Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 121 ggr
Fornöga
2

Göteborgsnostalgi #4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Göteborg 1964, YT-film, 14:25.

Ännu en tråd med minnesbilder från Göteborg i dåtid. Föregående har vi här

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
1

Ingvar Oldsberg 2015 om hamnkranarna.

Tiden för kran 24, som Ingvar Oldsberg räddade på sin tid, tycks vara ute.

"Nu rivs den klassiska kranen på Norra Älvstranden. – Oj vad ont i hjärtat det gjorde, säger Viktoria Oldsberg. När Ingvar Oldsberg ryckte ut för att rädda Göteborgs kranar hade han en önskan att de skulle bevaras. Han köpte och skänkte tillsammans med tre Göteborgsföretag tre kranar till Älvstranden utveckling", skriver GP i en läslåst artikel.

Den klassiska hamnkranen vid Götaverken köptes av Ingvar Oldsverg för att bevaras. Nu rivs den av Älvstrandens Utveckling.
  • Redigerat 2026-05-06 14:58 av Fornöga
Fornöga
1

Reportage (24 min.)

Malmska valen på Naturhistoriska museet i Göteborg har vi skrivit om i tidigare trådar, men jag tror inte att vi har avlagt något besök i valfiskens buk, så det är väl dags för det nu. 🐳

Världens enda monterade blåval strandade vid ett skär utanför Göteborg för ungefär 150 år sedan - den Malmska valen.
Fornöga
1

"Göteborg- porten mot väster" från 1982 hoppas jag att vi inte har haft med i någon tidigare tråd. (18 min.)

• Redigerat 2026-05-24 00:31 av Fornöga
Carmarino
1

#3: Det gör inget om det skulle råka bli dubbelt någon gång ibland. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
1

#4 Nej, och risken/chansen att någon botaniserar i de tidigare trådarna är nog rätt liten. 😉

Carmarino
1

#5: Man vet aldrig, men då får de se den två gånger istället. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
1

#6 Ja, något straff skall de ha! 😁

Fornöga
1

Numera när turister från världens alla hörn gästar Göteborg kan det vara spännande att höra om när man insåg värdet i att guida besökarna runt i staden med hjälp av guider, mänskliga och/eller skrivna. Artikel ur GP.

GP Historia - artikel av Mia Svensson: Dahlgrens ilska gjorde Göteborg till en turiststad
Fornöga
3

Lite matrelaterad Göteborgsnostalgi i en några år gammal artikel i GP.

Apropå Grill-George som nämns i artikeln käkade jag där då och då, men kan inte minnas att jag åt hamburgare där.

Gröt på en Frölundaåker, svagdricka, salt sill, mellanöl, gås med Gustav Adolfsbakelse – eller varför inte rentav lite pommes frites hos Grill-George. Kristian Wedel fortsätter sina nedslag i den göteborgska måltidshistorien.
svenake
1

Finns det fortfarande lokalt tillverkad Svagdricka i Göteborg?

Fornöga
2

#10 Svaret enligt sökning är att Hjo där finns det, men i Göteborg, nej.

Lokalt familjeägt hantverksbryggeri sedan 1926 som tillverkat must, svagdricka och enbärsdricka – idag som Sveriges enda vedeldade bryggeri.
svenake
2

#11: Tack för tipset! Synd att jag sålde min bil i förrgår.

Jag gillar ju både svagdricka och enbärsdricka!

Fornöga
1

#12 Kanske finns deras svagdricka att köpa hos någon handlare nära dig? Annars finns väl Kopparbergs (Göteborgsägt f.ö.) hos de större kedjorna.

svenake
1

Jo, men i Hjo verkar dom ju göra riktig svagdricka som är bryggd på gammalt sätt. De andra svagdrickorna är mera som fabriktsillverkad läsk med tillsats kolsyra.

Jodå - just nu är det oftast denna jag dricker. Och den är väl hyffsad, men . . . . . .
https://www.kopparbergs.se/vara-produkter/ovrigt/gammeldags-svagdricka/

Fornöga
1

Brudarebacken är en populär skidbacke för göteborgarna (när det råkar finnas tillräckligt med snö på marken), men under ytan döljer sig gamla försyndelser, påminner det här kåseriet i GP oss om:

"Brudaremossen var en gång en mosse; därav namnet. Numera är det ett berg eller åtminstone en kulle som reser sig 105 meter över havet. Den består av ett 40 meter djupt lager av sopor och breder ut sig över en yta som är lika stor som 120 fotbollsplaner. Mellan år 1938 och 1978 användes Brudaremossen för deponi av Göteborgs sopor. Den innehåller fem miljoner ton. I den finns allting: hushållssopor, slaktavfall, olja, kemikalier, bilvrak, strykbrädor, gräsklippare, gammalt bröd, rivna hus, sprängda fartyg; allt som klassades som sopor i det korkade 1900-talet. Den avger stora mänger metangas och lakvatten, som samlas upp i särskilda system. Den måste övervakas i något hundratal år framöver så att inte gifterna skall spridas vida omkring."---

GP Världens gång - kåseri av Lars Fritsch: 1900-talsmänniskorna var otroligt aningslösa
Fornöga
1

#15 Flydda tiders sophantering på Brudaremossen är dokumenterad.

Delsjöområdet har av stadens invånare under lång tid setts som en trevlig plats att besöka för promenader och sportaktiviteter, men stadens styrande har många gånger sett området som en avstjälpningsplats – bokstavligt talat! Några få år efter att Örgryte socken införlivats med Göteborgs stad lyftes frågan om en ny soptipp vid Härlandatjärnsmossen vid Stadsfullmäktiges sammanträde.…