Hårdrock #2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hårdrocknostalgin fortsätter- föregående tråd här. Inlägg om Iron Maiden avslutade den tråden, så de får stå för vinjettmusiken ovan.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-06-13 15:53 av Fornöga
Musik podden 1-2-3-4 på Youtube! Fruktansvärt pålästa, och kan musik. Framför allt gammal hederlig hårdrock som Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath.. Nämner även stundtals Beatles, Rolling Stones, och Doors
#0: Har inte lyssnat särskilt mycket på Iron Maiden. Den enda låt jag kommer på att jag har hört är Run to the Hills, men förmodligen har jag hört fler. Visste nog bara inte att det var Iron Maiden jag lyssnade på. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-06-13 16:56 av Carmarino
Wacken Open Air firar i år 35 år. Wacken är byn mellan Kiel och Hamburg i norra Tyskland som växer en gång varje år. En av dom stora nostalgiska hårdrocksfestivalerna i Europa 👍🤘
Iron Maidens bästa studioskivor- håller ni med?
- Redigerat 2025-06-16 10:39 av Fornöga
#4 Jag har alltid listat Seventh son of a seventh son ,The number of the beast, och Fear of the dark som dom bästa..
#6 Väldigt trist. Hade även minnen av sport från förr. Kanske mest på den numera döda sportsajten. Hur kan en sportsajt vara död på en sajt?. Borde vara det mest intressanta.. Allt bra och gott folk försvinner här på iFokus. Kommer att tänka på denna låt av Iron Maiden från 1988.
#7 Ja, det är ledsamt när "gamla bekanta" försvinner! Fast H har kommit tillbaka förut efter en tids timeout så han kanske återvänder efter lite "sommarlov"?
(OT: Att sajter slocknar är något vi fått vänja oss vid, det hänger ihop med eldsjälar som tappar gnistan: Sporten, Kust&Hav och Frilufsliv är några sådana som ligger nere nu, Debatt iFokus är en tidigare aktiv sajt som är i farozonen, för att nämna några.)
Norrmannen Kristian "Varg" Vikernes. Även kallad greven. En av hårdrockens " bad guys" dömdes till fängelse för mord, och fanns flitigt på löpsedlarna under 90-talet. Burzum och Mayhem i Black Metal kretsar. Idag är han 50 plussare och det här är bra.
- Redigerat 2025-06-26 20:42 av GikMio
Ett klipp som.har några år på nacken.. Magnus "Masse" Broberg var på 90-talet sångare i det svenska Black Metalbandet Dark Funeral med artistnamnet Emperor Magus Caligula. En helt annan syn från tiden när det begav sig.. Black Metal är en hyllning till hin håle och en väldigt extrem genre inom hårdrocken. Det enda band jag gillat genom åren från 90-talet är norska Dimmu Borgir.
Softare hårdrock i form av Def Leppard från Sheffield i England. Dom bildades redan på 70-talet, men gjorde många bra plattor under 80-talet. Brukar nämna Hysteria från 1987 i bekantskapskretsen, och får ofta kommenteraren att det inte är deras bästa. Möjligen, men hos mig den mest ihågkomna.. Stora hits som Pour some sugar on me och Animal…Och Gods of War som spelades i pojkrummet. Ibland för högt till vissas förtret 😊
#9 #10 För dom som vill fördjupa sig i 90-talets Black Metal så finns ett program från P3 Musikdokumentär.
#12 P3 Dokumentär är det. Tror det finns även ett avsnitt på P3 Musikdokumentär..Går att söka på deras hemsida (P3)..Finns annan hårdrock att hitta också
#14 Dom kommer bli ihågkomna länge, och kunde lagt ned bandet för flera decennier sedan för att fortsätta inom andra musikprojekt. Men bra musiker som tagit över efter alla medlemsbyten och kört bandet vidare.
#14 #15 Back to the beginning hölls på Villa Park i Birmingham, hemmaarena för Ozzys favoritlag fotbollslaget Aston Villa, och i Aston den stadsdel originalmedlemmarna växte upp i..
#14ff Mer material efter Black Sabbaths föreställning, den "tredje och antagligen sista gången som Black Sabbath genomför sin sista konsert efter avskedskonserterna 1999 och 2017", som SVT kultur försiktigtvis uttrycker det.
- Redigerat 2025-07-08 13:09 av Fornöga
Kommer ni ihåg den här?
I Rock and Roll Hall of Fame i listan av de största rock låtarna alla tider är den klassad på plats 24
- Redigerat 2025-07-08 13:33 av Condor
#18: Tror aldrig jag har hört den förr. Den låter inte riktigt som hårdrock, fast förr i tiden kanske den var det. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Sammy Hagar är född 1947. Kallades som the Red Rocker. Blev sångare i amerikanska hårdrocksbandet Van Halen efter David Lee Roth 1985..En klassiker bland hårdrockare på 80-talet .
#19:
Jag känner barta den sortens hårdrock som spelades förr i tiden. T.ex. Deep Purple, Led Zeppelin, Rare Earth, Birthcontrol, Uriah Heep.
Jag känner inte ett enda modernt hårdrockband. 😄
Judas Priest, legendariska hårdrocksbandet från England ni vet, med läder och nitar. Men detta är Judas Priest 1974.. Det är bluesrock, och ja, sedan bytte man stil. Rocka Rolla är dock bra 👍 Rob Halford (sång) Ian Hill (bas) Glenn Titpton och Kenneth (KK ) Downing (gitarr) och John Hinch (trummor). Hinch efterträdare Scott Travis var då endast 13 år och Downings efterträdare Ritchie Faulkner, ja han var inte ens född. En härlig återkommande del i hårdrockens historia.
- Redigerat 2025-07-08 14:27 av GikMio
#18 Iron Butterfly är ett amerikanskt psykedeliskt hårdrocksband bildat i San Diego i Kalifornien år 1966. Enligt Wikipedia.Så du är rätt ute. Ska jag bara ärlig så har jag aldrig hört talats om dom.. Bra du inte känner något modernt hårdrocksband. Vi minns dom gamla här 😁 Jag publicerar några från 70- och 80-talen: Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, Blue Öyster Cult, Uriah Heep, Rainbow, Whitesnake, Nazaret ,Kiss, Motörhead, Saxon, UFO, Van Halen, Iron Maiden.AC/DC, W.A.S.P, Mötley Crue, Anthrax, Slayer, Venom, Def Leppard, Dio. Det var väldigt många några 😁
#23:
Ja, jag gillar de gamla banden också mer än dagens musik, inte bara vad som gäller hårdrock.
#24 Krokus var ett hårdrocksband dock inte från Österrike, men från Schweiz. Tidningen OKEJ givetvis..
Chris Holmes, idag 67 år, och var gitarrist i amerikanska hårdrocksbandet W.A.S.P på den tiden det begav sig.
Det fanns ett österrikiskt hårdrocksband som nån gång spelade som förgrupp när Krokus spelade. Dom hette "No Bros" och blev berömda på 80-talet. Det är förresten det enda bra österrikiska hårdrocksbandet. Dom ska ha återförenat sig, fast jag har inte hört dom sen 80-talet, när dom spelade i ett diskotek som jag gick till på den tiden.
Det här är en av deras låtar från 8i0-talet.
#27 Hårdrocksband från Österrike och Schweiz är nog många, men få som är kända. Tyskland däremot. Där finns det många kända.
#28:
Bland de tyska banden är nog the scorpions det mest kända. Jag har en vinylskiva av dom: Animal Magnetism.
#29 Ja, dom och Accept. Sedan Helloween på 80-talet. Mer nutida Rammstein som räknas in i hårdrocksfamiljen. Jag lyssnade mycket på ett band som hette Running Wild i tonåren.
En länk till den här radioserien inledde föregående tråd, kan vara så att den går i repris nu.
#31: Ja, den går tydligen i P4 nu. Dock verkar det som om varje program är delat i två delar. Tittar man på tablån från igår så står det
17:37 P4 Plus i FM
Hårdrocken - en resa utöver det vanliga med Björn Lindberg
och
18:01 P4 Plus i FM
Hårdrocken - en resa utöver det vanliga med Björn Lindberg
Däremellan sänds en minut sport och en minut nyheter.
#29 #30 Scorpions 1977 och låten Robot man. Tyngre än flera av deras större hits, som dom flesta är powerballader.
#29 ff De flesta banden i hårdrockkategorin känner jag egentligen mest bara till som namn, men Scorpions är ett undantag- deras lugnare låtar lyssnar jag gärna på då och då.
- Redigerat 2025-07-11 12:14 av Fornöga
#34 Så där lät många band på 70-talet. Så även Nazareth från Skottland. Miss Misery är en tung go låt. Men för 50 år sedan gjorde dom balladen som gemene folk nog mestadels nämner först om dom får frågan att nämna en hårdrocksballad.
Att svensk musik säljer bra utomlands är ingen nyhet. Men medan pop och dansmusik tidigare varit dominerande har metal och hårdrock nu tagit ett steg framåt i musikexporten, främst genom gruppen Ghost, skriver TT, som har Spotify som källa.
- Redigerat 2025-07-15 07:53 av Fornöga
#36 Svensk hårdrock stod sig stark även på 80-talet främst genom Europe. Men det fanns även band som Treat, 220 Volt och Candlemass. Som vanligt så var det tidningen OKEJ och andra musikmagasin i andra länder som bidrog. Blev som ett forum med nyheter där alla samlades kring och dom flesta läste samma sak.
#14 ff Kanske finns det någon här som gärna hade bevistat Ozzy Osbournes och Black Sabbaths sista konsert, ”Back to the Beginning”? Misströsta i så fall inte- föreställnigen färdigställs som konsertfilm och får biopremiär i början av 2026- bättre än inget!
- Redigerat 2025-07-18 20:44 av Fornöga
Som omnämnts i minnestråden har Ozzy Osbourne avlidit, bara några veckor efter sin avskedskonsert. Han blev 76 år. Frid över hans minne, och plats nu för kommentarer om hans liv och karriär.
- Redigerat 2025-07-22 20:47 av Fornöga
Vi har ju även en tråd om Black Sabbath, för den som vill skriva där.
No more tears publiceras och har publicerats på social medier sedan igår kväll..
GP (betalartikel) återger uppgifter från The Economic Times att Ozzy Osbournes totala förmögenhet uppskattas till 220 miljoner dollar, över två miljarder svenska kronor, och huvudinkomstkälla var inte oväntat hans musik.
- Redigerat 2025-07-26 17:45 av Fornöga
Paul Mario Day var Iron Maidens förste sångare, men karriären i bandet blev bara tio månader lång. Senare dök han upp i glamrocksammanhang, bland annat i Sweet. Nu har Day gått bort i en ålder av 69 år.
- Redigerat 2025-07-30 11:26 av Fornöga
#43 Jag och många med mig glömmer historien kring band innan första plattan. Har inte ägnat så mycket åt att ta reda på vilka som var med från 1975 fram till 1980 då debutplattan kom. Paul Di'Anno hette sångaren då som också är avliden.
Alice Cooper var för början ett band, men när bandet splittrades så fortsatte självaste Alice Cooper att turnera och ge ut plattor. Därför ses han av många som en soloartist redan från begynnelsen. Men nu är bandet tillsammans igen efter 50 år, och den numera 77-åriga skräckrockaren rockar på..
#44 Jag är lika dålig på att redogöra för kompletta banduppsättningar (oavsett musikstil) som jag är på att minnas laguppställningar i fotboll. Jag klarar väl av Beatles och Rolling Stones, plus Sven-Ingvars originalmedlemmar, men sedan är det stopp… 😏
#46 Jag var mer insatt förr. Kollar man vissa band på Wikipedia som man lyssnade på i ungdomen så har dom haft typ15-20 bandmedlemmar genom åren.
#47:
Hos Black Sabbath är det 30 stycken.
#48 Ja, dom har bytt ut en hel del. Även Iron Maiden och Deep Purple..
#49:
Hos black Sabbath finns det bandmedlemmar som var borta en tid och sen kom dom tillbaka igen. Jag har förresten den sista vinylskivan som gjordes av orginalmedlemmarna "Never Say Die".
#50 Ett annat band from the 70's var Rainbow. När Deep Purple splittrats så värvade gitarristen Ritchie Blackmore medlemmar från bandet Elf till sin nya grupp 1975. Bland annat sångaren Ronnie James Dio. Det blev hans riktiga start på karriären innan han sedan ersatte Ozzy i Black Sabbath. När Dio lämnade Rainbow ersattes han av Graham Bonnet och efter honom Joe Lynn Turner. Joe Lynn Turner plockades in som sångare långt senare i Deep Purple. Rainbows storhetstid tog slut i och med Deep Purples återförening 1984, men bandet har återuppstått vissa perioder genom åren.
Om man ber en hårdrockare nämna en riktigt bra hårdrockslåt blir man inte överraskad om Rainbows Stargazer nämns
#51:
Om någon skulle ställa den frågan till mig, skulle mina tankar kretsa kring highway star eller child in time av Deep Purple, get ready av Rare Earth eller gamma ray av Birth Control.
Jag har inte ens en skiva av Rainbow, men ett par av Deep Purple. Min första skiva av Deep Purple var Machine Head, som jag köpte på det tidiga 70-talet.
#51 Dio innan hårdrocken kom till byn. Bandet hette Ronnie Dio and the Prophets, och bildades i början av 60-talet. Detta är inte hårdrock utan långt ifrån, men jag tycker det är både kul och fascinerande att det är Dio 😊
Queensryche bildades 1982, men fick ett genombrott 1988 med Operation:Mindcrime som är ett konceptalbum där ett drama pågår mellan låtarna och genom hela albumet. Geoff Tate har en mycket bra sångröst som han är bra på att ändra.
Megadeath som bildades 1983, och räknas som "the big four" inom thrash metal tillsammans med Metallica, Slayer, och Anthrax ger sig ut på en avskedsturne nästa år. Och ett sista album. Sedan är det slut.
#55: Det är många avskedskonserter nu.
#56 Frontmannen Dave Mustaine fyller 65 år nästa år. Lägligt att gå in i pensionärslivet då. Han var med och bildade Metallica något år tidigare. Men fick sparken därifrån.
Mikkey Dee debuterar som barnboksförfattare, där han ger råd till nästa generations hårdrockare. 🙂
#11 Det närmar sig snart 50 år som band. I juni nästa år besöker Def Leppard Sverige och Dalhalla utanför Rättvik läste jag. Enormt stora på 80- och 90-talet.
Barnjournalen skildrade hårdrocksmiljön anno 1983. Kolla, den som törs! 😉
- Redigerat 2025-09-14 22:41 av Fornöga
Satt på stadsbiblioteket i Karlstad häromdan och läste tidningar. Dom har tidningar som inte finns att läsa på många andra ställen. Läste i ett hårdrocksmagasin om tyska Helloween mästarna inom speed metal som hållit på i 40 år. Deras plattor från 80-talet Walls of Jericho, Keeper of the seven keys part 1 och Keeper of the seven keys part 2 är klassiker. Alltså, deras musik är så bra..Nostalgi för en sann hårdrockare.
Uriah Heep från England bildades 1969, och deras utan tvekan största hits är Lady in Black och Easy Living från 70-talet. Återkommit senare som cover från olika artister. Har en tidigare kollega jag träffar på ibland. Han är stort fan av Uriah Heep, och berättade om konserten i Mariebergsskogen i Karlstad 1977. En spelning jag fick reda på så sent som för några år sedan att den existerat. Lyssnade en hel på Uriah Heep som är döpt efter en figur i en av Charles Dickens romaner på 90-talet.
I USA gick musikeliten ihop gemensamt och sjöng in låten We are the World. I Storbritannien gjorde musikeliten där detsamma med låten Do they know its Christmas där intäkterna gick oavkortat till svälten i afrikanska Etiopien. Här i Sverige gick dåtidens hårdrockare ihop sig gemensamt och sjöng in Give a helping hand. Hårdrockare från totalt 29 olika band. Mest kända idag var bland annat Joey Tempest från Europe som var upphovsman, och Tommy Nilsson som på den tiden innan han representerade Sverige i ESC var sångare i bandet Easy Action. Där även Kee Marcello var medlem innan han bytte till Europe.
#63 Apropå välgörenhet: "Heavy metal-bandet Judas Priest släpper en välgörenhetssingel tillsammans med den nyligen avlidne Ozzy Osbourne. Intäkterna går till Parkinson-forskning, rapporterar BBC", vilket GP återrapporterar i sin tur.
- Redigerat 2025-09-28 16:32 av Fornöga
#63 Och mer om "We are the world", Swedish Metal Aid och andra musikaliska välgörenhetsprojekt här.
- Redigerat 2025-09-28 16:31 av Fornöga
Gruppen Iron Maiden firar 50-årsjubileum nästa år och kommer till Sweden Rock i sitt jubileumsturnerande.
Gissar att många anhängare redan kryssat för den dagen i sin planering för nästa år.
Såg att under föregående helg dokumentären om Led Zeppelin. 1970 var dom världens största rockband. Fyra unga engelsmän som förändrade musiken i skuggan av storheter som Beatles och Rolling Stones genom att göra tyngre musik och blev pionjärer inom det som blev hårdrock.
https://www.tv4play.se/program/b4b4cae6281ebbfd7f25/becoming-led-zeppelin
#67: Ja, den s.k. hårdrockens tillblivelse skedde gradvis.
Ganska tidigt uppstod grupper som kan sägas vara "embryon" till hårdrocken.
Yardbirds t.ex. var en skola och språngbräda för storheter som Eric Clapton, Jimmy Page och Jeff Beck, som alla skulle gå vidare mot tyngre rockmusik.
Förutom Yardbirds, får vi heller inte glömma det ganska kortlivade Cream, med Eric Clapton, som också visade vägen mot vad som senare skulle benämnas hårdrock, även om Clapton senare styrde in på andra spår.
Förutom Led Zeppelin, uppstod så småningom AC/DC, på andra sidan jorden, och som också får sägas vara ambassadörer för den rotbundna hårdrocken (som jag personligen föredrar).
När denna musikform senare utvecklades, blev mer "goth" till sitt uttryck och estetik, spelsätt förändrades osv, svalnade mitt personliga intresse gradvis, för att svalna ytterligare när genren gick in i "growl-eran"….
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-28 12:02 av Bo§e
#67 Lite kul att se under vissa liveframträdande att folk höll för öronen. Robert Plant hade en enastående sångröst..Damerna var förälskade, och hårsvallet lever vidare trots han idag är en äldre herre.
#68 Lite klurigt det där med att benämna hårdrockens pionjärer. Det jag växt upp med är att det var Led Zeppelin, Black Sabbath och Deep Purple, men senare upptäckte man att det fanns samtida band som Nazareth, Uriah Heep, och Blue Öyster Cult. Men en sak är säker. Dom har alla betytt något för hårdrockens utveckling, och alla räknas in idag som hårdrocksband
#70: Ja, visst går det att räkna upp en hel rad pionjärer. Genren expanderade snabbt.
Jag nämnde bara några stycken, som jag tycker gick "litet före" de andra…
- Redigerat 2025-10-28 12:11 av Bo§e
#71 Många anser att The Kinks och även Beatles skapade framtida hårdrocken på 60-talet. Dom flesta äldre brittiska hårdrockarna var för övrigt Beatlesfans i tonåren.

Tipsar om att Led Zeppelin dokumentären också finns gratis på Cineasterna. Om man har bibliotekskort men inte tv4play.
Den har legat där ett tag.🙂
#72: Ja, Kinks snuddade helt klart vid hårdrocken i vissa låtar, och dessutom väldigt tidigt.
Beatles…hårdrock…? Det vete 17….🙂
Det fanns en tid då alla var beatlesfans…
Jag kan gå med på att de var inspiratörer, för alla som gillade elgitarrbaserad popmusik….
"White Room" med Cream, var en ikonisk låt, som övats och övats in absurdum, i oräkneliga replokaler, av aspirerande hårdrockare….🙂
Jodå, "Smoke On The Water" också…för att nämna en annan "replokalsklassiker"….🙂
- Redigerat 2025-10-28 12:49 av Bo§e
#75 Jag har en barndomskamrat som är lite allätare inom musik. Han gillar hårdrock men avslöjade att han aldrig hört Smoke on the Water med Deep Purple! Det är väl "infartsporten" till hårdrock. Går det ens att missa det riffet 🤔
.
#76: Det brukar vara en generationsfråga.
Bara några års åldersskillnad kan vara avgörande…
Jag antar att det också gäller "White Room"….
🙂
(Själv är jag "rätt gammal"…)🙂
#77 Ja, men han är ju 50+ Är själv inte så ung längre. Kul med äldre personer som var med när det begav sig..I mitten av 70-talet kom det inom hårdrocken det som kallas ' the new wave of brittish heavy metal" Fanns ju band från England sedan tidigare som Black Sabbath och Deep Purple, men band som förnyade och förändrade. Band som Judas Priest, Motörhead och Iron Maiden.
#78: Hmm….50+ får anses vara "ungt" i de här sammanhangen…🙂
#79 Då ber jag att tacka för mig..Skojar bara 😂 Vad är din relation till hårdrock? Sett att du publicerat annan musik i annan genre. Jag är född 1974, men blev hårdrockare redan som tioåring.
#80: Som jag nämnde i #68, svalnade mitt intresse för hårdrock gradvis, när den så småningom blev mer "goth", och både sound och estetik förändrades osv…
Inte ointresserad, men då tyckte jag inte att hårdrocken "talade" till mig på samma sätt längre…helt enkelt…
Jag är född 1948..😬
För den historiskt intresserade, finns en sekvens i filmen "Blow Up" (Antonioni 1966), där man på en londonklubb får se Yardbirds, där både Jimmy Page och Jeff Beck otippat står på scenen….
🙂
#81 På tal om Goth.. Hårdrocken delades upp i olika genrer. Hårdrock i sig är en genre, men då uppstod undergenrer till hårdrocken som Goth Metal, Thrash Metal, Death Metal, Black Metal, Power Metal, Speed Metal osv. Personligen gillar jag dom flesta, även Black Metal som är den mest extrema, men endast ett fåtal band som Dimmu Borgir från Oslo
#83: Ja, jag kan inte säga att jag klarar att navigera bland alla undergenrer som kom. Jag har nog inte varit tillräckligt engagerad, helt enkelt…
#76: Hur kan man missa det? Jag själv, som inte är särskilt intresserad av hårdrock, känner igen Smoke on the water direkt efter två toner ungefär. 😁
#85 😁
Hårdrocksriff hörs även på sportevenemang på plats och även i tv-soffan. Smoke on the water varvat med AC/DC innan tekning i hockeymatcherna. Även under uppvärmningen. Hårdrock får adrenalinet att koka
#83 Jag är sur på hårdrocken ända sedan den dök upp för att den hade mage att kalla sig "rock", så gammal är jag. 😉
Men det finns en kategori hårdrock som jag faktiskt är rätt svag för, och det är symponic power, i synnerhet när Tarja Turunen klämmer i för president och fosterland. Vilken pipa! 😮
#87 Tarja är utbildad operasångerska. Hon är god att lyssna på och även att titta på. Gillar att man blandar in olika musikgenrer. Opera i detta fall, men även stråkar, fioler och körer som Dimmu Borgir som jag nämnde för några kommentarer sedan.
Passande klipp så här i Halloweentider?
Det kanske för många av oss okända Doom metal-bandet Candlemass från Upplands Väsby har prisats av sin hemkommun för att under sin fyrtioåriga tillvaro citat "ha satt orten på den internationella rockkartan".
#89 Upplands Väsby 1987. Candlemass och Europe var stora och populära. Dessutom chockade hockeylaget Väsby IK övriga Sverige när man gjorde en av landets genom tidernas största skräll och gick upp i högsta serien Elitserien. "Vilda Väsby" är fortfarande ett uttryck som lever kvar i svensk musik- och idrottskretsar.
Messiah Marcolin är en tung man, både musikaliskt och kroppsligt.
Saxon är pionjärer inom New Wave of Brittish Heavy Metal med några legendariska och klassiska plattor. 1 juli nästa år kommer bandet med sångaren och frontmannen Biff Byford till Motala för en spelning.
https://www.mvt.se/kultur/motala/artikel/saxon-till-motala-for-unik-spelning-1-juli/jp21zw6r
Om knappt en halvtimme, kl. 17.00, sänder P4 en timme hårdrock med Björn Lindberg. Det är tredje programmet och de två tidigare finns för efterlyssning via länkar längre ner på sidan. Såvitt jag förstått har de tidigare sänts i P4 Plus i somras.
Nu zoomar vi in på det tidiga 80-talet och The New Wave Of Brittish Heavy Metal. Här blev hårdrocken rappare med tydligare driv och energi och band som Iron Maiden och Saxon blev snabbt väldigt stora. Experten Anders Tegner är också med och berättar varför just året 1984 är så speciellt och så hör vi hårdrockdomaren tycka till om Queen. Ulrika Bergquist på TV4-Nyheterna tar oss med in i skivbutiken och hon kan hårdrock hon.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/p4-plus-i-fm-hardrocken-en-resa-utover-det-vanliga--3