Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterlitteraturböckertidningarserietidningar
Läst 519 ggr
[GIKmio]
4

Boktips: 80-talet ringde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

80-talet ringde- och vill ha tillbaka sin hockeyfrilla av Anders Tengner.

Musikjournalisten Anders Tengners bok om det 80-talet han minns. Men en guldgruva för alla nostalgiker, och då främst dom som saknar och minns detta decennium. Tilläggas ska dock att hårdrocken har en stor betydelse då det var den musikgenre Tengner bevakade främst under sina år på tidningen OKEJ. Boken lär finnas på dom flesta större bibliotek.

Carmarino
0

Tror faktiskt att jag har den liggande någonstans. Fast helt säker är jag inte. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

Härligt!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[GIKmio]
1

Men visst minns man VHS-banden som blev dammiga och skapade störningar, och som man skulle spola tillbaka till början när man hyrde den hos videouthyraren. Track, kassettbandet som hade längre speltid, men ljudet stundtals inte var lika bra som tex. BASF-banden. Rubiks kub som man aldrig lyckades lösa m.m..

Pyttelite
0

Historien kring Track var mycket tragisk och slutade illa.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
0

Har nu kollat i mina bokhögar och visst finns boken där. Den var mycket större och tjockare än jag trodde. Än så länge har jag inte läst den, men förhoppningsvis får jag tid till det så småningom. Tror jag köpte den på någon bokrea för ett antal år sedan. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

#3 Jag har fortfarande kvar en massa VHS-band - och en kombinerad video- och DVD-spelare, som jag både kan spela in program med och titta på banden. Använder dock mest DVD-spelaren, men har många gånger tänkt att jag skulle ta mig tid att kolla om det går att titta på alla mina gamla band, eller om de är alltför dåliga.

[GIKmio]
0

#6 Jag tror att 80-talet är på väg tillbaka när det gäller VHS. Vi har en loppmarknad på orten med en enorm samling av VHS-filmer. På samma sätt som LP-skivor blivit populära igen. Dom finns det också en stor samling av där.

Carmarino
0

#7 Ja, problemet är bara att många VHS-filmer inte går att spela längre, eftersom de blir sköra med tiden och lätt går av. Plus att bilden hoppar och/eller rullar. Dessutom kan det behövas en hel del "tracking" för att få hyfsad bild, vilket inte alltid hjälper. Även om LP-skivor kan vara repiga så är de ändå inte lika känsliga som VHS-banden.

[GIKmio]
0

Jag tror folk tröttnar på Netflix, Youtube och Spotify. Just känslan av att pryda hyllorna med diverse film- och skivfodral tror jag många saknar. Själv har jag DVD-filmer och även VHS-filmer i bokhyllorna fastän jag saknar en videoapparat.

Carmarino
0

Har också en del DVD- och VHS-filmer i hyllorna. Även om jag kan titta på dem så är det inte så ofta jag gör det. Tänker många gånger att jag ska göra det, men det blir oftast inte av.

[GIKmio]
0

#5 Den är rejält tjock den boken. Hittade den på stadsbiblioteket i Karlstad och fotade omslaget. Det finns även ett exemplar av boken som tagit med det bästa av tidningen OKEJ:s historia. Ska ta en titt i den på måndag när jag är i stan igen. Tengner bidrar med mycket i den också..

Carmarino
0

#11 Ja, det är en riktig tegelsten. Får nog plocka fram den ur högen med böcker, och åtminstone bläddra i den snart. 🙂