Den gamla frisersalongen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som tillhörande kategorin "äldre herre" minns jag inte utan vemod den gamla frisersalongen där frisören oftast var en oldtimer med mästarbrev inramade på väggarna. Ofta var det lite av ortens eller kvarterets skvallercentral, där allt från de stora världshändelserna till favoritlagens senaste match dryftades.
Idag är det svårt att hitta sådana inrättningar, de har försvunnit allt snabbare och ersatts av nya klippare, där personal verkar "kamma och försvinna" mellan varje besök man gör där. Det här är kanske unikt för herrfriseringarna, jag har en känsla av att damfriseringarna är lite mer traditionella, och kanske är det därför allt fler män föredrar att gå till de salongerna?
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-05-30 10:55 av Fornöga
I den här artikeln från 2011 berättas om en salong där man klippt många makthavare, men när det gäller frisyrmodet bland herrarna tyckte de att det var roligast när långhårsmodet kom med Beatles.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Finns några salonger på orten. Länge sedan jag besökte en salong. Finns dom i bekantskapskretsen som kan klippa.
Jag minns att jag följde pappa till frisören. Det var så roligt att se på och lyssna på deras samtal. Det luktade gott hos frisören.
Frisören var en välkammad och rakryggad herre som hette Sven.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
En fördel med att ha Facebook. Finns mängder av grupper att gå med i och minnen av orter från förr. Många diskussioner kring minnen av ett gammalt fotografi handlar om en frisersalong från förr.
Jag minns med lite vemod den gamla frisören hemma på bruket. När vi barn kinkade och inte ville bli klippta kunde det hända att han tog fram gitarren eller violinen och spelade en liten sång för att få oss mer samarbetsvilliga.
Med detta kommer vi in på kapitlet frisörer och musik, och där hör förstås barbershop hemma. Finns det några som ser så lyckliga ut som barbershopsångare? Fast själv har jag svårt för företeelsen, så det får bli "a quick break". 😉
Kan inte minnas att jag varit inne i någon herrfrisörsalong någon gång faktiskt. Tror det fanns en i byn där jag växte upp, men jag minns inte var den låg. Vet inte om far klippte sig där, eller om det var mor som klippte honom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ