Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigthelger
Läst 91 ggr
Fornöga
2

Millenniumskiftet 25 år

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här årsskiftet är det alltså 25 år sedan alla med vår tideräkning inträdde i ett nytt årtusende, och nu kan vi se på millenniumskiftet med nostalgisk blick- som farhågorna inför Y2K, millenniebuggen.

Källa (2019)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Flygplan som störtar, havererade kärnkraftverk och hushållsmaskiner som plötsligt dör. Det var några av farhågorna när den befarade millenniebuggen spred oro i samhället för 20 år sedan. Men vad var det som hände egentligen?
  • Redigerat 2024-12-29 22:06 av Fornöga
Fornöga
1

Det nyåret hade jag lämnat storstaden och rest till släkten i Värmland, bland annat med förhoppningen att slippa de extrastora brakfyrverkerierna. Fast det pangades på rätt friskt dit jag rest- värden ansvarade för bygdegårdsfyrverkeriet och det visade sig vara en rejäl fyrverkeritårta… 😏

Carmarino
1

Hade jour den kvällen (jobbade som it-tekniker då), men bara fram till 22.00, så jag kunde fira in det nya millenniet med ett glas vin. Skulle inte gå på jouren förrän 07.00 på nyårsdagen nämligen. Ingenting hände som väl var, och ersättningen för att jobba nyårsafton var otroligt bra - 5.000 kronor i extrabonus.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
2

Jag jobbade kväll men hann hem för att äta lite och min man sonen och jag åkte ner till Götaplatsen (Göteborg).
Där var ett folkhav. Vi gick i krossat glas och vips så hade vi varsitt champagneglas i handen. Det fylldes på från alla håll hela tiden.
Det var en festkväll utan like.

/Maria

Fornöga
1

Känslan både före och efter millenniumskiftet var att man upplevde något unikt, ändå blev det på det hela taget ett "helt vanligt" årsskifte rent tekniskt och organisatoriskt, och det var ju så det var tänkt.

Historiker gjorde jämförelser med Y2K-krisen tjugo år senare när covidpaniken härjade, och det hamstrades på liknande sätt som det gjorts i samband med millenniumskiftet.

"Det var peak covid och de första bilderna som dyker upp när man söker på Y2K är mataffärer med tomma hyllor och kvarterslånga köer till vapenaffärer. Man kunde se en tydlig koppling mellan kriserna", sades det i en dokumentär som gjordes för två år sedan.

För 24 år sedan oroade sig världen för en världsomfattande datorkrasch som aldrig kom. Nu kommer en ny dokumentär om Y2K-paniken.
  • Redigerat 2024-12-30 10:41 av Fornöga
Fornöga
1

OT: talar man om "Millennium" idag så är det lätt att det förknippas med det journalsystem med detta namn som Region Västra Götaland försökt att införa, men där det tekniska genomförandet inte varit lika lyckosam som i ovanstående fall…🙄

En vårdcentral har pausat det nya journalsystemet – och skriver hellre för hand. På en röntgenavdelning infördes skyddsstopp. De anställdas protester mot system
  • Redigerat 2024-12-30 10:20 av Fornöga
Fornöga
1

#5 Inte heller bokserien Millennium har väl så mycket att göra med millennieskiftet, men den har åtminstone varit lyckosammare än journalsystemet. 😉

Carmarino
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[solljust]
3

Jag körde tåg den kvällen och vi hade ett nytt signalsystem minns vi fick stanna upp vid stationerna inte passera några signaler för man väntade sig precis vad som helst, domedagen var nära och spänningen var hög 😂 men det gick hyggligt bra inga större incidenter och sen efter tolvslaget kunde vi köra vidare med lite förseningar vi överlevde millenniumskiftet och jorden fanns kvar 🌍

Fornöga
1

Det skrevs förstås en del musik om millenniumskiftet. Markoolio (som faktiskt fyller 50 år just idag, vilket uppmärksammats i annan tråd) gjorde Millennium 2, där han passar på att driva lite med E-Type och Uggla i bildsättningen.