Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: filmteater
Läst 1640 ggr
[GIKmio]
6

Filmnostalgi 1980/1990-tal

Här är det fritt fram att minnas filmer från 1980- och 1990-talet. Eller bjuda på favoritfilm, favoritreplik eller minnen i samband med att man såg filmerna i yngre dar.

Carmarino
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gick inte så ofta på bio på 80- och 90-talen, men Dirty Dancing från 1987 kommer jag ihåg, och då särskilt den här låten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
4

Blues Brothers

Ford -57
1

#2  Härlig film. Många sköna repliker, T.ex " Tågen går så ofta att man inte märker dom". Bästa versionen av Raw-Hide. Tror ja sett filmen 12-15 ggr genom åren

Tant Grön
1

#3 Har den filmen på VHS. Tyvärr har jag ingen videobandspelare kvar. Brukar inte se om filmer, men denna har jag säkert sett 8-10 gånger.

Ford -57
3

Christinefrån -83, Fantasifilm, men sevärd tack vare Plymouth's vackraste modell å musiken. Och om man gillar film som går ut på hämnd för oförrätter så e den perfect👍

[GIKmio]
1

Jag minns 80-talet när man hyrde videofilmer inför helgen: Snuten i Hollywood, Terminator, Rambo, Indiana Jones, Rocky filmerna, och alla tokroliga komedier som gjordes då 😅

Tant Grön
2

#6 Och så kanske man samlades några stycken för att titta. Och något gott att tugga på hade man.

[GIKmio]
1

#7 Rocky 4 (IV) från 1985 med Sylvester Stallone som amerikanen Rocky Balboa och vår egen svenska actionhjälte Dolph Lundgren i rollen som ryssen Ivan Drago. Klassiker..

[Ludgor]
0

#6 Jag blir nostalgisk när jag tänker på dom gamla videoaffärerna. Jag hyrde ofta film tillsammans med kompisarna. Det tog ofta lång tid att välja film, för det fanns mycket att välja bland. Det var även svårt att enas om vilken film man skulle hyra.😂

[Ludgor]
2

#5 Den filmen har vi på DVD.😊 Stephen King har gjort många bra filmer.

[GIKmio]
1

En av dom första filmer jag såg på bio utan föräldrarnas sällskap var Twins (1988) om dom två omaka tvillingarna Benedict spelade av Arnold Schwarzenegger och Danny De Vito 😅

[GIKmio]
2

#5 #10 Icke förglömma The Shining (1980) Here's Johnny 🤪 Baserad på Stephen Kings roman Varsel.

[GIKmio]
3

Filmerna om Polisskolan var en höjdare när man var barn på 80-talet. Hysteriskt roligt, men precis som svenska klassiker som Sällskapsresan och Göta kanal så har det med åren blivit tjatigt. Men som sagt hysteriskt roligt då om borgmästaren i staden som i brist på poliser ville att vem som helst skulle söka in på polisskolan. Kunskap och läggning för yrket eller IQ var mindre viktigt 😃 Det blev 6-7 filmer vill jag minnas

[Ludgor]
1

#12 Ja, den filmen är den bästa skräckfilm som har gjorts, tycker jag. Ett sådant stort matlager som "Here's Johnny" hade Skulle jag behöva.😂

[GIKmio]
0

Jag så klassikern När Harry mötte Sally från 1989 igår. Den går även under benämningen När Harry träffade Sally. Det är vilket som.

Dioramabyggare
0

"Broarna i Madison county" från 1995, med Clint Eastwood och Meryl Streep i huvudrollerna.

Dioramabyggare
1

"House of Cards", från 1993. En gripande och välgjord film om en kvinnlig byggnadsingenjör och hennes dotter som utvecklar "autistiska" drag.

Dioramabyggare
1

En trailer till, ur "House of Cards":

[GIKmio]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Demolition Man (1993) med Sylvester Stallone, Wesley Snipes, och Sandra Bullock.

[GIKmio]
5

Jurassic Park (1993) med Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum och Richard Attenborough. Den första i en filmserie.

[Ludgor]
0

#20 Den filmen såg jag på bio, minns jag.😊

[GIKmio]
0

#21 Jag blev rädd för att en jätteapa skulle dyka upp när jag råkade se King Kong på TV som barn. Jag tror dåtidens barn blev rädda för dinosaurier om dom "råkade" se Jurassic Park 🙂

[Ludgor]
0

#22 Ja, King Kong var verkligen en gastkramande film. 😂

[GIKmio]
3

The Rock (1996) med Sean Connery, Nicolas Cage och Ed Harris. Jag har den kvar på VHS så det var länge sedan jag såg den.

[GIKmio]
1

Två komedier med en av mina favoritkomiker Robin Williams (1951-2014) Cadillac Man (1990) och Birdcage (1996) Otroligt bra..

[GIKmio]
5

Jag har sett ett Johan Falk-maraton av filmer senaste veckan. Filmsviten tog start 1999 i form av Noll Tolerans där Göteborgspolisen Johan Falk ( Jakob Eklund ) hamnar i en skottlossning i Nordstan på självaste julafton som slutar med mord. Offret är en man som efterlämnar en liten son. Mördaren är den kriminella krogägaren Leo Gaut ( Peter Andersson ) som hotar vittnen och anmäler Falk för osann misshandel på honom. Falk är beslutsam att kliva över lik för att sätta dit Gaut. Trots allt våld så hade Eklund och Andersson tidigare spelat mot varann i Colin Nutleys två familjefilmer om Änglagård. Lite skilda världar i filmvärlden. Men om man bortser det så är Noll tolerans en oerhört bra thriller och actionfilm.

[GIKmio]
3

Jägarna (1996) Jag tänkte se Jägarna (1996) ikväll eftersom det var länge sedan jag såg den. Men den var väldigt hyllad och även omtalad när den kom. Filmen fick en uppföljare 2011. Rolf Lassgård, Helena Bergström och Lennart Jähkel i huvudrollerna. I uppföljaren spelade Lassgård mot Peter Stormare.

[GIKmio]
1

En kvinnas doft (1992)

Regi av Martin Brest och i huvudrollerna Al Pacino och Chris O´Donnell.

Al Pacino spelar den snorkige, blinde, och pensionerade översten som anlitar en ung assistent ( Chris O´Donnell) för att hjälpa honom. En hjärtskärande och varm berättelse om två olika personligheter där en resa över en helg kommer att förändra deras liv för alltid. Al Pacino belönades med en Oscar som bästa manliga skådespelare för sin briljanta tolkning.  Får även passa på fastän det gått två månader sedan att säga grattis till Alfredo som den 25 april fyllde 80 år..

sponny
1

1991 - Året då en av mina absoluta favoritfilmer alla kategorier släpptes. Det ultimata matinéeäventyret - The Rocketeer!

kamera0710
2

Heat, med Al Pacino och Robert de Niro. Här med bankrånscenen, där poliser möter kriminella som är lika vältränade som de själva - och inte tvekar att använda dessa färdigheter.

Kom att tänka på denna film när jag senare hörde rikskriminalens Tommy Lindström kalla den tungt kriminelle Ioan Ursut för "värdig motståndare"…

kamera0710
1

En enkel plan, om tre "vanliga" karlar som hittar en väska med pengar i ett störtat plan. De bestämmer sig för att behålla pengarna, men i sina försök att dölja vad de gjort dras de bara in i mer kriminalitet…

En av få filmer jag övervägde att se en andra gång på bio.

[Ludgor]
1

#29 Minns att den raket gubben fanns med i tidningen "Serie magasinet" under 1980-1990 talet.🚀😊

[GIKmio]
3

Dårfinkarna (Stir Crazy, 1980) med Gene Wilder och Richard Pryor 😊

[Göstage]
3

"Tillbaka till framtiden" som hade premiär 1985 är ständigt populär fortfarande, och har kanske till och med en liten renässans nu. Anledningen till det finns det olika teorier om.

(Del 2 kom 1989 och del 3 redan året därpå, så man smidde verkligen medan järnet var varmt…)

[Göstage]
1

[GIKmio]
3

Steven Spielbergs E.T från 1982 rörde om många känslor och fick många att börja gråta. Ett mästerverk på sin tid, så än idag.

[GIKmio]
3

Arnold Schwarzenegger, österrikaren som blev amerikan med meriter som Mr. Olympia, Mr. Universe och senare guvernör i Kalifornien var actionsskådespelare i Conan-Barbaren (1982) och Conan-Förgöraren (1984)

[Moon AppleGrey]
1

En av de bästa scenerna från filmen, som hade premiär anno 1988, i mitt tycke.

Även Gränges, spelad av Magnus Nilsson, hade roliga repliker, för att inte tala om "det var en kyckling som hette Gullefjun…" 😃

[GIKmio]
2

#38 Strul är en härlig film. Gillar Joker och Drömkåken  också, men Strul är den bästa med  Björn Skifs.. Strul är som  Daniel Fridells Sökarna ( 1993) fylld med  mängder av filmrepliker som man kan citera.. En klassiker från Sökarna: Han är luuugn!😃

[Moon AppleGrey]
0

#39 Ja, det är den. Har naturligtvis också sett Drömkåken och Joker, och i likhet med dig så anser jag att Strul är den bästa av de tre.

Vet inte vilken av Drömkåken och Joker jag föredrar, dock.

Å ena sidan är Suzanne Reuter med i Drömkåken, å andra sidan gillade jag manuset till Joker bättre. 🤔

kamera0710
2

Segelsällskapsresan, från 1990. Här med en scen som lades till under pågående inspelning, de kontaktades för att de hade en icke-svensk medborgare med under inspelningen på militärt skyddsområde!

[GIKmio]
2

Blade Runner ( 1982 ) är en annan film man såg på en "dammig" VHS-kassett i barndomen i regi av Ridley Scott. Det intressanta med den filmen numera är att den utspelar sig i den tid vi lever nu i en framtidsvision ( filmen utspelar sig 2019 ) sett för snart 40 år sedan..  Jag gillar den genren.

Carmarino
0

#39: På tisdag 15 september visar Kanal 12 Strul kl. 22.00-00.05.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
1

Twister, amerikansk katastroffilm från 1996.

Fornöga
2

Nittiotalet gör sig påmind på filmduken i dessa tider, konstaterar SVT Kultur.

"Moa Gammel gjorde sin vuxenlångfilmsdebut som regissör förra året med ”Tack för senast”, en svensk romantisk komedi som gick hem hos kritiker och publik.

– När vi har en värld som håller på att falla samman tror jag man längtar mer efter verklighetsflykt där överenskommelsen är ett crescendo där allt blir bra, ni kommer lämna filmen och vara varma i magen, säger hon.

Utöver trygghetslängtan verkar nostalgi vara en drivande faktor. 90- och 00-talen var den romantiska komedins guldålder och många av det kommande årets amerikanska filmer har dåtidens romcomstjärnor i rollerna: Reese Witherspoon, Ashton Kutcher, Jennifer Lopez, Lindsay Lohan, Richard Gere och Diane Keaton.

– Nu är 90-talet tillbaka på alla möjliga sätt. Jag tror vi kommer se mer av skräckfilmer, sci-fi och andra tydliga genrefilmer, säger Moa Gammel."---

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Den romantiska komedin hade sin glansperiod under 90- och 00-talet, men ser ut att vara på väg tillbaka. Twitterkontot rom com archive har uppmärksammat att inte färre än 23 romantiska komedier har premiär på den amerikanska marknaden 2023.
  • Redigerat 2023-03-07 08:52 av Fornöga
Fornöga
1

2025 "Drömkåken" som omnämnts tidigare i tråden är till salu, alltså huset vars exteriör användes i filmen med detta namn- inomhusscenerna var tagna i studio. "Drömkåken" har varit i samma familjs ägo i 99 år, men nu är den utannonserad. Något drömpris rör det sig dock knappast om- mäklaren har satt utgångspriset elva miljoner.

Länk.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Huset från Björn Skifs-filmklassikern ”Drömkåken” är till salu. Efter 99 år inom samma familj ska villan säljas. Mäklaren avslöjar samtidigt en bluff i filmen. Här är bilderna från huset.
Fornöga
1

#38 Historien bakom Strul berättas här. ⬇

Björn Skifs och Bengt Palmers blåljög om det mesta: Att de hade en färdig filmidé, att de kunde skriva manus och att de behärskade sina egna stunttricks.
  • Redigerat 2026-02-11 13:56 av Fornöga