Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterhelgertraditioner
Läst 365 ggr
Fornöga
1

Nyårsnostalgi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stable Diffusion Web är medskyldig till bilden.

Har inte hittat någon nostalgitråd om nyår, så då gör jag väl en! Nyår brukar man väl minnas vad man ätit och druckit- eller kanske inte? 😏

Hur som helst, här kan vi dra våra nyårsminnen, egna och andras. Om vi vill…

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Provided to YouTube by Universal Music GroupDagen efter kvällen före · Rolf BengtssonSvenska humorklassiker℗ 1970 Universal Music ABReleased on: 1997-01-01Au...
  • Redigerat 2023-12-29 11:09 av Fornöga
Fornöga
1

Om du inte minns vad du åt kanske det här kan hjälpa? (Ej låst i nuläget.)

Jens Linder hyllar sin barndoms sjuttiotal med en nyårsmeny. Här finns små kanapéer, räkcocktail, plankstek och så klart en lite extra lyxig marängsviss.
Fornöga
1

Vem har inte avgivit nyårslöften- och vem har inte brutit dem…🙄

Nyårslöftet som koncept tros komma från 1700-talets USA. Men det skulle dröja ett par sekel innan svenskarna nåddes av seden att lova bättring vid årsskiftet.
Fornöga
1

"A sentimental journey" med hjälp av Stable Diffusion Web.

På nyår ser man ju inte bara framåt, det är också en tid att sammanfatta det gångna året- och kanske se ännu längre tillbaka.

"Gonna take a sentimental journey, to renew old memories", som det heter i sången. Dags att i tankarna anträda den resan, och att önska ett Gott Nytt År!!

Music video by Ringo Starr performing Sentimental Journey.
  • Redigerat 2023-12-29 11:29 av Fornöga
Carmarino
1

Gott Nytt År! 🎇✨🎆

Har nog bara ett minne av något jag ätit på nyårsafton och det var på 60-talet när min mor hade gjort citronfromage. Det var väldigt populärt då tydligen, men mig tilltalade det inte särskilt mycket. Åtminstone var min kommentar "jag vill inte ha någon gummitårta", och det blev jag påmind om långt efteråt. 😁

En nyårsafton skulle min kompis och jag smälla kinapuffar. Hon hade köpt en 100-pack. När det väl var dags så visade det sig att hon hade glömt asken hemma på deras hallbord. Nåja, vi hade roligt ändå. 😊

En annan nyårsafton minns jag för att vi firade den ute i sommarstugan och det låg ett par decimeter snö på marken. Vi var nästan ensamma där ute så den mesta snön var helt orörd. Min bror och två kompisar hade tiggt ihop pengar av föräldrarna till fyrverkerier. Det hade de gjort så bra att de kunde köpa väldigt många raketer. På den tiden gick fyrverkerierna ut på att vara vackra och inte att låta så högt som möjligt. Det var dessutom stjärnklart och vindstilla den kvällen, så fyrverkerierna speglade sig i havet nedanför. Mycket vackert.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#4 Tror nästan du minns mer än jag…

Några minnen har jag väl dock- minns bland annat när min nu bortgångna äldste bror kom hem från fallskärmsjägarförbandet över jul och nyår. Han skulle visa vad han lärt sig och apterade sprängdeg (preskriberat nu) på min kälke, som fram till dess varit i gott skick. Det var den dock inte sedan, och brorsan var inte populär den dagen, varken hos mig eller våra föräldrar.

(Typiskt att han med tiden blev polis…) 😏

• Redigerat 2023-12-29 14:09 av Fornöga
Carmarino
1

#5: Vår granne var polis, och hans son blev senare också polis. Kan ju säga att den gossen inte heller var något dygdemönster direkt. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
0

#6 De kanske gjorde minst skada som poliser? 😉

Carmarino
0

#7: Förmodligen. 😁

Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Millennieskiftet kommer nog många som hunnit uppnå mogen ålder ihåg. I flera år innan spreds oro för den så kallade millenniebuggen, det fanns farhågor att datorerna inte skulle klara övergången till 2000 och att flygplan skulle störta, kärnvapen skickas iväg och en massa andra hemskheter. Fast inget av det hände ju, som vi vet.

Det nyåret firade jag på landsbygden i Värmland, och jag minns att det var kallt och klart. Men nyårsfyrverkerierna slapp man inte undan, även om de förstås var i mindre skala jämfört med Paris, Stockholm, London och New York. Och på Skansen läste Margareta Krook Nyårsklockan.

För 24 år sedan oroade sig världen för en världsomfattande datorkrasch som aldrig kom. Nu kommer en ny dokumentär om Y2K-paniken.
  • Redigerat 2023-12-29 16:57 av Fornöga
Carmarino
0

#9: Jobbade som it-tekniker då, så det var mycket att göra med att "milleniesäkra" datorerna. Hade jour fram till 22.00 nyårsnatten och från 07.00 nyårsdag. Alla som hade jour efter 21.00 nyårsafton fick en bonus på 5.000 kr. Vet inte om jag egentligen skulle haft det, eftersom jag bara hade jour en timme, men jag fick pengarna i alla fall. Bra timpeng. 😊

• Redigerat 2023-12-29 17:17 av Carmarino
Fornöga
1

#10 Ja, det där känner jag igen från mitt jobb- bortsett från bonusen…😮 (Jag var dock inte IT-tekniker, utan bara en simpel administratör).

GikMio
1

Såg att det skrevs tidigare om att gå ut, festa och minnas från förr med gamla bekanta på juldagen.. På nyårsafton hade man dans i Folkets Hus. Sedan skålade man in det nya året och gick hem..Jag har aldrig varit ute på nyår. Bara firat med föräldrar, någon enstaka gång med en bekant, eller suttit ensam hemma. Några nyårsnätter har jag lagt mig efter tolvslaget då jag skulle upp och jobba. Trivs inte att gå på krog och liknande på högtidskvällar.

GikMio
1

#0 Det finns en liknande tråd..Men det skadar inte att förnya sig utan skapa nytt och kan vara mer lockande att svara nyskapade trådar🙂

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1492045/nyar-i-nostalgins-tecken

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
1

#12 I yngre dagar var jag ute på nyår, främst på Baldakinen. Men eftersom jag jobbade varannan nyårshelg (och varannan julafton) blev det ingen "kontinuitet i festandet", så jag vande mig vid att tillbringa helgen hemma. Jag skulle vilja säga "i stillhet", men bor man i en stad med en närbelägen skolgård som raketuppskjutningsplats så blir det inte mycket bevänt med den stillheten…

#13 Dålig sökning av mig, sökte på "nyår" i olika kombinationer utan att hitta något. Hade jag sökt på etiketten "helger" hade jag hittat den. Låser den föregående och hänvisar hit, eftersom den ändå inte varit aktiv i år och deltagarna i stort sett är de som nu skrivit här.

• Redigerat 2023-12-30 07:49 av Fornöga
Carmarino
1

#14: Har firat nyårsafton själv sedan början av 1980-talet, med några få undantag. Det har resulterat i att några av mina vänner också insett hur skönt det är att göra det. 😊

Fornöga
1

Pizzan på nyårsdagen har av Nordiska museet utnämnts till vår nyaste mattradition. I Sverige uppges det beställas en ny pizza var fjärde sekund på nyårsdagen enligt (troligen) inofficiella mätningar. Hur blev det så?

Kort svar: Pizza har blivit en tradition på nyårsdagen i Sverige sedan slutet av 00-talet. Att pizza är så populärt beror på att många efter nyårsaftonens firande vill ha enkel och fet mat dagen efter. Ett av de tidigaste beläggen att kalla pizzaätandet på nyårsdagen för en tradition är från Sydsvenskan den 1 januari 2008: Det har…
Fornöga
1

#16 Kebabpizza brukar vara mestsäljaren på nyårsdagen, men i år kanske valet blir ett annat?

Tidigare i veckan uppdagades det att en köttleverantör i Dalarna sålt kebabspett innehållandes mellan 5-30% hästkött – trots att detta inte stod i innehållsförteckningen.Mattias ...
  • Redigerat 2023-12-30 10:33 av Fornöga
GikMio
2

Har kört samma i jultråden och då tablåer från julafton.

Med hjälp av Svensk Mediedatabas. Tv-tablån SVT TV1 från nyårsafton 1983. Grevinnan och betjänten sändes i TV2.

19:00 Värmlänningarna. Såna är dom.
19:15 Vi har inte kommit för att stanna
19:30 Huset Silfvercronas gåta
20:00 Nyårsbesök hos kungafamiljen
20:45 Rosa Pantern
21:00 Aktuellt och väder
21:15 En egen värld
22:45 Mot nya världar
23:55 Inför tolvslaget

GikMio
1

#18 "uppvärmningen" inför tolvslaget var endast fem minuter för 40 år sedan. Är betydligt längre idag.. Tror många sätter sig vid TV vid tolvslaget ändå, om dom ens bryr sig om denna tradition. Men för dom ensamma kan det vara en tröst i ensamheten om man startar 30-45 minuter innan tolvslaget och bjuds in i gemenskapen.

GikMio
3

Anders De Wahl läser nyårsklockan 1930.

Fornöga
2

#20 En annan nyårshälsning från samma tid.

• Redigerat 2024-12-12 09:43 av Fornöga
Fornöga
1

#21 Apropå nyårskort som nämns i videon så skickade jag faktiskt själv sådana i yngre dagar, men den traditionen har nog upphört i ännu högre grad än julkorten.

Kort svar: Nyårskort var förr en separat hälsning som delades ut vid nyårsvisiter och senare även skickades med post. Idag förekommer nyårskort nästan bara i kombination med julkort. Att fira nyår är ingenting som gjorts i särskilt stor utsträckning i Sverige före förra seklet. Att tillsammans med familj och vänner vaka in det nya året…
  • Redigerat 2024-01-01 10:39 av Fornöga
Carmarino
0

#22: Kan inte minnas att jag någonsin har skickat nyårskort.

Fornöga
1

#23 Du var inte född på postdiligensernas tid, som jag. 😁

Fornöga
1

Att döma av flödet på sociala medier, och morgonsofforna i tv, så verkar det nästan så. Det som en gång började med att folk, som druckit för mycket nyårsbubbel, var för bakis för att orka laga middag utan valde att gå ner till pizzerian på hörnet har blivit något av ett måste. Och i motsats…
Carmarino
0

#24: Nej, jag föddes nog några år senare. 😁

Carmarino
2

#25: Brukar inte äta pizza på nyårsdagen. Har inget behov av det, för jag festar aldrig på nyårsafton. 😊

GikMio
1

Min mor skickade nyårskort om hon missat skicka julkort eller fick oväntat julkort från någon. Men hände vid ytterst fåtal tillfällen.

Fornöga
1

#28 Precis, det där känner jag igen när du nämner det- nyårskortet var en chans att reparera skadan när man missat att skicka julkort till någon som själv skickat ett.

Fornöga
1

#27 Jag blev så inspirerad att jag faktiskt gick ut och köpte en pizza. Dock inte en kebabpizza, jag festade inte nämnvärt igår, det fick bli en Speciale all'aglio.

Carmarino
1

#30: Kebabpizza hör inte till mina favoriter heller.

Fornöga
1

I år blir det Johan Rabaeus som läser in det nya året. 🎇

Det blir skådespelaren Johan Rabaeus som läser Alfred Tennysons ”Nyårsklockan” på Skansen vid tolvslaget, uppger SVT i ett pressmeddelande.
Fornöga
2

Fyrverkerier vid nyår verkar hos oss ha uppstått någon gång runt sekelskiftet 1900 (källa), men dessförinnan fanns det en tradition på landsbygden att far i huset gick ut vid tolvslaget och med gevär sköt ett skott i de fyra väderstrecken.

Men nu kan vi vara i en ny brytningstid, där många officiella fyrverkeriarrangörer övergår till lasershower av miljö- men även upplevelseskäl.

Showen ovan (som tidigare uppmärksammats på julsidorna) avhölls förvisso inte vid något nyårsfirande, men är ett exempel på utvecklingen av ljusshower.

Kort svar: Nyårsfyrverkerier fanns i Sverige redan i slutet av 1800-talet men slog igenom först på 1910-talet. Att vaka in det nya året är en tradition som går tillbaka till det sena 1800-talet då Skansen började med sitt nyårsfirande. Det var främst en borgerlig företeelse och det är först under 1900-talet som nyårsfirande slår igenom…
Carmarino
2

#33: Det vore ju för väl om fyrverkerierna försvann och ersattes med lasershower - så länge de inte bestämmer sig för att koppla ljudeffekter à la bomber och granater till dem också. Tyst och vackert är bättre för alla.

Bo§e
2

#33-34: På senare år har fyrverkerierna avtagit här i trakten.
Det kan dock vara ganska intensivt just vid tolvslaget, men numera upphör det ganska tvärt, efter en stund.
Vilket det inte gjorde förr…..😬

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2

#35: Här har faktiskt varit rätt lugnt i år. Det har hörts några spridda smällar då och då men inte alls lika mycket som tidigare år. Även här är det intensivt vid tolvslaget, men 15-20 minuter senare har det avtagit betydligt. Å andra sidan smäller det en hel del innan tolvslaget.

Såg i tidningen idag att det inte är tillåtet att skjuta raketer mer än mellan 20 och 01 nyårsafton här, men det verkar det inte vara många som bryr som om att följa. Raketerna far upp redan på eftermiddagen. Eftersom de vet att de inte kommer att få något straff för det så är det ju riskfritt.

Fornöga
1

Hoppa i röda underkläder in i det nya året från en stol, med en tom resväska i handen och munnen full av vindruvor- något för den som vill pröva på ett multitraditionellt tolvslag. 👀

Vill du starta 2025 med bästa möjliga odds? Prova då att fylla munnen med druvor, bär röda underkläder, eller hoppa från en stol under nyårsafton.
  • Redigerat 2024-12-31 09:53 av Fornöga
Carmarino
1

#37: Tror jag hoppar det. 😁

Fornöga
2

#38 😊 Ja, själv funderar jag på att fira som vanligt: stöpa bly eller gå ”årsgång”, det vill säga att vandra tigande runt tre eller sju kyrkor och spå efter vad som hördes och syntes. Källa.

Nyårsraketer, mat och högtidliga tal. Utforska hur vi firar nyår utifrån Nordiska museets samlingar och kunskap. Lär dig mer!
Carmarino
2

#39: Har ett vagt minne av att vi stöpte bly en nyårsafton när jag var barn, men jag minns inte vad resultatet blev.

Gå årsgång har jag aldrig gjort. Det hade tagit alltför lång tid att gå runt ens tre kyrkor. De låg inte särskilt tätt där jag bodde. 😁

Fornöga
1

#33 ff Drönarshowerna kan nog också ha sina risker.. 🤔

Folly Beach i USA ersatte det traditionsenliga fyrverkeriet med en drönarshow – men något gick fel och några av drönarna föll från himlen.
Bo§e
2

Här lyfts den pyrotekniska konsten till nya höjder. 😮

Fornöga
1

#42 Ja, det var ett riktigt hjulfirande! 👍

Carmarino
1

#42: Snurrigt värre. 😊

Fornöga
1

#32 I år blir det Helena Bergström som får äran att deklamera Tennyson när det blir så dags om dryga två veckor. Sedan 2014 är det stafettframträdanden som gäller, efter att Rydeberg, Kulle, Krook och Malmsjö åren 1977-2013 var återkommande inläsare av det nya året. 🎇

André Pops och Linnea Wikblad blir värdar för SVT:s nyårsfirande i år. Helena Bergström läser ”Nyårsklockan” vid tolvslaget.
  • Redigerat 2025-12-15 09:10 av Fornöga
Carmarino
1

#45: Brukar inte titta på det så för mig spelar det ingen roll vem som deklamerar Tennyson. 😊

Fornöga
2

#46 Nej, det var många år sedan jag tittade på det evenemanget. Skjutandet av fyrverkerier på närhåll här skulle ändå mer eller mindre omöjliggöra att höra uppläsningen även om man så var intresserad. 🙄

Fornöga
2

Nyårslöften- ett sentida påfund? Nja, inte direkt…📆😏

"Traditionen med nyårslöften sträcker sig 4 000 år tillbaka i tiden till Babylonien. Då handlade det om att lämna tillbaka lånade verktyg.

I det gamla Rom lovade människor att vara snälla mot varandra, men när kristendomen fick fäste byttes löftena mot böner och fasta.

Trots traditionens religiösa rötter är nyårslöften idag mest en sekulär företeelse. I stället för att ge löften till gudarna ger de flesta människor löften till sig själva som fokuserar på självförbättring."---

Källa.

På nyår snackar alla om nyårslöften. Men varifrån kommer de?
  • Redigerat 2025-12-28 11:22 av Fornöga
Carmarino
2

#48: Minns inte om jag någonsin har avgett något nyårslöfte. I så fall var det väldigt många år sedan.

Bo§e
2

#48: jag har inget minne av att ha avgett något nyårslöfte, någonsin.

Man behöver bara titta på statistiken för att börja ana att själva idén med nyårslöften innehåller ett kontraproduktivt element……🙂

• Redigerat 2025-12-28 12:57 av Bo§e
Fornöga
2

#49 #50 Någonstans i dimslöjorna av det förflutna tycker jag mig minnas att det fanns några löften, något som bl.a. medförde att jag var vegetarian i nästan en hel vecka in på ett nytt år… 😏

Carmarino
1

På onsdag, nyårsafton, sänder P4 Plus en repris av Rakt över nyårsdisc med Clabbe från 2009. Den börjar 21.00 och håller på till midnatt.

Rakt Över Nyårsdisc börjar med en två timmars kavalkad av, inte bara senaste decenniets godbitar i musikvärlden utan även 60-, 70-, och 80-talshits. Tre minuters dramatiserad nerräkning med fröken ur och Ring Klocka Ring med olika skådespelare för varje vers - från Anders de Wahl till Jan Malmsjö. Följt av klockringning 12 slag och Nationalsången.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/p4-plus-favoritrepris-rakt-over-nyarsdisc-med-clabbe-fran-2009

P4 Plus ger dig en mix av musik genom årtiondena. Lyssna dygnet runt på musiken du älskar och saknat.
Fornöga
1

Dags att vädra länken till Nordiska Museets nyårssida igen, med smått och gott om nyårsfirandets historia i vårt land.

Nyårsraketer, mat och högtidliga tal. Utforska hur vi firar nyår utifrån Nordiska museets samlingar och kunskap. Lär dig mer!
Fornöga
1

Julvärdarnas ljuständning och nyårsdiktläsarnas stakningar- det hårdbevakar kvällspressen…😏

Efter nio kommer... två? Helena Bergström skickar en hälsning efter nyårsmissen på Skansen. ”Vilken ära och upplevelse”, skriver hon på Instagram.