Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettermaträtterfritid
Läst 273 ggr
Fornöga
2

Grillkulturens framväxt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här års är grillandet ett "måste" för många, och matvarubutikerna är förstås inte sena med att blåsa under glöden (i dubbel bemärkelse). Men grillandet som sådant har förstås rötter ända ner i Hedenhös, fast det var först i början på 1950-talet som nuvarande grillmetoder började utvecklas, skriver mathistorikern Richard Tellström på Folkofolk.

Tidigare hade man bjudit på en formell vita-duken-middag när man ville träffa vännerna men en ny tidsanda krävde ett nytt umgängessätt.

Det amerikanska grillpartyt blev perfekt! USA var vinnarmakten i kriget och landet stod för modernitet, framtid och ett ledigt umgänge. 1951 uppfann barbecueentusiasten Georges Stephens klotgrillen då han köpte en hamnboj som tillverkades av företaget Weber Brothers Metal Works i Chicago. Det kom att förändra synen på både utomhusmatlagningen och ätandet i trädgården. I USA var det dock vanligt med fasta murade grillar men de slog aldrig i Sverige eftersom de krävde byggnadslov. Istället gällde hos oss lösa grillar i plåt. Gemensamt för dem alla var att de alltid var en ergonomisk katastrof. Ofta små, grillning halvvägs nere på marken och aldrig anpassade till övriga trädgårdsmöblers höjd."---

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Matforskaren Richard Tellström berättar om hur vi har grillat genom tiderna och om utvecklingen av marinaderna, såserna och tillbehören.
  • Redigerat 2025-05-23 12:20 av Fornöga
Fornöga
2

"Killen vid grillen" tycks vara en bestående stereotyp. Vid millennieskiftet var det herrn i huset som bemannade (!) grillen i 95% av fallen, tjugo år senare var siffran 80%, och trots försök att bryta mansdominansen är tjejer vid grillen fortfarande en sällsynthet.

"Kopplingen mellan män, kött och eld är historisk", förklarade en kostforskare vid Uppsala universitet skillnaden för Transportarbetaren 2018.

Kanske är den manliga dominansen vid grillen förklaringen till att grillarna numera blivit en statuspryl? Lisa Förare Winbladh på Taffel.se noterar:

"Senaste åren har en oroande tendens dykt upp – övernitiska matnördar försöker styra upp och detaljstyra även grillningen. Det lanseras multifunktionella skrytgrillar och klotgrillar med inbyggda termometrar för att få den perfekta BBQ-karaktären. På nätbutiken Kitchenlab säljs inte mindre än sju olika sorters rökspån, bland annat från whiskytunnor. Och allt oftare publiceras piffiga grillreportage där årets grillmåsten och tillbehör slås fast på ett närmast aggressivt sätt."---

(Fast visst finns det motrörelser, noterar LFW i samma artikel.)

Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.
  • Redigerat 2025-05-23 12:16 av Fornöga
Bo§e
3

Jag är inte uppväxt i en "grillande familj", och har därmed inte fått traditionen med modersmjölken.
Detsamma gäller min "bättre hälft".
Därför tillhör inte grillning våra fasta sommarrutiner, trots att vi faktiskt har en klotgrill, som dock ganska sällan plockas fram….

Men grillat är gott…! Ingen skugga över metoden…! 👍

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
2

Det blir sällan hemgrillat för min del, huvudsakligen för att jag inte "umgås i de kretsarna", men jag skall inte sticka under stol med att jag uppskattar grillat de få gånger jag får det på tallriken. 😋

Carmarino
2

#2: Det är samma för mig. Vill dock minnas att min far byggde en grill till sommarstugan, men det blev nog mest korv som grillades på den tror jag. Har i alla fall inga direkta minnen av att vi grillade särskilt mycket. Däremot grillades det en hel del korv och pinnbröd runt lägereldarna i scouterna. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
2

För många av oss var nog korvgrillning över öppen eld på utflykten den första kontakten med grillandets tjusning och något man minns från barndomen. Om korvar med tillbehör har det skrivits en hel del i den här tråden på numera vilande sajten Friluftstliv iFokus.

Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
Bo§e
2

Ja, korvgrillning över öppen eld under utflykter var något annat…🙂

Fornöga
2

#2 Apropå "killen vid grillen"… Inte nostalgi, men kanske tidlös. 😊

Fornöga
1

TV-reklam från 1970 för klotgrill.

En färsk och informativ artikel på danska om grillhistoria finns här.

Och här är en artikel om George Stephen, mannen som gjorde en klotgrill av en marinboj och blev historisk på kuppen.

På med handsken, pølsen og bøffen, og skål for smagen, duften og hyggen. Grillens historie er historien om kød og kannibalisme, kønsroller og økonomisk vækst. Og om ’Bøffen’ fra ’Olsen-banden’, der blev storsælgende grillforfatter. Faktisk er den menneskets historie. For ligesom vi er klar til at samles omkring gløderne i dag, har vi været det siden tidernes morgen
Fornöga
2

Lite musikillustrerad BBQ kanske kan smaka? Bara att spisa på! 😋

Fornöga
2

"– Vi var uppe hela natten och rökte", säger Anna Pohl till SVT Nyheter. Låter som en vanlig helgnatt i Festsverige, men hon visade sig ingå i laget ”Burnt bbq”. som tävlade i grill-SM i Karlstad. När grillröken skingrats visade det sig dock att det var laget "Hell yeah bbq" som avgick med segern- där rök chansen för övriga deltagare.

Grill-SM arrangerades första gången 2013.

Under helgen pågick grill-SM i Karlstad. En tävling där femton lag lagade flera olika grillrätter som bedömdes av en jury. Ett av lagen som tävlade var ”Burnt bbq”. – Vi laddar i dag, sade Anna Pohl som ansvarade för desserten i laget, inför mästerskapet.
GikMio
1

Korvgrillning har man ju upplevt. Var väldigt vanligt när man hade friluftsdag i skolan och var ute och åkte skidor. Någon grillningsparty i trädgård vet jag inte om jag någonsin upplevt förutom när hyresbolaget grillat hamburgare ute på gården och bjudit in hyresgästerna i bostadsområdet till sammankomst.

Fornöga
1

Grill-Henry, mannen som lärde svenskarna konsten att grilla.

Artikel från 2004.

HELSINGBORG. Sommartider är grilltider. Tacka Henry Hulthén, 89, från Helsingborg för det. Det var han som lärde oss att grilla i mitten på 50-talet.
  • Redigerat 2025-05-27 22:27 av Fornöga
Fornöga
1

Långhelg- vad passar väl då bättre än ett grillparty?

Fornöga
2

En annan variant av grillning var den elektriska Snapphanegrillen för inomhusbruk som Nilsjohan introducerade 1950 och som var populär i många hushåll, jag tror att den såldes fortfarande in på sextiotalet åtminstone. Vi hade en gullackad sådan i mitt barndomshem. Den säljs ofta på nätauktioner, priset beror förstås på skicket, men ett par hundralappar brukar de kunna betinga. En grill i oanvänt skick gick för 800 kronor, men då medföljde även ett elstekjärn i samma goda skick.

Snabblaga läckrare vardagsmat i nya osfria, elektriska SNAPPHANEGRILLEN Nu i helt ny, sensationell konstruktion, som byggts efter samma idé som restaurangkökens salamandrar. Båda långsidorna har nedfällbara luckor. Grillugnen rymmer därför även stora fat, som kan föras rakt igenom vid gratinering eller uppvärmning. Nya SNAPPHANEGRILLEN har ugn och ytterhölje av förkopprad, förnicklad och förkromad stålplåt. Taket…
[Hayabusa-0001]
2

Holy Smoke BBQ

[Hayabusa-0001]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

…och visst är det fint 😊

[Hayabusa-0001]
1

För att inte tala om grillat i Austin TX!
Grillat och god öl, oslagbart 😊

[Hayabusa-0001]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

.

Carmarino
1

#14: Någon sådan har jag nog inte sett. Vi hade i alla fall ingen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bo§e
2

#14: En bekant till mig köpte en sådan grill på loppis. Han använder den….utomhus…!

Kalle Johansson
2

Grillat är supergott om det är proffs som grillar. Själv har jag aldrig lärt mig att grilla och tyvärr blir resultatet bedrövligt. På en elspis med gjutjärsstekpanna har jag stenkoll på resultatet men i grillen så antingen hamnar det på tallriken halvrått eller övergrillat och torrt och trist. Önskar att man kunde använda grilltermometer på ett smidigt sätt även när man grillar.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

[Hayabusa-0001]
2

#14 Jag har, för ganska många år sedan, ägt något liknande. Dock kan jag inte minnas att den hette är något med ”Snapphane”.
Funktionen övertygade inte, enklare och bättre att steka på traditionellt sätt. Eller använda en riktig grill.
Namnet ”Snapphanegrill” är lite märkligt, kan jag tycka. Snapphane = rövare

Fornöga
1

#22 Ja, namnet är märkligt- kanske konstruktören bodde i gamla snapphanebygder? Bara en gissning- svaret kan finnas bland alla inlägg om grillen på nätet. Där inhämtar jag bland annat en uppgift från 2010: "Satt och bläddrade igenom årgång 1961 av tidningen Allt i Hemmet och hittade en annons, snapphanegrillen kostade 105 kr exkl oms, motsvarande penningvärde idag är drygt 1100 kr. Då ingick inte nätsladden." (Penningvärdet motsvarade alltså det för 2010.)

Jag tror inte att vi grillade annat än korv i vår bordsgrill, och till det fungerade den rätt bra. Minns dock att vi även hade en utegrill. en fyrkantig sak som jag inte har något fabrikationsnamn på (visste det nog inte ens då).

Fornöga
1

Den varma sommaren 2025 har förstås givit många tillfällen till grillande, men på många håll har det utfärdats eldningsförbud som i vissa fall även omfattat utomhusgrillning.

Apropå grillar: Safari Quick Start Grill från 1990-talet som ersatte kolet med tidningspapper verkar ha haft begränsad framgång. 😏

Fornöga
1

Trött på att vänta att grillkolen skall falna? Här är en metod att testa! (Fungerar den inte så kanske det finns ett gatukök i närheten.)

Carmarino
1

#25: 😁

Fornöga
1

Retroefterrätter på grillen, finns det recept på sådana? Javisst, Goggleroboten drog snabbt ur sin dokumentportfölj fram receptet på en en riktig efterrättsklassiker från förr- den äkta hajkbananen!

"Perfekt att grilla på eftervärmen", påstår roboten. "Gör så här: skär en skåra längs med hela bananen (skär inte helt igenom skalet). Stoppa i bitar av Dumlekola och minimarshmallows. Grilla: lägg bananen på gallret i cirka 5-10 minuter tills chokladen och kolan smält. Ät direkt ur skalet med en sked."

• Redigerat 2026-07-12 10:44 av Fornöga
Carmarino
2

#27: En klassiker - förutom att förr i tiden var det ingen marshmallow-mani, så det användes inte. Åtminstone inte till bananer, men att grilla marshmallow var det nog en del som gjorde - i alla fall i USA. Sedan använde man inte heller dumlekola, utan en vanlig kaka choklad som delades i rutor. Dessa rutor stoppades sedan ner i skåran.

Misstänker att Google-AI går efter amerikanska recept, för amerikanarna är ju galna i marshmallows. Fast de har nog inte dumle där, men förmodligen något liknande.

• Redigerat 2026-07-12 16:08 av Carmarino