LEGO
https://images.brickset.com/sets/images/640-1.jpg?201003210957
Edit: tar mig friheten att ändra rubriken från "Min första LEGO-brandbil" till "LEGO" rätt och slätt. Detta eftersom ingen skrivit i tråden sedan 2017, och vi saknar en allmän tråd för Lego. (Trådstartaren är f.ö. inte längre aktiv på iFokus.) /250515/medis
- Redigerat 2025-05-15 17:45 av Fornöga
Läcker.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag hade flera plastlådor med legobitarna sorterade i färg.. Det dök upp i mitt minne nu 🙂
#3: Trevligt 🙂!
En liknande brandbil hade jag men utan släp och legot finns kvar, har inte kunnat slänga bort det och man blir aldrig för gammal för att vara nostalgisk.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
2025 En artikel från 2021 om uppfinningar som format Lego.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-05-15 17:48 av Fornöga
Svenska YLE efterlyste Legominnen från sin läsare och lyssnare och har valt ut fem svar bland dem.
- Redigerat 2025-05-15 17:44 av Fornöga
Lego fortsätter att engagera pojkar och flickor, stora som små.
Här har det gått åt stora legoklossar: nu satsar Lego på den kinesiska marknaden och har i Shanghai slagit upp portarna till världens största Legoland, dubbelt så stort som det i Billund.
Legos senaste- Dödsstjärna eller dockskåp? 🙄
- Redigerat 2025-09-11 21:39 av Fornöga
#9: Det är väl trevligt med ett dockskåp, så att man ser hur dödsstjärnan ser ut inuti. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, det har i alla fall skett en del med Lego sedan jag förgäves försökte bygga ett enplanshus med klossarna i min och Legos barndom…😏
#11: Ja, det var väl ungefär den nivån jag också nådde till i legobyggandet. Minns dock inte om jag någonsin lyckades bygga tak på husen. 😁
Som barn "nosade" jag litet på Lego, men det förblev överskuggat av det, i mitt tycke, mer utmanande och stimulerande Meccano, som jag blev riktigt biten av.
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#13: Min bror hade både Meccano och Lego, men jag var inte tillräckligt intresserad av att bygga för att använda Meccanot. Kanske jag testade någon gång, men jag föredrog Lego. Det var enklare. 😊
En fullskalig Koenigsegg har byggts av drygt 300 000 Legobitar. Den körbara modellen har körts i 111 kilometer i timmen och slagit nytt hastighetsrekord.
Samarbetet mellan Lego Technic och Koenigsegg har resulterat i en fullskalig kopia av Koenigseggs senaste modell, Sadair’s Spear – återskapad med 327 906 Legobitar.
Bilen, som tog Legos team 9 400 timmar att färdigställa, ett års heltidsarbete, väger cirka 1,8 ton och är utrustad med en V8-motor och en lättviktskarross byggd av Legobitar.
Superbilen av Lego är inte bara en modell, den är fullt körbar och har redan slagit hastighetsrekord. Koenigseggs testförare Markus Lundh satte rekord på hela 111 kilometer i timmen, vilket är mer än dubbelt så snabbt som det tidigare Lego-rekordet på 50 kilometer i timmen.
För den som vill bygga sin egen version hemma lanseras nu även en mindre modell av bilen, en Lego Technic Koenigsegg Sadair’s Spear Megacar. Byggsatsen består av drygt 4000 delar och innehåller bland annat en autentisk V8-motor, en fungerande 9-växlad växellåda och Triplex-fjädring – allt för att efterlikna originalet.
https://www.hd.se/angelholm/koenigseggs-nya-superbil-i-lego-slog-hastighetsrekord/
(Betalartikel)
#15: Lego känner inga gränser…!
När får vi se "Lego landar på Mars"..? 🙂
#15 Klart man blir nyfiken och vill beskåda underverket…😮
Kan inte låta bli att reflektera över Lego-satsernas utveckling.
Förr var möjligheterna begränsade till att skapa allehanda "arkitektoniska" alster, men byggbitarna var tillräckligt "universella" för att tillåta fantasin att flöda vitt och brett, och man kunde bygga nästan vad som helst inom den givna begränsningen.
Dagens Lego-satser verkar möjliggöra bygge av en enda förbestämd sak, och är därmed också begränsade, men på ett annat sätt.
Nu har jag inte djupkollat situationen, men det kanske även finns satser som är mer "gränslösa", som förr….?
#18: Jodå, det verkar fortfarande gå att köpa "grundsatser" med legobitar.