TV-Nostalgi: Blåsningen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blåsningen var ett humorprogram på TV3 under 90-talet med Lennart Swahn som programvärd (Senare ersattes Swahn av Birgitte Söndergaard ) Poängen med programmet var att en kändis skulle bli blåst av en så kallad mullvad, i form av en anhörig, vän eller kollega. Skådespelaren Sven Wollter och hans son Kalle ska titta på den nya Bondfilmen Golden Eye. Det blir en rejäl upplevelse för Sven Wollter, men i själva verket är det Kalle som blåser farsan så det står det härliga till
En av dom mest berömda blåsningarna var när Bert Karlsson uppmanades att komma hem till villan i Skara. Djur hade kommit lösa från en djurtransport i närheten av hans bostad och en gorilla hade ockuperat hans hem. Det är humor av hög klass 😎😉
Det finns mängder av klassiska blåsningar på Youtube nu.. Så fort det blev någon form av konstig situation bland kändiseliten på 90-talet så var dom flesta övertygade om att snart dyker Lennart Swahn upp. Bondbruden Maud Adams blev utsatt för en blåsning där hon skrattade lika mycket åt det som vi andra..
En av mina favoriter och en av den bästa i Blåsningen på TV3 från mitten av 90-talet då Dominika Peczynski, då medlem i Army of Lovers blir rejält blåst av vännen och kollegan Jean-Pierre Barda som bjuder bland annat på en nakenchock då Glasgow Rangers möter Juventus i fotbollens Champions League..
- Redigerat 2020-09-25 17:43 av [GIKmio]
2025 "Dolda kameran" var på sin tid en populär och återkommande programidé på TV, till dess det började komma befogade invändningar om att vissa inslag var "riggade", och att offren ofta blev förnedrade. En klassiker som jag faktiskt tyckte var rolig (då) var den talande brevlådan, men jag hittar inte den på YouTube så ovan finns två andra samtida inslag.
Senare fick vi fortsättningar av typen "Blåsningen", där kända personer utsätts för arrangerade spratt- kanske inte alltid så överraskande för offren som det framställdes?😏 (Mer om det programmet tidigare i denna tråd).
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-10-07 09:36 av Fornöga
#4: Har inte tittat på varken Dolda kameran eller Blåsningen. Samma sak med Kalle Sändare och Hassan, där folk blev uppringda och förnedrade i direktsändning. Det är inte min typ av humor. Föredrar humor där man skrattar med någon istället för åt någon.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Jag har samma uppfattning (fast jag kanske får erkänna att jag nog skrattade åt Kalle Sändare ibland). Senare kom ju Bosse Parneviks TV-lurande av kändisar, och det upplevde jag nog mest som lite genant och skämmigt.
En annan variant av dolda kameran var inledningen på "Här har du ditt liv", först med Lasse Holmqvist och därefter Ingvar Oldsberg, där programoffret skulle "kidnappas" av en utklädd programledare i ett överraskningsmoment. Tyckte mest det kändes töntigt och mest roligt verkade Holmqvist och Oldsberg själva ha… 🙄
#6: Ja, Parnevik glömde jag ju. Tyckte inte om det heller. Holmqvists kidnappningar var väl sådär. Av en händelse råkade jag vara närvarande vid en av dem. Det var när Tage Danielsson kidnappades på Louisiana i Danmark.
Hade vunnit en kåseritävling i tidningen Kvällsposten och priset var en övernattning på Hotel Marienlyst i Helsingör, inklusive sightseeing och besök på bl.a. Louisiana. Vi var tio pristagare med respektive som bjöds på stor middag på kvällen och "det store frokostbord" dagen efter. Jag hade ingen respektive så jag hade tagit med mig min svägerska.
När vi befann oss på Louisiana så upptäckte vi den ena kändisen efter den andra. Nåja, tre stycken i alla fall. Minns inte i vilken ordning vi såg dem, men det var Lasse Holmqvist, Hasse Alfredsson och Tage Danielsson. Vi förstod ju att det var kidnappning på gång, men visste inte vem av Hasse och Tage det var som skulle bli huvudpersonen.
Eftersom min svägerska och jag var så nyfikna, så smet vi undan middagen till rummet en stund för att se på teven vem det var. Kunde ju inte se själva programmet då, men det gick i repris senare. Kollade om vi hade kommit med i bild. De hade vi inte, men några av de andra deltagarna syntes i bakgrunden. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag tyckte blåsningen var bra. Och dom som utsattes tyckte det var roligt, och många berömde "mullvadarna" för att spela med bra. Däremot tycker jag inte till viss del om morgondagens nostalgiska blåsningar, dom nutida pranksen som det verkar gå ut på att enbart skrämma folk. Finns massor av på Youtube. Blåsningen gick ut på att sätta personer i konstiga och skämmiga situationer.
#7 Ser man på- där hamnade ni mitt i smeten! 😊
Apropå busringningar och liknande "prank" (som spratt heter på nysvenska…). Minns ett barnprogram på radion som jag råkade höra där en idag etablerad svensk kvinnlig författare uppmanade barn att busringa till folk, och hon föregick med "gott" (hm) exempel med att ringa upp en äldre dam och fråga hur många deciliter hon kissade varje gång. Minns jag inte fel fälldes programmet i Radionämnden, och numera tror jag inte att programmakarna nedlåter sig till den typen av förnedringsinslag.
- Redigerat 2025-10-07 11:01 av Fornöga
#7: Hittade faktiskt mitt gamla kåseri, som jag vann tävlingen med. Funderar på om jag skulle lägga ut det här på sajten, men är lite osäker. Vad tycker ni?
En kategori program som vevats på en del kanaler är där maskerade företagsledare fått möta sina anställda anonymt för att i hemlighet få veta vad de tycker om företaget och sitt jobb. Känns som "omöjligt" att genomföra utan läckor (gissar att en och annan anställd ställt in sig hos chefen genom att skvallra på förhand) och mer varit en sorts marknadsföring.
#10 Låter spännande! 😊
#11: Kanske vi ska ha en tråd med "Roligt", där vi kan lägga in egna och andras historier? Eller det kanske redan finns en sådan? 😊
#12 Tveksamt om det finns någon passande i nuläget. Kanske idé att starta en ny, där det i ingressen beskrivs vad tråden är avsedd till? 🤔
#13: (OT) Jag hittade inte heller någon passande. Det finns ju en tråd för roliga historier från förr, men det gäller ju bara korta historier. Frågan är bara vad titel och beskrivning ska vara, och om tråden ska gälla enbart egna påhittade berättelser/historier, eller om även andra ska förekomma. Det kan ju bli problem med upphovsrätten i så fall.
Undrar hur många det är här på Nostalgi som skriver egna kåserier och historier. 😊 Fast det kan ju även gälla självupplevda berättelser om roliga/dråpliga händelser. Kan bara inte komma på en lämplig trådrubrik. Någon som har ett förslag?
Beskrivningen kan t.ex. vara Har du upplevt något roligt/dråpligt, eller skrivit något kåseri eller liknande? Det här är tråden där du kan dela med dig av dem. Fyll gärna på med mer om ni kan komma på något.
- Redigerat 2025-10-07 13:52 av Carmarino
#14 (OT) Kanske kan den som så önskar i likhet med en del andra sajter (typ fototrådar, teckningar och liknande) skapa en "egen" tråd? Där kan man "styra" innehållet men förstås hålla öppet för kommentarer och reflektioner i vanlig ordning.
- Redigerat 2025-10-07 11:49 av Fornöga
#15: För min del har jag inte varit med om så mycket roligt eller dråpligt, och bara skrivit ett kåseri, så jag nöjer mig med en allmän tråd. 😊