Vad kan du om året 1939?
Det var väldigt långt innan jag föddes, men jag lyckades ändå skrapa ihop 6 rätt av 10. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jisses. Jag fick bara tre rätt.
/Maria
Jaha, hela 4 rätt . Gissade varje fråga.
Gissade också på en del av frågorna, men några av dem kunde jag faktiskt. Tydligen är det åtminstone något som har fastnat i min hjärnas "avdelning för onödigt vetande". 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
4 rätt. Ingen som jag kunde bergsäkert.
Gissade hejvilt och fick 5/10.
Den enda frågan jag var säker på var nr 7 (om atombomben).🤐
// Harley
Gissade på många men trodde jag skulle klara hälften åtminstone.
3 rätt blev det… ☺️
Jag missade fråga 1 (trodde han blev årets person några år tidigare), 2, 3 och 4. "Halvgissade" på de sex sista (förutom nr 7, som jag kunde). Hade vaga minnen av att jag läst om de andra, och svarade efter vad jag lyckades hämta upp ur "avdelningen för onödigt vetande" i hjärnan. Uppenbarligen mindes jag rätt. 🙂
6 rätt men kunde bara 4. Resten var gissningar.
Dags för "skämskudde" antar jag…lyckades bara svara rätt på tre frågor😞
#9 då blir du garanterat inte ensam med den kudden. 😂
#10 😂
Nej, med tanke på att inte många av oss - om någon - var födda 1939 så är det inte så konstigt om man hamnar på tre rätt. För egen del har jag läst rätt mycket "nostalgitidningar" så jag gissar att en del kunskaper har fastnat den vägen.
5 rätt, men mer tur än skicklighet. Svåra frågor, tycker jag.
3 rätt här också.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tur eller?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973