Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettertvradio
Läst 1884 ggr
[GIKmio]
0

Varuhuset

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bytt ut den svarta rutan som fanns ovan till en annan intro./medis 250810

Visst minns ni Varuhuset som började sändas på SVT 1987 och sändes fram till 1989? I centrum stod Öhmans varuhus där intriger, svek, otrohet och kriminella handlingar fick miljontals svenskar att bänka sig framför TV-apparaterna. Vad minns ni mest? vilka var era favoritkaraktärer o.s.v?

• Redigerat 2025-08-10 14:30 av Fornöga
Lucifer Sam
0

Detta såg jag – liksom de flesta - på en gång i tiden! Önskar dock att jag kom ihåg mer av alla karaktärerna. Det jag på rak arm minns mest var nog när Carlos dog efter att ha blivit misshandlad eller knivskuren – så sorgligt 😭.

Får se om jag hinner ta en titt på några gamla episoder någon gång; är dessvärre lite för stressad just nu.

Shine On You Crazy Diamond

[GIKmio]
0

Jag kommer ihåg Rickard i charken som hade en dominant mamma. Och Christina Schollins karaktär Margareta Öhman som gick över lik för att ta över ledarskapet från sin far, Gustaf Öhman 🙂 .

Tarotstollan
0

Jag följde serien men kommer inte ihåg något direkt från den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fornöga
1

2025 Med början i morgon kommer SVT att sända samtliga avsnitt av "Varuhuset", ett om dagen i 60 dagar på raken.

https://www.svtplay.se/video/KwrLYxj/varuhuset

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Chefen för Öhmans Varuhus har avlidit. Huvudägaren Gustaf Öhman håller på att dra sig tillbaka, men innan dess skall han utse en ny varuhuschef. Regi: Mikael Ekman. I rollerna: Leif Ahrle, Willie Andréason, Henry Bronett, Sharon Dyall, Lena Endre, Inga Gill, Marika Lindström, Fillie Lyckow, Monica Nielsen, Bertil Norström, Juan Rodriguez, Rico Rönnbäck, Christina Schollin, Allan Svensson. Del 1 av 60.
  • Redigerat 2025-08-10 14:26 av Fornöga
Carmarino
1

#4: Såg nog de flesta avsnitt tror jag - åtminstone i början - men minns inte så mycket av varken serien eller handlingen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

Jag strötittade på några avsnitt i början. Minns nog Bertil Norström (1923-2012) bäst, han spelade en försupen lagerarbetare.

Artikel från 2017.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Kärlek, intriger och maktkamp. ”Varuhuset” gjorde succé som Sveriges första tv-såpa för 30 år sedan. Så gick det för kvinnorna som spelade i serien.
[Gärde]
1

Jag minns den här serien bra den var rätt stor där och då på 80 tal. En svensk såpa som gjorde ett genomslag och jag minns Rickard som var så förälskad i Sharon Dyall men vad hon hade för namn i serien minns jag inte, Sara var det så hon hette ?

Inga Gill gamla fina skådespelare som fanns med förr dom finns inte idag och inte en modern skådespelare kan mäta sig med dem som fanns förr vi har förlorat så mycket inom skådespelar världen idag är det något helt annat billigt trist och inte alls med samma inlevelse.

GikMio
1

#7 Tina hette hon.