Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 489 ggr
Fornöga
2

Samlare och samlande

Här finns flera trådar om olika saker som vi samlat på oss, slumpmässigt eller av samlarvurm, men jag hittar ingen tråd om samlandet som sådant. Här finns alltså plats för bidrag om samlande i allmänhet och vårt egna samlande i synnerhet.

Samlar du på något, eller har gjort det tidigare? Berätta gärna!

Länk.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Att samla på saker har människor gjort i tusentals år. Men vad samlar vi på nu? SVT:s reporter gav sig ut på stan i Nässjö för att kolla läget.
Fornöga
2

I svårartade fall kan samlandet bli ett problem och växa en över huvudet.

Att samla på saker kan vara ett sätt att känna meningsfullhet eller sammanhang. Men ibland blir samlandet istället ett problem som kan slå hårt mot en själv och andra.
Fornöga
2

Våra vänner djuren kan vara idoga samlare- visst har vi läst om rävar som samlar på skor, korpar som gillar golfbollar med mera. Inte minst husdjuren kan vara flitiga samlare: katten Dexter till exempel förenar nytta med nöje. (Fast frågan är om det inte är ett fall av samlarsyndrom?) 😏

När de andra katterna jagar fåglar och möss kämpar Dexter, 9, för miljön. De senaste åren har katten plockat hundratals
  • Redigerat 2024-04-29 09:39 av Fornöga
Fornöga
2

Samlare som samlar sig i föreningar finns det många exempel på, inom det egna intresset eller i större övergripande sammanslutningar, som samlarförbundet Nordstjärnan under parollen "Samla, lära, veta".

Förbundets kommunikation
  • Redigerat 2024-04-29 09:37 av Fornöga
Fornöga
1

Ett just nu aktuellt samlarobjekt är Majblomman. På många auktionsverk är majblommesamlingar ett populärt objekt, vilket visar på att det finns många som samlar, här är en av dem.

Majblomman är ett av våra käraste vårtecken. Tyvärr påverkar coronaviruset även denna tradition och årets försäljning är flyttad till efter sommaren. Men Kvällsstunden vill ge dig en försmak, Jöns Posse hälsade på i Varberg för att se en komplett samling av majblomman.
  • Redigerat 2024-04-29 09:51 av Fornöga
kamera0710
2

Skivor med Sven-Ingvars, men nu har jag fått tag i de flesta av de skivor jag varit ute efter, inklusive de två singlar där Sven-Erik sjunger på tyska.

• Redigerat 2024-04-29 12:18 av kamera0710
Carmarino
2

Samlar inte direkt "organiserat", men har en hel del olika saker lite här och där. Brukar ta reklamtändsticksaskar när jag hittar några, men det är inte så vanligt nu längre. Samma med tvålförpackningar, som brukade finnas på hotell, men nu är det mest flytande tvål i behållare där.

Tidigare tog jag även sockerbitar, om det fanns några med reklamtryck från t.ex. restauranger som hade namnet tryckt på förpackningarna, men det verkar inte finnas numera. Även reklampennor brukar jag ta när tillfälle finns.

Fast det är inte så att jag katalogiserar dem eller har dem i särskilda lådor. Brukar ha dem i en låda eller burk, som fylls på efter hand. 😁

Sedan har jag svårt för att göra mig av med gamla minnessaker, men skulle behöva bli bättre på att röja undan i skåp och lådor. Det svämmar över ibland så det hade varit skönt att kunna rensa ut. Fast jag har så mycket annat som är roligare att ägna mig åt, så jag tar mig inte tid till att röja. 😖

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förre racingföraren Billy Karam har samlat på 37,777 leksaksbilar, vilket är den största samlingen av sitt slag i världen, enligt Guinness World Records. Karams samling av dioramabyggen går heller inte av för hackor…

[Hayabusa-0001]
1

#7 Jösses!!!

GikMio
1

Såg ett klipp på Youtube. Minns inte vilken kanal, men det var en man i Växjö som öppnat upp som ett museum i källaren där det var matchprogram, matchtröjor, lagbilder, ja allt som kan sparas på. Stor samling Det var främst stadens stora lag Östers IF och Växjö Lakers ( även föregångarna som en igång i tiden var Öster )

Fornöga
2

#9 Såg del 5 av Fotbollens historia på SVT Play för bara någon timme sedan, och där förekom den samlingen eftersom avsnittet handlade om Thomas Ravelli och Tommy Svensson.

Straffen som Thomas Ravelli räddade i kvartsfinalen mot Rumänien i VM 1994 gick rakt in i den svenska fotbollshistorien. Men tiden före det historiska ögonblicket kantas av tvivel och mörka tankar. Thomas liknar varje match med att "gå ut till sin egen avrättning." En som hela tiden trodde på honom var förbundskapten Tommy Svensson. Deras relation gick decennier tillbaka och tillsammans fann de två smålänningarna ett sätt att uppfylla gemensamma drömmar. VM-bronset 1994 tillhör ett av svensk fotbolls finaste ögonblick. För Tommy Svensson, en gång Sveriges bäste fotbollsspelare, var det en dröm han burit på i nästan ett kvarts sekel. För Thomas ett avgörande ögonblick i livet.
  • Redigerat 2024-05-14 16:55 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2
Under 2021 frågade Historiska museet sina besökare: Vad samlar du på? Och kan du tänka dig att visa upp din samling? Vi fick svar – många svar. Här är några av dessa.
Fornöga
1

Även i vår datoriserade värld behöver vi pennor, och pennor är även ett populärt samlarobjekt, och många är de reklampennor som visat sig ha blivit mer långlivade än företagen de gjorde reklam för.

Läs om pennans historia. Penna betyder fjäder på latin och pennor av fågelfjädrar som doppades i bläck var vanliga i Europa under mer än tusen år.
Fornöga
1

År 2017 fick den då tioårige Adam i Motala stor uppmärksamhet för sin pennsamling, som förstås växte snabbt i takt med uppmärksamheten. Han var uppe i nästan 300.000 unika reklampennor då enligt den senaste uppgiften jag hittat, men samlingen lär ha växt ytterligare sedan dess. Hoppas att han har hunnit att sortera och katalogiserat alla vid det här laget…😊

Adam Karlsson, 10, även känd som pennpojken har slagit världsrekord i antal pennor. Nu satsar men på att rekordet ska godkännas av Guinness world of records.
Carmarino
1

#12: Det ligger ett rätt stort antal pennor - både med och utan reklam - i mina lådor. Hur många av dem som fortfarande fungerar vet jag dock inte. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

Har haft en "guldpenna" som jag fick efter min mor, den var dock borta länge- till dess jag bytte kylskåp, den låg under det gamla. Kollade nu, och det är en Parker 75 classic gold, som tydligen betingar ett rätt bra pris om den är välbevarad. Fast den här är rätt flitigt använd, så jag fortsätter att ha den som turpenna när jag fyller i spelkuponger (utan större framgång ännu dock…).

Carmarino
2

#15: Någon gång så ska den väl funka kan man tycka. Lycka till. 😊

Fornöga
1

#16 Tack! Ja, "trägen vinner" heter det ju…😏

Fornöga
1

Institutet för språk och folkminnen (Isof) är en statlig myndighet som lyckas rätt väl i balansgången mellan att vara en myndighet och att kunna presentera de ämnesområden man är satt att bevara på ett lättsamt sätt.
Här är en artikel med några år på nacken om samlare och samlande.

Frimärken, fåglar, tekannor, sudd eller stenar – många av oss har en eller flera samlingar där hemma. Susanne Nylund Skog, som själv samlar på lergökar, tittar närmare på samlande och samlare.
Fornöga
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"We need to drink a litre of distraction We need to buy a plastic souvenir"

Många är väl vi som köpt med oss någon ful souvenir från utlandssemestern, en "läderplånbok" i papp inhandlad av en påstridig försäljare på en badstrand eller en plastkamel från någon kamelfri medelhavsö. En och annan har nog samlat på sig en hemmautställning av sådana minnen.

Men nu verkar man i Spanien ha tröttnat på "manteros" och deras nattliga kommers där fulla turister lockas köpa skräp på gator och torg- myndigheterna hotar med saftiga böter- inte till gatumånglarna utan till deras kunder.

Länk.

Var på din vakt om du åker till Spanien i sommar – du kan nämligen åka på böter på flera tusen kronor om du handlar av fel försäljare i landet.
  • Redigerat 2024-06-04 10:09 av Fornöga
Fornöga
1

T-shirts från idrottsklubbar och sådana med motiv på enskilda spelare finns det många som samlar på sig. Fullt lika vanligt är det kanske inte att man mängdsamlar på konserttröjor, men Sred i Kiruna har samlat på sig över hundra stycken, samtliga från konserter han bevistat. Och de hänger inte obrukade i garderober och på väggar, nej Sred bär även någon till vardags.

Sred Johansson från Lainio i Kiruna samlar på t-shirts från konserter och har över hundra stycken. Han tycker att det är fina minnen från konserterna han ...
Carmarino
1

#20: Tror inte jag har varit på någon konsert där de sålde tröjor och annat "merch", men så är det också länge sedan jag var på konsert senast. Så länge sedan att jag inte ens minns när det var och vem som spelade. Det kan ha varit Mikael Rickfors 1986. 😁

Den enda konsert jag varit på, där det möjligen kan ha förekommit försäljning av prylar - även om jag inte kan minnas att jag såg några - är när jag såg Queen i München 1978.

Fornöga
1

#21 Nej, jag har inte heller varit på den typen av konserter där det sålts T-shirts med mera. Däremot så vet jag att det funnits tillresta internationella prylkrängare runt Ullevi vid stora popgalor. En initierad person berättade att nasarna hyrde penningtransporter av värdeföretag och att det var rätt ansenliga summor, men givetvis så betalade de aldrig fakturorna för tjänsterna…

Idag är det väl kortbetalning och svishande som gäller, men kommersen lär nog vara sig lik i övrigt.

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Vissa minnessaker har jag haft svårt att skiljas från, men jag vill inte kalla det "aktivt" samlande.
Tror inte att jag någonsin samlat på något, i syfte att bygga en "samling".
"Ackumulerat", är nog en mer passande beskrivning i mitt fall…🙂

Det finns dock ett undantag.
Då modellflyg är en hobby som följt mig genom åren, har jag inte kunnat låta bli att skapa en liten samling av äldre förbränningsmotorer för modellflyg. I synnerhet motorer från "de gyllene åren", strax efter 2:a världskriget, och en bit framåt (innan de blev mer slätstrukna), då jag tycker att dessa har en särskild charm.
Det må vara nördigt, men det bjuder jag på…🙂
Samlingen är dock inte av megaformat, då kvantitet inte har varit någon drivkraft…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-01-05 13:45 av Bo§e
Carmarino
2

#22: Däremot har jag andra t-tröjor i gömmorna. Har ju tidigare skrivit om att jag var medlem i A.E.N.F.S.C. (Alfred E. Neuman Fan Supporter Club) när jag prenumererade på Svenska MAD i början av 1970-talet. För ett tag sedan hittade jag t-tröjan men fick då. 😊

Carmarino
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittade även den här tröjan, som jag köpte i samband med att lilla Arild i nordvästra Skåne stod värd för de europeiska mästerskapen i Fireball-segling 1971. Hade en tröja som jag använde, men denna är helt oanvänd. Arild var den plats i Sverige som hade flest Fireball i Sverige, och det fanns en väldigt aktiv grupp seglare där. Arrangörer var Segelsällskapet Sjöhästen i Arild, som fortfarande existerar. Därav sjöhästen i loggan på bilden. Den röda, runda "pricken" i mitten är symbolen för Fireball, som fanns på båtarnas segel.

Min far och bror byggde en Fireball, men inte förrän något år senare. 1973 kvalificerade min bror och hans rorsman sig till både EM och VM i Fireball det året. De seglade EM i Riva del Garda i Italien och VM i Torqay i England. Jag var med i Italien (bild 2), men inte i England.

• Redigerat 2026-01-05 15:53 av Carmarino
Fornöga
2

Fredrik Strage, som själv har uppemot 300 "bandtischor" i sin samling undersöker i en video på Ekonomikanalen om det kan vara en god pensionsförsäkring. (Speltid 38 min.)

#23 Liten men naggande god samling. 😉
#24 En prydnad i varje kollektion. 😊
#25 Oj! ⛵

Alla vill veta var du köpt din hårdrockströja| Håll dig uppdaterad med aktuella ekonominyheter – gratis.
Bo§e
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Från avdelningen "ackumulerat genom åren", ser vi här instruktionsboken till vår första bil, en Volvo PV av 1952 års modell.
Den inköptes begagnad 1957, och jag minns när jag fick följa med till bilfirman, när den avhämtades.

Hur den ena kromade huvsvalan kommit på drift, och därmed bevarats för eftervärlden, har jag dock inget minne av…

Boken har vackra illustrationer, som sänder tanken till tider som flytt…🙂

Fornöga
2

Så här efter jul är det kanske risk att en och annan knapp ryker i byxlinningen. Den som i likhet med Barbro i Långhed har ett antal hopsamlade knappar i lager lär kunna hitta en ersättningsknapp- närmare bestämt hade hon cirka en halv miljon knappar i sin samling för två år sedan.

Källa.

En halv miljon. Så många knappar har Barbro Ager i skåp och lådor. Det här är designhistoria i miniformat och berättelsen om en samlare.
Carmarino
2

#28: Har några reservknappar liggande lite här och där, så jag lär inte hitta dem om jag skulle behöva ersätta någon av dem. De är dock snarare i spannet 5-10 stycken än 500.000. 😁

Bo§e
1

#28: Kan tänka mig att alla dessa knappar gömmer ett universum [kaninhål] av fakta och historik, redo att sluka den som gläntar på den dörren….😲

Ett eget knappminne är min mormors ganska digra samling, som dock inte kunde mäta sig med ovanstående, men som för en smågrabb var en "skattkista" att botanisera i……🙂

Carmarino
2

#30: Har ett minne av att min mor och jag satt och sorterade knappar med min (ingifta) moster. Det var hennes knappar. Vi satt på balkongen, för det var fint väder, och det var en rejäl samling. Den var inte i närheten av Barbros, men det var ändå rätt många knappar i lådan.

Fornöga
2

#27 ff När det gäller knappar är det svårt att förbigå den legendariska butiken Knapp-Carlsson i Göteborg. Vi har skrivit om den i trådarna med Göteborgsnostalgi, men här är en länk till en artikel i GP med några år på nacken. (Den gången var det oklart om någon skulle driva affären vidare, men det löste sig senare genom att en tidigare anställd övertagit verksamheten.)

GP Världens gång - kåseri av Kristian Wedel: Knapp-Carlsson är den sista delen av det gamla Göteborg
  • Redigerat 2026-01-06 17:17 av Fornöga
Bo§e
2

#32: Det är nu länge sedan som jag flanerade på de gatorna, men jag minns butiken, som stack ut med sitt enorma och originella sortiment….👍

Och, verksamheten har uppenbarligen inte gått i graven…..

Fornöga
2

Katten vet hur många som samlar på katter som kan ha fler objekt än June i Tungelsta, som har 15.000 prydnadskatter i sin samling. 🐈

Jag inventerade mina hyllor och fann en (1) katt, blåst i glas.

Kattsamlingen i Sofiehills kattmuseum i Tungelsta, med över 15 000 figurer, kan vara landets största. Och den fortsätter att växa. Nyligen kom en donation på över 20 kartonger. – Världens största samling vet jag inte, men jag tror absolut att det är Sveriges största, säger kattsamlaren June Hägg.
  • Redigerat 2026-01-07 16:48 av Fornöga
Carmarino
2

#34: Har inte räknat mina men tror det är runt 100 stycken. De allra flesta har jag dock ärvt efter min mor. Tog över hela vitrinskåpet, med innehåll, när hon flyttade till ett äldreboende och inte hade plats till det. Gissar att min andel av kattsamlingen rör sig om högst 5-10 stycken. 😺

Fornöga
2

#35 Oj, du är ju en bra bit på väg! 😉

Carmarino
2

#36: Har ett litet skåp i hallen också - även det från min mor. Där i finns bara små katter. Bägge skåpen är dock proppfulla, så det blir inte fler katter nu. 😊

Fornöga
2

Något som åtminstone jag inte sett som samlarobjekt är apelsinpapper, men Eleonor har samlat på sådana i nästan sjuttio år och har nu 1500 stycken i sitt förvar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/eleonor-har-samlat-apelsinpapper-i-snart-70-ar

Carmarino
2

#38: Måste vara svårt att få tag i. Det är sällan man ser papper runt apelsinerna numera.

Bo§e
2

#38: Ovanligt samlarobjekt, men begripligt; genom åren har många fina och intressanta motiv passerat.

#39: Instämmer. Idag är det sällsynt. Dock händer det i "vår" butik, att vissa mandariner/nektariner ibland kan vara inslagna i papper, men då enfärgat, utan motiv….

Fornöga
2

Gamla filmaffischer i original- ett dekorativt (och lukrativt?) samlarområde?

Filmaffischer som för inte så länge sedan inte var värda någonting kan i dag gå för flera hundratusen kronor på auktionshusen. Svaret på varför priserna drar iväg finns delvis i något deprimerande
  • Redigerat 2026-05-07 10:15 av Fornöga
Carmarino
2

#41: Har inte en enda filmaffisch. Räknas en affisch på Ingemar Stenmark? 😁

Fornöga
2

#42 Är det från någon film som han fått Oscarstatyett för? 😁

Apropå idrottsstjärnor så hade jag en affisch från en film med Ingo på väggen i mitt pojkrum, men utöver den har jag inte haft några filmaffischer uppsatta.

Bo§e
2

#41: Jag har, såvitt jag minns, ägt en enda filmaffisch, och som sedermera har försvunnit. Troligen bortslarvad vid någon flytt, för länge sedan.
Filmen var "The Trip" från 1967, där Jack Nicholson var manusförfattare, och de ledande rollerna innehades av Peter Fonda, Dennis Hopper och Susan Strasberg.
En riktig B-rulle, som jag minns 😶 men vem vet vilken status den skulle ha haft på dagens samlarmarknad…?

Carmarino
1

#43: Nej, bara en vanlig utförsåkningsbild har jag för mig. 😊

Bo§e
1

Funderar på om jag någonsin haft en affisch uppsatt på någon vägg….? Jag tror inte det….inte ens #44. Den låg hoprullad i ett skåp….

Fornöga
1

Jag har affischer från Akvarellmuseet i Skärhamn och Himmelsberga konsthall på Öland på väggarna. Det är ju inte samlande i sig, utan mera minnen.

Carmarino
2

#46: Kanske den fortfarande ligger hoprullad och gömd i något skåp? 😊

Bo§e
2

#48: Ja, vem vet… Den kanske är inrullad tillsammans med något annat, och "för evigt" borta….? Men jag tror inte det, och jag saknar den inte…🙂

Fornöga
2

Carmarino
2

#50: Något vi sällan tänker på är att även det vi idag ser som vardagliga föremål blir gammalt och intressant en dag. 😊

Fornöga
2

#51 Ja, vem vet vad kommande generationer kommer att visa upp på den tidens Auktionsrundor i TV? 😊

Sedan finns det en annan och sorgligare aspekt: vad kommer arkeologerna då att gräva upp ur marken av sådant som inte sparats eller eldats upp i soporna utan slängts i naturen?

https://hsr.se/artiklar/nedbrytningstider

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/larmet-miljarder-fimpar-kastas-pa-marken-varje-ar/ (2019)

Fornöga
2

"En Pokémonbox har sålts på Tradera – för nästan 650 000 kronor", skriver Expressen.

"Fyndet slår rekord för det dyraste Pokémonobjektet som någonsin sålts på hemsidan.

– Jag har letat efter ett exemplar som detta under lång tid, säger den danske köparen."---

En Pokémonbox har sålts på Tradera – för nästan 650 000 kronor. Fyndet slår rekord för det dyraste Pokémonobjektet som någonsin sålts på hemsidan. – Jag har letat efter ett exemplar som detta under lång tid, säger den danske köparen.
Bo§e
2

#53: I mitt hem kan man nog inte göra den sortens fynd.
För att belysa vilken liga jag spelar i 😁, ser ni här min "samling" gamla oöppnade kinderägg-kapslar från anno dazumal, med "överraskningar", alltjämt redo att upptäckas.
Chokladen smakade gott…🙂

Carmarino
2

#53: Inga pokemonkort här heller - och inga kinderägg. 😊

#53: Eftersom de är oöppnade kan de nog bli värdefulla så småningom. 👍😊

Fornöga
1

Mie har samlarmani erkänner hon, men nu gör hon slag i saken och rensar ut i prylbeståndet. Hemtrevligt skriver:

"I vintras satte så Mie igång, med målet att 5 050 saker ska bort. Första dagen gjorde hon sig av med 100 saker, andra dagen åkte 99 saker ut, dagen efter 98, och så vidare. 100 dagar är en bra siffra, utan att vara ett helt år, tycker Mie."---

Mie tröttnade på röran och började rensa 5 050 prylar på 100 dagar. Läs hur utrensning, återvinning och smarta vanor ger mer ordning, lugn och energi hemma.