Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigtspelprylarleksaker
Läst 212 ggr
Fornöga
2026-04-04 19:26
2

Saker & Ting

Det här är en fortsättning på tråden som hette "Den prylen och andra saker".

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-04-04 19:28 av Fornöga
Fornöga
2026-04-04 19:36
2

När jag dagen till ära skulle plocka fram en äggkopp ur köksskåpet idag föll min blick på en liten förpackning som legat där i säkert 15 år. Det är en "Egg pick", eller äggpickare som vi väl säger i Sverige. Den låg i en påse med diverse krimskrams som min bror inhandlat på en loppis i Florida och lämpat av hos mig.

Vad äggpickare sägs ha som funktion är jag införstådd med- man sticker hål på äggskalet innan man kokar ägget och slipper ägg som kokar sönder. Men är det någon som använder någon sådan här pryl, och fungerar de? "Tacksam för svar", som det brukar heta. 😉

DSCF0004.JPG

• Redigerat 2026-04-04 19:37 av Fornöga
Carmarino
2026-04-04 19:38
2

#1: Tror jag har en sådan i någon låda, men det var många år sedan jag använde den. Var alltid lika rädd att ägget skulle spricka när jag stack hål i det. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2026-04-04 19:39
1

#2 Ja, jag när samma misstanke…😊

Carmarino
2026-04-04 19:41
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här gamla pjäsen står i min källare. Vet inte exakt hur gammal den är, men gissar på att den är från antingen 1940-talet eller 1950-talet.

Färgbandet lär ha torkat, men om man byter det tror jag den går att använda. 😊

Den har en väldigt speciell doft, som jag skulle känna igen direkt med förbundna ögon. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2026-04-04 19:43 av Carmarino
Fornöga
2026-04-04 19:50
2

#4 Fyrtiotalet eller kanske trettiotalet gissar jag. Det är ju en prydlig sak som skulle göra sig bra i en bokhylla enligt min åsikt. Ser att det går en del sådana här maskiner för 300-400 kronor på auktioner på nätauktioner.

• Redigerat 2026-04-04 19:51 av Fornöga
Carmarino
2026-04-04 19:59
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Ja, det är inte omöjligt att den är från 1930-talet. Den kommer från banken där min far arbetade. Året efter han började jobba där flyttades banken, och en massa gamla saker flyttades upp på vinden. (Vi bodde på övervåningen och banken och skolan på nedervåningen bytte plats.) Däribland denna skrivmaskin, som jag sedan lade beslag på.

Tror inte den skulle få plats i en bokhylla. Det skulle i så fall vara en djup och väldigt bastant bokhylla, för den väger åtskilliga kilon.

Även den här kopiepressen kommer därifrån, och den står nu på golvet i mitt vardagsrum. Trodde länge att det var en växtpress, men för en del år sedan fick jag veta att det var en gammaldags kopieringsmaskin. Skulle tro att den är 80-100 år gammal. Den väger ännu mer än skrivmaskinen.

• Redigerat 2026-04-04 20:01 av Carmarino
Fornöga
2026-04-04 20:05
2

Båda sakerna har ju proveniens då. Din kopiepress verkar vara i bättre skick än den här som finns på Tekniska museet.

Tekniska museet - Photographer Sjöberg, Maria
Carmarino
2026-04-04 20:07
2

#7: Ja, jag har sett den. Skrev till dem och frågade om de ville ha min, men det ville de inte. Min är fullt fungerande fortfarande.

CasaRamon
2026-04-05 09:27
2

Jag använder alltid en äggpick när jag kokar äggen, då spricker dom inte. Har en talande äggkokare där det följde med en äggpick.

Fornöga
2026-04-05 10:20
1

#9 #1 ff Jag kanske får öppna förpackningen till sist och testa…😊

svenake
2026-04-05 11:07
3

#6: En fantastiskt fin press, - som varje person som håller på med bokbinderi skulle önska! Åtminstone jag!

Bo§e
2026-04-05 12:08
2

#4: I mina morföräldrars hem fanns en gammal Halda skrivmaskin av den här modellen.

Min mor köpte under 60-talet en liten Olivetti reseskrivmaskin, som nu är i min ägo.
Tyvärr är den "djupt" nerpackad i källaren, så jag kommer inte åt den snabbt, men det är exakt en sådan här maskin. Tror att modellen heter "Dora".
En mycket liten kompakt maskin, nästan i "laptop-storlek".
Jag förmodar att även denna kräver ett nytt färgband, men för övrigt är den i gott skrivbart skick…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2026-04-05 15:42
1

#11: Tror inte den används för bokbinderi. Såvitt jag vet användes den till att kopiera papper med.

https://digitalamodeller.cdn.triggerfish.cloud/daedalus/kapitel/Kopiering%20forr%20i%20tiden.pdf

https://digitaltmuseum.se/021029683864/kopiepress

Carmarino
2026-04-05 15:50
2

#12: Ja, Halda är ju ett välkänt skrivmaskinsmärke. Man brukar ju säga något i stil med "min gamla Halda" när man menar sin skrivmaskin. ☺️

Även Olivettis reseskrivmaskin är en klassiker. Tror varenda utrikeskorrespondens hade en sådan. Själv hade jag en orange reseskrivmaskin - elektrisk. Minns inte vilket märke och jag har inga foton på den. Det var ovanligt på 70-talet, men den funkade bra. Åtminstone när jag befann mig i länder där elkabeln passade. Det var lite knepigt när jag studerade i England. Har för mig att jag kunde använda den även där, så jag hade förmodligen en adapter av något slag.

Carmarino
2026-04-05 16:17
2

#4: Har nu letat lite mer på nätet och även tittat lite noggrannare på mina foton på skrivmaskinen. Det är en Royal 10, som tydligen finns i flera olika utföranden. Den enda jag hittat som stämmer överens med min är den här, och där finns ingen värdering. Övriga jag har hittat pendlar mellan 100 och 1500 kronor.

https://www.bukowskis.com/sv/lots/695942-skrivmaskin-1900-talets-forsta-halft

Enligt Wikipedia tillverkades den mellan 1914 och 1940, så den är tydligen lite äldre än jag trodde. Roligt att även hitta manualen till den. Har sparat ner den nu. 😁

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_10

De flesta jag hittade hade ett enda långt "fönster" på sidorna, medan min har ett lite större och ett lite mindre.

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
Fornöga
2026-04-05 23:40
2

Att gissa på "mysko prylar" roar nog både gammal och ung. Här är en övningsuppgift avsedd för skolelever men som nog även vi andra kan ge oss i kast med. Observera att man "tävlar" bara med sig själv, svaret kommer i anslutning till uppgiften, det är bara att scrolla ner när man löst uppgiften alternativt gått bet.

Carmarino
2026-04-06 06:08
2

#16: 0 rätt. Var lite i närheten på mangelbrädan, men trodde det var ett klappträ. 😊

Bo§e
2026-04-06 09:38
2

Ungefär 1½ rätt, om man skall vara generös.
1 rätt för hästkapplöpningsbanan, och sigillstampen trodde jag kom från ett krukmakeri (vilket också vore fullt möjligt).
Resten gick jag bet på….🙂

Fornöga
2026-04-06 09:47
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Det börjar med en synål och slutar med en silverskål", hette det (väl?) om brottsliga karriärer förr i tiden. För Malmöbon Victor gäller iställer från gem till ett hus, dock är det i det här fallet fråga om hederliga bytesaffärer, inspirerade av en kanadensare som lyckades med att genom en serie bytestransaktioner byta sig hela vägen från gem till eget hus. Victor befinner sig i nuläget dock en bit från målet- han har en korvstoppare att byta bort…

Källa.

#17 #18 Undrar hur det gått för eleverna? 😉

Tidigare i år bestämde sig Malmöbon Victor Lill-Johansen för att han skulle bli husägare. Som ny på arbetsmarknaden kändes dock husdrömmen svåruppnådd och Victor bestämde sig därför för att han, helt kostnadsfritt, skulle byta till sig ett hus. – Jag började med ett vanligt gem, säger Victor Lill-Johansen.
Fornöga
2026-04-06 19:26
2

Råkade knappa in ett program som heter "Återskaparna" på sjuan igår. Tydligen har programmet funnits i många år och även haft en svensk upplaga, men jag har inte sett det förut. Det hela gick ut på att människor lämnat in någon trasig sak som har affektionsvärde för dem, det ekonomiska värdet kan vara lika med noll. Tyckte det var intressant att se experterna gripa sig an uppgifterna och ägarnas tacksamhet när de fick tillbaka föremålet "som nytt". Jag kommer nog att titta på programmet fler gånger.

Carmarino
2026-04-06 19:58
2

#20: Det är min brors favoritprogram. 😊

Fornöga
2026-04-06 23:41
2

#21 Det kan jag förstå, för det har framskymtat att han är händig. Men även jag, med tummen mitt i handen, kan uppskatta det. 😉

Jag har inte TV4 plus så jag kan streama tidigare avsnitt, men det finns ju en del episoder och hela avsnitt att plocka upp på YouTube.

Bo§e
2026-04-07 13:00
2

#20, 21, 22: Den serien har gått mig förbi, men den verkar intressant.
Ser att två säsonger är tillgängliga på TV4 Play,

Streama Återskaparna England direkt på webben och i våra appar. Se hela programmet och mycket mer på TV4 Play!
Fornöga
2026-04-25 23:30
1

Flyttat inlägg.

• Redigerat 2026-04-25 23:41 av Fornöga
Fornöga
2026-05-26 13:54
1

I föregående tråd uppmärksammades hysterin kring Zoegas kaffeburk med mönster inspirerat av Mon Amie. Nu har burken fått en efterföljare i form av en termos, och ny köpfeber har redan uppstått. 🙄

Mon Amie- kaffeburken ledde till hysteri. Nu är det dags igen. På Tradera säljs Zoega och Rörstrands nya produkt för över 1000 kronor – bara en vecka efter la
Carmarino
2026-05-26 15:47
1

#25: Det gäller att smida medan järnet är varmt. 😉