Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettleksaker
Läst 267 ggr
Herveaux
3

Vintage träpussel?

Jag har alltid älskat pussel och historia. 
Nu har dessa intressen överlappat varandra i form av (vintage) träpussel. 😍
Jag kan knappt vänta till Wentworth Wooden Puzzles får igång produktionen som vanligt igen. (Tur att man fyller år inom en snar framtid…😉)

Har ni några tips på företag som tillverkar den här typen av träpussel för vuxna?
Både de som aktiva idag och fina märken att hålla utkik efter på second hand-sidor är av intresse.

Jag har lagt bud på ett par riktigt fina gamla vintage träpussel på Tradera.
Ska ge mig ut på jakt hos EBay och Amazon imorgon.

// Harley

Carmarino
1

Det var länge sedan jag la pussel. Min farmor och farfar hade massor av olika pussel, som mestadels föreställde tyska landskap har jag för mig. De stod staplade mot väggen, bakom ett skynke, inne på deras lilla toalett - som låg bredvid trappan upp till övervåningen och därför hade ett extra litet utrymme där under. När de flyttade till en liten lägenhet fick jag alla pusslen, men eftersom jag inte använde dem gav jag bort dem för en del år sedan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
1

2026 Jag minns från barndomen när mina äldre syskon, vår mor och jag plockade fram pusslen på kvällskvisten, och efter några kvällars idogt läggande av bitarna framträdde äntligen motivet i sin helhet.

Ser att pusslandet fortfarande engagerar gammal som ung, men i vissa sammanhang pusslar man betydligt snabbare än "på min tid". 😮

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

15-åriga Kerstin Svensson från Partille vann sitt första svenska mästerskap i speedpuzzling under lördagen i Partille arena, efter bara ett års tävlande. – Det känns helt otroligt. Jag trodde inte att jag skulle vinna, utan hoppades kanske på topp fem, så detta känns helt sjukt, säger hon.
Bo§e
2

Jag kan inte ståta med att ha lagt särskilt många pussel i mitt liv, men ett som jag minns från barndomen är ett reklampussel, från klädföretaget Algots.

Hemma fanns också ett knepigt träpussel, som när alla bitar var på plats, bildade ett klot, av ädelt träslag. Som en föregångare till Rubiks Kub….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2

Det är roligt att lägga pussel, men numera har jag ingenstans att ha pusslet på och jag har inte riktigt någon tid - eller ro - till att lägga pussel heller

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bo§e
2

Trots att jag aldrig varit någon "hardcore" pussel-läggare, har jag däremot köpt och gett bort pussel som julklapp vid flera tillfällen…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-16 13:05 av Bo§e
Fornöga
2

Åtminstone för några år sedan var Ravensburgers Disney Gravity-pussel världens största kommersiella pussel enligt Guiness World Records. Pusslet består av 40320 bitar, är färdiglagt 1,9 meter högt och 6,8 meter brett och kostar från 4800 till runt 6100 kronor (inkl. frakt i det senare fallet).

Här läggs det!

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Here is the full 40,320 Piece Disney Memorable Moments Puzzle!You can see this massive jigsaw puzzle being built (in time lapses) from 2017 to 2020 and the l...
Carmarino
2

#6: Kul att katten hjälpte till. 😺