hur en enda persons kamp mot storindustrierna fick pappersbruk på fall.
Att man då ändå där bortom i tidsflödet kan se just femtiotalet i ett förklarat ljus borde vara en förlåtet, sedan må andra säga vad de vill, eller ännu bättre - ge exempel på sin egen gamla goda tid.
Fortfarande talar jag om min personliga känsla, därför är det bortkastad energi att slå mig i huvudet med allt elände som dolt sig under ytan. Är man nostalgiker så är man, och det är väl det den här sajten handlar om. Som det står i programförklaringen: "Det här är sajten för dig som verkligen vill frossa i nostalgi och drömma dig tillbaka till 1950-talet och fram till tiden runt år 2000. 50 år av nostalgi! Här diskuterar vi musiken, modet, filmerna, nyheterna med mera som var populära då." Jag upplever det inte som att det är jag som hamnat fel.
- Redigerat 2021-02-15 08:41 av [Göstage]
#14: Jag tror absolut nostalgi kan ha en positiv funktion när man betraktar det som just minnen som man blir glad av.
Min poäng är snarare när en stat, ledare eller organisationer med stark inflytande försöker hävda att det som är dåligt idag skulle lösas om vi gick tillbaka till en annan epok.
Att många känner stark oro för t ex klimatet idag är ju på grund av misstag gjorde i historien. Lösningen blir ju knappast att återgå till 50-60-talet bara för att man aldrig pratat om miljöproblem då.
Mvh // Johan
Bland inte in politik i nostalgi, åtminstone inte på denna sajt.
Visst finns det saker som var bättre förr. Ser jag på den bransch som jag själv varit verksam i under många år så är det definitivt så. Visst har tekniken gått framåt, men mycket har även tagit steg bakåt.
Men denna sajt handlar inte om en vilja om att vrida klockan tillbaka, att förflytta oss till en svunnen tid. Det går nämligen inte - och det är vi alla medvetna om.
#15 VA? Pratade inte du och dina vänner om miljöproblem på 50 och 60-talen?
Sådant beror kanske på vilka man umgicks med.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#15 Kanske hade den diskussionen gjort sig bättre på någon politiksajt? Kalla det gärna verklighetsflykt, men jag tror att vi inte minst i dessa tider behöver någon vrå för återhämtning, och där världen utanför gärna får stanna där för ett ögonblick.
- Redigerat 2021-02-15 11:26 av [Göstage]
#18 Precis.
Skall man behöva skämmas över att vara nostalgiker? Bitte Assarmo på DGS undrar, och svarar själv.
Jag är nostalgisk till mycket när jag tänker tillbaka men det är vår historia som gör att vi har våra problem vi har idag. Gårdagens felaktiga beslut så att säga.
Vi har det så bra idag om man jämför. Då tänker jag på Sverige såklart.
Visst finns det problem och mycket att arbeta på men vi har kommit så långt vad det gäller utveckling och kunskap och det går framåt
Jag är alltid optimistisk.
Jag är oerhört glad att leva i nuet. Jag hade förmodligen inte blivit så här gammal (59 år) om jag fötts någon generation tidigare.
Sedan har jag mina underbara nostalgiska minnen. Godbitarna jag valt ut😉
/Maria
- Redigerat 2021-04-29 08:45 av Maria
#20: Beror väl på om man ser tillbaka på något som fina minnen, eller om man tror att allt skulle bli bättre idag bara vi återställde samhället till så det var vid tiden då man hade sitt fina minne.
Jag tror överlag att den som dör lyckligast är den mer flest minnen att se tillbaka på. Så jag har inget alls emot att man är nostalgisk kring händelser, platser, personer, minnen.
Det är tron på att vi skulle vara problemfria bara vi gick tillbaka till en viss tid jag har extremt svårt för.
Mvh // Johan
#20 Nej, ingen nostalgiker behöver skämmas. Bitte har många goda poänger och resonemang:
"Själv skäms jag inte det minsta för att jag ser tillbaka på min barndom med nostalgisk blick. Att tillåta sig själv att vara nostalgisk inför de lyckliga och njutbara stunderna i livet är inte att ”idealisera” utan att skilja ut det goda från det dåliga. Jag tror därför att den som tillåter sig att vara nostalgisk också kan tänka tillbaka på de mindre goda erfarenheterna utan alltför mycket bitterhet och sorg. Nostalgi och realism är nämligen inte två motpoler, de kompletterar varandra."
"blanda inte in politik i nostalgi…" skrev jag i #16, men ett undantag tillåter jag mig:
”De senaste decennierna har Sverige gått från att vara ett av världens mest jämlika länder till att vara ett av de länder i Europa där ojämlikheten vuxit allra snabbast.”
December 2020, skrivet av dåvarande jämställdhetsministern Åsa Lindhagen (MP)
Sverige har, med regeringens egna ord, alltså blivit ett sämre land att leva i?
Ja, vad vet jag? Åsa tyckte kanske att "det var bättre förr"?
Men, som sagt - för mig personligen är nostalgi något annat än politik.
Den här sajten handlar huvudsak inte om vad som var bättre i Sverige eller i omvärlden förr i tiden. Den handlar om att tänka tillbaka till barndomen och ungdomen och minnen från skoltiden, musik, mode, film, TV, sport, smygrökande, tonårskyssar etc. Oavsett om det var på 50-60-70-80-eller 90-talen.
Pensionären Yvonne (född i mitten av femtiotalet) skriver på DGS om minnen från sin uppväxt "i ett annat Sverige".
Rubriken är lite politiserad, men bortser man från den så har berättelsen i sig sitt intresse oavsett läsarens politiska åskådning.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2022-10-04 08:54 av Fornöga
Skönt med någon som minns att det inte var bättre förr.
För alla som tycker att dagens elkris är något helt nytt i Sverige, så är det värt att påminna sig om detta:
https://riksarkivet.se/psidata/energisparkampanjer
Nostalgi, per definition, är ju att minnas det bra och glömma det sämre. Det fyller många syften, men det är inte sanning.
Mvh // Johan
#27: Kanske kan ransoneringskupongerna komma tillbaka från något magasin.
De blev ju aldrig använda då det begav sig - återbruk är ju populärt idag.
#20 m.fl. Katarina Barrling, docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet, skriver om nostalgi på Axess.
"Nostalgin är inte perfekt eller något självändamål. Men den rymmer insikter som kan få omgivningen att se att det trots allt kan finnas något av värde bortom här och nu."---
"Men nostalgin är inte perfekt, eller något självändamål. Den har ett inåtvänt och icke-konstruktivt drag, det ligger i dess natur. Men den rymmer likväl insikter som kan hjälpa den mindre nostalgiska omgivningen att se att det trots allt kan finnas något av värde bortom här och nu. Därigenom kan nostalgi bli själva motsatsen till egoistisk slutenhet. Den kan vidga synfältet så mycket en ofullkomlig människa nu klarar av, och påminna om orden: Den som erinrar om det förflutna mister ena ögat. Men den som glömmer – mister båda."
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-10-14 07:36 av Fornöga
#29: Nej, allt var inte bättre förr, men vissa saker var det - som hon så riktigt påpekar också. Framför allt var det ett lugnare tempo och inte så stressigt som idag. Åtminstone för de flesta.
- Redigerat 2023-10-14 11:39 av Carmarino
#30: Vid vilken tid tycker du att tempot var lagom?
Mvh // Johan
#31: Innan datorerna och de smarta telefonernas intåg. Visserligen är jag oerhört glad för att de finns. Har enormt mycket nytta av dem, men de tar också rätt mycket tid. Upplever det åtminstone som att jag inte stressade lika mycket innan dess.
#32: Är det inte en chimär att man inte var stressad förr?
Sjukdomar, dåliga sanitära förhållanden. Ett mycket ojämlikt samhälle både avseende kön och börd.
Avsaknad av mat både kvalitativt - spriten flödade.
Hemska arbetsförhållanden och arbetstider men folk trallade med och kände lugnet och avsaknaden av stress.
Tror ni på det själva?
- Redigerat 2023-10-14 15:08 av Pyttelite
Förr jäktade man😉
Jag tror människor var stressade förr men det var inget man pratade om.
/Maria
#33: Jag skriver bara hur jag upplevde det. Saknade inte mat och spriten flödade inte hemma hos oss. Inte heller var arbetstiderna och arbetsförhållandena hemska. De sanitära förhållandena var inte dåliga och vi var inte särskilt sjuka. Så ja, jag tror på det själv.
Men det är klart att det även då fanns dem som inte hade det så bra. Det har varit så i alla tider. Materiellt har vi det säkert bättre nu, men då hade de flesta det ungefär lika "fattigt" så det det var inget vi tänkte på. Nu jagar alla efter statusprylar och ska visa upp sig på sociala medier. Det behövde vi aldrig göra.
- Redigerat 2023-10-14 15:28 av Carmarino
Det beror väl lite på vad man menar med "förr" och det är ju det tråden handlar om.
Det har definitivt varit svåra tider för många.
/Maria
År 536 var ett riktigt skitår. Sägs det. 🙄
#36: Visst har det varit det. Vi har till och med en tråd om låtar som handlar om det.
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1566753/latar-om-%22allt-var-inte-battre-forr%22
#37: Ja, och dinosaurierna hade det inte så lätt då för 66 miljoner år sedan heller. 😉
#37: Jag tror de bara överdriver - det var bättre förr - basta!
#40: Det är ingen som har sagt att allt var bättre förr. Vissa saker var bättre, andra var sämre.
Det är ju väldigt subjektivt när den gamla goda tiden var. Jag kan bara se hur det var i min egen familj. Äldsta brorsan och min syster föddes under andra världskriget. Min far jobbade på fabrik, men låg inkallad vid kustartilleriet. Men kriget upphörde, hjulen började snurra, och då kom jag till världen. Jag föddes i efterkrigsoptimismens tidevarv, min far hade fått patent på en byggprodukt och drev egen firma så vi levde gott, och jag blev bortskämd som det sladdbarn jag var. Så när den gamla goda tiden var kan skilja på 10-15 år och upplevas olika inom en och samma familj.
När det gäller ännu större perspektiv så blir det väl till att lita på historikerna. Och jag sympatiserar med syftet med just den här tråden, för som det står i sajtbeskrivningen: "Det här är sajten för dig som verkligen vill frossa i nostalgi och drömma dig tillbaka i tiden"- och "skam den som tycker illa därom", som Edvard den III sa.
#32: Låt mig gissa att datorer och mobiler blev mer vanligt för dom flesta efter du var barn/tonåring?
När telegrafen gjorde sin debut tyckte man också att den gjorde samhället för snabbt och för stressigt.
Jag menar givetvis inte att du inte kan tycka det du tycker och känna det du känner. Men det går heller inte att förneka att det som fanns när man var barn är det "naturliga" och självklara, medan det som kom när man började bli vuxen mer blev det nya (och kanske orsak till försämringen).
Men det som var självklart när du var ung, var nytt och stressigt för någon i förra generationen. Och så har det alltid fortsatt bakåt.
Det är därför jag helt enkelt undrar när den gamla goda tiden var, för det verkar alltid vara tiden då personen var ung. Men samma tid var den nya sämre tiden för den som är äldre.
Jag tycker den historia om förändring, speciellt kopplat till tekniska framsteg, är otroligt fascinerande och så återkommande för varje nytt skifte.
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-10-14 16:54 av johan
#43: Självklart var allt mycket enklare när man var barn och framförallt märkte man inte orättvisorna för det drabbade inte en .
Att tro att det var bättre förr bara för att man inte varken jobbade eller drabbades av orättvisor är tämligen enkelspårigt.
#43: Förvisso var jag tonåring när datorerna började dyka upp, men jag var bland de första att börja använda dem. Har alltid tyckt det varit jätteroligt att jobba med dem, så jag sa upp mig från mitt jobb och utbildade mig till pc-tekniker. Använder både dator och mobil väldigt mycket under dagarna och kan inte tänka mig att vara utan dem. Så jag anser inte att det är en försämring, men de tar onekligen mycket tid.
Å andra sidan kan jag göra mycket nu som jag inte kunde göra förr, och jag lovar att jag får lätt panik om bredbandet går ner i en halvtimme. 😁
Så nej, jag anser inte att det är en försämring. Däremot kan jag uppleva att det ibland blir stressigt att hinna med allt jag vill göra. Förr läste jag rätt mycket, men numera tar jag mig inte tid med det, för det finns så mycket annat jag vill göra på datorn.
Önskar mig inte alls tillbaka till den tiden, men jag har ändå väldigt positiva minnen från barn- och ungdomen, och det är dem jag minns när jag är nostalgisk. (Har negativa minnen också, men dem försöker jag att inte tänka på alltför mycket.)
Som min bror sa när vi hade vår årliga nostalgitripp (på ett ungefär): "det är roligt att tänka tillbaka, men vi kan ändå aldrig få tillbaka det vi hade för både vi och tiderna har förändrats".
#44: Vill påminna om en av ordningsreglerna här på sajten:
Det är inte tillåtet att
Använda en nedlåtande och otrevlig ton.
Tycker inte det är särskilt trevligt att du påstår att vi som minns tillbaka med glädje är enkelspåriga. Vi anser ju dessutom inte att allt var bättre förr, som vi har förklarat för dig vid flera tillfällen.
#46: Det är inte jag som är nedlåtande det är de som tycker att arbetsförhållandena var bättre för bara för att man inte drabbades av dom.
#47: Var har vi sagt att arbetsförhållandena var bättre förr? Vi som gillar nostalgi utgår från våra upplevelser och tycker om att minnas det som var trevligt.
Nej, vi blundar inte för att allt inte var rosenrött förr, och det händer att vi tar upp det då och då, men det blir tröttsamt att läsa dina ständiga påstående om hur eländigt allt var. Vi vet rätt väl vad du tycker nu, så du behöver inte komma med fler argument.
Om du inte kan acceptera det så föreslår jag att du slutar läsa här på Nostalgi. Det finns så många andra sajter där du kan koncentrera dig på hur negativt allt har varit.
Jag tycker att det är bra med den framtidsoptimism som trådstartaren ger uttryck för, sedan skall jag i ärlighetens namn uttrycka mitt tvivel på att de som växer upp idag kommer att kunna säga att "det var bättre förr", för det skulle innebära att det finns värre som väntar i form av våld, krig och miljöförsämring.
Med detta sagt hoppas jag att den som tycker att nostalgi är något suspekt låter oss som, för att citera Barrling (#29) anser "att det trots allt kan finnas något av värde bortom här och nu" leva med den illusionen. Och, för att göra ännu ett citat, som det heter på första raden i iFokus programförklaring: "På Internet finns många sajter där människor kan umgås, diskutera eller fördjupa sig i något intresse." Det här är ett av våra intressen, diskutera det gärna, men den som ser något diskutabelt i själva intresset uttrycker därmed tvivel på idén med iFokus.
- Redigerat 2023-10-14 18:00 av Fornöga
2025 Kristin Lundell samtalar med Johan Hakelius på Expressen kultur (Ej låst i nuläget.)
KL: "På senare tid har en tanke snurrat i mitt huvud och jag vill prata med Johan Hakelius om den. Brukade inte livet vara så mycket roligare förr? Jag brukade säkert också vara roligare förr men samtidigt: Urholkade hushållskassor, boräntor, klimatnödläge och krig är knappast sånt som boostar den allmänna glädjeyran. Men hela den här känslan av att vi ju hade det så roligt. Och nu – nu verkar det bara vara människor som gillar att jogga som har kul. Det brukade sägas att Sverige var ”mellanmjölkens land”, nu är det mellanchefernas. Finns det ens någon önskan efter en gnutta extravagans i ett Linkedin-Sverige som bara bryr sig om personbästa på milen?"---
JH: "Men det är klart att det också har med en själv att göra, att ju äldre man blir desto mer har man sett. När man var 22 var allt intressant eftersom man inte visste någonting. Men det är en annan stämning nu. Folk är rädda för allt: för klimatet, för Trump, för ryssen, för kärnvapenkrig."---
För den som vill jämföra:
Go´ kvälls 50-talsnostalgi i tre delar från 2023 kan fortfarande ses på SVT Play till den 15 december i år.
Go´ kvälls 60-talsnostalgi i tre delar från 2023 kan fortfarande ses på SVT Play till den 8 december i år.
Go´ kvälls 70-talsnostalgi i tre delar från 2023 kan fortfarande ses på SVT Play till den 1 december i år.
Go´ kvälls 80-talsnostalgi i två delar från 2023 kan fortfarande ses på SVT Play till den 24 november i år.
Go´ kvälls 90-talsnostalgi i två delar från 2023 kan fortfarande ses på SVT Play till den 17 november i år.
- Redigerat 2026-02-09 09:46 av Fornöga
"Är du svensk och äldre? Ja, då tillhör du sannolikt de lyckligaste människorna i världen. Samtidigt kämpar många yngre svenskar med ensamhet och psykisk ohälsa," skriver TT(/Aftonbladet).
"Det är forskare vid Handelshögskolan som tillsammans med Lunds universitet, Oslo storstadsuniversitet och Harvard University studerat lycka bland svenskar."---
"Men vad är det då egentligen som gör att äldre svenskar dansar och ler – samtidigt som de yngre har det tufft?
Nora Hansson Bittár tillåter sig spekulera.
– De äldre är uppvuxna under en gyllene period i Sverige. De som växte upp på 60- och 70-talet kan leva ett liv som deras föräldrar bara drömde om. De växte upp med ekonomisk tillväxt i ett starkt välfärdssamhälle. Dessutom har de kanske investerat i bostäder och kunnat se tillgångarna växa, säger hon."---
("Ungefär samtidigt som studien publiceras kommer Statistiska centralbyrån (SCB) med färska siffror från en undersökning om levnadsförhållanden under första halvan av 2025. Också där svarar äldre svenskar att de är gladare än yngre.
– De tillfrågade har fått svara på om de varit glada de senaste fyra veckorna. En större andel av personerna över 65 år känner sig för det mesta glada, säger statistikern Anna Hagman.")
Inte har jag "investerat i bostäder och kunnat se tillgångarna växa", men jag är glad ändå. 😊
#54 Nej, det är nog någon generation senare som gjort "bostadskarriär". Själv har jag bott i sammanlagt två lägenheter (belägna i samma kvarter) de senaste femtio åren. 😏
"Nostalgi på rätt sätt"- ett 22 minuter långt program på SR med Louise Epstein kan höras här.
"Vad händer när man kopplar ihop det förflutna med nuet?
Under flera århundraden ansågs nostalgi vara ett tecken på psykisk instabilitet men på senare år har psykologisk forskning kommit fram till att det vemodiga drömmandet tvärt om kan ha en god effekt på människans mående.
Så vad behöver man veta om nostalgi för att glädje av den?"