Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: helgertraditioner
Läst 87 ggr
Fornöga
1

Julen i nostalgins tecken #4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med julen in på knuten är det dags att dra igång en ny tråd, den föregående har vi här..

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
1

Ännu har vi halmbocksbindare i vårt land (och det i annat format och med andra metoder än med Gävlebocken)..

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Halmbockar, halmhästar och halmtaxar. I tre generationer har familjen Larsson-Dranvik i Veddige tillverkat egna halmfigurer. Varje år kring juletid åker de landet runt för att sälja dessa.
Fornöga
1

En återkommande tradition till jul är att bygga pepparkakshus, och vissa tar i lite extra…😮

Konstnären Erik Olof Wiklund ligger bakom Sveriges största pepparkakshus som ställs ut på Länsmuseet i Gävle.
Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Min halmbock köpte jag på Ryds Marknad i Höganäs för många år sedan. Köpte en till mig själv och en till min mor. Den jag har nu är den som mor hade. Hon hängde en bjällra om halsen på den för att skrämma katten från att tugga i sig bockens skägg. Det hjälpte inte så mycket. 😊

Min egen bock gav jag till min brorson och hans familj, tillsammans med min dåvarande tomte - som jag också köpt på Ryds marknad en gång i tiden. Då hade jag nämligen fått överta tomten Julius, som har funnits med i nästan hela mitt liv. Tror min far köpte den någon gång på 1960-talet. Julius har för övrigt också varit utsatt för mors katts uppvaktning. Det syns inte så mycket, men katten har slickat av lite "hud" i ansiktet på tomten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#3 Halmbock hade vi i barndomshemmet, dock inte ett sådant praktexemplar som på bilden i föregående inlägg.

Carmarino
1

#4: Nej, de flesta har nog den "taniga" varianten. Det hade vi också tidigare, men den ramlade omkull hela tiden så när vi hittade dessa här så köpte vi dem. De ramlar inte i första taget utan står stadigt på sina breda ben. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#5 Ja, vingliga ben på jul är inte helt ovanligt. 🥴

Fornöga
1

Morgondagens jultallrik har lämnat ritbordet, och det blir inga stora överraskningar: skinka, prinskorv, köttkorv, köttbullar och potatisgratäng. Slet länge med tanken på att griljera revbensspjäll- de är förvisso läckra, men det är rätt slitigt att stycka och griljera dem, så jag avstår. I stället blir det comeback för dopp i grytan, och det ser jag fram emot! Till kaffet och lilla virren på maten blir det pepparkaksglass.

Julaftons TV-tittande blir i vanlig ordning sparsamt, inte minst eftersom bostadsrättsföreningen tagit bort streamingkanalerna- nu är det basutbudet som gäller. Av någon anledning är julmässan från Vatikanen min speciella jultradition, lite märkligt eftersom jag ser mig som hedning och blir lika frustrerad varje år över den viskande svenska kommentatorn som säkert har något intressant att säga, fast jag har aldrig lyckats uppfatta det. Min titta (och höra det jag kan)- det skall jag! 😉

Carmarino
1

#7: För min del blir det ungefär samma innehåll på jultallriken, förutom köttkorven och potatisgratängen. Lägger till två ägghalvor och en ostsmörgås istället. Sedan blir det en halv korv risgrynsgröt till efterrätt (tomten får den andra halvan) och kanske jag rör ihop lite chokladmousse till senare också.

Fornöga
1

Julen har verkligen gått i nostalgins tecken vad TV-tittandet anbelangar- Kalle Anka, Kan du vissla Johanna, Karl-Bertil och Svensson, Svensson återfinns alla inte oväntat på tittartoppen för julveckan. Såg inte något av dem, trots att jag hade ensamrätt över kanalvalen. 😉

Julklassikern ”Kalle Anka och hans vänner” placerar sig i topp på tv-listan med nästan 3 miljoner tittare. På andra plats kommer ”Bingolotto”.
Carmarino
1

#9: Inte jag heller, trots att även jag har ensamrätt till fjärrkontrollen. 😊

Fornöga
1

Då så, alla epifanier, det här är er dag.

I äldre tid var trettondagen slutdatum för julfirandet och det uppmärksammades med ungdomsgillen och busiga stjärngossetåg.
Fornöga
1

#11 Lite tankar kring denna helg i då- och nutid från DGS.

Samtidigt som det nya året gjorde entré kom också snön. Och som det har snöat! Dag efter dag, natt efter natt, och just nu är mitt Högdalen (och många andra platser) ett gnistrande vitt sagoland. Det är bedövande vackert och jag tänker, inte för första gången, på hur lyckligt lottad jag är som bor i…
  • Redigerat 2026-01-06 11:05 av Fornöga
Fornöga
1

Tjugondag knut- färdigjulat?

Nu är glada julen slut. Förr var det vanligt med festliga utklädningsupptåg på denna julens sista dag. Att fira Knutmasso lever fortfarande kvar på olika platser i Sverige.
Carmarino
1

#13: Plockade undan det mesta i helgen. Har ett par gardiner kvar, men dem behöver jag hjälp med att byta så det får bli senare när min kompis har tid.

Fornöga
1

#13 ff Mitt julpynt bestod av en bordsduk med tomtemotiv. Den är utbytt nu och påskduken lagd i beredskap. 😉

Carmarino
1

#15: Alltid bra att vara förberedd. 😁