Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: tv
Läst 744 ggr
Emo
1

Adventskalendrar på TV

Brukade ni se dem på 60-talet och 70-talet?

https://www.svtplay.se/julkalendern-60-ar

Jag såg att svtplay visade små avsnitt och blev förvånad att jag inte kände igen mer en några av dem, men så kom jag på att på den tiden såg vi mycket på dansk tv och där fanns adventskalendrar med mer jul och tomte, så vi fortsatte att titta mycket på dansk tv även sen vi hade möjlighet att se svensk också.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

SVT:s julkalendrar genom åren med start 1960 då den allra första kalendern sändes.
  • Redigerat 2025-11-30 21:56 av Fornöga
Carmarino
0

#0: Brukade se en del av dem åtminstone, men det var några kalendrar där i slutet av 60-talet och början av 70-talet som blev lite för "konstiga" för min smak, så dem tittade jag inte på. Minns inte om jag såg de danska kalendrarna på den tiden men har för mig att jag tittade på några av dem på 80-talet åtminstone.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
0

Jag hade julkalendern sparad från det år jag är född (1974). Rulle på Rullseröd hette den. Tyvärr försvann den av någon anledning.

Carmarino
0

#2: Den har jag inget minne av att jag har sett faktiskt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
0

#3 Inte jag heller 😎 Dom flesta varuhus säljer julkalendrarna på DVD. Men det är många julkalendrar som inte blev lika populära, och även numera bortglömda. Rulle på Rullseröd är nog en sådan.
Det jag minns som barn och långt upp i tonåren var också att dom flesta kalendrarna fick negativ kritik.

Carmarino
0

#4: De flesta julkalendrarna på 1970-talet var rätt usla faktiskt. 😊

GikMio
1

Snart dags för årets upplaga i TV. Roade mig med att tillbaka från förr. Många blev rejält utskällda. Jag tittade på 80-talet och jag tror inte att det fanns någon julkalender som inte fick negativ kritik och granskades.

Carmarino
0

#6: De flesta julkalendrarna brukar få kritik, men det var nog värst på 70- och 80-talen. Såg själv bara ett fåtal av dem.

GikMio
1

#7 Ja oftast innehöll det scener som kunde skrämma barn eller handling som barnen inte förstod. Sedan förekom även julkalendrar som inte handlade om julen. Och det är viktigt för många.

Condor
2

Jag kommer ihåg 1967, 1968 och 1969. Överliggande kramaxel och bubbla förknasare. 😄

GikMio
1

Jag har julstrul med Staffan och Bengt och Albert och Herberts jul på DVD. Dom var roliga att se på för hela familjen 🙂

GikMio
2
Allt om årets julkalender ”Kronprinsen som försvann” – vilken tid programmet sänds i SVT och SVT Play, skådespelare, handling och mer.
Fornöga
1

#11 Så är adventskalendern igång på SVT.

"– Den var väldigt bra, jag tyckte det var den bästa julkalendern hittills faktiskt", säger Tim (7 år). Och han får medhåll från lillebrorsan.

"– Jag håller med Tim, säger Dag (4)."---

Undrar om brorsorna har koll på att det finns sextio tidigare årgångar att jämföra med? 😁

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Hur bra är årets julkalender på SVT egentligen? Aftonbladets barnpanel har recenserat ”Kronprinsen som försvann”.
  • Redigerat 2022-12-01 09:32 av Fornöga
Carmarino
1

#12: Tror inte brorsorna har så bra koll på julkalendrarna som varit. De kan knappast ha sett mer än ett par tre stycken. 😄

Fast jag håller med om att årets kalender verkar lovande. Som historieintresserad är det förvisso en del detaljer som irriterar, men eftersom de inte anger att det är någon särskild tidsperiod som skildras, och inte var någonstans händelserna utspelar sig, så får man överse med dem.

Fornöga
2

#13 Om 60 år kanske Tim säger till Dag: "minns du kalendern 2022? Vilken höjdare!", och Dag håller fortfarande med. 😊

Jag har också kollat första avsnittet, och årets upplaga verkar rikta sig till de lite äldre barnen, och julstämningen kommer kanske i senare avsnitt. Och som det påpekas på någon kultursida så verkar den ordentligt påkostad (i flera bemärkelser).

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Årets julkalender i SVT slösar med miljöer och stämning. Gunilla Brodrej ser en serie som påminner om ”Game of thrones”.
  • Redigerat 2022-12-01 19:09 av Fornöga
Carmarino
1

#14: Inte omöjligt alls. 😊

Fornöga
2

#11 ff Har faktiskt kollat årets kalender, och imponerats inte minst av Kerstin Linden som spelar flickan Hilda. Skulle inte förvåna om hon kommer att gå en lysande framtida karriär som vuxenskådespelare till mötes om honom inte tröttnar, typ Hanna Zetterberg som spelade Ronja Rövardotter. (För övrigt spelar Kerstin just den rollen i nyfilmatiseringen.)

Även professionella kollegor till de unga aktörerna imponeras:

"Skådespelaren Maria Lundqvist, 59, spelar rollen som Hildas farmor. Hon är mer än imponerad av barnens insats, säger hon.

– De är inga vanliga barn, de är ovanliga barn och fullfjädrade skådespelare. Att få möta ögonen på de här två, det var som att möta människor som har jobbat inom den här världen i många, många år."---

Xavier Canca-Englund fick inte ledigt för att vara med i julkalendern. Då bytte han skola. – Då fick jag göra skolan onl
  • Redigerat 2022-12-22 11:05 av Fornöga
Carmarino
2

#16: Ja, de är väldigt bra båda två. Över lag är det en bra och välgjord kalender. Den har alla förutsättningar att bli en riktig klassiker.

GikMio
1

Såg att CMore har flera julkalendrar, men det är mestadels från 2000-talet. SVT Play är mer nostalgiska då det ligger fler äldre till beskådande.

Jag minns Marias barn från 1987. Såg lite av den då jag var 13 år. Den julkalendern blev rejält utskälld inte för att den saknade jultema eller kristet budskap utan för att den var mer eller mindre skrämmande för barnen.

Carmarino
0

#18: Minns inte om jag såg Marias barn faktiskt. I så fall såg jag nog bara några avsnitt för den har helt fallit ur minnet.

GikMio
1

#19 Var en tecknad kalender. När man tolkade hur Herodes avrättade alla gossebarn kallblodigt i Betlehem så ringde inte bara upprörda in till den välkända klagomuren på den tiden. Även kyrkligt folk var upprörda.

Carmarino
0

#20: Jo, jag har sett att den var tecknad. Har för mig att det var stillbilder, men kan minnas fel.

Tarotstollan
1

Jag har inte sett ett enda avsnitt av årets kalender.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

#22: Den finns på SVT Play. Klart sevärd.

GikMio
1

Den senaste julkalender jag följde varje dag måste ha varit Sunes jul som sändes tidigt 90-tal. Nu har jag inte sett ett enda avsnitt av dom senaste årens julkalendrar. Jag såg något avsnitt av Hedenhös, men det är väl en hel del år sedan. Åren går så fort.

Maria
3

Jag som Göteborgare måste säga att Albert och Herbert är den bästa dem alla😉

/Maria

GikMio
2

#25 Den är bra 🙂 Tittade på den på dvd häromdagen. Dom har ju listat julkalendrar genom åren och jag tror den ofta hamnat högt bland dom mest populära.

Maria
0

#26 Såklart 😉

/Maria

GikMio
1

Det finns även en julkalender för radion. På min tid så såldes den ihop med tv:ns julkalender, och gör så förmodligen ännu. Den är inte lika ihågkommen, men jag brukade lyssna innan jag gick till skolan. Sändes varje morgon med repris på kvällen vill jag minnas.

Carmarino
1

#28: Tror att både tevens och radions kalendrar fortfarande säljs tillsammans. Vet att radions kalender sänds tio i sju på morgonen, men vet inte när reprisen sänds.

Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

2023 Om en månad är det premiär för årets julkalender, som heter ”Trolltider – legenden om Bergatrollet” och är en "uppföljare" till två gamla kalendrar som hette "Trolltider". Den senaste visades för 44 år sedan, så många som var barn då kan ha barnbarn vid det här laget.

”Trolltider” kommer tillbaka som julkalender på SVT efter 44 år. Nu står det klart att Henrik Dorsin kommer att spela den plikttrogna vätten i den klassiska ber
  • Redigerat 2023-11-01 22:09 av Fornöga
Carmarino
1

#30: Det var samma kalender som visades både 1979 och 1985, så det finns bara en Trolltider.

Gillade den inte när den sändes, men tänkte jag skulle ge den en chans till härom året. Gav upp efter ett par avsnitt. Tyckte fortfarande inte den var bra, men ska ge årets kalender en chans åtminstone. 🤶

Sindri
1

Trolltider är en av de bästa som visats: Och vilka skådisar; Håkan Serner, Birgitta Andersson, Siw Malmqvist…….. Vet inte om jag vågar titta på årets.

Carmarino
0

#32: Vet att det är många som tycker det, men mig passade den inte. Vet inte varför, men jag tyckte inte alls om den. Det är en del skådisar i årets version som jag inte är så förtjust i, men som sagt, jag ger den en chans åtminstone. 🤶

GikMio
0

#32 Har gjorts flera listor. Men den första julkalendern om Greveholm ( kom en uppföljare senare ) blev utsedd som tidernas populäraste. Kan det varit för tio år sedan den undersökningen gjordes? Men Trolltider och Sunes Jul slogs om andra och tredjeplatsen vill jag minnas. Skulle vilja se något liknande, men då tidernas sämsta. Men det får man sällan se, och kanske lika bra så..

Carmarino
1

#34: Skulle tro att Broster Broster hade legat rätt bra till för förstapriset i tävlingen om tidernas sämsta. 😁

Det kan gälla ockultism, bröstchock eller svordomar. Nästan varje tv-julkalender kritiseras för något. Mest utskälld av alla? – Det var ”Broster Broster!”. Den väckte mest känslor, säger Safa Safiyari, chef på SVT:s Barnkanalen.
GikMio
2

#35 Var inte Carl-Gustaf för gammal för att ha småbarn i början av 70-talet 😂 Det var inte där kritiken låg dock. Jag har inte sett den faktiskt utan bara korta klipp.. Den var vänstervriden som man sa på den tiden har jag hört efteråt.. och det passade inte i detta sammanhanget. Men som sagt, jag har inte sett den tillräckligt för att ge en egen syn.

Carmarino
1

#36: Jag såg den. Den var urtråkig. 😴
Carl-Gustaf var 50 år gammal då, så det var ju på gränsen. Claire Wikholm var däremot bara 27.

Kommer inte ihåg så mycket av den, mer än att det inte var en gnutta snö utan bara regn och rusk i den. Det hade vi ju själv, så vi ville se snö. 😊

GikMio
1

Jag har nog nämnt det tidigare. Men Tage Danielssons julkalender om Hercules Jonsson ( Jonsson verkade vara Tages favoritnamn sett även till en julklassiker sedan bortåt 50 år tillbaka 😏 ) Väldigt somrigt..En julkalender ska helst ha ett budskap om att julen är på väg. Åtminstone snö..

Carmarino
1

#38: Ja, fast den var ändå bättre än Broster Broster. 🙂

Fornöga
1

#30 ff Sveriges tuffaste kritikerpanel sätter betyg på årets kalender.😊

Aftonbladets barnpanel är tillbaka och de har lika gott omdöme som vanligt. Här är experternas analyser av årets julkalender ”Trolltider” på SVT. – Jag tyckte
  • Redigerat 2023-12-01 13:26 av Fornöga
GikMio
1

#37 Men Carl-Gustaf var ju med i en av dom populäraste om Teskedsgumman. Då kvittade det att han var med i en utskälld och lågt rankad 🙂 En ung Niklas Strömstedt var med också. Vet inte om han var sonen eller någon grannpojk på besök. Minns ej.

Carmarino
1

#40: Den verkar okej. Gillade ju inte originalet, men den här verkar bättre.

Carmarino
0

#41: Enligt Wikipedia var Niklas Strömstedt med i ett avsnitt och hette då Bengt. Ingen jag minns, men så är det ju också ett bra tag sedan jag såg Teskedsgumman. Förutom ett par avsnitt som jag tittade på för några månader sedan.

Carl-Gustaf var mycket bättre i rollen som Teskedsgummans gubbe än vad han var i Broster Broster.

GikMio
0

Är för gammal för detta för att bry mig.. Hade jag haft barn eller barnbarn så hade jag nog lagt ned tid för nutidens julkalendrar.

Carmarino
1

#44: Du är mycket yngre än jag, och jag brukar se julkalendrarna - om de inte är alltför dåliga. 😁

De senaste åren har det varit väldigt många som har varit bra.

Emo
2

Mirakel tyckte jag var helt fantastiskt bra. Jag hoppas kunna se om den, men än så länge finns den inte på svtplay. Jag är inte för gammal för att se julkalendrarna. Förra årets tyckte jag också mycket om.

GikMio
1

#45 Men om jag är mycket yngre än dig så borde jag ju sitta och titta fortfarande och vänta på att öppna luckan när det är lucköppning 🤣

Minns en julkalender från 80-talet då Allan Svensson var lucköppnare och brorsan inte fick öppna förrän det var dags, och satt och smygtitta lite med att öppna luckan lite 🙂 Han var inte gammal då, 5-6 år..

Carmarino
0

#46: Tyckte också om Mirakel. Den är nog för "färsk" för att finnas på SVT Play, men kommer förhoppningsvis tillbaka om några år.

Carmarino
0

#47: Tittar man på SVT Play är lucköppningen ett eget program. Vet inte hur det är på teven, men gissar att den kommer direkt efter julkalendern. Så du får gå in och titta. 😁

GikMio
2

#49 Det ser jag fram emot 👍👍👍 Men man måste ha en julkalender va? Ja, det och mobilt bank-ID 🙂

Carmarino
2

#50: Jag hade ingen kalender. Det gick bra ändå. Behövde inte använda bank-id. 😊

Emo
1

Dags att titta på dagens avsnitt.

Fornöga
1

SVT kan då inte klaga på intresset!

Trolltider – legenden om Bergatrollet mest sedda någonsin under en premiärdag på SVT Play Med Kjell Bergqvist Matilda Gross Osian Skarsgård Malte Gårdinger
Carmarino
2

#53: Den är okej, men inte den bästa jag har sett. Tycker dessutom att den är lite för "ruggig" för barn. Fast de kanske är mer vana vid hemskheter numera. 😊

Fornöga
1

Överraskande många tycks titta på tidigare årgångar av julkalendrarna.

Årets julkalender ”Trolltider” spelar på sentimentalitet från den första versionen – och många söker sig nu till gamla favoriter på SVT.Hör om de fem mest ...
GikMio
1

Min mor lärde mig att man ska vara ärlig och berätta saker man gör. Det kommer fram ändå. Så jag ska vara ärlig nu…

Jag har tittat på årets julkalender i SVT 🙈😂

Fornöga
1

#56 Får väl erkänna att jag gjort det samma. Fast jag retar mig på den där Servilia, en blek efterapning av Gollum… 😉

GikMio
1

#57 Tror många barn blir skrämda av henne. En nutida Staffan Westerbergs storpotät 🙂 Apropå Staffan Westerberg så hade han hand om julkalendern om Lill-Strumpa. Min far gillade inte honom och vägrade se den kalendern med oss barn.

Carmarino
1

#57: Håller med. Hon är jobbig.

GikMio
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Servilia spelas av skådespelerskan Emma Broome. Inte så skräckinjagande, men en djup skådespelerskare som Bergman troligen gillat..

GikMio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En julkalender som jag och andra 70-talister minns var Stjärnhuset från 1981 med Sif Ruud och Johannes Brost. Finns på SVT Play där jag tagit foto av tv..

Carmarino
0

#61: Jag är inte 70-talist, men jag minns också den. Tyckte den var intressant.

Fornöga
1

"Trolltider" tycks ha varit en publikmagnet, inte minst på SVT Play.

Trolltider – legenden om Bergatrollet är den mest sedda julkalendern någonsin på SVT Play Matilda Gross Ossian Skarsgård Kjell Bergqvist Katarina Ewerlöf
Carmarino
0

#63: Förmodligen har allt fler börjat upptäcka SVT Play och väljer att titta där istället för att passa tiderna i tablå-tv. Själv har jag sett julkalendern på SVT Play rätt många år nu.

Fornöga
1

#64 Ja, det är sällan som jag tittar efter tablåerna numera. Det ger mig mycket mer att titta när jag är "mottaglig" för programmen. Dessutom kan man ju göra paus om man är trött eller fått annat att göra under tittandet.

GikMio
3

Årets julkalender är snart aktuell för inspelning…

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/sa-blir-julkalendern-2024

Nu har inspelningen av julkalendern inför julen 2024 börjat – och för första gången kretsar den kring en samisk familj. SVT Sápmi var på plats när inspelningen började i Kåbdalis i Norrbotten under veckan. – Jag är övertygad om att ”Snödrömmar” kommer att trollbinda hela familjen, säger Anna Croneman programchef för drama på SVT.
  • Redigerat 2024-01-02 16:54 av GikMio
Sindri
2

Den är nog snart färdiginspelad, de började i september. Det verkar vara ett bra tema, roligt att samisk kultur får vara med. Hoppas den blir bra också.

GikMio
0

#67 Brukar väl annars spelas in i början av året då det ska sändas. Spelades den in redan i höstas så lär inspelningen var klar. Men det ska klippas och redigeras också. Men lär ha tid på sig 🙂

Carmarino
0

#68: De brukar ofta spela in när det finns snö, för att slippa fejksnö. 🤶

Sindri
0

De började i höstas, artikeln är från september. Det skall ju handla om att det inte kommer snö, så man får ju hoppas den är klar, annars får de fortsätta i vår.

Fornöga
1

2022 års julkalender “Kronprinsen som försvann” får en uppföljare som biograffilm. Någon som minns tidigare kalendrar som sedan fått liknande fortsättning?

Julkalendern “Kronprinsen som försvann” handlade om barn från skilda världar som träffades och blev vänner. Nu får 2022 års julkalender en fortsättning som biof
Carmarino
1

#71: Det är nog flera kalendrar som kommer från befintliga filmer/program än som blir film eller serie sedan.

Fornöga
1

#72 Ja, Albert och Herbert är ett bra exempel på det.

Carmarino
1

#73: Och Sunes jul.

Fornöga
1

Så har årets julkalender haft premiär. Spännande- men ingen klassiker, spår DN. (Inte premiumartikel f.n.)

Årets Julkalender ”Snödrömmar” i SVT utspelar sig i Sapmí. Två systrar ger ut på äventyr i en magisk paralellvärld för rädda snön och vintern.
Carmarino
1

#75: Helsingborgs Dagblads recensent ger den 2 i betyg och rubriken lyder "Hur kan en julkalender se så billig ut?". Ingressen: "Lucia Haag ser en berättelse om samer som mer vill undervisa än underhålla". Ord och inga visor. 😊

Såg första avsnittet och det verkar väl okej, men håller med om att det nog inte blir någon klassiker. Håller med om att det verkar vara en hel del undervisning i kalendern, men de vill väl passa på när de har chansen.

Fornöga
1

En tidigare tråd i ämnet finns här (den är nu avslutad.)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
1

Årets julkalender verkar vara av kategorin tidsvandringar, ett ämne som förekommit i några tidigare julkalendrar, bland annat 2022 (#71).

Källa

Vad gör Gustav Vasa i ett modernt vardagsrum? Och hur hamnade Clints pappa i forntiden? SVT:s julkalender 2025 heter ”Tidstjuven” och slungar oss genom histori
  • Redigerat 2025-01-28 17:49 av Fornöga
GikMio
3

Tittade ifjol på uppföljaren av trolltider. Den senaste skrev diverse skribenter om men verkade vara populär hos barnen. Och det är det viktigaste eftersom den är till för dom. Viktigt också att barnen gillar detta så denna klassiker kan leva vidare

GikMio
1

#78 Julkalendern som sänds i december spelas nu in i Västervik. En tidsresa tillbaka i tiden. En stad som dom flesta av oss förknippar med sommar, visor och Hootenanny Singers

Fornöga
1

#11 ff SVT:s julkalender ”Kronprinsen som försvann” från 2022 har fått en filmuppföljare i ”Kronprinsen och tyrannens återkomst”. Den får ett välvilligt men inte översvallande mottagande av GP:s recensent- tre poäng av fem möjliga.🎬

Långfilmen "Kronprinsen och tyrannens återkomst" är betydligt allvarligare och mer våldsam än SVTs julaklender, som den bygger på.
  • Redigerat 2025-02-06 15:58 av Fornöga
GikMio
2

Det går i rask fart fram mot advent. Men för dom som väntar på den nya julkalendern eller är nostalgisk så kan man mycket väl redan nu ta en titt på dom äldre och damma av dom som finns på SVT Play och diverse filmkanaler istället om inte tv-utbudet är lockande på kvällarna. Eller om man väljer DVD..

Carmarino
1

#82: De finns samlade i kategorin Julkalendrar:
https://www.svtplay.se/kategori/julkalendrar

men om man söker på Julkalender får man ett lite annat resultat (även om vissa finns med i båda):
https://www.svtplay.se/sok?q=julkalender

Streama årets julkalender Kronprinsen som försvann och återse klassiska julkalendrar som Pelle Svanslös, Mysteriet på Greveholm och Trolltider.
GikMio
1

Började se Julpussar och stjärnsmällar ifjol från 1986 med Stefan Ekman i huvudrollen som jag nämnde i tråden "Var tog dom vägen dom som väcker nostalgi idag?" tidigare nyligen. Son till Hasse Ekman och lillebror till Gösta Ekman. Ska se den klar framöver är tänkt. Minns den väl från barndomen, och den spelades in uppe i Dalarna.

Fornöga
1

Årets julkalender på SVT heter Tidstjuven, och om någon vill glutta lite i luckorna i förtid går det bra här. 😉

Ända sedan 11-årige Clints pappa försvann på julafton för 5 år sedan har Clint hatat julen. Men en kväll i början av december förändras plötsligt allt när en mystisk man med famnen full av skatter dyker upp ur hans garderob och tappar en tidskikare. Ett äventyr i tid och rum tar sin början när Clint bestämmer sig för att med tidskikarens hjälp åka tillbaka i historien för att försöka hitta sin försvunna pappa.
  • Redigerat 2025-11-17 20:50 av Fornöga
Carmarino
1

#85: Den låter spännande åtminstone. 😊

Fornöga
2

Med anledning av att Julkalendern firar 65-årsjubileum i år och att årets upplaga snart startar gör Go´kväll på fredag en resa i kalendrarnas historia och har bjudit in Caroline Cabot som 2020 gav ut boken "Julkalendern genom tiderna" till programmet.

Länk 2020

Adventskalendern är den typiska lägerleden som år efter år får oss att samlas. Nu fyller kalendern 60 år. Det måste firas, tycker Caroline Cabot som har skrivit…
Fornöga
1

#85 Mer förhandsinformation om årets julkalender här. Start som vanligt den 1 december.

En sockersugen Gustav Vasa, svärdfäktning – och kommunpolitiska intriger. ”Tidstjuven” innehåller det mesta för att glädja SVT:s målgrupp: 5 till 100 år.
Fornöga
1

#88 Namnet "Bildsköne Bengtsson" används i kalendern, framgår det av reportaget ovan. "Men den enda likheten som Bildsköne Bengtsson har med den verkliga svenska brottslingen som härjade på tidigt 1900-tal är att han ”har ett kul namn”, enligt Simon J Berger", kan man läsa där. Lite trist att "sno" namnet bara för att det låter roligt, men kanske innebär det att den som faktiskt kallades så blir uppmärksammad på nytt?

13 år gammal fick Harald Bengtsson, från Vittsjö, jobb som stationselev på järnvägsstationen i Strömnäsbruk i sydvästra Småland. Efter åtta månader tog arbetet slut. Enligt vad som berättas var det då som en av Sveriges främsta folkhemstjuvar skapades – Bildsköne Bengtsson.
  • Redigerat 2025-11-27 08:38 av Fornöga
Carmarino
1

#89: Ja, det väl ingen under 40 (eller till och med 50) som hört talas om Bildsköne Bengtsson tidigare.

GikMio
2

#90 Leif GW Persson nämnde honom ibland i programmet Veckans brott för 10 år sedan ungefär. Så han är säkerligen bekant även hos yngre sett till hur populärt det programmet var.

Fornöga
1

#89 ff Det är i sig också en "tidsresa", när polisresurser lades på att fånga "Bildsköne Bengtsson" och hans kumpan "Tatuerade Johansson" och det skrevs spaltmil om dem i tidningarna, med dagens mått var de ju tämligen ofarliga för allmänheten. Det svindlar lite när man tänker på vår tids kriminalitet där sådana som fortfarande är i "julkalenderålder" gått ut och skjutit ihjäl människor- fast allt detta är OT apropå namnet som dyker upp i kalendern.

https://www.land.se/allmant/legendariska-skurkar-bildskone-bengtsson-lurade-alla

Harald ”Bildsköne” Bengtsson sprängde kassaskåp och skojade till sig pengar och prylar som ingen annan. Hans liv som en svensk ”Robin Hood” charmade kvinnorna och blev en följetong i pressen.
Fornöga
1

Årets kalender- en "slow starter"? 🥱

Årets julkalender i SVT, "Tidstjuven", handlar om 11-årige Clint som med hjälp av en magisk tidskikare letar efter sin försvunne pappa.Vår kritiker Ylva ...
Carmarino
0

#93: Får väl se om det stämmer. 🤶

Fornöga
1

#94 Bänkar du dig bland övriga premiärlejon 07.15 i morgon bitti? ⏰😫🥱

Carmarino
1

#95: Nej, jag tittar förmodligen på den på SVT Play någon gång framåt morgonen. Brukar vakna någon gång mellan två och fyra. Sedan somnar jag om igen. 😊

Fornöga
1

#96: Tips från coachen: kan ses på SVT Play från 02.00 i natt. 😉

Carmarino
1

#97: Ja, det har jag koll på. 😁

För alla som undrat vilken roll Inger Nilsson har så är hon hårfrisörskan.

• Redigerat 2025-11-30 20:06 av Carmarino
Fornöga
1

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-11-30 21:55 av Fornöga
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer