Internet förr.. Nostalgi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En procedur från förr. Så var man då inloggad på Internet 😊
- Redigerat 2025-10-19 10:33 av Fornöga
#0: Ja, det ljudet glömmer man inte - hur mycket man än försöker. 😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ja, det ljudet väcker minnen!
#1 Jag gick på Komvux 1998 och vi hade en lärare som inte gillade att vi satt på internet med datorerna när det var lektion och det hördes när vi loggade upp oss. Det var inte lika diskret som idag 😊
#2 Ja det är ett nostalgiskt läte..
Förutom denna inloggning så blockerade det telefontrafiken. Om någon ringde så tutade det upptaget tills man loggade ut och tiden man satt på internet hamnade på telefonräkningen och den var inte billig.
#4: Exakt!
Ja det var verkligen nostalgi 😃
Minns våra dyra telefonräkningar.
/Maria
Den oerhört snabba uppkopplingen inte att förglömma. Bilder laddades med blixtens hastighet…not.
#4 Plus att det var typ hälften så dyrt efter klockan 18, så man fick allt hålla sig tills dess.
"I'm too old for this shit."
#4: Blev far min nog varse en dag jag var hemma från skolan och hade glömt bort tiden (satt nog en 3-4 timmar iallafall).
Tror han fick lite av en chock när teleräkningen kom. 🤭
#3: Nej, det gick inte att dölja att man kopplade upp sig. Den signalen hördes i hela lägenheten. 😖
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
En bild från USA i BMP tog 10 minuter. Eftersom telefonen var i ett annat rum än datorn låg sladden på golvet. Hunden bet av den. Snopet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Är det någon som minns internettaxan vad det kostade ungefär för runt 20-25 år sedan? Det var samma med mobiltelefonin. Det var svindyrt..
#12: Det berodde nog lite på vilket avtal man hade, men annars var det väl samma minuttaxa som för telefonsamtal. Minns dock inte om det var lokalsamtalstaxa eller riks.
Mobilsamtalen var dyrare vill jag minnas. De kostade flera kronor i minuten har jag för mig - och det gällde även om man ringde från en fast telefon till en mobiltelefon.
#13 Ja ett mobilsamtal kostade nog 5-6 kronor i minuten vill jag minnas. Minns inte när riks försvann, utan det kostade lika att ringa varsom helst i landet. Men internet lär också haft saftig minutavgift. Tillkom troligen också extra avgifter i räkningen.
#14: Vill minnas att uppkopplingskostnaden var rätt hög på internet, och eftersom förbindelsen bröts lite då och då så blev det dyrt med alla uppringningar.
Kan sakna Passagen ibland. Det var en bra portal med både debattsidor, chatt, bloggsida och alias där man kunde botanisera och lära känna nya människor.
Lärde känna en del intressanta personer där.
Kan även sakna de vanliga textchattarna där man bara skrev ett alias och hoppade in i ett rum med en massa folk, som t.ex. Everyday Javachat som hade flera olika rum.
#16 Även kvällstidningarna hade mötesplatser. Framför allt Aftonbladets chatt var populär. Slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet. Sedan kom Vilda webben, Lunarstorm och dom där..
2025 Det finns en tråd med rubriken "Internets barndom" och denna som heter "Internet förr nostalgi" med relaterade innehåll (plus ytterligare en nu stängd som bara heter "Internet"), stänger denna som är skapad senast och hänvisar hit.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-10-19 10:32 av Fornöga