Europe
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Europe är ett svenskt hårdrocksband från Upplands Väsby norr om Stockholm. Bandet bildades 1978 med namnet Force, men bytte 1982 namn till Europe och vann Rock-SM. Sedan gick det fort. Europe gjorde sig ett stort namn i Sverige, men 1986 när albumet The Final Countdown släpptes så kom det stora genombrottet utomlands. Titelspåret sålde 8 miljoner exemplar på singel, och toppade listettorna i 26 länder. Vilken är eller var er favoritlåt? Eller någon konsert ni minns? Eller annat minne?
Det här är som att stoppa ned handen i en godispåse och tvingas välja en viss sort i all hast. Men om jag ska välja en låt så blir det Superstitious. Inte för att det är favoriten, utan för att den bär med sig en personlig touch av nostalgi.
Carrie är en av mina favoriter. En av anledningarna är att de sjöng den a capella i ett program med Jacob Dahlin (tror det var Jacobs Stege). Då insåg jag att de verkligen kan sjunga. Det går liksom inte att "gömma sig" bakom en ljudmixning när man sjunger stämsång a capella. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Ja Carrie finns med på The final Countdown. Den är bra av alla bra låtar på det albumet 🙂 Rock the Night och Cherokee är också bra.
Seven doors Hotel är en tidigare låt. Bra den med..
Gillade Europe också! Kommer ihåg när de vann tävlingen (vad den nu hette?)
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Gillade Europe också! Kommer ihåg när de vann tävlingen (vad den nu hette?) och fick spela in sin första skiva (tror jag)!
Vilket dåligt minne jag har!🤦♂️
#6 #7 Rock-SM. Det var 1982 🙂 Det står i #0. Tydligen kan man bli svensk mästare i rockmusik också.
Open yor heart ..
#9 .. och Dreamer. Båda från 1984. Två låtar med Europe för dom som gillar lite ballad också 🙂
#8. Tack! Jag bara fortsatte i tråden utan att kolla vad som stod innan.
Undrar om det inte bara var Joey Tempest och Kee Marcello som använde artistnamn genom åren. John Levén och Ian Haugland till exempel ska vara deras riktiga namn.
Joey Tempest lät häftigare än Joakim Larsson och Kee Marcello häftigare än Kjell Löfbom..
Åh, jo, Europe var en favvo!
Jag minns en härlig varm kväll på Götaplatsen i Göteborg 2009 där Europé spelade. Man säger att det var 50 000 tusen människor där.. Jag lyckades stöta på min son och hans kompisar i vimlet och det var magiskt när de spelade Final Countdown och alla sjöng med.
/Maria
#12 John Norum har alltid hetat John Norum också. Hans syster Tone minns vi när hon sjöng duett med Tommy Nilsson.
Europe-Prisoners in Paradise (1991)
#2: Var det detta avsnitt av Jakobs stege?
https://www.svtplay.se/video/13947116/jacobs-stege/jacobs-stege-avsnitt-1?modalId=jbJ936j
#16: Nej, det måste ha varit ett annat program. Tror det var nyårsaftonsfirande och de sjöng Carrie a capella sittande på "trappan" bredvid Jacob. I det här programmet verkade det som de körde playback.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#17: Hittade!
Värdelös bildkvalitet.
#18: Ja, den var det! 👍🙂
Huvudsaken är att ljudet var bra, och det var det. Roligt att se det igen. Har inte sett det sedan programmet sändes. Det var till och med bättre än jag mindes det. Tror inte det är så många grupper idag som kan sjunga a capella så bra som Europe gjorde.
- Redigerat 2021-04-10 03:36 av Carmarino
#19: Möjligen The real group då!
#20: Förvisso, men The Real Group baserar väl det mesta av sin musik på a capella. Det är däremot inte särskilt många rockgrupper som sjunger a capella.
Lyssnar man på de videor som finns av bl.a. deltagarna i Melodifestivalen, där man tagit bort musiken, så hör man att rätt många av dem sjunger rätt falskt. Därför tycker jag det är imponerande att Europe gör Carrie så bra med enbart sina röster.
#21: Helt sant!😀
The Final Countdown gör sig faktiskt rätt bra på säckpipa, tro det eller ej. 😊
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#23: Både Säckpipa och The Final Countdown! Perfekt kombination. 😊
#23 Jag hört en annan av deras låtar Rock the Night framföras av en manskör. Säckpipa låter bättre 🙂
Europe har en spelning i sommar i Hamar,Norge tillsammans med David Coverdale och hans Whitesnake har jag hört. Rockrävarna släpper få eller inga plattor alls numera men kuskar runt på turné 👍
- Redigerat 2022-03-31 15:39 av [GIKmio]
#23. Häftigt!😎
Europe ger sig ut på en Europaturné i höst för att celebrera att det är 40 år sedan gruppen gav ut sitt debutalbum.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#28: Även rockhjältar blir äldre… 😊
#29 Ja, sannerligen! Fyrtio år…😏
Häftigt!
Ett klipp med Europe 1982-1983.
- Redigerat 2023-01-26 10:11 av GikMio
#32: Kul att se. Inte mycket fokus på Joey Tempest för en gångs skull. 😊
Europe var bara fyra på debutalbumet. Man minns dom som fem. Men originaluppsättningen var Joey Tempest sång, John Norum gitarr, John Levén bas, och Tony Reno trummor.
#33 Heter man Joakim Larsson och kommer på artistnamnet Joey Tempest så är det imponerande 😁
#35: Ja, jag menade mest att det normalt är så mycket fokus på sångaren så det var ovant att se honom i bakgrunden. 🙂
Dubbelt jubileumsfirande för Europe i Göteborg i sommar.
#37 Europe är nostalgi från 80-talet. Även om dom inte publicerar ny musik så visar dom sig och det är positivt att dom kör sin gamla musik för folk som är runt 50-60 år…
#9 Open your heart är min favoritlåt.Jocke fyller 60 år i augusti..Det är Jocke Larsson från Upplands Väsby eller Joey Tempest från den stora världen som inte varit med i Så mycket bättre 👍
Joakim " Joey Tempest" Larsson. Snacka om låtskatt.. Tänk att tolka den låtskatten.. Europe det är nog som Abba och Roxette..
Såg att Treat ska spela på Sweden Rock i sommar. Dom var samtida med Europe på 80-talet. Electric Banana Band var succe på Sweden Rock.. ( som Sven-Ingvars på Hultsfred ) Skulle tro Europe på Sweden Rock skulle blivit något liknande…
#37 Så har Europe firat Göteborg och sig själva tillsammans med fansen.
#42: Tyvärr betalartikel. 😟
#43 GP har haft en frivecka med alla artiklar gratis fram till nationaldagen. Hoppades dels att det gällde hela dagen, dels att de inte låste de artiklarna efter friveckan, men tyvärr…🤔
- Redigerat 2025-11-26 09:43 av Fornöga
#44: Tycker ändå de har rätt många fria artiklar. Brukar själv länka dit om det är någon TT-artikel t.ex. De flesta andra tidningar låser även dessa, men det verkar inte GP göra.
Imorgon natt spelar Europe på Sweden Rock. Klockan 23.30 drar konserten igång.
#45 Ja, TT-artiklar brukar de flesta (dock inte alla) tidningar släppa fria, eftersom det inte är egenproducerat material.
#47: Tycker tvärtom att de flesta tidningar spärrar även TT-nyheter. Brukar alltid välja GP när jag ska länka, för det brukar vara den enda jag hittar som inte är spärrad.
#48 Kan nog bero på vilka tidningar man brukar följa dagligdags. Jag hittar "öppna" TT-artiklar (förutom i GP) i kvällstidningarna bland annat. Många länkar till dem utan att det framgår att det är en TT-artikel, kanske man inte ens tänkt på det. Vid något tillfälle har någon frågat varför jag skrivit TT som källa, när det stod i Expressen. (Fast nu är vi en bit från Europe…😉)
#49: Ja, det blev ett litet sidospår. 😊
Har inte räknat in kvällstidningarna eftersom de ofta har rätt många fria artiklar. Det är mest morgontidningarna som spärrar TT-artiklar.
På Sweden Rocks hemsida där banden presenteras står det att en ny platta med Europe väntas i år. Den tolfte genom åren.
Nöjd recensent efter framträdandet av gruppen på Sweden Rock.
#52: Märkligt då att det bara blev tre stjärnor.
#53 Ja, en fyra kunde hon väl ha kostat på sig åtminstone.🤷♂️
#54: Ja, det tycker jag också.
2025 Europe firar att det nästa år är fyrtio år sedan man släppte albumet "The final countdown" genom att göra en jubileumsturné 2026.
#56: Jisses vad tiden går. 😱
Som jag nämnde i TS så startade det redan 1978 i Upplands Väsby. Dom var pojkspolingar då. Sett Joakim Larsson aka Joey Tempest i nutiden. Han är 62 år numera.
- Redigerat 2025-11-26 09:39 av GikMio
#56 #28 För två år sedan begav Europe sig ut på en annan turné för fyrtioårsjubileum, då för att fira sitt allra första albumsläpp- och sin första musikvideo: "In the future to come" hette den. De skulle bara ha vetat vad som väntade…😉
- Redigerat 2025-11-26 09:53 av Fornöga
Klockan 16.00 idag sänder P4 Plus "The Final Countdown 40 år". Programmet skulle ha sänts den 7 juni, men av någon anledning så försvann programmet då. Så idag blir det ett nytt försök.
Om gruppen Europe. När några killar från Upplands Väsby tog världen med storm.
I år, 2026 är det 40 år sedan Europe släppte sin monsterhit "The final countdown”. Det förändrade världen för gänget med Joey Tempest i spetsen. Björn Lindberg gör här ett specialprogram om den ikoniska låten som börjar med frasen "”We're leaving together, but still, it's farewell”.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/p4-plus-the-final-countdown-40-ar