Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketttv
Läst 70 ggr
Fornöga
2026-04-22 15:33
1

TV-nostalgi: ZTV

SVT uppmärksammar i två program att det är 35 år sedan ZTV dök upp i rutan. Kan ses på SVT Play till den 25 maj 2028.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Historien om när finansmannen Jan Stenbeck hösten 1991 sjösatte ett helt unikt tv-experiment: ungdomskanalen ZTV.
Fornöga
2026-04-22 15:35
1

Jag har faktiskt inte så många minnen från ZTV, men det finns det uppenbarligen en del som har. Kanske även du? Berätta!

Historien om ZTV är värd att berättas. Och det är vad Jens von Reis gör när han återvänder till 90-talet. Men Jan Andersson blir stressad av denna ökenvandring.
  • Redigerat 2026-04-22 16:09 av Fornöga
Fornöga
2026-04-22 16:01
1

"Jens von Reis dokumentärserie om den stökiga, roliga och banbrytande ungdomskanalen ZTV är intressant tv für alle", tycker Karolina Fjellborg i Aftonbladet.

"Men kanske mest av allt en njutbar nedstigning i nostalgi för oss som var unga, uttråkade och formbara på 90-talet."---

TV-KRÖNIKA Jens von Reis dokumentärserie om den stökiga, roliga och banbrytande ungdomskanalen ZTV är intressant tv für alle. Men kanske mest av allt en njutba
svenake
2026-04-22 16:25
2

Eftersom den sändes via satellit och kabel, så var det inte särskilt aktuellt för mej. Satellitmottagare hade jag inte, och kabel var inte särskilt vanligt utanför storstäder. Känns mest som en Stockholmskanal för mej, - men jag kan ju ha fel.

Åsa S
2026-04-22 16:42
2

Jag vet att jag tittade på den kanalen, det programmet jag minns bäst är Knesset

Bo§e
2026-04-22 16:47
2

ZTV gick mig helt förbi….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2026-04-22 17:51
2

#1: Har inte heller så många minnen från ZTV, men tittade då och då. Den jag minns bäst är Per Sinding-Larsen, för han brukade intervjua en del rätt bra artister. Minns dock inte vilka. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2026-04-22 19:37
2

Vet att jag tittade på det ibland men har inga som helst minnen av programmen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fornöga
2026-05-16 09:55
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 "Knesset" var ett av de populäraste programmen på ZTV och sändes i fem säsonger. SVT gör en nutida version av programmet i två avsnitt med Kristian Luuk och Erik Haag som programledare. Det första avsnittet sänds 20 maj.

Klassiska programmet från ZTV gör comeback Kristian Luuk Erik Haag
Carmarino
2026-05-16 10:49
1

#8: Kan inte minnas att jag tittade på Knesset. Kanske något enstaka program eller inslag, men i så fall lämnade det inte något större intryck.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2026-05-16 10:55
1

#9 Nej, jag var väl redan då för gammal för att höra till målgruppen. Sådan är tidens gång- de dåtida ungdomarna Erik Haag och Luuk är nu 59 år (Luuk fyller 60 om en månad). ⏳😏

Carmarino
2026-05-16 11:25
1

#10: Jag borde ju höra till målgruppen (någorlunda i alla fall), men deras humor passar inte mig. Brukade inte titta på Killinggänget heller.