Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettbilar
Läst 208 ggr
GikMio
3

Bilen 1880-2019

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bilens utveckling. Själv kan jag inte berätta om stoltheten och första bilen då jag aldrig haft någon. Men minns ju familjens bil från barndomen. En svart "bubbla" som byttes senare till en vit.

• Redigerat 2024-11-14 00:23 av Fornöga
Fornöga
1

Idag blir ju allt fler bilar eldrivna, men den gamla segelvagnen var nog lite vassare vad gäller energibesparing.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Svensk och Europeisk historia från 1500-talet och framåt
  • Redigerat 2024-02-02 12:36 av Fornöga
GikMio
1

#1 Ja och riktigt svala 🙂 Minns i barndomen skinnsätena som var stekheta på sommaren. Men även iskalla på vintern. Farsan hade ju motorvärmare, men ibland var det snabba ryck med skolskjuts hit och dit på mornarna.

Carmarino
0

Min första bil var en begagnad Toyota Corona. Tror det var modell T80/90 sedan, men jag är inte säker. Den liknade den här:
https://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2022/08/50534286121_677ab8bb36_k.jpg?ssl=1.

Min var också grön, som den på bilden. D.v.s. dörrarna var gröna; resten var rött av rostskyddsfärg. Den var rätt risig men motorn var otroligt stark. Dessutom var den väldigt lättkörd, så den var en fantastiskt bra förstabil.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2024-02-02 14:17 av Carmarino
Fornöga
1

tlf027.jpg
"Krångel-Nisse" (bilen).

Under mina femtio år av bilägande innehade jag en del bilar, men jag skall ärligt säga att för mig har bilarna bara inneburit ett sätt att ta mig från punkt A till punkt B. Jag har inte haft mer koll på bilarna än att jag hällt soppa med rätt oktan i tanken och fyllt på luft till rätt tryck i däcken. Hästkrafter och liknande teknik förblev mysterier för mig.

Några "personligheter" har bilarna alltså aldrig varit, de jag minns bäst är, av olika skäl, de två sista jag hade i min ägo: den första var en Toyota Corolla som jag köpte begagnad, och som aldrig gav mig några problem, medan den sista, en Nissan som jag köpte ny var en prövning på flera sätt. Jag hade den inte så många år, och jag kände bara lättnad när våra vägar skildes.

Körkort har jag snart haft i sextio år, och har lyckats köra prickfritt under den tiden. Enda boten kom en gång när jag skulle köra några hundra meter och inte tänkte på säkerhetsbältet. Givetvis var det en poliskontroll just där och just då, och det var lite snopet eftersom jag alltid var noga med bältet. Men allt det är historia nu: snart går tiden ut för mitt körkort och eftersom det numera bara tjänstgör som legitimation kan det hända att jag struntar i att förnya det- jag har precis beställt ett nationellt ID-kort istället.

GikMio
1

Jag växte upp med Volkswagen. Först bubblan, och på 80-talet en Golf. Liten och blå..

Fornöga
1

Avsomnade Lightyear One, första (?) moderna elbilen att bli samlarobjekt inför framtiden? Ännu har man dock inte kommit upp i några svindlade belopp i pågående nätauktion. (Någon mer som ser likheter med Tatraplan i formgivningen?)

Det blev inte så mycket av Lightyear 0, eller Lightyear One som den initialt hette. Produktionen av den speciella elbilen som tar tillvara på solens energi hann knappt komma igång innan den lades ned. Nu är första exemplaret till salu via en auktionssajt.
  • Redigerat 2024-09-12 17:10 av Fornöga
Carmarino
1

Apropå bilar. BBC rapporterade från högertrafikomläggningen den 3 september 1967.

https://www.instagram.com/reel/C_AbMCNtngD/?igsh=Z3QyY2d5YWFubXd1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

21K likes, 393 comments - bbc_archive on August 23, 2024: "1967: In the summer of 1967, Sweden was preparing to switch to driving on the right hand side of the road. The event was described at the time as "the greatest social upheaval in Sweden's history." Clip taken from BBC News, originally broadcast on 23 August 1967. #bbcarchive #sweden #driving".
Fornöga
1

Hundkojan- bilen som blev ett med sitt smeknamn. Fast numera känns den inte som den rebell den en gång var, även om det där med "rebell" inte var något man tryckte på i den här dåtida reklamfilmen…😏

I begynnelsen var det ingen större konst att hitta på vad en automobil skulle heta. Konstruktören tog helt enkelt sitt efternamn eller så snodde han namnet från staden bilen skulle byggas i.
  • Redigerat 2024-10-11 09:18 av Fornöga
Fornöga
1

#8 Tjugofem pers i en Mini Cooper- visst går det bra? 😊

Carmarino
1

#9: Fast går det att köra bilen? 😁

Fornöga
1

#10 Det är väl så många fötter på utsidan att man kan gå, om inte annat. 😊

Carmarino
1

#11: En utveckling av Fred Flintas bil? 😊

Fornöga
1

#12 Fred kanske skulle känna sig mer hemma i detta åk-"en tidsmarkör från en svunnen tid". 😉

Det är lätt att skratta åt Fiat Multipla, som ofta pekas ut som en av världens fulaste bilar. Ägarnas bilval blir ofta ifrågasatt men det få vet är att det också är en unikt genomtänkt bil och en tidsmarkör från en svunnen tid.
  • Redigerat 2024-10-12 16:55 av Fornöga
Carmarino
1

#13: Det är alldeles för mycket kaross på den för att Fred skulle känna sig hemma i den. 😁

Fornöga
1

Handknackad DKW och husvagn Cygnet 9/6 Waterbird- veteranbil med tillhörande veteranhusvagn. Fast allt är inte vad det ser ut att vara: ägaren har försett såväl dragbil som husvagn med all möjlig (och "omöjlig") modern teknik som manövreras med mobiltelefonen.

Länk.

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Askungesagan

Gamla beprövade Citroen 2CV, som tillverkats sedan 1948, blev ett pålitligt koncept att jobba vidare på.
Självklart kliade det så småningom i konstruktörsfingrarna, och 2CV:s slitstarka "bottenplatta" blev föremål för allehanda ansiktslyftningar, t.ex. Citroen Dyane.
1961 kom Citroen AMI, vilken försågs med 2CV:s troligen mest eleganta "kostym".
Bilden visar en AMI 6, med en helt ny, mer flärdfull utstrålning…. från köksregionerna till en "bal på slottet"…🙂…på samma bottenplatta…

Sagan varade tills Citroen GS introducerades, vilket gjorde AMI överflödig och en aning daterad.

Dock hängde "gamla" 2CV med ända till 1990.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-10-18 19:13 av Bo§e
Fornöga
2

Bakrutelösningen påminner om den samtida Ford Anglia.

Moderna former och modern teknik.
Bo§e
2

#17: Ja, och troligen (?) var Ford Anglia först med den bakrutan. Tvärsäker är jag dock inte….
En smart design, som bl.a. medger högre takhöjd för baksätespassagerarna än vad som annars varit möjligt i en så liten bil.
Saab 92-93-96 var ett tecken på motsatsen….🙂

Fornöga
2

#18 Ja, enligt artikeln kom den 1959, så den var något före. Hade en klasskamrat som hade en sådan Anglia, fast den var begagnad vid det laget.

Bo§e
2

Idag har Citroen återanvänt modellnamnet "AMI", i detta lilla elfordon:

https://www.youtube.com/watch?v=DsFWfLktr3E

🙂

Hi, everyone! This is «Auto POV Drive». Our channel is about POV driving, car driving from first person perspective. Such point of view test drives are calle...
  • Redigerat 2024-10-19 11:27 av Bo§e
Fornöga
2

Annars kanske "AMIE" hade passat, med tanka på nationaliteten? 😉

Fornöga
1

Eftersom det finns en parallell tråd om bilar, den fjärde i sitt slag, så styr vi över biltrafiken dit.

🛑

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2024-11-14 00:22 av Fornöga
Inlägget är låst för nya kommentarer