Era Astrid Lindgren-favoriter?
Min stora favorit är Vi på Saltkråkan.. TV-serien om Saltkråkan spelades in 1963 på två öar som ligger intill varandra i Stockholms skärgård, Norröra och Söderöra.. Vilka är era favoriter?
Pippi Långstrump är och kommer alltid förbli mina Astridfavorit, men nästan alla de andra figurerna och sagorna ligger inte långt bakom!
Kan snarare räkna upp på ett finger de jag inte är lika förtjust i. Karlsson på taket gillade jag aldrig som barn! Så klart! 😃 Alla andra är underbara på sina olika vis! ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Mio, min Mio. ✨🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Helt klart Saltkråkan och speciellt Tjorven!😀
Saltkråkan, Ronja och Mio min Mio.
Enda jag aldrig kunnat med var Karlsson på Taket. Avskydde den och gör fortfarande.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1 Pippi visas på barnkanalen på SVT.. Det är klart att jag gillar Pippi och Emil också, men Saltkråkan har ändå satt några nostalgiska spår i mig.. - farbror Melker, vet du vad ? och -farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på? 😃
Alla och allt!
Bröderna Lejonhjärta. Men det har speciella skäl. Min son var en kopia på Skorpan och jag förlorade honom nästan, så jag gråter alltid då jag ser den!
Gillar inte heller Karlsson på taket, en elak typ! Mvh/WL
Var inte så vidare förtjust i Bröderna Lejonhjärta heller. Jag såg den bara några få gånger som barn och minns bara hur ledsen jag blev. Försökte se om som vuxen men nä.
Måste säga Pippi. Det var inte förrän jag blev tonåring som jag läste de flesta av hennes andra böcker och då ser man ju på dem på ett helt annat sätt.
Vissa av böckerna var bättre än filmerna och tvärtom. Med böcker får man fantisera själv, med filmer ser man det de vill att man skall se.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 #8 Björn Isfält ( 1942-97 ) som gjorde musiken till filmen Änglagård gjorde även musiken till Bröderna Lejonhjärta.. Jag föll mer för filmmusiken än för själva filmen.. Fy tusan vad vackert Isfält fick till det..
Ronja Rövardotter.
Rasmus på luffen är min favorit. Mycket misär och elände, men till slut en solskenshistoria.
"Ta Gunnar, han är bäst! Han har rakt hår, men annars är han bra."
Eller när Martina säger: "En med rakt och rufsigt hår, eller ingen alls. Det är vad vi alltid har sagt, Oskar och jag."
Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Emil och Pippi tycker jag också väldigt mycket om. Men de animerade Pippi-filmerna ger jag inte mycket för.
Ja musiken i Bröderna lejonhjärta är suverän! Så vacker och känslig,brödernas stora kärlek till varandra så fint skildrat.
En del av filmerna går att se bara för naturfotona är så vackra. Pippi är väl alltid Pippi i våra hjärtan.
Saltkråkan sådana drömsomrar som faktiskt fanns på 50-60- 70 talet, då semester var Svenska somrar.
Kajsa kavat är söt också, ja man kan hitta nya saker i alla filmerna. Rasmus på luffen såg jag om i somras, så fina filmer och musiken i alla filmerna är strålande. Bullerbybarnen är sommarnostalgi för oss 40 talister! Emil har väl sina fullträffar också,-du och jag Alfred-. Astrid var en stor barnavän och förebild för oss som arbetat med barn hela livet….Mvh/WL
Har ni tänkt på att lillebror i Karlsson på taket och Skorpan i bröderna Lejonhjärta är samma gosse? En barnskådespelare som sedan försvann..
Saltkråkan, Mio min Mio, Rasmus på luffen gillar jag med det är många av Astrid Lindgrens karaktärer som jag inte gillar alls.
/Maria
#14 Nog aldrig gjort den kopplingen men Lejonhjärta såg jag som sagt bara några gånger och Karlsson såg jag aldrig allt av så inte så konstigt.
Mer kul att det inte är fören som vuxen jag insett att Christopher Bale och Sir Christopher Lee båda är med i Mio min Mio. Men den såg jag bara 2-3 gånger innan jag ens fyllt 10 och sen inte fören något år sedan så är kanske inte så konstigt.
Läste nästan bara Pippi Långstrump som barn, och sedan läste jag även Emil i Lönneberga. Gillade även serien/filmerna. Saltkråkanfilmerna var också favoriter. Mio min Mio har jag läst, men jag är osäker på om jag har sett hela filmen. Delar av den har jag sett i alla fall. Tyckte boken var rätt bra, men sorglig och lite otäck.
Håller med Ess1 om att de tecknade pippifilmerna inte är bra. De stämmer inte alls överens med min bild av Pippi, eftersom jag växte upp med teckningarna från böckerna.
#5 Pippiprogrammen finns även i Öppet arkiv.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
På SVT Play finns en del program med Pippi Långstrump.
Här finns 13 halvtimmesavsnitt. Tror det var de som visades på teve.
https://www.svtplay.se/pippi-langstrump
Här är en film på 1,5 timme med Pippi Långstrump. Vet inte om det är en ihopklippning av några av halvtimmesavsnitten. Det verkar inte vara någon nyinspelning i alla fall. Har dock inte sett den så jag är inte säker.
https://www.svtplay.se/video/32255311/har-kommer-pippi-langstrump
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ronja Rövardotter blir TV-serie.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Ingen som har Emil som favorit?
Här får vi veta mer om denne kändis sedan 60 år.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-07-06 13:21 av Fornöga
#20: Hade många favoriter; däribland Emil. 😊
Mästerdetektiven Blomqvist är någon som dykt upp senare. Men som barn ville man inte nämna honom då han var ganska anonym och underskattad.
#22 Kalle Blomqvist var en av mina favoriter, de filmerna kom väl när jag åldersmässigt var i rätt mottagargrupp. Även Rasmus och luffaren (första versionen) var en favorit.
- Redigerat 2023-07-07 20:57 av Carmarino
- Redigerat 2023-07-07 14:10 av Fornöga
#23 Kalle Blomqvist filmades i svartvitt på 50-talet. Kom väl nyare modernare filmer senare..
2025 I slutet på den här månaden är det premiär för de nya Saltkråkanfilmerna. Som av en tillfällighet råkar det idag, några veckor innan premiären, vara hundra år sedan Olle Hellbom föddes. Mannen som förknippas med originalserien gick dock bort redan 1982.
- Redigerat 2025-10-08 08:47 av Fornöga
#25: Trevligt sammanträffande. 😊
#25 Jag har tittat lite på olika klipp där många idag minns Olle Hellbom från dom olika Astrid Lindgren-filmatiseringarna. Jag har fått uppfattningen av att han var en väldigt snäll person.
#25 ff Högt betyg för nya versionen av Saltkråkan- åtminstone från SVT. 😉
#28 För oss som gillar nostalgiska Astrid så finns dom väl samlade på diverse filmkanaler. Men jag känner ändå ett visst nyfiket sug att se den nya Saltkråkan. Den gamla känns en aning uttråkad och söndertittad likt Lasse Åbergs Sällskapsresan. Sett diverse trailers
- Redigerat 2025-10-28 09:09 av GikMio
#28: Det låter ju lovande. 👍😊
#28: Jag måste säga, att mina förväntningar inte var särskilt höga (!), så jag hoppas att dessa recensioner har fog för sig…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#28: I mina mest dystopiska drömmar, såg jag en nutida Saltkråkan, där alla scrollade på sina mobiler, medan vågorna slår mot stranden och gräset växer….
Något slags "älgvandring"….
🙂
#32 I tråden "Nostalgi blandat med nutid" länkas (#84) till en artikel om anpassningen av Saltkråkemiljön till nutid, och där nämns just mobiltelefoner, dock inget om scrollande. Men det fixar kanske Skrållan? 😁
- Redigerat 2025-10-28 13:53 av Fornöga
#33: Ja, det står ju "I den nya versionen får man bland annat se hur Pelles storebröder vandrar runt ön för att hitta täckning till sina mobiler". Som jag förstått det hittar de ingen täckning någonstans. 😁
#34 Stor skillnad mot den gamla versionen. På 60-talet visste man inte vad en mobiltelefon var för något. Då."kraxade' man till varandra i form av ett fågelläte.Speciellt i avsnittet med ńättjuvarna som härjade runt i skärgården
.
#35: Ja, men det var också rätt effektivt - bara inte det fanns riktiga fåglar också i närheten. 😁
#25: Här kommer man att kunna se den nya serien.
https://www.svtplay.se/vi-pa-saltkrakan-1
Och här kan man se originalet.
#28 ff Kulturnytt på SR ger nya Kråkan sin välvilliga och snudd på entusiastiska välsignelse.
#38: En sak som tydligen ingen lyrisk recensent noterat är att flera av personerna fått nya namn. Det är bara ett fåtal av dem som har kvar originalnamnen.
Då:
Melker Melkersson
Malin Melkersson
Johan Melkersson
Niklas Melkersson
"Pelle" Per Melkersson
Nisse Grankvist
Märta Grankvist
Teddy Grankvist
Freddy Grankvist
"Tjorven" Karin Maria Eleonora Josefina Grankvist
Björn Sjöblom
Söderman
Stina
Nu:
Melker Melkersson
Malin Melkersson
Elliot Melkersson
Ivan Melkersson
Pelle Melkersson
Tjorven Grankvist
Magnus Grankvist
Veronika Grankvist
Julia Grankvist
Elin Grankvist
Ia Söderman
Uffe Vesterman
Stina Söderman
Skrållan
#39 Men Båtsman får väl vara Båtsman i alla fall? 😊
#40: Jo, det lär han få vara. Har i alla fall inte hört något annat namn på honom. 😊
Nu har jag sett första avsnittet. Båtsman mest lik originalet 😊
#42 Nu har jag också hunnit kolla på första avsnittet. Jag gissar att en ny generation kommer att ta den här versionen till sig, även om den kanske inte blir samma "lägereld" som den gamla, med tanke på att den kom på fåkanalernas tid.
Båtsman ja, här är aktören bakom den rollen. 😊
#43 Ceasar hette föregångaren 😊Han har nämnts genom åren i olika trådar.
Ärligt, så gick jag väl inte i taket direkt av det jag såg. Första avsnittet brukar ofta avgöra tonen och fortsättningen vilken serie det än gäller. Men precis som med julkalendern så är målgruppen i detta fall främst dom yngre.
#44 Det har gått en del rykten om Caesar. Vissa säger att han först var föremål för en vårdnadstvist och att han därefter avlivats för höftledsfel, andra hävdar med bestämdhet att han lever ett stilla pensionärsliv i Spanien, nu 72 människoår gammal. 😉
- Redigerat 2025-10-31 16:36 av Fornöga
#45: Caesar lever säkert, tillsammans med Elvis, någonstans…🙂
#46 Håller en slant på att de bor i en svit i Caesars Palace. 😁
- Redigerat 2025-10-31 16:43 av Fornöga
"Hundskådespelare" brukar hamna i serier och filmers rollistor med sitt egentliga namn. Dock sist fastän dom oftast är bäst. Dom är naturliga precis som barnen. Spelar inte över eller drar in teaterskådespeleri som dom vuxna erfarna gör. Med undantag Börje Ahlstedt i Ronja Rövardotter. När han stundtals gick lös som Dramatenskådis var mästerligt. Han fattas mig!
#48 En hel del storheter som var med i Ronja Rövardotter. 1983 eller 1984.. Börje Ahlstedt, Lena Nyman, Per Oscarsson och Allan Edwall. Allan Edwall var en veteran då. Han hade varit med i flera av Olle Hellboms produktioner. Men det var Tage Danielsson som regisserade Ronja. Och "sagotanten" Astrid som besökte inspelningarna.
#49 Inte många av de vuxna skådespelarna från första Ronjafilmen som ännu är i livet. Hittar i alla fall Börje Ahlstedt (Mattis), Tommy Körberg (Lill-Klippen) och Philip Zandén (mindre roll som "adelsherre med luta"), men Lena Nyman, Allan Edwall, Ricky Bruch, Per Oscarsson, Björn Wallde med flera har lämnat oss.
#50 Ulf Isenborg spelade en av rövarna. Kunde varit helt okänd och bortglömd om han inte blivit berömd och mer eller mindre folkär då han spelade "Rickard i charken" i tv-såpan Varuhuset några år senare. Fyller 80 år nästa år.
#50 Philip Zandén är med i nya Saltkråkan. Börjar bli gammal nu, men har hållit på länge.
Även betydligt yngre "Raspen" i Rederiet, Adam i 30:e November, och Tobias i En fyra för tre, det vill säga Göran Gillinger har fått en äldre look..
De svart vita Kalle Blomqvist är en klar favorit,älskade de filmerna.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#53 Kollade lite. Har inte dom svartvita, bara dom moderna från 90-talet i filmutbudet. Men dom svartvita visades på tv när jag var barn. Kanske finns om man har SF-kanalen.
#53ff #23ff Ja, de var även favoriter bland oss barn i hemkvarteret på den tiden- vi lekte ("spelade rollspel" skulle man väl säga idag) med de filmerna som förebild.
- Redigerat 2025-10-31 18:45 av Fornöga
På SVT Play hittar vi denna klassiker, som bygger på en Astrid Lindgren-berättelse.
#54: aa såg den rätt nyligen, gillar musiken väldigt mkt i de äldre filmerna. Känns dock som alla Astrid Lindgren filmer ha ngn form av vissel låt/melodi? Kanske inte barnen i bullerbyn, men där ha falukorvs låten fastnat än idag för mig. O då menar jag de gamla barnen i bullerbyn.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Astrid Lindgren skrev så oerhört mycket så det finns dom vill se annat än Saltkråkan, Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga igen. Till exempel mästerdektiven Blomqvist och Nils Karlsson pyssling.
Rasmus Pontus och Toker är en Astrid Lindgren som kanske är mer glömd. Men den var oxå väldigt bra
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Vi gick i led i lågstadiet från skolan till kommunbiblioteket hand i hand. Väl inne på biblioteket 'hyschade" fröken att nu är ni tysta. Sedan in på barnavdelningen och lånade Astridlitteratur. Föräldrarna läste dom oftast
#43 ff Nye Båtsman rasmanipulerad? 🤔
#61: Tyckte väl att han såg lite hoptryckt ut i nosen. Gamla Båtsman är finare.
Ska bli otroligt spännande (roligt) att se hur de lyckats med NYA 2025 versionen av VI PÅ SALTKRÅKAN! Klockan 20.00 ikväll i SVT 1 är det premiär!
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#63 Vi är några som tjuvkikat på SVT Play men vi tiger som muren! 😉
#64: Nu har jag sett avsnitt 1 på Play. Försökte att kolla in det i går (fredag) kväll men då hade de inte lagt ut det .
Men jag saknar MALIN! Vart har hon tagit vägen?
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#65 Här är hon- i dubbel upplaga. 😊 (Gissar att hon dyker upp mer i kommande avsnitt.)
#65: Hon kommer nog så småningom. Åtminstone finns hon med i rollistan.
Alla sex avsnitten finns på SVT Play om någon vill sträckkolla. 😊
Så var det då: från Saltkråkeinspelningarna 1964. 🎥
#68: Här kan man se den 8 minuter långa dokumentärfilmen. Såg den häromdagen, och tyckte den var väldigt trevlig.
https://www.svtplay.se/video/j16GWJx/saltkrakan-bakom-kameran
Har nu sett alla årets sex avsnitt av Saltkråkan (det hintas i sista avsnittet om en fortsättning, och det känns troligt). Även om jag väl inte tillhör målgruppen tycker jag att den nya versionen var trevlig, och trots att man förstås saknar "gamle farbror Melker" Torsten Lilliecrona och Maria Johansson som Tjorven så tycker jag att rollbesättningen varit bra. Speciellt imponerad blev jag av Lovisa Lindblad som spelade Stina- vilken tajming den tjejen har i agerande och repliker! Även många vuxna skådisar skulle kunna lära ett och annat där…😉
#22 #56 ff Den första filmen i trilogin byggd på Astrid Lindgrens böcker om Vita och Röda rosen, "Mästerdetektiven Blomkvist" från 1947 visas som matiné på SVT idag och kan ses på SVT Play till den 8 oktober 2026.
- Redigerat 2026-07-14 09:06 av Fornöga
#71: Mästerdetektiven Blomkvist läste jag som barn, men har inget minne av att jag visste att det var Astrid som skrivit den. 😊