Gamla leksaker-4
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ännu en tråd om gamla leksaker, den föregående finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Hört talas om dockorna som teg i över hundra år?
- Redigerat 2025-05-11 22:33 av Fornöga
#1: Intressant. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Intressant, och litet spöklikt….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Ett litet sidosprång igen: Minns någon Vademecum tandkräm, med akustisk reklam…?
Tuben levererades i en liten pappkartong, i vilken även en liten plastremsa fanns. Plastremsan satt fast i (eller kunde fästas på ?) kartongen.
När man drog med nageln längs plastremsan, hördes en röst säga "Ta Vademecum", med pappkartongen som förstärkande klanglåda.
Ljudkvaliteten var inte helt olik dockorna i #1 🙂 och därmed väcktes ett minne från barndomen, då jag fick uppleva den skrapiga rösten….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dockor, dessa oftast änglalika leksaker har, kanske inte minst för sin oskyldiga uppsyn blivit föremål för skräckskildringar i böcker, noveller och på film. Dessutom finns det de som samlar på gamla "hemsökta" dockor, men inte nog med det- det säljs även nytillverkade dockor som är "haunted" redan från fabriken, har jag lärt mig.
#4 Nej, den gick mig förbi, kanske för att vi inte använde det märket.
#5: "Fabrikshemsökta" dockor låter inte så övertygande..🙂
Påminner om när det hävdas att en gitarr är "fabriksstämd", vilket är ett skämt bland musiker…
#6 Dockorna finns närmare än vad man kan tro- hittade en (några år gammal) tråd i ämnet i "grannskapet"…➡
Sista inlägget i tråden gjordes 2021 och lyder "Hur har det gått med dockorna?" och blev obesvad, så man kan ju frukta det värsta…😮😉
- Redigerat 2025-05-12 14:47 av Fornöga
#4: Den har jag nog aldrig sett. Såvitt jag minns hade vi inte Vademecum tandkräm hemma.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Olika sorters gående djur var inte helt ovanliga förr.
På en sluttande yta promenerade de på ett naturtroget sätt.
Har för mig att jag hade en gående gris….
#5: För ett ögonblick återvänder jag till de "fabrikshemsökta" dockorna, och försöker föreställa mig hur det går till i den industriella miljön.
Kanske det löpande bandets sista punkt är en "haunting station", bemannad av en trollkarl/trollkvinna….?
Jag kan se det för min inre syn…🙂
#10 Magica de Hex är nog inblandad, och kanske Marie Laveau? 😉
#10: 😁
Den här kvartalsgamla artikeln kan ha gått oss förbi men är värd att uppmärksamma.
#13: Har förvisso en av de tidigaste Barbie, Midge och Skipper, men de har lekts med rätt mycket och skicket är därefter. De flesta kläderna har min mor sytt - förutom en, som jag sytt av en gammal slips. Skippers dress på första bilden har jag också sytt, av samma slips. Av de på bilden är det bara tre som är köpta.
- Redigerat 2025-06-02 11:46 av Carmarino
#14 Kanske slitna, men dock näpna damer ändå. 😉
#15: Ja, de är ganska fina trots allt. 😊
#13: Gunghästen från Gemla, påminner starkt om den häst som jag hade under en period (som jag nämnt i ett äldre inlägg).
Gunghästen var av äldre datum, och som jag fick "ärva" via bekanta till mina föräldrar.
Kan mycket väl vara just en sådan.
Som jag minns, skänktes den så småningom vidare, efter att en med brutits av…
Nyfikenhet på dockan Ester ledde till uppdagande av en dramatisk historia.
(Ej låst artikel f.n.)
#19: Det finns många okända släkthistorier förknippade med saker runtomkring oss. Tyvärr blir alltför många okända för att man missade att fråga släktingarna medan de levde.
#20 Ja, det där känner jag dessvärre igen. Jag har åtminstone några saker av visst internt släkthistoriskt värde (inga leksaker dock) som jag försökt få presumtiva arvingar att komma och titta på medan jag berättar det lilla jag vet om prylarna. Fast ingen verkar intresserad, och jag tänker inte skriva ner något utan lämnar sakerna i avsaknad av medföljande proveniens. 🚮
- Redigerat 2026-01-18 14:19 av Fornöga
#21: Bad min mor flera gånger om att skriva ner vad hon visste om olika föremål. En del skrev hon om, men långt ifrån alla.
#23: Härlig bild. 😊
Dags att plocka fram de gamla leksakerna och bli "kidult"? 🙄