Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: övrigt
Läst 784 ggr
GikMio
2

Livsmedelsaffärer vi minns

Vi har senaste dygnet diskuterat gamla mackar. Men det fanns även livsmedelsaffärer i varje gatuhörn. Idag finns två ICA-butiker och ett Coop på orten. Förr fanns flera små livsmedelsbutiker.. Favör fanns lite varstans. En kvartersbutik där man kunde köpa en liter mjölk eller lite tilltugg man saknade…

• Redigerat 2026-03-16 16:18 av Fornöga
Tarotstollan
0

Eftersom jag bor granne med Knalleland så finns det mesta här i närheten.
Det jag saknar är en veterinär, det hade behövts en för småkrämpor på våra sällskapsdjur, som det är nu så får man ta sig till andra sidan staden och det är inte lätt om man inte har bil.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

GikMio
2

När jag var barn fanns en liten butik i kvarteret där vi bodde. Numera är den nedlagd så nu får dom som bor där gå ner till centrala delen av samhället för att handla. Men då kunde farsan gå dit och köpa snus och vi barn köpa en påse godis. Morsan kunde gå dit och köpa mjölk eller jäst när hon bakade. Tog fem minuter..Praktiskt och effektivt..

Syntium
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vivo hette väl en kedja? Tempo också (men den finns eventuellt fortfarande). Vi hade en liten livsmedelsbutik i byn jag växte upp i som inte var i en kedja utan "fristående".
Känns som om det var en till men jag får inte fram det.
Var det Coop som hette Obs en gång i tiden?

"Du får mycket mer hos Vivo, yeah!"

"I'm too old for this shit."

GikMio
2

#3 Coop hette väl Konsum eller Domus förr.. Domus hade ju mer eller mindre varuhus på landsorten förr. Det var stormarknad med klädavdelning, bokavdelning, skivavdelning, köksprodukter samtidigt som man sålde matprodukter…

Fornöga
2

tlf007.jpg

Den här butiken är väl lite äldre än de som avses i tråden, men den finns att beskåda i Ramnaparken i Borås.

Egen bild.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2022-09-02 22:44 av Fornöga
GikMio
2

När jag var barn gick man till Domus stormarknad för att köpa julklappar. Det fanns hur mycket som helst.. Allt är numera nedlagt så man måste åka in till Karlstad. Handlar dock aldrig julklappar numera.

Syntium
1

#4 Jo det är sant. Fanns en stormarknad som hette Obs i alla fall men osäker om det var Coops grej eller om det var nåt eget.

GikMio
1

#7 Finns Obs på Bergvik i Karlstad. Det är Coop som är den stora butiken där. Den har funnits i 40 år.

GikMio
1

#8 Man har med åren byggt ut. ldag finns ett köpcentrum med klädaffärer, elektronik, systembolag, kaféer och restauranger. Dessutom ICA Maxi som jag personligen föredrar att besöka..Obs Bergvik är ett trevligt ställe. Det finns ett ställe på andra sidan av Karlstad som heter Välsviken där man också byggt upp ett köpcentrum. Varit där också. Men fel sida av stan om man frågar mig 🙂

Carmarino
2

I byn där jag växte upp fanns tre stycken lanthandlar de första åren. Sedan lades två av dem ner och den som blev kvar bodde vi granne med. Nära och bra. 😊

Från början var det "handla över disk" som gällde, men efter några år gick de över till självbetjäning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
0

#10 Det finns en lanthandel i kommunen som drivs fortfarande. Det bor endast ett hundratal i byn och många jobbar och handlar på större ort. Länsbussen har sedan flera år slutat gå förbi och ändå är verksamheten i full gång som den varit i hundra år 🙂👍

Carmarino
0

#11: Roligt att byborna stöttar sin butik. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
0

#12 Ja 🙂 Men för att återgå till dom gamla kvartersbutikerna. Dom finns fortfarande i större städer, men saknar tiden då dom fanns även på småorter. Det var ju inget ställe man veckohandlade på men hade sortiment som räckte för behov man saknade för stunden. En flaska läsk eller eller ett paket tuggummi till exempel. Nu är jag dock så lyckligt lottad då jag har en ICA-butik bara någon minut promenad bort.

GikMio
1

EPA, Tempo, Vivo, Favör.. Vad fanns mer förr?

Fornöga
0

#14 Sjökvestens supermarket, förstås!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2022-09-03 13:36 av Fornöga
GikMio
1

#15 Sjökvesten hade butik i Karlstad..Men då såldes endast baguetter. Jaså, han är uppe och studsar fortfarande? 😁

GikMio
0

#16 Lite galna och roliga inlägg efterlyses ibland 🙂

Sjökvesten var en baguettebar som fanns förr i affärshuset Arkaden vid stora torget i Karlstad. Efter en renovering så flyttade man till en annan del av stan. Det är också något som är nutida typiskt. Att man bygger stora varuhus där dom gamla livsmedelsaffärerna trängs in i en vrå. Ett stenkast från Arkaden ligger Mitticity där gamla Domus stormarknad fanns. Där har Coop numera en liten butik inklämt bland alla kläder, skor och parfymer 🙂

Fornöga
1

#17 Aha, jag som trodde Sjökvesten erbjöd fröken Britta en baguette! 😳🤭

Fornöga
3

Anna-Greta, stammis i 80 år i livsmedelsaffären- imponerande!

Det finns många stamkunder i ICA-världen, men det finns bara en som Anna-Greta Hansson. Hon började handla hos Simonsons i Strömsund för 80 år sedan.
  • Redigerat 2022-09-03 14:15 av Fornöga
GikMio
0

#18 Lite OT: Vad får det lov att vara fröken Britta? Massa stockholmsskådisar som tvingades prata småländska. Svensk kalkonfilm när den är som sämst eller bäst 😂

#19 Många butiker är långlivade. Som vi var inne på i morse om lanthandeln ute i obygden.

GikMio
1

#7 Jo det stämmer. Det är jag som benämner det obs! Bergvik i #8 och #9 av gammal vana från långt tillbaka. Det är Coop varuhus nu. Numera säger dom flesta nog bara Bergvik eller Bergviks köpcentrum.

Fornöga
3

ICA-handlarna lär ju enligt rubrikerna göra storvinster i dessa dagar, så den som känner för att ge sig in i en sådan verksamhet kan nu köpa en färdiginredd butik. Två aber dock: man måste flytta till Hishult, och affären har inredning och varulager som inte förnyats sedan 1950-talet.

Sporthall, kraftstation och slott – ibland dyker det upp unika fastigheter som söker nya ägare. Här är några ovanliga objekt som är till salu på Hemnet.
  • Redigerat 2022-10-26 10:07 av Fornöga
Carmarino
2

#22: Min mormors mor växte upp i "Hiselt" så det hade kanske varit kul att ha en affär där. 😁 Tror dock inte jag hade orkat med jobbet. 😅

Fornöga
1

#23 "Carmarinos lanthandel"- jag tror att det hade blivit en succé! ICA-Stig skulle vara blaha blaha i sammanhanget… 😉

• Redigerat 2022-10-26 11:26 av Fornöga
Carmarino
1

#24: Insåg för länge sedan att egen företagare är inget jag ska vara. Har inte tillräckligt "driv" för det. 😊

Syntium
1

#22 Åh, hoppas den som eventuellt köper tar väl hand om det.

GikMio
1

Tittade efter lite information om Lidl och Willys. Dessa hördes jag aldrig talats om i barndomen. Lidl startade i Tyskland i början av 1930-talet. Vet inte när den kom till Sverige första gången. Willys öppnade en butik i Kungsbacka 1986 under namnet Willys Cash, men ska ha haft en föregångare som startade i Göteborg 1975 under namnet LL:s Livs.

Carmarino
2

#27: Lidls första butiker i Sverige öppnades 2003.

GikMio
1

Hemköp ( Hemköpskedjan AB ) har jag handlat hos flertal gånger. Hörde aldrig talats om förr. Grundat redan 1958.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemk%C3%B6p

Fornöga
1

#27 #29 Axfood äger numera såväl Willys som Hemköp, bland annat.

När Willy Schleeh hade Willys Cash i Kungsbacka kunde det hända att han tog en tur i butiken och talade med kunderna. Min mor pratade då och då med honom.

Willy Schleeh, som grundade det som i dag heter Willys, har avlidit. Han blev 81 år gammal. – Han var en lågprispionjär, säger Johanna Eurén, presskontakt för Willys på Axfood.
  • Redigerat 2022-10-28 16:57 av Fornöga
GikMio
1

I min barndom fanns Domus, Tempo och EPA i Karlstad. Domus låg där Mitt i City ligger idag med ingång vid stora torget. Sedan vet jag inte om det var Tempo eller Epa som låg där Åhlens är idag i korsningen Drottninggatan/Järnvägsgatan. En låg också i det som idag heter Duvanhuset lite längre fram på Drottninggatan tror jag. Varuhus med livsmedel.

Carmarino
0

Det första varuhuset jag kommer ihåg är EPA, för det låg inte så långt ifrån där jag bodde de första åren i mitt liv. Sedan flyttade vi till en liten by där det fanns tre affärer - samtliga lanthandlar och så långt från varuhus man kan komma. Det var inte ens självbetjäning de första åren. 😁

Sedan kommer du väl ihåg sammanslagningen av Konsum och Domus; Kondomus? 😉😄

GikMio
0

#32 Kondomus har jag aldrig hört tidigare 😂

Carmarino
0

#33: Såvitt jag minns så döptes Konsum om till Domus och det var då det blev Kondomus "i folkmun". 😊

GikMio
0

#31 Jag tror nu till 95% säkerhet att Tempo låg där Åhlens idag ligger i korsningen Drottninggatan/Järnvägsgatan. Strax intill den populära tobaksbutiken Hanssons Tobak som slog igen i våras. Min far bodde i Karlstad under hela 60-talet och pratade mycket om Tempo och EPA framförallt. Många av dåtidens frusna själar som värmde sig i entren till dessa ställen och tiggde en peng till något starkt att värma sig med.

Carmarino
0

#35: Såvitt jag minns gick Tempo samman med Åhlens och namnet Tempo försvann, så det är inte konstigt om de låg på samma ställe. Tror att namnet Tempo kommit tillbaka, men inte i samma kedja som då. Är inte helt säker men det kan vara så att EPA blev Tempo, så det var en kedja av namnbyten där.

GikMio
0

#36 Det kan vara så att det var Domus och Epa varuhus, men EPA bytte namn till Tempo så det senare blev Domus och Tempo. Jag har alltid trott det var tre varuhus. Den enda jag minns i Karlstad var Domusvaruhuset. Det brann ned 1999. Folk grät när eldsvådan förstörde det gamla fina varuhuset.

Carmarino
1

#37: Mindes tydligen inte helt fel. 😊

I slutet av 1970-talet fusionerades EPA med Tempo. Några år senare hade läget stabiliserats och de återstående Tempovaruhusen döptes om till Åhléns, vilket bara företagets flaggskepp hetat tidigare.

http://www.handelnshistoria.se/historien/olika-sorters-handel/folkvaruhusen/

Fornöga
1

31 ff EPA i Karlstad var jag mycket på som barn, men idag skulle jag nog inte komma ihåg exakt var det låg. Fanns två givna avdelningar att besöka: leksaksavdelningen och matbaren! På det sistnämnda stället serverade de jättestora stekta falukorvskivor med mos, och jag älskade den rätten.

GikMio
1

Idag finns Pekås i Viken i Karlstad. Den ligger inte så långt från busstationen men på andra sidan järnvägen som skiljer city och innerstaden mot centrala stadens övriga stadsdelar.. Var in där för några år sedan. Sedan finns en del livsmedelsbutiker på Våxnäs, bland annat Willys, men sällan jag är där även om länsbussen passerar detta område..

Fornöga
0

#23 #22 Ännu är det inte försent! 😉 Ej låst artikel i nuläget.

• Redigerat 2023-01-15 13:26 av Fornöga
Pyttelite
1

Så får vi ju inte glömma mjölkaffärerna som fanns i nästan varje kvarter.

Här ett bland flera exempel:

https://www.gamlamasthugget.se/text/m1325.htm

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
0

#42 Den länkrubriken avskräcker lite, så jag lyssnar på Edward Blom istället.

Carmarino
1

#41: Hade jag haft pengar och ork så… 😊

Carmarino
1

#43: När jag var barn följde jag ofta med min mor till mjölkaffären. Minns fortfarande hur det luktade där. Tyvärr lades affären ner när jag var runt 5-6 år.

Roligt att se räknemaskinerna bakom Edward. Det fanns en liknande på vinden i huset vi bodde, fast jag har för mig att den stod på ett stativ och eventuellt hade den en vev också. Eftersom det hade varit bank i huset sedan strax efter sekelskiftet (1900 alltså) så gissar jag att den kom därifrån.

Fornöga
1

#45 Ja, jag minns också "mjölkboa" bakom livsmedelsaffären. Den såg nästan ut som ett laboratorium: vitmålad och tanterna bakom den rostfria diskbänken hade vita rockar och hårskydd.

Carmarino
0

#46: Vill minnas att vår mjölkaffär hade helkaklade väggar och även kaklat golv. Allt för att det skulle vara lätt att spola av det. Sedan har jag för mig att det även rann vatten nerför fönsterna för att kyla ner lite, men jag kan minnas fel där.

Fornöga
1

#47 Vid närmare eftertanke tror jag att du har rätt: det var kakel, inte vitmålade väggar. (Det var i tidigt femtiotal, så minnena är lite diffusa.)

Carmarino
1

#48: Ja, minnet bleknar med tiden - utom för min bror, som minns i princip allt från tidig barndom och framåt. Själv har jag alltid haft dåligt minne, och kommer sällan ihåg detaljer. 😁

Condor
3

EPA minns jag bra från min barndom. När man inte hade något annat att göra på middagsrasten i skolan, sa man "ska vi gå och dra lite på EPA?" och sen gjorde man något bus.

T.ex. fanns det en korg som var full med råttfällor. Dom som låg överst på högen gillrade vi. Vi tänkte att vem som är så taskig att köpa dom, ska själv klämma in sina fingrar. 😁

Condor
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titta vad jag hittade i en gammal plånbok. 😄

Fornöga
2

I min barndom på femtiotalet hade jag släktingar som bodde i Bergslagens glesbygd. Jag minns hur spännande jag tyckte att det var när varubussen kom dit en gång i veckan, trots att den hade mycket mindre sortiment än affärerna därhemma.

På 60-talet fanns det enligt SVT 2300 varubussar i landet. Idag är det inte så många kvar, men en och annan rullar väl ute på småvägarna i landet.

Carmarino
1

#52: Det fanns inte varubussar där jag bodde, för även om det var en by på landet fanns det (till att börja med) tre affärer i byn.

På sommaren, när vi bodde i sommarstugan som verkligen var ute på landet, så kom brödbilen en eller två gånger i veckan. Det var efterlängtat, för det fanns både matbröd och fikabröd att köpa.

Vid ett tillfälle passade vi en rottweiler, som fjäskade in sig hos brödbilens chaufför så till den milda grad att han alltid hade med sig gårdagens bröd (bullar och limpor) till henne. Hon åt dem dock inte, utan grävde ner dem i trädgården. 😁

Mandra
2

#52: jag handlade i varubuss runt 1980, då jag bodde på landet.

Mandra
2

#0: är det ingen av er som är från Stockholm? här hade vi en butikskedja som hette Metro.

Vykortet föreställer det lilla torg vi handlade på. Fanns även andra affärer.

12. Torsviks Torg 50-taletmed affärer.png

Metro blev sen Ica.

Ni får Goggla. Det går inte att länka.

• Redigerat 2023-04-24 09:32 av Mandra
Carmarino
1

#55: Mjölkaffären kommer jag ihåg från jag var liten. Den försvann dock när jag var runt 5-6 år. Minns särskilt lukten där inne, som var väldigt speciell.

GikMio
1

En matbutik fanns praktiskt taget överallt förr. I varje liten by till långt ut på vischan. Det är tungt och minnen återkommer när man åker förbi där dom en gång fanns. Antingen är dom rivna eller så står lokalerna tomma. Men det finns lanthandlare som inte ger upp.

Pyttelite
2

#57: Samtidigt måste de ju varit en relativt kortlivad företeelse - typ från slutet av 1800-talet och framåt för det mesta gjorde man väl själv i det gamla bondesamhället?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
1

Innan ICA-Stig.😏

Från http://www.ica-historien.seOlika situationer i butiken. Instruktionsfilmer om service och kundbemötande i butiken före självbetjäningens genombrott: Så!...
Fornöga
1

Den som bor så här påminns varje dag om den gamla lanthandeln.

Patricia Möller från ”Vem bor här?” bor i en gammal lanthandel. Många unika detaljer finns kvar, som köpmansdisken. Inredningen är bohemisk och färgstark.
Carmarino
1

#60: Mysigt.

Fornöga
1

Gästkolumnisten Ann-Katrin Wyndhamn i GP minns ett Tågarp som inte längre är.

"Jag växte upp nära en by där sådan ruljangs fanns. I lilla Tågarp, som namnet till trots saknade tågstation, fanns under åttiotalet bank- och postkontor, bolag, mataffärer, presentbutik, tygbod, damekipering, skoaffär, kapitalvaruhandel, hårsalong, järnhandel, konditori, gästis, gatukök, kiosk och flera bilverkstäder.

Jag kan återkalla ansikte och namn på alla dem som tog emot, småpratade och expedierade i minnet. De utgör ett galleri som i någon mån präglade mig."---

"När jag nu far med bilen genom samma ort, återstår av bylivet endast möjligheten att köpa en grillad korv och fylla upp bensin. Det sistnämnda sker på obemannad tapp. Paradoxalt nog är förbindelserna väsentligt bättre nu. Tåget stannar varje timme, men ingen reser längre till Tågarp för att uträtta ärende. Allt är igenbommat. Kundflödena försvann först till nybyggda shoppingcentra. Nu fångar nätet varje köpinpuls.

Mönstret går igen över Sverige."---

I Krokstorps lanthandel i Nossebro (ex "Petterssons i svängen") har jag shoppat några gånger. Obeskrivligt utbud på liten yta- kan inte beskrivas, måste ses! 😊

Externa köpcentra och internethandel ger billigare produkter men förstör samtidigt den sociala väv av möten som funnits kring handeln. Frågan är om det är värt priset.
  • Redigerat 2023-12-13 07:38 av Fornöga
Fornöga
1

Tidigare lanthandel som minner om en bit filmhistoria är ute till försäljning.
Källa.

I Ljungbyhed i Skåne är en härlig lanthandel till salu. Den över hundra år gammal byggnaden har en unik historia.
Fornöga
1

#15 På YouTube får vi tipset att Oscar Ohlssons livsmedel i Täby Kyrkby var Sjökvestens lanthandel i "I Kronans kläder" 1958.

Bo§e
2

Mjölkaffären

Nästan bortglömda idag, är alla "mjölkaffärer" som en gång fanns nästan överallt, på både större och mindre orter.

Nej, de kallades inte "mejeributiker" (som inte var uppfunnit än), utan hette alltid "mjölkaffär'n" i folkmun….

Här såldes i huvudsak mejerivaror, men kunde också ha ett litet sortiment med närliggande produkter.

Jag minns "vår" lokala mjölkaffär, med vit helkaklad inredning, där två snälla medelålders damer jobbade.
Ett av mina starkaste minnen därifrån är doften av nybakade bullar (vanliga släta vetebullar), som också tillverkades i lokalen, och som var en av butikens stapelvaror vid sidan om mjölk, smör, margarin, ost m.m……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-04-24 16:30 av Bo§e
Fornöga
1

#65 Fast vi har minsann inte glömt "mjölkboa"- finns lite minnen därifrån även i #42 och framåt. 😉

Bo§e
1

#66: Äsch….missade det inlägget…
Men bra att fler kommer ihåg…!🙂

Fornöga
2

Den gamla typen av varuautomater som fanns utanför affärerna förr är väl söndersparkade vid det här laget, men numera poppar obemannade butiker upp på många håll.

#67 Lätt hänt! 😊

Det ser ut som en helt vanligt livsmedelsbutik – men personalen och kassorna lyser med sin frånvaro. Trots att stölderna i butiker ökar så blir det allt mer populärt med obemannade butiker. – Vi öppnade i somras och det är öppet dygnet runt, säger Ellen Löfqvist, som är den enda anställda i affären på Tjörn.
  • Redigerat 2024-04-24 17:07 av Fornöga
Bo§e
2

#68: Ja, det är också en form av obemannad handel…!

Men sedan Bruce Lee-filmernas intåg och framåt, är nog denna affärsidé inget att tänka på……😬

GikMio
1

#69 Gillar du också Bruce Lee? Tänk ett karateslag eller spark som slår sönder nutidens utrustning på ICA så personalen ropar ut Tyvärr så tar vi bara kontant idag 😁 Som i fornstora dar. Idag är det alltid någon som har en tjeck också på 50 kr.. 😊

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på och scannar in en massa gamla negativ och hittade då den här ICA-affären från 1951. Den fanns i Höganäs, och som synes fanns det en varuautomat utanför affären. 😊

GikMio
1

#71 Så där såg gamla Domus ut här. Revs och blev Domus stormarknad på samma plats.

Fornöga
2

Sverige genomgick en förändring när lanthandeln förändrades till snabbköp, skriver Sara Kristoffersson i en nyutkommen bok om Konsum(ent)rörelsen.

Artikeln i Vi är plusmarkerad, men fungerade att läsa i min dator.

När Kooperativa förbundet öppnar Sveriges första snabbköp 1947 blir det starten på en tyst revolution. Författaren och professorn Sara Kristoffersson berättar om en nymodighet som förändrade vardagen för alla svenskar. Den 25 april 1947 rapporterar Dagens Nyheter om ett nyöppnat Konsum på Odengatan i Stockholm: ”Allt är prismärkt, och vid utgången får man betala och […]
Bo§e
2

#73: Här är en timmas intressant lyssnande till Sara Kristoffersson, som samtalar med Kalle Lind om Konsum.

https://sverigesradio.se/avsnitt/om-konsum

Författaren och professorn i designhistoria Sara Kristoffersson, med Kalle Lind som Coop-erator, belyser den blågula blåvita kooperationens framfart och ...
GikMio
1

#74 Har den nedladdad i mobilen, men inte lyssnat ännu. Otroligt bra program eftersom det är mycket nostalgi och lite nördigt för folk som gottat ned sig i vissa ämnen 🙂

Fornöga
1

#73 Apropå livsmedelsaffärernas föregångare lanthandeln (och bruksbutiken)- i tidskriften Släkthistoria tecknas lite av deras historia.

Under andra halvan av 1800-talet blev lanthandlarna vanligare. Här fanns det mesta som erbjöds på den tidens svenska varu­marknad – från kryddor till...
  • Redigerat 2024-05-06 08:06 av Fornöga
Carmarino
1

#76: I byn där jag växte upp fanns tre affärer när vi flyttade dit. Samtliga var lanthandlar - vad jag vet. Vi fick snabbt lära oss att man fick välja en och sedan hålla sig till den. Skulle man bli sedd i någon av de andra spred det sig som en löpeld i byn. 😁

Eftersom vi bodde granne med den ena, och de dessutom hade barn i min brors ålder som han lekte med, var det inte så svårt att välja. Dessutom lades de två andra ner inom några år.

Minns inte hur många år affären var lanthandel, men så småningom gjordes den också om till självbetjäning. Praktiskt, men inte lika trevligt.

Fornöga
1

#77 Känner igen det där med val av affärer. Jag växte upp i ett brukssamhälle, och där fanns det en konsumfundamentalism- de arbetare som handlade hos den private handelsmannen var inte välsedda bland de rättrogna, trots att han var en hedersman som lät kunder handla på krita (utan några baktankar om att snärja dem).

Men de lite "finare", skiftingenjörer och uppåt- de skydde Konsum. Nu finns varken fabrik eller affärer kvar på orten, men historien lever.😏

GikMio
1

I barndomen åkte jag runt med föräldrarna på somrarna. Det fanns speciellt ett ruckel intill det som kallades gamla E18. Det hade varit en gammal lanthandel som var populär på sin tid. Den revs troligen aldrig. Den föll ihop självmant. Tragiskt kan man tycka när släkt och bekanta berättade om minnen från den affären från deras barndom under åren kring andra världskriget. Att bara stå och förfalla.

Fornöga
1

Önneköps gamla lanthandel bommade igen redan 1983, men lever vidare än idag, nu som lanthandelsmuseum.

aktiviteter,att,barn,bästa,evenemang,göra,i,kultur,med,promenad,tips,turist,utflykt,sevärt,turistinformation,visit,i,önneköp,nordöstra,skåne,❤️lanthandelsmuseet i önneköp
Fornöga
1

Många gamla lanthandelsbutiker har rivits, byggts om till bostäder eller blivit museer, men här och där finns det sådana som fått nytt liv tack vare eldsjälar som kämpar för att hålla sin handelsbod vid liv trots dåliga odds. .

Inga snatterier och stor köptrohet! I blekingska Kyrkhult och västmanländska Ramsberg blomstrar butikerna. Hemligheten är att de är medlemsägda och har stort stöd av ortsborna.
  • Redigerat 2024-11-16 14:14 av Fornöga
Carmarino
2

#81: Har varit med om att handla i en lanthandel. Den byggdes dock om efter några år till självbetjäning. Mer praktiskt, men inte lika socialt.

Fornöga
1

#73 Ännu en Konsumbok.

Sverige tycks älska böcker om Konsum – i år har det kommit två. Den andra, skriven av DN-journalisten Jonas Fröberg, är en personlig och tillgänglig skildring av ett ideal i sönderfall. Årets bästa Konsumbok, menar Björn Werner.
GikMio
3

Här på orten byter Coop namn nästa år enligt rykten för någon annan liknande butikskedja. Hoppas personalen blir kvar för dom är underbara. Inte som i min barndom när Domus Stormarknad fanns. Ett varuhus mer eller mindre men stenansikten och folkilskna kärringar i kassan 😁 Fanns en liten konsumbutik under samma tid också som var en kvartersbutik. Snälla tanter.

Fornöga
2

#84 Tydligen inte bara rykten. Eftersom det är ett dotterföretag till Coop som tar över så blir nog personalen kvar.

Coop Värmland ställer om Coop Grums till lågprisbutik under andra kvartalet 2025. 
Fornöga
1

I Bredane är butiken som förr- det vill säga före 1977, då den stängdes.

När Eva Johansson stängde butiksdörren till Bredene lanthandel för gott 1977 fick allt stå orört. Ända fram till att sonen Ingemar bestämde sig för att öppna…
Carmarino
1

#86: Att döma av bilderna ser det mer ut som 60-tal än 1977. 😊

Fornöga
1

#87 Ja, och kanske ännu längre tillbaka. 😏

En fråga till dig som varande chokladsakkunnig: "Ingemar tar fram tre chokladkakor med typiska 60-talsbilar på omslagen – en dröm för alla bilintresserade småpojkar på den tiden.

– I de här finns det fortfarande choklad kvar. Men de är kanske inte så goda längre, säger han med ett leende."---

Kan du identifiera den chokladen?

• Redigerat 2025-06-17 08:38 av Fornöga
Carmarino
1

#88: Nej, det är ingen choklad jag känner till, men så var jag inte så intresserad av bilar på 60-talet - då heller. 😊

Fornöga
1

#68 Ytterligare en typ av äldre varuautomat.

Cylinderformad karusellautomat som enligt äldre uppgift använts på Mazetti. Om den använts på Mazetti är inte fastställt men den har med största sannolikhet innehållit choklad från Mazetti. Upptill på maskinen är en bård med reklam för "Pompomschoklad". Chokladen "PomPom" tillverkades ursprungligen av det i Göteborg baserade företaget CAP Chokladfabrik AB. "CAP" gick ihop med Mazetti under mitten av 1960-talet. Lampan som ska sitta på toppen av automaten saknas. Myntinkast för 1 kronor. "Patentsökt. Bergboms". Troligtvis är maskinen konstruerad så att varorna inuti ständigt roterar och stannas när kunden trycker på stoppknappen. Längs maskinens mitt löper färglada plastlister som belyser den i olika färger. Två liknande autuomater finns avbildade på ett fotografi från Stockholms Centralstation 1957, där de står i stora väntsalen. På bilden kan man, upptill på automaten läsa "Färdkost 3:-" och innehållet ser ut att vara konfektyrer och bakverk. Anledningen till att detta exemplar enbart säljer varor för 1 krona kan bero på att den var placerad i ett personalutrymme och att utbudet enbart var konfektyr. Inför utställningen FBV iordningsställdes automaten av museets tekniker så att funktionen visas för museets besökare.
Carmarino
1

#90: Har ett vagt minne av att jag kanske har sett en sådan någon gång, men jag är inte helt säker.

Bo§e
1

#90: Tror inte att jag sett någon sådan.

Carmarino
2

En artikel om butikskedjor som försvunnit (dock inte enbart livsmedelsaffärer).

https://www.news55.se/samhalle/minns-du-dem-butikskedjorna-som-forsvann-fran-vara-gator/

Under decennier formade butikskedjorna våra vardagsliv – från elektronik till varuhus och matbutiker. Men allt fler namn är numera historia.
Fornöga
1

Det finns en grupp med bilder på gamla livsmedelsbutiker på Facebook, öppen så att även vi som inte har Facebook kan kolla.

Här visar vi bilder och diskuterar olika gamla affärer, lanthandlare, handelsbodar, cykelaffär järnaffärer och andra butiker som kan ha funnits överallt....
Carmarino
1

#94: Är glad att jag fått uppleva gamla lanthandlar. Det fanns en i närheten av där vi hade vår sommarstuga och vi promenerade dit på en grusväg med en sträng gräs i mitten. Ofta var vi barfota och vi hade en gammal träskrinda att dra hem varorna i. Kommer ihåg att jag kände mig som en av bullerbybarnen. 😊

Det finns en lanthandel på Fredriksdal Museer och Trädgårdar, där man kan handla lite småsaker. Den är dock inte lika välsorterad som gamla tiders lanthandlar.

https://fredriksdal.se/om-fredriksdal/stadskvarteren/hedstroms-diversehandel/

För att verkligen känna av hur det var att leva och shoppa i Helsingborg förr i tiden är ett besök på Hedströms diversehandel ett måste. Här tar du bokstavligt…
Fornöga
1

En speciell lanthandel jag minns från barndomen är Gustav Johanssons på Flatön. Min farbror som hade sommarstuga där var god vän med denne handlare. Jag fick mig berättat att han gick under namnet "Handelsman Flink" i Evert Taubes visor och texter, men inte så mycket mer. Vad jag nu läst mig till var namnet en liten pik för att Johansson ansågs vara sävlig.

Butiken finns kvar idag, men är numera sommarrestaurang med försäljning av souvenirer och presentartiklar kunde jag konstatera vid ett stopp där under en bilresa i trakten långt senare.

#95 Fina minnen!

• Redigerat 2026-03-15 10:52 av Fornöga
Carmarino
2

#96: Ja, kommer särskilt ihåg att jag brukade köpa en - och bara en - lonkakola (numera kallad lonka-fudge), som på den tiden var större än i dagens krympflation. Den var så stor att den varade en bra bit av vägen hem.

Något som varade hela vägen hem var en saltlakritsstång. Den var alldeles vit av salmiak och väldigt salt tills man hade slickat av salmiaken. Såvitt jag minns tuggade jag inte på varken kolan eller lakritsstången, så det var förmodligen därför de varade så länge. 😁

"Handelsman Flink" har man ju hört om några gånger. Roligt att ha personliga minnen av honom. 😊

Oemotståndligt mjuk och krämig klassisk fudge med smak av vanilj och kola. Ingredienser : Socker, glukossirap, vegetabiliska fetter (palm, kokos), vatten,  skummjölkspulver , salt, emulgeringsmedel ( sojalecitin ), naturliga aromer,
Bo§e
1

#97: Jag mins den kolan mycket väl, men att den kallades lonkakola måste ha gått mig helt förbi. Kanske hette den så, endast i vissa landsändar…?

Fornöga
1

Vi sluter påsen och fortsätter här.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer