Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettminnesboken
Läst 331 ggr
[Göstage]
2

Asterix skapare död

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skaparen av seriefiguren Asterix, Albert Uderzo, har avlidit i en ålder av 92 år.

Asterix skapare Albert Uderzo är död, 92 år gammal, meddelar hans hamilj enligt AFP.
  • Redigerat 2023-01-02 15:47 av Carmarino
[Hayabusa]
1

Asterix var en av favoriterna under min uppväxt. R.I.P.

[Göstage]
0

Måste skamset erkänna att jag inte läst värst många av Asterixalbumen eller sett filmerna - "Asterix" och "Obelix" är väl de enda karaktärerna jag kan nämna på rak arm. 

Många är dock de som är riktiga Asterixkännare, och kanske är det lite så det är - de som fastnat för Asterix blir lite "nördar" (inget negativt menat), medan andra inte klivit på tåget.

Wizbot
0

Åh! Den enda serie jag någonsin fastnat för… Min låtsaspappa hade alla inbundna och jag läste dem många gånger och varje sommar brukade vi besöka Parc Asterix utanför Paris som verkligen är tusen gånger trevligare än Disney.

Herveaux
0

Jag har inte läst mycket av serien men det gick som barnprogram när jag var liten. Satt alltid bänkad.❤️

// Harley

Carmarino
0

Har läst en del av albumen och sett någon film (eller fler, minns inte hur många eller vilka), så jag känner till de vanligaste figurerna åtminstone. Jag vet också vad det var som gjorde gallerna så otroligt starka.👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
0

#5 Dunderhonung? Nej visst nej…😉

Carmarino
0

#6 Same, same, but different. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
1

Jag har älskat Asterix sedan jag var så ung att jag inte ens minns det. Växte upp med både band och tidningar. Hemskt trist att höra, men 92 är ju ändå en "bra" ålder, eller hur man säger. Det är en lång livstid.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
1

Hunden Idefix, druiden Miraculix m.fl. Härliga karaktärer som retade gallfeber på Romarna. När det var fest så mumsade man på helstekt vildsvin :)

Carmarino
2

En av de scener jag minns bäst från någon av filmerna är när de var i Egypten. Har för mig att det var Obelix som var uppe och klättrade på Sfinxen och han råkade då orsaka att näsan på Sfinxen gick av. Genast började alla souvenirförsäljare hacka loss näsorna på sina minisfinxar. 😃

[Göstage]
1

Kommer osökt att tänka på Zlatans statynäsa…

https://www.svt.se/kultur/zlatans-nasa-var-fake-nose

Carmarino
0

😂

Carmarino
3

Hittade ett klipp från filmen utan ljud, och ett med ljud - men det var med tyskt tal.

Calcifer
3

Asterix och Britterna var en favorit här.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[GIKmio]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två filmer på en DVD med bland annat Gerard Depardieu dubbade med svenskt tal.

Carmarino
0

Såg att klippet med Sfinxens näsa finns på Youtube från filmen med Gerhard Depardieu också. 🙂