Quiz - Vad kan du om Danmark?
Veckans quiz på News55 handlar om Danmark. Hade 9 rätt av 10. Missade på den första frågan, för jag känner inte alls till företaget ifråga. Kunde i alla fall konstatera att det var som jag trodde - jag kan mer om Danmark än om Norge. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0 Samma här - bom på första, sedan satt de.
Inte dåligt Göstage! 🥳
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack det samma! Vi bor väl båda på framkant mot Danmark och har väl en del gratis på så sätt.
Ja, det underlättar nog om man kan se dansk TV - och faktiskt gör det emellanåt också. 🙂
Dansk TV har jag tyvärr inte, men har funderat på att skaffa det då och då.
Vet inte hur det gick till men jag fick 5 rätt! (Norge ligger ju närmare, då fick jag 3 rätt) Hade helt enkelt tur när jag gissade!🙂
💖🧡💛💚💙💜
#5 Tittar inte särskilt ofta på dansk TV numera. Den är inte lika bra som den var förr. Har dock bara tillgång till DR1 och TV2.
Hälften rätt är inte dåligt Sabah - särskilt inte om du bara gissade. 👍
#7 Nej, tablåerna ser rätt tunna ut. Sedan kan man faktiskt se ganska många program från DR på nätet, jag har tittat på en del serier med marint innehåll där bland annat.
9 av 10! Missade på sista frågan…
#9 Ja, vissa program är fria att titta på även utanför Danmark. Brukar ju mest titta på Den store bagedyst, Bonderøven och Badehotellet när de sänds, och det är ju inte så ofta. 🙂
Inte dåligt att klara den första frågan Caeli! 🥳
Den sista frågan är också svår. Höll på att svara fel på den, men ändrade mig när jag hade läst frågan ett par gånger. 🙂
Du fick 7 rätt av 10 frågor.
Ditt resultat är 69 procent bättre andra som gjort denna quiz.
Bättre än jag trodde faktiskt.
Du fick 10 rätt av 10 frågor. Ditt resultat är 71 procent bättre andra som gjort denna quiz. En del frågor var svåra!
Jättebra Lillyrod! 👍
Grattis Vixxen! 
Du är danmarksmästare här på Nostalgi. 👍
#14 Både norsk och dansk medalj!🎉
💖🧡💛💚💙💜
#17 Ja, det är en skandinavisk medaljör. 👍
Du fick 7 rätt av 10 frågor.
Missade på företaget, rockbandet och ö-produkten. Är nöjd ändå.
Ja, 7 rätt är inte dåligt eskils. 👍
#20 Tack! 🙂
Tack Carmarino och Sabah! 🏅🇩🇰🇳🇴
8 rätt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Grattis Stollan! Visst var vissa frågor svåra?
Jättebra Tarotstollan! 👍
För den som känner för att testa sina kunskaper om Danmark ytterligare har DN 15 andra frågor. På två av frågorna hänvisas det till bilder som inte finns kvar, men det gör nog varken till eller från.
https://www.dn.se/nyheter/fragesport/vad-vet-du-om-danmark/
Resultat: "Du fick 13 rätt av 15 möjliga. Testet har gjorts 667 gånger. Bra jobbat! Du fick fler rätt än 81% av dina medtävlande." (Miss på 1 och 14.)
14 rätt. Missade på fråga 11. För mig hör det rätta svaret till båtar så därför valde jag ett annat alternativ.
Det verkar inte som antalet som gjort testet uppdateras: Du fick 14 rätt av 15 möjliga. Testet har gjorts 667 gånger. Bra jobbat! Du fick fler rätt än 91% av dina medtävlande.
#27 👍
(667 svarande låter lågt, och det verkar som sagt som om svaren inte ackumuleras.)
#28 Ja det var ju lika många som hade svarat när du gjorde testet, så det borde åtminstone ha varit 668 när jag gjorde det. 🙂
Du fick 14 rätt av 15 möjliga Testet har gjorts 669 gånger. Bra jobbat! Du fick fler rätt än 91% av dina medtävlande. Missade på lampan.
#30 Då kanske mitt och Göstages svar har räknats nu, eftersom det ökat med två när du gjorde testet. 🙂
#31 Kan vara så…
12 av 15. Missade på lampan och filmen! Även på stolen - men utan bild så fanns ju flera svar som kunde vara rätt!
Bra jobbat Caeli!
#34 Tack!
DR har en så svår tävling att jag undrar om jag ens vågar försöka mig på den. Det gäller att placera tio slumpvalda danska orter på rätt plats på kartan. (Att de är slumpvis valda innebär att det kan vara svårt att jämföra resultatet för olika tävlande.)
Det var godt. Du ramte i alt 618 km ved siden af. Den var kul!
Gjorde om den och då fick jag
Det var godt. Du ramte i alt 732 km ved siden af.
🙂

Som väntat…😎😃
Det gäller att antingen ha tur med vilka orter som kommer upp eller att man lyckas gissa någorlunda rätt - eller bägge. 😃
Jag anade den där katastrofen, och jag tror dessvärre att ännu ett försök skulle sluta lika illa. Men jag var Fredrikshamn och Helsingör ligger! ☝️
Helsingör fick jag inte upp, men däremot Fredriksvaerk och Odder. Där har jag varit, så de var inte så svåra att placera. 🙂 Vejle fick jag också, och den har jag hyfsad koll på.
Testade igen, och nu undrar jag vad "pivringe" betyder…🤔
Eländig tror jag. https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pivringe
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#46 Ante mig…🤪
#47 Enligt dansk ordbog iallafall! 😄