Dom rätta jeansen 1976
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom är tajta 😊 Ni som bar jeans då har säkert mer att tillägga.
De skall vara bekväma och jag skall kunna sitta i dem utan att magen blir ihop klämd och att jag får svårt att andas.
Ägde inga jeans innan i början på 80-talet.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har för mig att det var mer på 60-talet som jeansen skulle vara riktigt tajta. Då skulle man helst sy dem på kroppen. 😄
På 70-talet var det V-jeans som gällde. Lågt skurna och väldigt vida från knäna och neråt.
Jag har aldrig varit särskilt modeintresserad, så jag var nog sist med att köpa V-jeans. När jag väl gjorde det så var det för att det var det enda i jeansväg som fanns att köpa, för jag gillade dem inte. Byxbenen fastnade nämligen lätt i ekrarna när man cyklade. Så jag var väldigt glad när modet gick tillbaka till mer "normala" jeans.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
V-jeans var en särskild modell har jag för mig. Avskurna vid knät likt ett V och såldes på Gul och Blå. Det kom en del kopior som inte var riktiga v-jeans.
Jag har legat på köksgolvet med fuktiga jeans på 70-talet och morsan försökte dra upp dragkedjan.😉
Jag hade så tajta jeans att jag fick en förhårdnad innanför låret.
En period minns jag att jeansen skulle vara höga i midjan.
Det var tider det…
/Maria
#3: Ja V-jeansen hade ett V på knäna. Inte var de vackra direkt, men de var ju moderna i alla fall. 😄

Lite jeanshistoria från Gul & Blå:
https://gulbla-story.se/index.php?option=com_zoo&view=item&layout=item&Itemid=586
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-05-07 11:53 av Carmarino
Jag tycker de är ganska fräcka. Jag skulle gärna kunna tänka mig ett par😉
/Maria
#5: Ja, smaken är ju olika. 😊
Om jag minns rätt så hade jag ett par bruna v-jeans - ja, det var ju 70-tal. 😄
Bruna hade jag också men det var nog inte äkta V-jeans utan någon kopia.
/Maria
#7: Det var säkert mina också. Hade nog bara ett enda par jeans köpta på Gul & Blå, och de köptes långt efter V-jeansen blivit omoderna. Är lite osäker på om jag faktiskt köpte några, men jag har för mig det. Vill minnas att det var när vi var på skolresa i Stockholm, innan vi slutade gymnasiet, och då var ett besök på Gul & Blå givet. 😊
Min bror köpte Gul & Blåjeans till mig. Jag var så stolt.
/Maria
2024 Om de här är "de rätta jeansen" i år skall jag be att få betacka mig. 🙄
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#10: Knäppt mode, men det finns säkert en massa trendnissar som går på det. 😖
#11 Det som skrämmer mest är kanske sådana som "anpassar" sina gamla jeans till det nya modet…😱
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Har även sett folk med sönderklippta jeans längs knäna så man bara vänta på att nedre byxbenet skulle släppa och lossna 🙂 Men det var mode ett tag med synliga knäskålar.
#12: Ja, det är ju lätt att göra - även om det inte varar så länge. 😄
#13: Det är det nog i viss mån fortfarande verkar det som.
Min kompis mamma skulle sy ett par V-jeans till min kompis men det råkade bli ett par A-jeans i stället, kompisen hade dem stolt på sig ändå.
Jag ägde aldrig ett par jeans en gång när jag växte upp, det kom inte förrän jag var en bra bit över 20, vet inte varför men jag har aldrig varit intresserad av kläder och köpte sällan kläder överhuvudtaget, det fick alltid min mamma fixa.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16: Din kompis var före sin tid helt enkelt. Visserligen tror jag inte att A-jeans blev mode, men det är ju inte för sent ännu. 😁