Max von Sydow har avlidit
Han dog igår, 90 år gammal, i Frankrike där han bodde sedan många år.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-01-02 15:48 av Carmarino
Nog för att det är sorgligt, men han fick åtminstone bli gammal och hade hunnit leva ett helt liv. Till skillnad från en del som dör alldeles före sin tid.
Jag kommer alltid ha respekt för honom och hans skådespelartalang, men ja, han fick åtminstone mer eller mindre "leva klart". Även om jag såklart förstår om det är jobbigt på alla nivåer för de som stod honom nära.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
En skådespelare av rang, en av de första svenska som (i min värld) slog igenom internationellt. Vila frid.

🌺
Stolt ägare till tre La permer
En väldigt duktig och mångsidig skådespelare som blandade högt och lågt. Det sjunde inseglet och Star Wars. Utvandrarna och Blixt Gordon.
Vila i frid
Nog inte många som haft en sådan bredd, från Jesus via Karl Oskar till Lor San Tekka. (Stellan Skarsgård kanske då.)
Okej, så många komedier blev det väl inte, men han spelade dock in filmer med både Povel Ramel och Tage Danielsson.
#1 Ja, det är inte alla förunnat att få leva i 90 år, och även om det är tråkigt att han gått bort så har han fått leva ett långt och rikt liv.
Han är väl också en av de svenska skådespelare som varit mest kända och respekterade utanför Sverige.
När jag hade släktforskat några år så fick jag veta att jag var släkt med Max von Sydow på mycket mycket långt håll. Vår gemensamma anfader dog 1539. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag såg Köplust för inte så länge sedan. Men mest känd för den breda massan blev han nog för Moberg och Bergmantolkningarna.
Det sjunde inseglet kan ses på SVT Play till den 8 april.
Ej att förglömma: "Excorsisten" och "Pelle erövraren".
Citizen X
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I en intervju gjord för något år sedan berättade Liv Ullman om hur älskvärd Max von Sydow var, helt utan later. Innan en tagning kunde de läsa sig samman i största samförstånd, och efter att ha agerat brutalt när rollen så krävde blev von Sydow snabbt åter den enkla och timida medmänniskan i samma ögonblick kameran slogs av. Säkert inte ovanligt för ett proffs, men Ullman kände det rent chockartat över hans distans mellan skådespelaren och medmänniskan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ullman igår: