Nostalgiska jullåtar #2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Första tråden om nostalgiska jullåtar skapades 2020 och har nu fyllts, så det är dags att börja på ny (julgrans)kula. Besök gärna den förra- i väntan på julen. 😉
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
"White Christmas", då i Bing Crosbys tappning, fick vänta till slutet av föregående tråd innan den kom på tur. Här får den förtur, i en lite modernare version.
I likhet med föregående stycke förekommer "Stilla Natt" i en mängd olika versioner, och den har ju verkligen haft tid på sig att tolkas med en historia som börjar 1818. Jag tycker att Kelly Clarkson & Co. gör den rättvisa.
- Redigerat 2025-12-13 13:28 av Fornöga
En sällan hörd julsång. Åtminstone hade jag aldrig hört den innan P4 Plus började spela den i år. Kanske för att den kom ut så sent som 2018, men The Monkees har ju funnits långt innan dess.
The Monkees - Unwrap You At Christmas
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-12-13 14:19 av Carmarino
Santa Claus is coming to town räknas väl till våra klassiska jullåtar och ännu en sådan som spelats av en mängd grupper och soloartister sedan den först släpptes 1934. Lady Gagas årsgamla version tycker jag är kul.
- Redigerat 2025-12-14 22:39 av Fornöga
Die Parade der Zinnsoldaten (Parade of the Wooden Soldiers) komponerad av den tyske tonsättaren Leon Jennel och med engelsk text från 1922 av Ballard MacDonald, sång av Harry Conick J:r samt med bilder från Disneys film Babes in Toyland 1986 platsar väl bland det nostalgiskt juliga?
#5: Utan tvekan. Fast jag har aldrig förstått vad tennsoldater har med julen att göra. De kallas visserligen nötknäppare till jul, men de är ju tennsoldater.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Jag förmodar att den bistra sanningen är att traditionen med krigsleksaker är något som började innan vår tid. Själv minns jag knallpulverpuffror och liknande från min egen barndom, senare har ju prylar från Star Wars och liknande utökat den krigiska jularsenalen, så tennsoldaterna var väl bara ett förebud för vad som komma skulle. Enligt olika källor dök tennsoldater upp som julklapp bland svenska borgerliga familjer under senare delen av 1800-talet. (Kanske bidrog H.C. Andersens "Den ståndaktige tennsoldaten" som publicerades vid julen 1838 till det, även om han inte var särskilt krigisk?)
Lite kuriosa är att den pampiga Schuberts March militaire, känd från tomtens verkstad, spelades på Nobelkonserten 1910- om än inte i samband med fredspriset…
(Sedan kan vi ju hitta andra anknytningar till just tenn och jul- och nyår, som att stöpa i tenn, men det kanske dyker upp som ämne i någon annan tråd.)
- Redigerat 2025-12-14 08:53 av Fornöga
#6 Apropå Nötknäpparen: berättelsen av E.T.A. Hoffman med detta namn fick musik av Pjotr Tjajkovskij och uruppfördes den 18 december 1892 på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg. Den återkommer numera årligen som julföreställning på många av världens ledande balettscener. Här ser vi Nina Kaptsova i sockerféns dans tillsammans med en ensemble från Bolsjojteatern i en uppsättning från 2010.
- Redigerat 2025-12-14 14:17 av Fornöga
#8: Tror nötknäppare har varit vanligare i USA och möjligen några andra länder. Kan inte minnas att de var vanliga i Sverige förrän för en del år sedan.
#9 Jag blev lite osäker på om du menar föreställningen eller verktyget nötknäppare. Vad gäller de senare så minns jag att jag klämde mina fingrar de första gångerna i sådana någonstans strax efter mitten på förra seklet. 😏
#10: Menar figurerna nötknäppare som översvämmar affärerna i alla möjliga storlekar numera.
https://myhollydecco.se/produkt-kategori/jul/tema-norknappare/
#11 Aha! Jag har nog några liggande i besticklådan, men jag köper däremot inga nötter längre, så de gör ingen nytta.
Edit: borttagen länk, fungerade inte.
- Redigerat 2025-12-16 21:15 av Fornöga
#12: Har haft en liggande i besticklådan, men vet inte var den finns nu. De få gånger jag har nötter med skal på använder jag vitlökspressen. Den använder jag ändå inte till något, för jag äter inte vitlök längre. 😁 Köper visserligen nötter, men då är de utan skal.
En julaftonsklassiker på TV är förstås Karl-Bertil Jonssons julafton av Tage Danielsson och Per Åhlin från 1975, och ej heller att förglömma dess signatur, komponerad av Gunnar Svensson och framförd av Arne Domnérus, Sture Åkerberg och Svensson själv. Vem kan väl höra den utan att genast se Karl-Bertil framför sig?
Tyvärr saknas länkbara klipp med den trions inspelning, men Arne Domnérus gjorde senare upptagningar med andra musiker, och nedan är den i en version tillsammans med pianisten Jimmy Rowles.
- Redigerat 2025-12-14 22:34 av Fornöga
En snudd på obligatorisk julottepsalm är väl "Det är en ros utsprungen", nummer 113 i den svenska psalmboken. Ursprunget är en tysk katolsk hymn från 1580-talet, men melodin kan ha rötter i en folkvisa från 1300-talet. Källa.
Här är den på originalspråket, med Nana Mouskouri, Deutscher Filmorchester Babelsberg och Tölzer Knabenchor.
- Redigerat 2025-12-14 23:08 av Fornöga
För mig gäller den här
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#16: Samma för mig. 🤶
Carol of the bells har en speciell bakgrund som berörs i introduktionen till denna färska och pampiga version av stycket med André Rieu, Anna Reker, körsångare och orkester.
#18 Här får vi veta mer om Carol of the bells, eller Shchedryk.
#18: Har alltid tyckt att den är lite obehaglig. Den låter lite som den musik som spelas i skräckfilmer när något allvarligt och hemskt är på väg att hända. 😱😁
#20 Ja, det kan ju bli så med vissa låtar. För min del är den varken olustig eller favorit, men jag tycker att det är rätt intressant hur den på relativ kort tid inkorporerats i speciellt det angloamerikanska jullåtsbeståndet.
Apropå favoriter: här är en snabbt förfärdig lista över mina favoritjulvideoklipp:
1. Christmas Eve/Sarajevo- Trans Sibirian Orchestra
- Redigerat 2025-12-17 15:53 av Fornöga
#22 Och av bara farten: min ultimata jullåtslista (där jag säkert glömt någon…😉):
The Christmas Song- Nat King Cole
White Christmas- Bing Crosby
Fairytale of New York- The Pogues med Kirsti MacColl
Rockin´ around the Christmas tree- Brenda Lee
Driving home for Christmas- Chris Rea
All alone for Christmas- Darlene Love
Silent night- Kelly Clarkson, Trisha Yearwood, Reba McEntyre
Rudolph the red-nosed reindeer- Ella Fitzgerald
Have yourself a merry little Christmas- Judy Garland
Sleigh ride- The Crystals
Run Rudolph Run- Chuck Berry
The season upon us- Dropkick Murphys
Winter wonderland- Eurythmics
Christmas, baby please come- Darlene Love
Santa Claus is coming to town- Lady Gaga
All I want for Christmas is you- Mariah Carey
The best Christmas of them all- Shakin´Stevens
2000 miles- The Pretenders
Mer jul- Adolphson & Falk och Tänd ett ljus- Triad (delad)
Mycket angloamerikanskt blev det, men tysk/svenskt överst.
- Redigerat 2025-12-17 15:54 av Fornöga
#22: Nummer 3 är min favorit också. 😊
#23: Många bra låtar där. 👍
#25 Och gamlingarna står sig väl: Jussi, Nat och Bing i topp, alla "hemmahörande" i förra millenniet. 😊
#26: Ja, gamlingarna håller än. Fast just O helga natt hör inte till mina favoriter - oavsett vem som sjunger den (men Jussi hör till dem som gör den bäst). Vet att det är många som inte tycker det blir jul utan den, men jag är inte en av dem.
#27 Förutom undertecknad vet jag åtminstone en till som inte kunde tänka sig en julaftonsmorgon utan Jussi sjungande O, helga natt och det var Bertil Perrolf. Han hade ett radioprogram från Visby mitt i natten mot julafton, och "Helga natt" var obligatorisk. Jag hade som en liten tradition att lyssna på sändningen till dess Jusst hade klingat ut.
"Last Christmas" med Wham finns det en del skrivet om i föregående tråd, bland annat om den antirörelse som uppstått kring låten. Nyligen visade SVT en dokumentär om låten och dess tillblivelse, och GP:s krönikör har sett den och ger sin syn på programmet, låten och en del annat om jullåtar. Artikeln är i nuläget inte läslåst.
Eftersom "den vanliga versionen" av låten finns i föregående tråd tar vi ett klipp från en livekonsert på Wembley 2006. (Det tar någon halvminut i början innan belysningen tänds, så det är inget fel i klippet.)
#2 Här är det Jonas Kaufmann som framför "Silent Night", och han gör det i Stille-Nacht-Kapelle i Oberndorf, Österrike, orten där den framfördes första gången, på julafton 1818. (Kapellet har dock tillkommit senare).
Om psalmens tillkomst går att läsa här.
- Redigerat 2025-12-20 21:07 av Fornöga
Adam av Sankt Victor c:a 1068 – 1146
Det är väl bara att krypa till korset bildligt talat och konstatera att utan de religiösa hymnerna så hade det kanske inte blivit så mycket bevänt med de profana julsångerna. 👼
- Redigerat 2025-12-21 16:00 av Fornöga
#31: Nej, förr var det väl mest psalmer och sånger till lekar som spelades till jul. Rätt skönt att det blivit lite fler sånger att välja på nu.
#32 Ja verkligen. Undrar vad de på 1100-talet hade tyckt om Maria Carey? Här hade vi behövt en tidsmaskin!😏
#33: De hade säkerligen förfasat sig över hur osedlig hon är. 😊
#34 Ja, hon hade nog fått framträda från bålet…😮😉
#23 ff Efter att ha spelat Tommy Körbergs version av "O helga natt" några gånger är jag inte längre helt säker på att Jussi är ohotad som mästertolkare av stycket…🤔
#22 #23 "My Favourite Time of Year" med The Florin Street Band borde nog ha funnits med på båda listorna. 😉
#29 Även om "Last Christmas" passerat Mariah Careys ”All I want for christmas” på den globala jullåtlistan så står den sistnämnda sig gott på hemmamarknaden, där den nu är den låt som legat etta längst tid på Hot 100.
#38 Och en och annan dollar trillar det ju in…💰😮
Här hittar vi inga jullåtar av bestående värde…🙄😊
- Redigerat 2025-12-24 20:32 av Fornöga
#40: Har (eller har åtminstone haft) ett kassettband med julsånger sjungna av en väldigt okänd person. Lyssnade en hel del på bandet i början av 1990-talet, av olika anledningar, men sedan dess har jag inte hört det. Minns inte heller titlarna på någon av låtarna. Såvitt jag minns var alla skrivna av artisten ifråga, och ingen av den var någon man kände igen. 😁
Sista (?) jullåten för den här säsongen: Mona G har plockat på sig en miljon strömningar på Spotify med sin version av Bella Notte som gavs ut 2017.